Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Bakblik schreef op 02-05-2026 om 10:42:

[..]

Eerst de taal leren die je ouders het beste beheersen maakt dat je als kind later beter een tweede taal kunt leren.

Een moeder die het Nederlands niet goed beheerst, maar het Arabisch wel, doet er goed aan alleen Arabisch met het kind te spreken en dan via vve het kind Nederlands te laten leren. Dat is voor het kind maar ook voor docenten makkelijker te doen dan een kind dat gebrekkig Nederlans spreekt op niveau krijgen. Dat hoorde ik van de vve docent die verbonden was aan de peuterspeelzaal en basisschool waar mijn kinderen heen gingen.

Als moeder ( en vader) in de tussentijd ook haar/zijn uiterste best doet de Nederlandse taal machtig te worden is er van mijn kant dan ook geen onwil om te communiceren.

Euphoria schreef op 02-05-2026 om 13:02:

[..]

Als moeder ( en vader) in de tussentijd ook haar/zijn uiterste best doet de Nederlandse taal machtig te worden is er van mijn kant dan ook geen onwil om te communiceren.

Vader en moeder moeten ook de taal leren, zeker. En dan nog moeten ze als ze het Nederlands nog niet goed beheersen met hun kind spreken in de taal die ze wel goed beheersen. 

Ja, er zijn asielzoekerscentra (azc's) en opvanglocaties in rijke gemeenten, maar historisch gezien vangen armere gemeenten relatief meer asielzoekers op. Rijke gemeenten zoals Bloemendaal en Wassenaar zijn inmiddels ook in beeld voor opvang, mede door aangescherpt beleid. Desondanks blijft de verdeling ongelijk, waarbij rijke gemeenten gemiddeld minder asielzoekers opvangen. [1, 2, 3, 4, 5]

• Rijke gemeenten: Gemeenten zoals Bloemendaal (een van de meest welvarende) moeten, onder andere door de komst van de spreidingswet, ook opvanglocaties realiseren.
  • Ongelijke verdeling: Uit onderzoek blijkt dat gemeenten met inwoners met een lager inkomen vaker en meer asielzoekers opvangen.
  • Nuances: De 20 rijkste gemeenten hadden in 2023 in totaal zo'n 2565 opvangplekken.

En zo gaat 't ook al mis.
Ik blijf erbij: eerst die (druppelende) kraan dichtdraaien en 't leertje vervangen

PensioNada schreef op 01-05-2026 om 23:58:

[..]

Tot wat? Ik had tweede/derde generatie collega's die in een Turkse/Marokkaanse enclave woonden of tussen de Nederlanders, maar voor die hoog opgeleide medelanders was er wel een verschil, maar niet groot. Als je het verschrikkelijk vindt dat je HBO geschoolde, hoofddoek dragende, in de zorg werkende buurvrouw haar reis naar Mekka als hoogtepunt ziet, ja dan is er een probleem ( jouw probleem). Ik zie echt wel problemen, maar niet bij elke Turk of Marokkaanse Nederlander.

Bijzonder attent dat je voor mij bepaalt wat ik precies vind. Het zou ook heerlijk zijn als ik dat had bedoeld want dan had het inderdaad mijn probleem geweest. 

Wat ik bedoel is wat er nu gebeurt en waar deze topic over gaat. De groep mannen met een ongaangename kijk op vrouwen wordt steeds groter. Onschuldige mensen die slachtoffer worden van eerwraak zijn geen bijzonderheid meer. En dan komt er nog dagelijks nieuwe aanwas bij met dezelfde ideeën over vrouwen en eerwraak. 

Ik denk ook niet dat het deel van de nieuwe aanwas dat hier mag blijven ineens respect voor vrouwen en hulpverleners heeft als ze eenmaal de maatschappij ingaan. 

Sorry Pensionada, dit is niet alleen mijn probleem. Was het maar zo simpel. 

Uiteraard zullen er nu mensen zijn die hier totaal niets van merken en geen idee hebben waar ik het in vredesnaam over heb. En dat is helemaal prima voor deze Lucky Ones.

Ik ben het wel eens met Thora dat er steeds meer mannen lijken te zijn die een onaangename kijk op vrouwen hebben. Maar ik vind het wel een stap te ver om dat te verbinden aan migratie. Er zijn absoluut mannen met een migratie achtergrond bij wie dit een groot probleem is. Maar iemand als Andrew Tate en al zijn fans of incels zijn wat mij betreft net zo erg, en die vind je helaas in alle groepen mannen in de samenleving. 

Bakblik schreef op 01-05-2026 om 19:15:

[..]

Jawel hoor! Onze voorouders hebben de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders hier in de jaren 60 en 70 naartoe gehaald.

Deze mensen hebben nooit echt hoeven inburgeren, geen taallessen gehad, konden ze zich moeilijk redden in onze maatschappij. Bleven vasthouden aan hun eigen cultuur. De 2e, 3e en hier en daar al 4e generatie zit gevangen tussen 2 culturen. Ze voelen zich hier niet geliefd maar ook in hun thuisland zijn ze te anders om weer goed te passen.

De asielzoekers, gevlucht voor oorlog en onderdrukking doet het over het algemeen heel goed. Leert de taal, wil bijdragen aan het land dat ze zo gastvrij heeft opgevangen. Alles met behoud van identiteit en cultuur. Over het algemeen hebben we van deze mensen geen last.

Je maakt goede punten. 

Vooral juist degenen die goedkope arbeidskrachten wilden hebben de gastarbeiders hier gehaald. En die stemden meestal geen links. Dat wordt nogal eens wel vergeten. 

Er werd ook nog lang de nadruk gelegd door de overheid op het laten leren van de taal van herkomst van de tweede generatie. Met het idee dat ze ooit terug zouden gaan.  

Joszy schreef op 02-05-2026 om 15:28:

Ik ben het wel eens met Thora dat er steeds meer mannen lijken te zijn die een onaangename kijk op vrouwen hebben. Maar ik vind het wel een stap te ver om dat te verbinden aan migratie. Er zijn absoluut mannen met een migratie achtergrond bij wie dit een groot probleem is. Maar iemand als Andrew Tate en al zijn fans of incels zijn wat mij betreft net zo erg, en die vind je helaas in alle groepen mannen in de samenleving.

Het valt mij ook op dat dezelfde mannen die dit verbinden aan migratie vaak meteen gaan steigeren als vrouwen het dan hebben over geweld van mannen in het algemeen.

Over de gehele linie zijn het altijd meer mannen die meer geweld en andere misdaden plegen, maar best veel mannen worden nogal boos als je feit noemt. 

Wel zijn er verschillende dingen die he vooral bij mannen met een migratie achtergrond tegenkomt zoals gesis en "meisje meisje"

Echter heb je dan ook weer extreem seksistisch gedrag bij studentenverenigingen waar je weer boven gemiddeld zogenaamd de slimste en meest elitaire jongemannen van Nederlandse afkomst tegenkomt. 

Ik krijg soms het idee dat het gastarbeiderssysteem uit de 70er jaren en het feit dat er ook blanke mannen zijn die zich niet kunnen gedragen als excuus wordt gebruikt om wat er nu allemaal gebeurt goed te praten ofzo. Okee, er zijn zat blanke Nederlandse mannen die zich nog altijd niet kunnen gedragen naar vrouwen toe. En daar hebben we het al druk genoeg mee. Moeten we dan ook nog allemaal seksistische vrouwonvriendelijke mannen uit andere landen erbij nemen? Drogredenen zijn het.

Ik heb het juist precies andersom: de daden van een groep Nederlandse mannen worden vergoelijkt, hoor je weinig over, femicide, bangalijsten, manosphere  
Er wordt alleen maar gewezen naar 'al die mannen' die 'we binnenhalen' en allenaal vrouwonvriendelijk zouden zijn, alsof alleen daar het 'grote gevaar' vandaan komt.

Thora schreef op 02-05-2026 om 15:06:

[..]

Bijzonder attent dat je voor mij bepaalt wat ik precies vind. Het zou ook heerlijk zijn als ik dat had bedoeld want dan had het inderdaad mijn probleem geweest.

Wat ik bedoel is wat er nu gebeurt en waar deze topic over gaat. De groep mannen met een ongaangename kijk op vrouwen wordt steeds groter. Onschuldige mensen die slachtoffer worden van eerwraak zijn geen bijzonderheid meer. En dan komt er nog dagelijks nieuwe aanwas bij met dezelfde ideeën over vrouwen en eerwraak.

Ik denk ook niet dat het deel van de nieuwe aanwas dat hier mag blijven ineens respect voor vrouwen en hulpverleners heeft als ze eenmaal de maatschappij ingaan.

Sorry Pensionada, dit is niet alleen mijn probleem. Was het maar zo simpel.

Uiteraard zullen er nu mensen zijn die hier totaal niets van merken en geen idee hebben waar ik het in vredesnaam over heb. En dat is helemaal prima voor deze Lucky Ones.

Ja, klopt, Andrew Tate krijgt veel te veel voet aan de grond als je het mij vraagt.

StarD schreef op 02-05-2026 om 17:19:

[..]

Ja, klopt, Andrew Tate krijgt veel te veel voet aan de grond als je het mij vraagt.

Als je zo gaat redeneren kunnen we de ayatolla's er ook wel bij halen. 

Thora schreef op 02-05-2026 om 17:53:

[..]

Ik bevestig alleen maar wat jij stelt. 

StarD schreef op 02-05-2026 om 17:57:

[..]

Ik bevestig alleen maar wat jij stelt.

Nog iemand die gaat uitleggen wat ik bedoel. 

PensioNada

PensioNada

02-05-2026 om 21:25 Topicstarter

Thora schreef op 02-05-2026 om 19:45:

[..]

Nog iemand die gaat uitleggen wat ik bedoel.

De je-vorm die ik in mijn post gebruikte, was niet specifiek op jou gericht. Ik zal er op letten dat ik voortaan men schrijf. 

Thora schreef op 02-05-2026 om 17:53:

[..]

Nederland.

1 Lisa vermoord. Een tienermeisje vermoord. Enorm veel verontwaardiging in de media

Iran.

Minstens 40.000 mensen vermoord, waarvan 30.000 in twee dagen, veel tieners.

Dat zijn 50 scholen met elk 800 leerlingen. Waar blijft de verontwaardiging in de media?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.