Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Meer peulvruchten, minder vlees

Mick87

Mick87

05-03-2026 om 14:18 Topicstarter

https://www.ad.nl/binnenland/campagne-week-zonder-vlees-was-te-woke-riep-irritatie-en-agressie-op~a34a0bbd/

Ik lees net dit artikel. En de reacties onder het artikel laten zich wel raden. Man man man. Geblaat over: ik bepaal zelf, bemoei je er niet mee en woke. Mensen die zich aan voelen getast in hun vrijheid. Ondertussen leven miljoenen dieren in ons land in gevangenschap. Als dit over mensen ging noemden we het een genocide. En dan mekkeren mensen over hun vrijheid. Totaal voorbij gaand aan wat wij dieren aandoen.

Mick87 schreef op 05-03-2026 om 14:18:

https://www.ad.nl/binnenland/campagne-week-zonder-vlees-was-te-woke-riep-irritatie-en-agressie-op~a34a0bbd/

Ik lees net dit artikel. En de reacties onder het artikel laten zich wel raden. Man man man. Geblaat over: ik bepaal zelf, bemoei je er niet mee en woke. Mensen die zich aan voelen getast in hun vrijheid. Ondertussen leven miljoenen dieren in ons land in gevangenschap. Als dit over mensen ging noemden we het een genocide. En dan mekkeren mensen over hun vrijheid. Totaal voorbij gaand aan wat wij dieren aandoen.

Ik had het artikel ook gelezen, afgelopen weekend geloof ik. Maar die reacties waren te verwachten . Dit was dan de betere actie: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1070357/dutch-gp-serveerde-hybride-hamburgers-zonder-dat-bezoekers-het-wisten/

Het thema 'Wissel 'ns wat' vind ik overigens stom gekozen, het lijkt op dat van het Voedingscentrum van een tijdje geleden (eetswitches?). Het is op deze maniet ook niet concreet, jammer dat ze het idee hadden te moeten zwichten. Ik heb er trouwens ook niets over voorbij zien komen wat reclame/campagne betreft. Ben benieuwd of ze vinden dat deze boodschap meer effect heeft. Ook vanuit weerstand kunnen mensen alsnog gaan nadenken en uiteindelijk andere keuzes gaan maken.

Ik vind het ook héél slapjes, maar goed, net als jullie ben ik zeker de doelgroep niet. Denk toch ook dat die vleeslobby ook hier weer met vingers in de pap heeft dan wij denken. Wat ik toch redelijk bizar vindt, hoe kun je nog bang zijn dat mensen minder vlees gaan eten terwijl de klimaatproblemen zo duidelijk zijn en minder vlees eten zo’n eenvoudig onderdeel van de oplossing is. Ik kan daar met m’n pet niet bij. 

Ik vind het alleen maar goed als mensen minder vlees gaan eten. Ik eet zelf bewust weinig vlees. Helemaal vega eten zou ik vanwege het dierenleed het liefste willen doen, heb ik in het verleden ook geprobeerd,maar ik kon er helaas niet tegen. Nu eet ik vaak vegetarisch, maar niet altijd. Het jammere is wel dat ik veel peulvruchten niet lust. Zuivel en tofu dan weer wel. 

Ik snap werkelijk niet dat er nu, anno 2026, nog mensen zijn die niet overtuigd zijn van de noodzaak om minder vlees en zuivel te gebruiken. Verminderen van dierenleed, het milieu èn onze eigen gezondheid zijn er bij gebaat.
Wij eten per week 1x vlees(uitsluitend biologisch), 1x vis en heel soms nog een keer kip.
Vervangen doen we het vlees door noten, peulvruchten, eieren en soms een Valess-burger o.i.d.
Gaat prima. 

"Vleesvervangers" uit de fabriek zijn afgrijselijk smerig. Mijn man heeft dat ooit twee weken gedaan, want gezond.  Daarna mocht ik hem oplappen met biefstukken en vitamine C.

We eten regelmatig een eitje i.p.v. vlees, en een groentenstoofpotje met eventueel geraspte kaas ernaast vinden we prima.

Vegetarisch kan ik me iets bij voorstellen, dat je geen lijk wilt eten, prima.
Maar vegan? Nee, ik haal aardappels, melk, eieren en vlees rechtstreeks bij de betreffende boerderijen en die verkopen daarnaast vaak andere streekproducten zoals meel van de molen, aalbessenwijn, boerenkaas, imkerhoning, tulpen etc.

ToetieToover schreef op 24-12-2025 om 10:37:

[..]

Easy does helaas niks voor glutenintoleranten, jammer genoeg. Elke kok die heel eerlijk is, kan kruisbesmetting met gluten niet uitsluiten. Gluten liggen overal op de loer, zelfs in thee, om maar een veel over het hoofd geziene gluut noemen.

Ik vind het heel erg zoeken om glutenvrij vegan te eten. Vegetarisch lukt al beter. Daarvoor wil ik graag mijn best doen, ik kan namelijk toch niet uit eten. Alles zelf maken geeft veel invloed op de ingrediënten uiteraard, ik controleer altijd op diervriendelijkheid en kies waar mogelijk voor biologisch. Peulvruchten zijn mijn vrienden

Wauw, daar had ik inderdaad ok niet bij stil gestaan. Gluten in thee?! Wat een rotallergie is het ook.

Poezenmeisje schreef op 05-03-2026 om 19:40:

"Vleesvervangers" uit de fabriek zijn afgrijselijk smerig. Mijn man heeft dat ooit twee weken gedaan, want gezond. Daarna mocht ik hem oplappen met biefstukken en vitamine C.

We eten regelmatig een eitje i.p.v. vlees, en een groentenstoofpotje met eventueel geraspte kaas ernaast vinden we prima.

Maar vegan? Nee, ik haal aardappels, melk, eieren en vlees rechtstreeks bij de betreffende boerderijen en die verkopen daarnaast vaak andere streekproducten zoals meel van de molen, aalbessenwijn, boerenkaas, imkerhoning, tulpen etc.

Vitamine C? Want dat kom je tekort als je twee weken geen vlees eet? Ik gok dat er in vleesvervangers (en serieus, er zijn enorm veel verschillende soorten vleesvervangers, die kun je echt niet allemaal smerig vinden. En je hebt ze vast niet allemaal geprobeerd) meer vitamine C zit dan in vlees. 

Moosey schreef op 05-03-2026 om 22:09:

[..]

Vitamine C? Want dat kom je tekort als je twee weken geen vlees eet? Ik gok dat er in vleesvervangers (en serieus, er zijn enorm veel verschillende soorten vleesvervangers, die kun je echt niet allemaal smerig vinden. En je hebt ze vast niet allemaal geprobeerd) meer vitamine C zit dan in vlees.

Vitamine C helpt bij de ijzeropname. 

Ik houd overigens van herkenbaar eten, dus liever een stukje vlees dan een burger, worst of andere bewerking. 

"Vleesvervangers" uit de fabriek zijn afgrijselijk smerig. Mijn man heeft dat ooit twee weken gedaan, want gezond. Daarna mocht ik hem oplappen met biefstukken en vitamine C.

"Oplappen" ...na twee weken? Dat lijkt me een beetje overdreven. Ik vind vleesvervangers ook niet lekker (behalve dan de Valess-schnitzel), maar de meeste producten zijn volwaardige vleesvervangers, inclusief ijzer. Peulvruchten in combinatie met volkoren granen vormen een volledige vleesvervanger.

anijsblokje schreef op 05-03-2026 om 16:43:

[..]

Ik had het artikel ook gelezen, afgelopen weekend geloof ik. Maar die reacties waren te verwachten . Dit was dan de betere actie: https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1070357/dutch-gp-serveerde-hybride-hamburgers-zonder-dat-bezoekers-het-wisten/

Het thema 'Wissel 'ns wat' vind ik overigens stom gekozen, het lijkt op dat van het Voedingscentrum van een tijdje geleden (eetswitches?). Het is op deze maniet ook niet concreet, jammer dat ze het idee hadden te moeten zwichten. Ik heb er trouwens ook niets over voorbij zien komen wat reclame/campagne betreft. Ben benieuwd of ze vinden dat deze boodschap meer effect heeft. Ook vanuit weerstand kunnen mensen alsnog gaan nadenken en uiteindelijk andere keuzes gaan maken.

Ik vind het ook een slap thema. In de supermarkt is er deze week ook niet echt extra aandacht voor vegetarisch eten, ze willen mensen die altijd vlees eten niet voor het hoofdstoten. 

Vind het wel jammer de gemiddelde Nederlander eet nog altijd veel vlees. Ben zelf geen vegetariër maar eet minder vaak en kleinere porties vlees. Bij mij is vooral het milieu de reden en kies bewust voor kip, omdat dat veel minder inpact op het milieu heeft dan rund of varken.

Ik koop kaas heel vaak op de boerderij maar ook dan blijf ik kritisch. Op een gegeven moment werd er ook kaas verkocht van koeien die jaarrond op stal stonden die hoef ik dus niet.

Gelukkig genoeg bedrijven waar de koeien wel de wei in mogen. Op de boerderij kopen betekent niet vanzelfsprekend dat vlees, kaas of eieren op een diervriendelijke manier of biologisch geproduceerd worden.

Tuinfluiter schreef op 06-03-2026 om 09:03:

[..]

Ik koop kaas heel vaak op de boerderij maar ook dan blijf ik kritisch. Op een gegeven moment werd er ook kaas verkocht van koeien die jaarrond op stal stonden die hoef ik dus niet.

Gelukkig genoeg bedrijven waar de koeien wel de wei in mogen. Op de boerderij kopen betekent niet vanzelfsprekend dat vlees, kaas of eieren op een diervriendelijke manier of biologisch geproduceerd worden.

Precies.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.