Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Mick87
29-10-2025 om 09:36
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 09:19:
[..]
De woningnood kan worden opgelost door een asielstop en boeren uitkopen betekent dat we geen eten meer hebben.
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat er mensen in dit soort fantasiescenario's trappen en er zelf nog een tandje bovenop doen met een nog meer overdreven versie ervan.
Er worden onwaarheden verkondigd. Het is echt ongekend.
PensioNada
29-10-2025 om 09:50
ik las net een artikel in de Correspondent over de woningnood. Twee interessante gegevens in het artikel waren:
- in 1986 bestond 40% van de huizen uit sociale woningbouw. Nu nog maar 30%. Dat is dus 25% minder!
- De inkomensgrens om voor sociale woningbouw in aanmerking te komen is fors naar beneden bijgesteld, waardoor middeninkomens volledig buiten de boot vallen.
Dus niet de asielzoekers, maar slecht beleid heeft de woningcrisis veroorzaakt. Waarbij de woningprijs ook nog eens is opgedreven door maatregelen als de hypotheekrenteaftrek, jubelton en kunstmatig laag gehouden rente.
Tijgeroog
29-10-2025 om 10:02
Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 07:40:
[..]
Ik vind het zo spannend. Stel je voor dat Timmermans en Jetten winnen. De horror.
Waarom moeten altijd zulke extreme woorden gekozen worden? Horror, dan denk ik aan moorden en bloed en wat voor ellende je nog meer in horrorfilms ziet. Ik snap dat je het niet leuk lijkt, maar moet dat zo extreem?
Ik zie PVV, FVD, JA21 ook liever niet in de Kamer.* Ik werd de vorige keer echt misselijk toen bleek dat PVV de grootste was, want ik maak me zorgen om de rechtstaat, om de medemenselijkheid. Er hangen posters met vredesduiven en anti-fascismeoproep voor m'n raam. Maar termen als horror gebruik ik niet, het voelt zo dehumaniserend.
* Want ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, dat iedereen een fijn leven kan leven en dat mensen en de overheid een beetje naar elkaar omkijken. Warmte, liefde, samen, dat soort begrippen zijn voor mij belangrijk, en dat zie ik ook graag in de samenleving.
Amber82
29-10-2025 om 10:04
Tijgeroog schreef op 29-10-2025 om 10:02:
[..]
Waarom moeten altijd zulke extreme woorden gekozen worden? Horror, dan denk ik aan moorden en bloed en wat voor ellende je nog meer in horrorfilms ziet. Ik snap dat je het niet leuk lijkt, maar moet dat zo extreem?
Ik zie PVV, FVD, JA21 ook liever niet in de Kamer.* Ik werd de vorige keer echt misselijk toen bleek dat PVV de grootste was, want ik maak me zorgen om de rechtstaat, om de medemenselijkheid. Er hangen posters met vredesduiven en anti-fascismeoproep voor m'n raam. Maar termen als horror gebruik ik niet, het voelt zo dehumaniserend.
* Want ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, dat iedereen een fijn leven kan leven en dat mensen en de overheid een beetje naar elkaar omkijken. Warmte, liefde, samen, dat soort begrippen zijn voor mij belangrijk, en dat zie ik ook graag in de samenleving.
Ik zocht al naar woorden hier op te reageren. Want ik snap die woordkeuzes ook nooit. Maar je legt prima mijn gevoel uit, dus een flinke like!
Tijgeroog
29-10-2025 om 10:14
Jorni schreef op 29-10-2025 om 07:06:
Als zo ontzettend veel mensen op een partij willen stemmen dan vind ik niet dat zo wat alle partijen op voorhand die partij opzij moeten zetten en er dan niet eens mee in gesprek zouden willen gaan. Afgelopen keer gingen ze ook samen regeren dus het kan gewoon wel. De partijen doen het zo wat allemaal en zo "dwingen" ze kiezers anders te stemmen. Ons systeem is zo dat ze het mogen doen, maar netjes vind ik dat gewoon echt niet. Daarom stem ik uit protest op PVV vandaag.
Ook vind ik dat Wilders premier had moeten zijn vorige keer. En ja ik weet ook dat dat geen verplichting is geweest gelet op hoe ons systeem in elkaar zit, maar ik vond het wel zo netjes geweest als hij premier was geweest. En dat het afgelopen keer een puinhoop werd, lag aan alle coalitiepartijen en aan de rare constructie van het kabinet en zeker niet alleen aan de PVV. Ook nu wordt het weer een puinhoop wie er ook samen gaat regeren. Dus dan maar gewoon een proteststem.
Maar... je vindt het niet eerlijk als PVV wordt buitengesloten, en dus stem je op een partij die zelf heel veel mensen buitensluit?
Trouwens, denk je echt dat het een succes geweest zou zijn als Wilders premier was geworden? Als ik kijk naar hoe hij z'n fractie en partij bestuurt dan zie ik iemand die het graag allemaal in eigen hand houdt een niet accepteert als ze van zijn lijn afwijken. Zie bijvoorbeeld ook de ruzie met Coenradie. Volgens mij was dat ook niet z'n enige woede-uitbarsting.
Als premier ben je het opperhoofd van een groep ministers, die van verschillende partijen komen. Daar zal hij minder invloed op kunnen hebben dan op z'n eigen partij, en er gaan dan ongetwijfeld dingen besloten worden die anders zijn dan bij wil. Hoe zou hij daar mee omgaan? Net als bij Coenradie? Als het voor ministers van de andere partijen niet meer acceptabel is, zijn gedrag of wat hij van ze eist, zullen ze opstappen.
Ik denk dat Wilders in de Kamer meer zichzelf kan zijn.
felija
29-10-2025 om 10:36
Amber82 schreef op 29-10-2025 om 10:04:
[..]
Ik zocht al naar woorden hier op te reageren. Want ik snap die woordkeuzes ook nooit. Maar je legt prima mijn gevoel uit, dus een flinke like!
Van mij ook.
felija
29-10-2025 om 10:37
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 09:19:
[..]
De woningnood kan worden opgelost door een asielstop en boeren uitkopen betekent dat we geen eten meer hebben.
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat er mensen in dit soort fantasiescenario's trappen en er zelf nog een tandje bovenop doen met een nog meer overdreven versie ervan.
En dan mag je niet zeggen dat dat toch wel een 'beetje' dom is.
Miraval
29-10-2025 om 10:38
Ik ben bij mijn oude nest gebleven, VVD en dan Karremans heb ik gestemd... toch eerder strategisch omdat ik liever VVD in een kabinet zie dan een Volt erbij
Ik verwacht dat D66 zomaar de grootste wordt, waar ik ook achter sta. Dus met een rechtse partij voelt het voor mij beter.
Nu afwachten...
Mick87
29-10-2025 om 10:52
Wie weet Jetten als premier. Dan hebben we geen first lady maar first man. Dan kan het premier paar lekker keuvelen met ons Koningspaar. Deels Nederlands en Spaans met de Argentijnse aanhang.
Jorni
29-10-2025 om 11:01
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 09:14:
[..]
Ja, soms is dat juist handig inderdaad en wel zo transparant. Als je op partij X stemt, welke partijen krijg je er dan waarschijnlijk wel of niet bij?
Alle deuren dicht gooien zoals Yesilgöz dat nu doet vind ik het andere uiterste, want zij lijkt zowel PVV als PvdA/GL uit te sluiten en dan zijn er praktisch geen combi's meer mogelijk. Dan blokkeer je de boel en dat is niet oké. Het moet wel werkbaar blijven.
Maar 'wij zijn groot en dús moeten jullie met ons in zee'? Nee, dat hoeft helemaal niet. De PVV zei toch in 2023 ook niet: er stemden miljoenen mensen op PvdA/GL, ze werden tweede, we moeten en zullen ze erbij hebben in het kabinet?
Het gaat niet om hoe groot je bent, maar om of je qua standpunten en politiek bedrijven goed bij elkaar past en samen een meerderheid vormt. Om die reden komt bijv de CU, hoe klein ook, vaak juist wel in een kabinet. Zij hebben laten zien dat ze qua standpunten redelijk in het midden staan, dat ze de rechtsstaat hoog in het vaandel hebben en dat ze heel constructief kunnen samenwerken. Of mensen met je samen willen werken als partij kun je niet boos of verongelijkt afdwingen, dat moet je laten zien, in je woorden en daden.
Ik zeg nogmaals niet dat dat andere partijen per se in zee moeten gaan met een partij die de grootste is, maar ik ben er absoluut op tegen dat vrijwel alle partijen de deur bij voorbaat al compleet dichtgooien naar enige samenwerking met een partij. Ze moeten kijken wat mensen stemmen, dan kijken welke coalities gevormd kunnen worden gevormd en niet zomaar met zijn allen 1 partij al bij voorbaat helemaal uitsluiten. Dat is precies hetgeen wat me tegen de borst stuit (ook al mogen ze het ik vind dit niet correct) en daarom heb ik puur als protest op PVV met een middenvinger naar die andere partijen gestemd. Hadden ze dat compleet uitsluiten niet gedaan dan was mijn stem naar BBB gegaan. Maar goed, een puinhoop blijft het toch wel.
Nicole123
29-10-2025 om 11:20
Jorni schreef op 29-10-2025 om 11:01:
[..]
Ik zeg nogmaals niet dat dat andere partijen per se in zee moeten gaan met een partij die de grootste is, maar ik ben er absoluut op tegen dat vrijwel alle partijen de deur bij voorbaat al compleet dichtgooien naar enige samenwerking met een partij. Ze moeten kijken wat mensen stemmen, dan kijken welke coalities gevormd kunnen worden gevormd en niet zomaar met zijn allen 1 partij al bij voorbaat helemaal uitsluiten. Dat is precies hetgeen wat me tegen de borst stuit (ook al mogen ze het ik vind dit niet correct) en daarom heb ik puur als protest op PVV met een middenvinger naar die andere partijen gestemd. Hadden ze dat compleet uitsluiten niet gedaan dan was mijn stem naar BBB gegaan. Maar goed, een puinhoop blijft het toch wel.
Nogmaals, dat doet de PVV omgekeerd toch ook? Die sluiten ook bijv DENK uit, hoe groot DENK ook zou worden. Ze willen die partij zelfs verbieden. De PVV heeft er helemaal zelf voor gezorgd dat bijna niemand met ze door één deur kan en gaat vervolgens het slachtoffer uithangen.
Jorni
29-10-2025 om 11:31
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 11:20:
[..]
Nogmaals, dat doet de PVV omgekeerd toch ook? Die sluiten ook bijv DENK uit, hoe groot DENK ook zou worden. Ze willen die partij zelfs verbieden. De PVV heeft er helemaal zelf voor gezorgd dat bijna niemand met ze door één deur kan en gaat vervolgens het slachtoffer uithangen.
Ook dat vind ik zeker fout. Het is ook makkelijk om dat te roepen, omdat denk nu een hele kleine partij is. Het is maar de vraag of PVV en ook zo wat alle andere partijen dat ook allemaal nog steeds zouden roepen als denk heel groot zou worden. Mocht dat dan zo zijn dan vind ik dat net zo verkeerd en dan had ik wellicht als protest daarop gestemd. Maar dat scenario speelt hier nu niet. En PVV heeft er niet zelf voor gezorgd dat ze niet met anderen door een deur konden, daar hebben ze namelijk allemaal een eigen aandeel in. Ze maken er met zijn allen 1 grote puinhoop ervan en dat is niet alleen de schuld van de PVV. Dit is puur een proteststem geweest en zeker niet omdat ik zo'n fan ben van de PVV.
Jorni
29-10-2025 om 11:42
Tijgeroog schreef op 29-10-2025 om 10:14:
[..]
Maar... je vindt het niet eerlijk als PVV wordt buitengesloten, en dus stem je op een partij die zelf heel veel mensen buitensluit?
![]()
Trouwens, denk je echt dat het een succes geweest zou zijn als Wilders premier was geworden? Als ik kijk naar hoe hij z'n fractie en partij bestuurt dan zie ik iemand die het graag allemaal in eigen hand houdt een niet accepteert als ze van zijn lijn afwijken. Zie bijvoorbeeld ook de ruzie met Coenradie. Volgens mij was dat ook niet z'n enige woede-uitbarsting.
Als premier ben je het opperhoofd van een groep ministers, die van verschillende partijen komen. Daar zal hij minder invloed op kunnen hebben dan op z'n eigen partij, en er gaan dan ongetwijfeld dingen besloten worden die anders zijn dan bij wil. Hoe zou hij daar mee omgaan? Net als bij Coenradie? Als het voor ministers van de andere partijen niet meer acceptabel is, zijn gedrag of wat hij van ze eist, zullen ze opstappen.
Ik denk dat Wilders in de Kamer meer zichzelf kan zijn.
Nee, ik geloof echt niet dat de PVV het zo perfect zou doen, zeker niet. Maar dat doen de andere partijen net zo goed niet. Maken er net zo'n grote puinhoop en bende van met genoeg schandalen hier en daar. Ik gun het de andere drie grote partijen niet om te winnen door hoe ze zich opstellen. Vandaar PVV. Het is dus puur een strategische proteststem, niets meer en niets minder.
felija
29-10-2025 om 11:48
Jorni schreef op 29-10-2025 om 11:31:
[..]
Ook dat vind ik zeker fout. Het is ook makkelijk om dat te roepen, omdat denk nu een hele kleine partij is. Het is maar de vraag of PVV en ook zo wat alle andere partijen dat ook allemaal nog steeds zouden roepen als denk heel groot zou worden. Mocht dat dan zo zijn dan vind ik dat net zo verkeerd en dan had ik wellicht als protest daarop gestemd. Maar dat scenario speelt hier nu niet. En PVV heeft er niet zelf voor gezorgd dat ze niet met anderen door een deur konden, daar hebben ze namelijk allemaal een eigen aandeel in. Ze maken er met zijn allen 1 grote puinhoop ervan en dat is niet alleen de schuld van de PVV. Dit is puur een proteststem geweest en zeker niet omdat ik zo'n fan ben van de PVV.
Door de radicaalrechtse standpunten van Wilders (PVV), heeft de PVV dit wel degelijk over zichzelf afgeroepen. Het zijn radicale standpunten, die absoluut niet matchen met de standpunten van de andere grotere partijen. Het woord 'radicaal' zegt het eigenlijk al.
En die standpunten mag de PVV hebben, maar dan moet je niet raar opkijken, wanneer anderen niet met je willen en kunnen samenwerken, omdat ze dan veel teveel afbreuk moeten doen aan hun eigen waarden en normen.
Het allergrootste deel van de kiezers wil juist totaal geen radicaalrechtse standpunten en kiest daarom bijvoorbeeld voor D66, stel je voor dat die partij, waar je op hebt gestemd, doodleuk zegt: we gaan met de PVV in zee, die alles wil wat wij juist niet willen, dan voel je je als kiezer toch bedrogen? Dat werkt bij voorbaat al niet.
lientje69
29-10-2025 om 11:50
Ik stem als protest dus blanco
Ze maken er allemaal een bende van. Dat gebekvecht, lijken allemaal wel kleuters.
Ik vind dat de grootste partijen gezamenlijk in het kabinet moeten en compromissen moeten sluiten om ons land zo goed mogelijk uit de shit te helpen. Op mijn werk moet ik ook verplicht samenwerken met mensen die me minder liggen. Dan gedraag je je volwassen.