Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Miraval
29-10-2025 om 23:02
Helpdesk schreef op 29-10-2025 om 22:49:
[..]
Jetten heeft zijn voorkeuren, zie liveblog nu.nl
‘Het is voor D66-leider Rob Jetten "heel logisch" om te gaan regeren met GroenLinks-PvdA. Die partij verloor volgens de laatste exitpoll van Ipsos I&O vijf zetels en haalt er nog twintig. Jetten zegt verder dat de VVD en het CDA het ook "heel goed" hebben gedaan. Die partijen krijgen volgens de laatste exitpoll respectievelijk 23 en 19 zetels. De vier partijen krijgen samen 89 zetels.
Ik vind met GL/PvdA ook de logische keuze hoor, een flinke meerderheid, stabiele partijen en middenkabinet. Ik denk dat dat voor Nederland de beste keuze is.
Nicole123
29-10-2025 om 23:06
Neweve schreef op 29-10-2025 om 22:51:
[..]
Daarbij heeft ook bontebal aangegeven weinig te voelen voor regeren met ja21.
D66,vvd,pvv komt trouwens op 75 maar die combi acht ik best onwaarschijnlijk. Dan moet d66 wel veel opgeven, ondanks dat ze een van de grootse zijn.
Zelfde voor vvd, pvv, cda, Ja21 (76), dan moet de cda wel veel water bij de wijn doen.
D66 en PVV is echt no way een optie. Van beide kanten niet. Die denken over ongeveer alles lijnrecht verschillend. Dat bedoelde ik eerder vandaag met wat ik schreef over uitsluiten: sommige partijen kunnen echt gewoon pertinent niet met elkaar door één deur, of ze elkaar nou letterlijk hardop uitsluiten of niet.
CDA zou nog wel eens een doorslaggevende rol kunnen gaan hebben. Als D66 per se GL/PvdA erbij wil en geen JA21 en VVD wil dat andersom, dan is het misschien de derde partij wiens mening de balans kan laten doorslaan.
Yumi
29-10-2025 om 23:07
Loeki72 schreef op 29-10-2025 om 22:42:
[..]
Jammer dat Wilders niet opstapt na het grotere verlies van zetels.
Haha Jij bent best grappig
Jorni
29-10-2025 om 23:09
Ik vind het wel apart dat Timmermans meteen op stapt. Ook Groenlinks/Pvda heeft namelijk gewoon veel stemmen gekregen dus in die zin hebben ze het goed gedaan deze verkiezingen.
D66 vind ik puur qua inhoud niet zo verkeerd (op enkele standpunten na waar ik echt tegen ben). We zullen zien hoe ze het nu gaan doen. Ik had wel verwacht dat D66 zou gaan winnen. De partijen hebben door het uitsluiten van de PVV ervoor gezorgd dat kiezers ook op kleinere rechtse partijen gingen stemmen zodat PVV niet de grootste werd.
Ik denk dat D66, VVD, CDA en Pvda/Gl of JA21 gaan regeren.
Nicole123
29-10-2025 om 23:15
Ik vind dat PvdA/GL het nog best redelijk goed gedaan heeft inderdaad. Ze staan maar iets achter de VVD. Zo zwaar hebben ze niet verloren. Het is niet zoals NSC of PVV, of zoals BBB of FvD eerder naar beneden gekelderd zijn. Maar ik vind het wel verstandig van Timmermans dat hij direct zijn conclusies trekt en niet pas als eerst 100 journalisten hem gaan vragen of hij wel blijft.
felija
Al met al ben ik wel opgelucht, maar ja, mijn lat ligt misschien wel te laag. Nu nog de formatie. Ik hoop op D66, CDA, PvdA/GL en vooruit ook VVD er maar bij om aan een meerderheid te komen.
Helpdesk
Jorni schreef op 29-10-2025 om 23:09:
Ik vind het wel apart dat Timmermans meteen op stapt. Ook Groenlinks/Pvda heeft namelijk gewoon veel stemmen gekregen dus in die zin hebben ze het goed gedaan deze verkiezingen.
D66 vind ik puur qua inhoud niet zo verkeerd (op enkele standpunten na waar ik echt tegen ben). We zullen zien hoe ze het nu gaan doen. Ik had wel verwacht dat D66 zou gaan winnen. De partijen hebben door het uitsluiten van de PVV ervoor gezorgd dat kiezers ook op kleinere rechtse partijen gingen stemmen zodat PVV niet de grootste werd.
Ik denk dat D66, VVD, CDA en Pvda/Gl of JA21 gaan regeren.
Ik vind het niet apart maar vrij logisch dat Timmermans opstapt. Hij riep bij teveel mensen aversie op en dat heeft de partij stemmen gekost. Vergeet daarbij ook niet dat kan meespelen dat hij weinig voorkeursstemmen heeft gekregen. Dat is nog niet bekend maar het zou me niets verbazen.
Helpdesk
29-10-2025 om 23:17
Miraval schreef op 29-10-2025 om 23:02:
[..]
Ik vind met GL/PvdA ook de logische keuze hoor, een flinke meerderheid, stabiele partijen en middenkabinet. Ik denk dat dat voor Nederland de beste keuze is.
Dat heeft ook nog steeds mijn voorkeur. We gaan het zien.
Nicole123
29-10-2025 om 23:20
Ik vind het heel jammer dat de CU een zetel lijkt te verliezen. Op nummer 3 staat Don Ceder, die vind ik een van de beste kamerleden. Volgens de Nationale Politieke Index was hij de meest actieve politicus in de Tweede Kamer.
felija
29-10-2025 om 23:20
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 23:20:
Ik vind het heel jammer dat de CU een zetel lijkt te verliezen. Op nummer 3 staat Don Ceder, die vind ik een van de beste kamerleden. Volgens de Nationale Politieke Index was hij de meest actieve politicus in de Tweede Kamer.
Dat vind ik ook jammer.
Nicole123
29-10-2025 om 23:25
Helpdesk schreef op 29-10-2025 om 23:15:
[..]
Ik vind het niet apart maar volstrekt logisch dat Timmermans opstapt. Hij riep bij teveel mensen aversie op en dat heeft de partij stemmen gekost. Vergeet daarbij ook niet dat kan meespelen dat hij weinig voorkeursstemmen heeft gekregen. Dat is nog niet bekend maar het zou me niets verbazen.
Het kan dat hij weinig voorkeursstemmen heeft gekregen, maar dat weet nu nog niemand, hij zelf ook niet. Dus dat is niet de oorzaak van zijn keuze van vertrek.
Overigens is het bij linkse partijen eigenlijk altijd zo dat de lijsttrekker relatief weinig voorkeursstemmen krijgt, zeker als het een man is. Veel kiezers van die partijen stemmen heel bewust op bijv. de eerste vrouw, iemand met bepaalde portefeuille die daarin bepaalde dingen heeft gedaan, etc. Jesse Klaver kreeg destijds als lijsttrekker van GroenLinks relatief nog minder stemmen dan Timmermans in 2023. Stemmers op linkse partijen gaan globaal gezien minder voor 'het gezicht' of 'de sterke leider' dan stemmers op rechtse partijen.
Helpdesk
29-10-2025 om 23:30
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 23:25:
[..]
Het kan dat hij weinig voorkeursstemmen heeft gekregen, maar dat weet nu nog niemand, hij zelf ook niet. Dus dat is niet de oorzaak van zijn keuze van vertrek.
Overigens is het bij linkse partijen eigenlijk altijd zo dat de lijsttrekker relatief weinig voorkeursstemmen krijgt, zeker als het een man is. Veel kiezers van die partijen stemmen heel bewust op bijv. de eerste vrouw, iemand met bepaalde portefeuille die daarin bepaalde dingen heeft gedaan, etc. Jesse Klaver kreeg destijds als lijsttrekker van GroenLinks relatief nog minder stemmen dan Timmermans in 2023. Stemmers op linkse partijen gaan globaal gezien minder voor 'het gezicht' of 'de sterke leider' dan stemmers op rechtse partijen.
Goed punt en inderdaad ook logisch te verklaren.
Nicole123
29-10-2025 om 23:36
Ze kunnen ook nog een minderheids-romp-kabinet gaan vormen van D66, CDA en VVD en PvdA/GL en/of JA21 als gedoogpartners voor specifieke punten. Ik denk alleen niet dat D66 zich daaraan wil branden. En de anderen liever ook niet.
kerstbeer
30-10-2025 om 00:05
Amber82 schreef op 29-10-2025 om 22:14:
De fusie terugdraaien gaat niet gebeuren en als ze dat al zouden doen zou pvda ook niet snel de grootste worden.
Merendeel kiest rechts. Weer splitten zou betekenen dat beide partijen alleen maar kleiner worden denk ik en daardoor een nog kleinere rol spelen in mogelijk kabinetsdeelname.
Ik denk dat als de PvdA zou inzetten op vooral er zijn voor werkenden die een niet torenhoog salaris hebben, ze het best goed zouden doen. Dus focus op huisvesting, bescherming werknemers en wellicht ook kleine zelfstandigen en meer van dit soort basiszaken.
absor
30-10-2025 om 00:06
Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 23:20:
ik heb op hem gestemd. Het is nog maar een exitpoll. Ik hoop echt op drie zetels