Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Poezenmeisje schreef op 02-05-2026 om 22:01:

[..]

Nederland.

1 Lisa vermoord. Een tienermeisje vermoord. Enorm veel verontwaardiging in de media

Iran.

Minstens 40.000 mensen vermoord, waarvan 30.000 in twee dagen, veel tieners.

Dat zijn 50 scholen met elk 800 leerlingen. Waar blijft de verontwaardiging in de media?

Wereldwijd was er veel meer mediadekking over de doden in Iran dan over de moord op Lisa. 

Die dekking in de media over Iran was er in Nederland natuurlijk ook, maar de reden dat de moord op Lisa relatief veel aandacht krijgt is dat de Nederlandse lezer/kijker veel aandacht heeft voor een levensdelict tegen een witte, Nederlandse minderjarige.

Handschoenvrouw schreef op 03-05-2026 om 01:28:

[..]

Wereldwijd was er veel meer mediadekking over de doden in Iran dan over de moord op Lisa.

Die dekking in de media over Iran was er in Nederland natuurlijk ook, maar de reden dat de moord op Lisa relatief veel aandacht krijgt is dat de Nederlandse lezer/kijker veel aandacht heeft voor een levensdelict tegen een witte, Nederlandse minderjarige.

En terecht!!

Euphoria schreef op 03-05-2026 om 06:16:

[..]

En terecht!!

Maar zo denkt dus kennelijk niet noodzakelijk iedereen erover.

Handschoenvrouw schreef op 03-05-2026 om 01:28:

[..]

Dat was ook zo geweest als het geen wit meisje was geweest.

Ik denk dat het meer is dat Lisa een meisje met een naam is. Een meisje met een foto in de media. En meisje dat niks misdaan had, in een land dat een veilig land zou zijn. 

Al die doden in Iran zijn anonieme doden in een land wat in oorlog is. Met andere landen, maar waar ook tegenstanders van de regering hun leven niet zeker zijn. 

Kampeerder schreef op 03-05-2026 om 09:18:

[..]

Ik denk dat het meer is dat Lisa een meisje met een naam is. Een meisje met een foto in de media. En meisje dat niks misdaan had, in een land dat een veilig land zou zijn.

Al die doden in Iran zijn anonieme doden in een land wat in oorlog is. Met andere landen, maar waar ook tegenstanders van de regering hun leven niet zeker zijn.

Er is zelfs een woord voor het feit dat media zich veel massaler storten op de moord op een wit slachtoffer, en dat informatie erover op sociale media vele malen vaker gedeeld wordt: "murdered white woman syndrome".

Maar voor de duidelijkheid: ik bekritiseer het niet, het is volledig verklaarbaar vanuit menselijk standpunt en de media concentreren zich op hetgeen de afnemer graag wil lezen.

Handschoenvrouw schreef op 03-05-2026 om 09:33:

[..]

Er is zelfs een woord voor het feit dat media zich veel massaler storten op de moord op een wit slachtoffer, en dat informatie erover op sociale media vele malen vaker gedeeld wordt: "murdered white woman syndrome".

Maar voor de duidelijkheid: ik bekritiseer het niet, het is volledig verklaarbaar vanuit menselijk standpunt en de media concentreren zich op hetgeen de afnemer graag wil lezen.

Vorig jaar in Helmond een dakloze blanke vrouw urenlang vreselijk verkracht door een groepje "minderjarige" jongens met een bepaalde achtergrond. Het heeft de pers amper gehaald. Echter vraag ik mij serieus af dat als een moslimmeisje hetzelfde was overkomen door een groepje blanke jongens de pers net zo stil was gebleven. Ik denk het niet. Los van het feit dat dit even walgelijk had geweest als wat er in Helmond is gebeurd. Laat dat duidelijk zijn.

[..]

Dit idd. En ik denk verder dat Lisa en Iran niks met elkaar te maken hebben dus dat het een rare vergelijking is. Er was ook meer aandacht voor Lisa dan voor het 5 jarige zoontje van een collega die overleed aan een slopende ziekte. Dat kind haalde het nieuws helemaal niet. Volledig terecht overigens. Maar dat zegt natuurlijk niks over hoe erg het is dat dat manneke dood is of over hoe het voor zijn dierbaren is of over hoe (on)belangrijk hij was. 

Handschoenvrouw schreef op 03-05-2026 om 09:33:

[..]

Er is een woord voor? Vervolgens kom jij aanzetten met een Engelstalige zin. Kijk je niet teveel Amerikaanse series?

PensioNada schreef op 02-05-2026 om 21:25:

[..]

De je-vorm die ik in mijn post gebruikte, was niet specifiek op jou gericht. Ik zal er op letten dat ik voortaan men schrijf.

Wat stelt men dan?

Thora schreef op 03-05-2026 om 10:10:

[..]

Vorig jaar in Helmond een dakloze blanke vrouw urenlang vreselijk verkracht door een groepje "minderjarige" jongens met een bepaalde achtergrond. Het heeft de pers amper gehaald. Echter vraag ik mij serieus af dat als een moslimmeisje hetzelfde was overkomen door een groepje blanke jongens de pers net zo stil was gebleven. Ik denk het niet. Los van het feit dat dit even walgelijk had geweest als wat er in Helmond is gebeurd. Laat dat duidelijk zijn.

Dat is toch vrij uitgebreid in het nieuws geweest. Hoe weet jij dat het slachtoffer in deze zaak geen moslima is?

Ik vind dit een rare discussie, gaan we tegenwoordig ook afwegen welk slachtoffer er meer aandacht krijgt in de media? 

Thora schreef op 03-05-2026 om 10:10:

[..]

Dit

Het is walgelijk en het maakt niet uit wie het overkomt, het blijft verschrikkelijk. 

Deze rare discussie doet me denken aan een artikel.... 

Zeg blanke vrouwen, stop eens met het aanranden van jongens als Samir

Handschoenvrouw schreef op 03-05-2026 om 06:46:

[..]

Maar zo denkt dus kennelijk niet noodzakelijk iedereen erover.

Wie denken en niet noodzakelijk zo over?

[..]

Nog elke dag worden er mensen geëxecuteerd door het regime, het liefst door ophanging.

Vanzelfsprekend moeten de meisjes eerst worden verkracht uitgehuwelijkt om te voorkomen dat ze naar de hemel gaan.

Elke dag worden er foto's en namen gepubliceerd van nieuwe slachtoffers. Ik zie ze op X. 

Hoezo, anoniem?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.