Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nou Jetten heeft er een stem bij namens mij. Ik stond op het stembureau achter een PVV figuur die nog even uitgebreid ging staan mekkeren tegen de dame bij de prullenbak waar het stembiljet in moest dat zijn stem er toch niet toe doet omdat hij toch wel genegeerd wordt, wat de uitslag ook is. Hij werd nog flink kwaad ook. Alsof dat arme mens daar wat aan kan doen. Ik had al bijna een half uur in de rij gestaan en enorme zin om hem even aan te spreken maar toch maar niet gedaan. Het zag eruit als een tokkie hooligan. Eigen veiligheid eerst. Maar wat een figuur joh. Kanonne. 
Ik ben benieuwd wat de uitslag word vanavond. VVD heb ik nog even naar gekeken maar dat voelde toch niet goed. Ik sta hier nu wel achter. 

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 13:58:

[..]

Zoals ik al schreef moet er ook worden ingestoken worden op minder migratie. Maar dat is geen knop waarmee de woningnood in 1 klap voorbij is want we hebben nu woningzoekenden die er al zijn zowel migranten als hier geboren Nederlanders. Dus als die grenzen dicht gaan - wat ook niet zo 1.2.3 kan, zijn er niet ineens 0 woningzoekenden meer. Maar neemt de woning nood niet verder toe, maar niet af.

Maar zoals gewoonlijk roep je weer zonder heel diep inhoudelijk ergens op jn te gaan.

Precies, en dat is ook niet 1.2.3. van vandaag op morgen ontstaan.

Persoonlijk vind ik dat ik heel diep inhoudelijk ergens op reageer. Dat anderen niet 1.2.3. zien wat ik bedoel ligt aan hun snelheid, want dan zou ik niet nog dieper hoeven gaan. Ik vind het namelijk zo klaar als een klontje, en begrijp niet dat jullie dat niet zien.

Jujubee schreef op 29-10-2025 om 15:27:

Nou Jetten heeft er een stem bij namens mij. Ik stond op het stembureau achter een PVV figuur die nog even uitgebreid ging staan mekkeren tegen de dame bij de prullenbak waar het stembiljet in moest dat zijn stem er toch niet toe doet omdat hij toch wel genegeerd wordt, wat de uitslag ook is. Hij werd nog flink kwaad ook. Alsof dat arme mens daar wat aan kan doen. Ik had al bijna een half uur in de rij gestaan en enorme zin om hem even aan te spreken maar toch maar niet gedaan. Het zag eruit als een tokkie hooligan. Eigen veiligheid eerst. Maar wat een figuur joh. Kanonne.
Ik ben benieuwd wat de uitslag word vanavond. VVD heb ik nog even naar gekeken maar dat voelde toch niet goed. Ik sta hier nu wel achter.

Je stond achter een PVV 'figuur' (je bedoeld mens) die nog 'even uitgebreid' (even of uitgebreid?) stond 'te mekkeren' tegen de dame bij de prullenbak waar het stemformulier in moest.

En dan kom je hier 'even' denigrerend mekkeren praten omdat je bijna een half uur in de rij moest staan, achter een figuur tokkie hooligan mekkeren figuur joh kanonne.

Hopelijk voelt die stem straks ook nog goed voor je als Jetten de grootste word en niet kan waarmaken wat jij ervan verwacht.

ps. als iemand bij de prullenbak staat waar het formulier in moet, dan heeft ie toch al gestemd. Toch? Hoe kan het dat je zolang in de rij stond. Was het zo druk? Hier is iedereen binnen een paar minuten weer buiten.

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 16:33:

[..]

Je stond achter een PVV 'figuur' (je bedoeld mens) die nog 'even uitgebreid' stond 'te mekkeren' tegen de dame bij de prullenbak waar het stemformulier in moest.

En dan kom je hier 'even' denigrerend mekkeren praten omdat je bijna een half uur in de rij moest staan, achter een figuur tokkie hooligan mekkeren figuur joh kanonne.

Hopelijk voelt die stem straks ook nog goed voor je als Jetten de grootste word en niet kan waarmaken wat jij ervan verwacht.

ps. als iemand bij de prullenbak staat waar het formulier in moet, dan heeft ie toch al gestemd. Toch? Hoe kan het dat je zolang in de rij stond. Was het zo druk? Hier is iedereen binnen een paar minuten weer buiten.

Ligt eraan waar je woont en op welk tijdstip je gaat stemmen. Vorige keer moest ik hier op de school stemmen en het liefst vroeg,  vanwege de dingen die ik nog meer moest doen.  Sta je zo een half uur in de rij, omdat alle moeders/vaders die kinderen naar school brachten ook even gingen stemmen voordat ze gingen werken. 

Nu ben ik net pas geweest. Rond 16.00 was nog rustig maar net na 17.00 zal weer een piek zijn met mensen die kinderen halen bij de bso en dat even combineren met stemmen. 

Ik zit nu op de bank thee te drinken en zie veel mensen langslopen/fietsen met de stempas in de hand. 

Wat jij meemaakt is niet maatgevend voor het hele land hoor.

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 16:33:

[..]

Je stond achter een PVV 'figuur' (je bedoeld mens) die nog 'even uitgebreid' (even of uitgebreid?) stond 'te mekkeren' tegen de dame bij de prullenbak waar het stemformulier in moest.

Tja, ik ben zo netjes opgevoed dat ik het tokkie vind om tekeer te gaan tegen de aardige dame bij de stembus die daar ook maar haar werk doet. Hij zei zelf dat hij PVV stemde toen hij het biljet bij haar erin worstelde, daar was hij heel eerlijk in. En ik vind dat prima hoor, zoals gezegd, heb ik respect voor ieders stem. Maar doe normaal tegen zo'n dame die daar gewoon werkt. Ik vind iedereen die in het openbaar om niks stennis gaat schoppen tokkie ja. 

En ja, het was druk, rond een uur of elf. Het is hier altijd druk met stemmen. Ik snap niet waar je nou zo boos om word, maar doe je ding hoor. Ik mag mekkeren om mensen die zich als aso's gedragen toch? Welke partij ze stemmen zal me een biet wezen. Hij zei het zelf. Ik verwacht sowieso niets van Jetten hoor, maak je niet druk. Ik ga lekker door met mijn leven en zie het allemaal wel. Zo belangrijk vind ik het ook weer niet. Het is maar politiek he. Ik vind het lollig om te volgen maar ik snap heus wel dat het gros van de partijen hun grote beloftes nooit waar kan maken. Ik ben niet achterlijk. 

Nicole123 schreef op 28-10-2025 om 22:54:

[..]

Of veel of weinig mensen op een partij stemmen geeft toch niet meer of minder rechten om in een kabinet mee te mogen doen? Of riep Wilders soms in 2023 na de uitslag: "Oh, PvdA/GL heeft 8 zetels gewonnen en is tweede partij van Nederland, ik wil dus per se samen met ze regeren!". Nee joh, die uitsluiting komt gewoon van twee kanten hoor, wie van die twee nou groot of de grootste wordt. Of stel dat BBB supergroot wordt of PvdD, dan gaan die partijen ook nog steeds absoluut niet samen. Als DENK 40 zetels zou krijgen, geen haar op het hoofd van Wilders om met hen samen in een kabinet te gaan. Die partijen staan gewoon veel te ver van elkaar af, in inhoud en manier van politiek bedrijven. De PVV heeft zichzelf buitengesloten, door zowel de inhoud als de vorm waar ze voor kiest. Die gaat niet samen met de huidige andere grote partijen. Bij FvD of DENK is dat net zo, die sluiten zichzelf ook min of meer uit van kabinetsdeelname, ook als ze een coalitie net aan een meerderheid zouden kunnen helpen, want ze kunnen met teveel andere partijen niet door één deur.

Wilders weet het mooi te draaien alsof hij als hij de grootste wordt het dús voor het zeggen zou hebben en hij kan zich prachtig in een slachtofferrol wenden, maar het is een valse manier van hem om op de emotie van de kiezer te spelen. Het enige wat telt in de kabinetsformatie is dat verschillende partijen die qua standpunten en visie op de maatschappij (dus bijv ook de rechtsstaat) behoorlijk overeenkomen samen 76 of meer zetels hebben en met elkaar een regering willen gaan vormen. Elke partij mag daarbij eigen keuzes maken, niemand hoeft verplicht die of die partij erbij te kiezen en geen enkele partij heeft het recht om door andere partijen wel of niet gekozen te worden om mee te regeren. Ook niet als er 'maar miljoenen mensen stemden op me' wordt gejammerd. Nog meer miljoenen mensen stemmen zeer bewust juist niet op de PVV, die tellen net zo hard mee.

Je mening druipt er gigantisch van af. Je verfoeid Wilders. Jij wel. En menig ander loopt met hem weg. 

Tijgeroog schreef op 29-10-2025 om 10:02:

[..]

Waarom moeten altijd zulke extreme woorden gekozen worden? Horror, dan denk ik aan moorden en bloed en wat voor ellende je nog meer in horrorfilms ziet. Ik snap dat je het niet leuk lijkt, maar moet dat zo extreem?

Ik zie PVV, FVD, JA21 ook liever niet in de Kamer.* Ik werd de vorige keer echt misselijk toen bleek dat PVV de grootste was, want ik maak me zorgen om de rechtstaat, om de medemenselijkheid. Er hangen posters met vredesduiven en anti-fascismeoproep voor m'n raam. Maar termen als horror gebruik ik niet, het voelt zo dehumaniserend.

* Want ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt, dat iedereen een fijn leven kan leven en dat mensen en de overheid een beetje naar elkaar omkijken. Warmte, liefde, samen, dat soort begrippen zijn voor mij belangrijk, en dat zie ik ook graag in de samenleving.

Echt? Bij het woord horror denk jij aan moorden en bloed? En er hangen posters van vredesduiven en antifa aan je raam?

ik wil nog niet eens een poster aan mijn raam van een politieke partij. 

Jij kijkt niet graag naar de samenleving. Jij wil graag dat mensen zien wat jij belangrijk vind.

Jujubee schreef op 29-10-2025 om 15:27:

Tja, over veroordelend zijn gesproken.

Euphoria schreef op 29-10-2025 om 17:52:

[..]

Links zou vast zeggen: laten we deze man omarmen met liefde en warmte. Dan komen zijn broers, zussen en 25 kinderen ook in het dorp wonen. 

Euphoria schreef op 29-10-2025 om 17:52:

[..]

Tja, ik veroordeel mensen op hun gedrag. Vervelend he. Alsof er hier in dit topic nooit geoordeeld word over mensen met een andere mening. Poeh poeh. Volgens mij ben ik vrij neutraal hier hoor. Ik ben ook niet links of rechts. Ik heb respect voor zowel de PVDA stemmers als de PVV stemmers die ik ken. Maar mensen die zich achterlijk gedragen in het openbaar, nee daar kan ik erg pissig om worden. Maar maak je geen zorgen hoor, ik heb netjes mijn boosheid ingeslikt dus die meneer weet nergens van. Al zat iedereen naar hem te kijken aangezien hij zo stond te tieren. Als jij dat normaal gedrag vind dan heb ik daar wel weer een oordeel over. En zo is er altijd wel weer wat he. 

Partijvoorzitter Jan Wiertz nam al afstand van de actie van CDA-lid Couzijn Bos, die dagenlang posters van Geert Wilders verwijderde. En dat doet nu ook CDA Twenterand. „Dit is zo’n domme actie”, zegt voorman Jan Binnenmars. „De kous is hiermee nog niet af.” De partij gaat zich beraden op consequenties voor Bos.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/dit-gaat-cda-doen-met-lid-die-pvv-posters-verwijderde~aec89004/

Wat een sneue actie.

Interessante exit polls, zou inderdaad D66 de grootste worden? PvdA/GL is een stuk kleiner geworden dan verwacht, VVD groter. Het lijkt erop dat er toch wat strategische stemmers nog last minute overgelopen zijn van PvdA/GL en Volt naar D66.

Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 21:05:

Interessante exit polls, zou inderdaad D66 de grootste worden? PvdA/GL is een stuk kleiner geworden dan verwacht, VVD groter. Het lijkt erop dat er toch wat strategische stemmers nog last minute overgelopen zijn van PvdA/GL en Volt naar D66.

Prima exit poll vind ik. Het verval van PVDA/GL zat er toch al wel een beetje aan te komen de afgelopen weken? Ik denk dat ze veel stemmers verloren zijn aan D66. Net als PVV trouwens. Want dat is een weggegooide stem. Ik vind het wel een mooie uitslag en hoop dat het zo blijft. Ik denk dat er net als ik, veel strategische stemmers geweest zijn vandaag. 

ik denk ook dat velen strategisch hebben gestemd.
Mijn partij is flink gegroeid. 
Ben benieuwd wat de uitslagen gaan betekenen voor NL.

Niet op D66 gestemd, maar kan er prima mee leven als zij de grootste blijven. Vind het zelf jammer om echt de verrechtsing van Nederland te zien in de uitslag. Hopelijk staat D66 nog een beetje voor het socialere en minder egocentrische geluid.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.