Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

lientje69 schreef op 29-10-2025 om 11:50:

Ik stem als protest dus blanco
Ze maken er allemaal een bende van. Dat gebekvecht, lijken allemaal wel kleuters.
Ik vind dat de grootste partijen gezamenlijk in het kabinet moeten en compromissen moeten sluiten om ons land zo goed mogelijk uit de shit te helpen. Op mijn werk moet ik ook verplicht samenwerken met mensen die me minder liggen. Dan gedraag je je volwassen.

Ook dit zullen velen gedaan hebben.

Ik denk dat kleuters zich niet zo asociaal gedragen. Dat deed Timmermans, Jimmy Dijk, Wilders, Klaver, maar Jetten ook. Echt wel.

Duufje schreef op 29-10-2025 om 11:57:

[..]

Nou, dat is bepaald niet lekker gelukt. Dus dat kon gewoon niet eigenlijk hè.

Dat had best gekund, maar het water bij de wijn werd maar van één kant verwacht. Dan word de wijn van de één geen wijn meer maar slap theewater.

Fleurtje_5 schreef op 30-10-2025 om 09:26:

[..]

Wilders heeft zetels verloren, maar heeft wel evengoed een tweede plaats 'gewonnen'.

Dat ze hem buitensluiten vind ik ook naar. Het meest nare vond ik wel gisteravond, toen Jetten de felicitaties gaf aan het CDA, aan de VVD, en aan JA21 (ik denk dat dit de samenstelling gaat worden), maar hij had Wilders ook mogen noemen.

Want Wilders had 25 zetels, VVD 23, het CDA 19, en JA21 maar 9. Felicitaties aan iemand vanwege 9 zetels, maar geen woord tegen iemand met 25 zetels?

Dat zijn nog steeds heeeeeeeel veel burgers die zonder pardon aan de kant geschoven worden omdat drie mensen geen zin hebben om er mee in zee te gaan.

Ja en dat stuit me tegen de borst. Ik zou het echt leuk vinden als PVV toch nog net de groorste zou gaan worden. 

PensioNada schreef op 29-10-2025 om 12:19:

[..]

Het laatste kabinet dat de rit heeft uitgezeten was Rutte/Asscher. Toevallig een kabinet met de PvdA.

Dat kabinet had ook eerder mogen vallen is mijn mening.

In dat kabinet werd besloten om 800 verzorgingstehuizen te sluiten, en ongeveer 26 gevangenissen (6100 cellen) te sluiten en 2600 fulltime gevangenispersoneel te ontslaan.

En zie wat daar van terecht is gekomen. Woningnood want oudere hulpbehoevende moeten in hun eentje veel langer in een groot huis blijven wonen. Cellentekort zorgt voor onveilige situaties en geldproblemen want heropenen is duurder dan dat men heeft menen uit te sparen.

Jorni schreef op 29-10-2025 om 13:30:

[..]

Nou, Wilders heeft zo goed als nergens echt zijn zin in gekregen. Het klappen van het kabinet vind ik overigens de schuld van alle partijen samen met de rare constructie. Het was een en al modder gooien over en weer. Daarvoor was het niet veel beter.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-10-2025 om 09:46 Topicstarter

Ook het volgend kabinet moet weer moeilijke financiële keuzes maken. Wat zou het goed zijn voor het land als er dan niet na 11 maanden een partij wegloopt, omdat ze dalen in de peilingen. Net zoals de PvdA wel bleef zitten tijdens Rutte II, ook al wisten ze dat hun kiezers heel veel moeite hadden met de gemaakte keuzes.

majorette2005 schreef op 29-10-2025 om 19:27:

Partijvoorzitter Jan Wiertz nam al afstand van de actie van CDA-lid Couzijn Bos, die dagenlang posters van Geert Wilders verwijderde. En dat doet nu ook CDA Twenterand. „Dit is zo’n domme actie”, zegt voorman Jan Binnenmars. „De kous is hiermee nog niet af.” De partij gaat zich beraden op consequenties voor Bos.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/dit-gaat-cda-doen-met-lid-die-pvv-posters-verwijderde~aec89004/

Wat een sneue actie.

Wat een sneue actie idd.

Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:18:

Ik plaats hem hier ook even;

VVD wil een centrum rechts kabinet, en als je kijkt naar de uitslagen dan is een samenwerking met JA21 veel logischer dan met GL/PvdA. Links heeft flink verloren in het algeheel.

Als ik Yesilgöz zou zijn zou ik daarop inzetten want een kabinet zonder VVD en PVV komt over links niet aan een meerderheid en dan kan Jetten ook niks. Eigenlijk zou je met deze uitslag kunnen zeggen dat VVD toch wel de sterkste stem zal hebben, zonder hun is er geen meerderheid. Zonder GL-PVDA wel.

Zonder GL/PvdA. Ik denk dat dit voor velen een goeie reden was om op de VVD te stemmen.

Loeki72 schreef op 29-10-2025 om 22:42:

[..]

Jammer dat Wilders niet opstapt na het grotere verlies van zetels.

Maar wel nog steeds een tweede plek met 25 zetels.

Yumi schreef op 29-10-2025 om 23:00:

SP op 3 zetels, ik vind dat Jimmy Dijk ook de kuierlatten moet nemen, misschien kan hij als imitator voor clown Bassie terecht in het circus. Die gênante vertoning maakte hem volstrekt belachelijk en daar is de partij voor afgestraft.

Ook Jimmy Dijk kon de trend niet keren: dit is de tiende verkiezing in tien jaar tijd waarbij de SP kiezers verliest. De partij houdt in de exitpolls drie van haar vijf zetels over, terwijl SP’ers dachten dat het behoud van vijf zetels goed mogelijk was.

SP verliest ook met Jimmy Dijk voor tiende keer in tien jaar - NRC

Dat vind ik ook. 

Laat aub Lilian Marijnissen terug komen.

Miraval schreef op 29-10-2025 om 23:02:

[..]

Ik vind met GL/PvdA ook de logische keuze hoor, een flinke meerderheid, stabiele partijen en middenkabinet. Ik denk dat dat voor Nederland de beste keuze is.

Neeeeee, dan zouden veel VVD-kiezers zwaar teleurgesteld zijn, want VVD heeft juist zoveel gewonnen omdat ze niet met GL/PvdA in zee wilden.

Daglichtlamp schreef op 30-10-2025 om 09:46:

Ook het volgend kabinet moet weer moeilijke financiële keuzes maken. Wat zou het goed zijn voor het land als er dan niet na 11 maanden een partij wegloopt, omdat ze dalen in de peilingen. Net zoals de PvdA wel bleef zitten tijdens Rutte II, ook al wisten ze dat hun kiezers heel veel moeite hadden met de gemaakte keuzes.

Precies dat. Ik denk dat velen nog niet doorhebben dat er de komende jaren echt lastige keuzes gemaakt moeten gaan worden. Zoals: verder uitkleden van het basispakket, verhoging accijnzen en belastingen, verlaging uitkeringen etc. Dit alles om de overheidsfinanciën op orde te houden. Links- of rechtsom, ongeacht welke partij regeert  gaat dit gebeuren. Dat is de realiteit. Maar men wil het niet zien, vestigt alle hoop op politici met hun holle frasen. 

Jorni schreef op 29-10-2025 om 23:09:

Ik vind het wel apart dat Timmermans meteen op stapt. Ook Groenlinks/Pvda heeft namelijk gewoon veel stemmen gekregen dus in die zin hebben ze het goed gedaan deze verkiezingen.
D66 vind ik puur qua inhoud niet zo verkeerd (op enkele standpunten na waar ik echt tegen ben). We zullen zien hoe ze het nu gaan doen. Ik had wel verwacht dat D66 zou gaan winnen. De partijen hebben door het uitsluiten van de PVV ervoor gezorgd dat kiezers ook op kleinere rechtse partijen gingen stemmen zodat PVV niet de grootste werd.
Ik denk dat D66, VVD, CDA en Pvda/Gl of JA21 gaan regeren.

Timmermans wou premier worden, en dat zat er nu niet meer in.

D66 VVD CDA en JA21 word het.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-10-2025 om 10:00 Topicstarter

Wilders is al twee keer weggelopen als er moeilijke financiële keuzes gemaakt moesten worden. Zijn excuus dat het vanwege asiel was is echt nonsens. Het enige waar de vier partijen het zo ongeveer over eens waren waren strengere wetten op gebied van asiel. Dat zie je ook in de stemmingen van de Tweede Kamer over de beide asielwetten.

Jujubee schreef op 30-10-2025 om 07:59:

Nou lekker wakker worden dit, PVV en D66 nek aan nek met 26 zetels en Almere moet nog geteld worden ( meestal PVV ). We hebben te vroeg gejuicht dus. En ja, Wilders komt toch niet in de coalitie maar als hij de grootste wordt ben ik toch niet blij.

Echt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.