Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 29-10-2025 om 23:07:

[..]

Haha Jij bent best grappig

Waarom is dit grappig? 
Je lijkt zelf blij met het vertrek van Timmermans.

De PVV heeft veel forser verloren dan GL-PvdA, volgens de exit polls.

felija schreef op 29-10-2025 om 23:15:

Al met al ben ik wel opgelucht, maar ja, mijn lat ligt misschien wel te laag. Nu nog de formatie. Ik hoop op D66, CDA, PvdA/GL en vooruit ook VVD er maar bij om aan een meerderheid te komen.

Van mij mag D66 aan Ja21 ruiken om een kabinet te vormen, maar als ze in een kabinet met Ja21 zouden stappen, zijn ze één van de allertrouwste kiezers kwijt. Ik stem al 45 jaar D66, met alleen voor Europese of gemeentelijke verkiezingen weleens een uitstapje.

kerstbeer schreef op 30-10-2025 om 00:08:

[..]

Waarom is dit grappig?
Je lijkt zelf blij met het vertrek van Timmermans.

Dat klopt en vele met mij.

Yumi schreef op 30-10-2025 om 07:52:

[..]

Geen antwoord op mijn vraag. 

Waarom is dit grappig?

Nou lekker wakker worden dit, PVV en D66 nek aan nek met 26 zetels en Almere moet nog geteld worden ( meestal PVV ). We hebben te vroeg gejuicht dus. En ja, Wilders komt toch niet in de coalitie maar als hij de grootste wordt ben ik toch niet blij. 

Yumi schreef op 30-10-2025 om 07:52:

[..]

En ik, en vele met mij, zouden erg blij zijn met een vertrek van Wilders. Maar dat vind jij kennelijk raar. 

In mijn stadje is CDA de grootste geworden. PVV is van de eerste naar de 4e plaats gezakt! Daartussen zitten VVD en D66.

Jujubee schreef op 29-10-2025 om 17:10:

[..]

Tja, ik ben zo netjes opgevoed dat ik het tokkie vind om tekeer te gaan tegen de aardige dame bij de stembus die daar ook maar haar werk doet. Hij zei zelf dat hij PVV stemde toen hij het biljet bij haar erin worstelde, daar was hij heel eerlijk in. En ik vind dat prima hoor, zoals gezegd, heb ik respect voor ieders stem. Maar doe normaal tegen zo'n dame die daar gewoon werkt. Ik vind iedereen die in het openbaar om niks stennis gaat schoppen tokkie ja.

En ja, het was druk, rond een uur of elf. Het is hier altijd druk met stemmen. Ik snap niet waar je nou zo boos om word, maar doe je ding hoor. Ik mag mekkeren om mensen die zich als aso's gedragen toch? Welke partij ze stemmen zal me een biet wezen. Hij zei het zelf. Ik verwacht sowieso niets van Jetten hoor, maak je niet druk. Ik ga lekker door met mijn leven en zie het allemaal wel. Zo belangrijk vind ik het ook weer niet. Het is maar politiek he. Ik vind het lollig om te volgen maar ik snap heus wel dat het gros van de partijen hun grote beloftes nooit waar kan maken. Ik ben niet achterlijk.

Het lijkt mij stug dat iemand 'te keer kon gaan' in een stembureau.

Je schreef dat je achter hem in de rij stond om te stemmen. Maar als iemand bij de prullenbak staat waar het formulier in moet, dan heeft ie toch al gestemd. En daar is meestal geen rij.

Volgens mij heb je alles flink aangedikt om de PVV-ers een etiket op te plakken. En heb je niet door dat je zelf niet veel anders (of misschien erger) reageert met je 'tokkie hooligan figuur kanonne'-geroep.  

Als die man zegt dat er met zijn stem vast niks gedaan word, heeft hij nog gelijk ook. Ik denk zelfs dat velen niet zijn gaan stemmen omdat ze het vertrouwen in de politiek kwijt zijn. Knap dat die man wél nog een poging deed en de moeite nam om toch te gaan stemmen.

Euphoria schreef op 29-10-2025 om 17:24:

[..]

Je mening druipt er gigantisch van af. Je verfoeid Wilders. Jij wel. En menig ander loopt met hem weg.

Dit dus.

Tijgeroog schreef op 29-10-2025 om 10:02:

[..]

Waarom moeten altijd zulke extreme woorden gekozen worden? Horror, dan denk ik aan moorden en bloed en wat voor ellende je nog meer in horrorfilms ziet. Ik snap dat je het niet leuk lijkt, maar moet dat zo extreem?

Ik zie PVV, FVD, JA21 ook liever niet in de Kamer.* Ik werd de vorige keer echt misselijk toen bleek dat PVV de grootste was, want ik maak me zorgen om de rechtstaat, om de medemenselijkheid. Er hangen posters met vredesduiven en anti-fascismeoproep voor m'n raam. Maar termen als horror gebruik ik niet, het voelt zo dehumaniserend.

* Want ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, dat iedereen een fijn leven kan leven en dat mensen en de overheid een beetje naar elkaar omkijken. Warmte, liefde, samen, dat soort begrippen zijn voor mij belangrijk, en dat zie ik ook graag in de samenleving.

O, Je had het tegen mij. Mijn excuus. Misschien zit ik teveel in de halloween-sfeer vanwege versierde halloween-tuintjes.

Nee, het woord 'horror' gebruik ik bij iets waar ik kippenvel bij krijg. Zoiets als wat jij hierboven beschrijft met 'echt misselijk' worden. 

Miraval schreef op 29-10-2025 om 10:38:

Ik ben bij mijn oude nest gebleven, VVD en dan Karremans heb ik gestemd... toch eerder strategisch omdat ik liever VVD in een kabinet zie dan een Volt erbij

Ik verwacht dat D66 zomaar de grootste wordt, waar ik ook achter sta. Dus met een rechtse partij voelt het voor mij beter.

Nu afwachten...

Je had gelijk. 

Volgens mij hebben ook velen op de VVD gestemd omdat Dilan niet met GL/PvdA in zee wou. Voor velen was dat heel belangrijk.

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 10:52:

Wie weet Jetten als premier. Dan hebben we geen first lady maar first man. Dan kan het premier paar lekker keuvelen met ons Koningspaar. Deels Nederlands en Spaans met de Argentijnse aanhang.

Dat zou leuk zijn, maar de partner van Schoof hebben we amper in beeld gezien.

Jorni schreef op 29-10-2025 om 11:01:

[..]

Ik zeg nogmaals niet dat dat andere partijen per se in zee moeten gaan met een partij die de grootste is, maar ik ben er absoluut op tegen dat vrijwel alle partijen de deur bij voorbaat al compleet dichtgooien naar enige samenwerking met een partij. Ze moeten kijken wat mensen stemmen, dan kijken welke coalities gevormd kunnen worden gevormd en niet zomaar met zijn allen 1 partij al bij voorbaat helemaal uitsluiten. Dat is precies hetgeen wat me tegen de borst stuit (ook al mogen ze het ik vind dit niet correct) en daarom heb ik puur als protest op PVV met een middenvinger naar die andere partijen gestemd. Hadden ze dat compleet uitsluiten niet gedaan dan was mijn stem naar BBB gegaan. Maar goed, een puinhoop blijft het toch wel.

Wilders heeft zetels verloren, maar heeft wel evengoed een tweede plaats 'gewonnen'.

Dat ze hem buitensluiten vind ik ook naar. Het meest nare vond ik wel gisteravond, toen Jetten de felicitaties gaf aan het CDA, aan de VVD, en aan JA21 (ik denk dat dit de samenstelling gaat worden), maar hij had Wilders ook mogen noemen. 

Want Wilders had 25 zetels, VVD 23, het CDA 19, en JA21 maar 9. Felicitaties aan iemand vanwege 9 zetels, maar geen woord tegen iemand met 25 zetels? 

Dat zijn nog steeds heeeeeeeel veel burgers die zonder pardon aan de kant geschoven worden omdat drie mensen geen zin hebben om er mee in zee te gaan.

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 09:09:

[..]

Het lijkt mij stug dat iemand 'te keer kon gaan' in een stembureau.

Je schreef dat je achter hem in de rij stond om te stemmen. Maar als iemand bij de prullenbak staat waar het formulier in moet, dan heeft ie toch al gestemd. En daar is meestal geen rij.

Volgens mij heb je alles flink aangedikt om de PVV-ers een etiket op te plakken. En heb je niet door dat je zelf niet veel anders (of misschien erger) reageert met je 'tokkie hooligan figuur kanonne'-geroep.

Als die man zegt dat er met zijn stem vast niks gedaan word, heeft hij nog gelijk ook. Ik denk zelfs dat velen niet zijn gaan stemmen omdat ze het vertrouwen in de politiek kwijt zijn. Knap dat die man wél nog een poging deed en de moeite nam om toch te gaan stemmen.

De prullenbak was flink vol, dus ik stond eerst in de rij achter hem voor we gingen stemmen en daarna weer achter hem toen we beiden tegelijk klaar waren met stemmen. Dus toen sloot ik weer achter hem aan want die dame moest eerst even de biljetten flink aanstampen. En ja, hij ging best tekeer. Maar of je me geloofd of niet kan me weinig schelen eigenlijk. Waarom zou ik zoiets verzinnen? Ik heb geen hekel aan mensen die PVV stemmen, mijn beste vriend en vriendin doen dat ook. Ik heb een hekel aan mensen die zich in het openbaar laten gaan tegen zo'n dame die daar maar haar werk doet en die het geen bal kan schelen dat hij zich niet gehoord of gezien voelt. Wat moet zij met die informatie? Hou gewoon je mond, douw dat biljet er in en ga lekker naar huis. 

Jorni schreef op 29-10-2025 om 11:42:

[..]

Nee, ik geloof echt niet dat de PVV het zo perfect zou doen, zeker niet. Maar dat doen de andere partijen net zo goed niet. Maken er net zo'n grote puinhoop en bende van met genoeg schandalen hier en daar. Ik gun het de andere drie grote partijen niet om te winnen door hoe ze zich opstellen. Vandaar PVV. Het is dus puur een strategische proteststem, niets meer en niets minder.

Maar het signaal dat de burgers geven word nog steeds niet opgepikt. Ik zie het als een schreeuw om hulp in de zooi die niet gezien word.

Ik denk dat de VVD ook veel strategische proteststemmen heeft gekregen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.