Nieuws en actueel
PensioNada
29-04-2026 om 22:23
AZC weg er mee
Omdat ik zowel van links als rechts filmpjes kijk op YouTube over de asielcrisis, krijg ik tegenwoordig wel eens filmpjes van PowNews voorgeschoteld. Vandaag over een demonstratie in Apeldoorn waar de paar tegendemonstranten dusdanig werden bedreigd dat ze uiteindelijk door de politie in veiligheid moesten worden gebracht. Een aantal demonstranten tegen AZC's waren volledig hysterisch en hadden echt het idee dat elke mannelijke asielzoeker een potentiële moordenaar en verkrachter is. Hoe kan de overheid dit beter regelen. Alle asielzoekers het land uit is geen antwoord, want dat kan niet. Maar wat dan wel?
Bakblik
01-05-2026 om 19:15
Euphoria schreef op 01-05-2026 om 17:08:
laten we het beestje bij zijn naam noemen. Het is in ieder geval voor een groot deel het enorme cultuurverschil waarbij vrouwen minder waard zijn, minder in te brengen hebben en dienen te gehoorzamen dat een groot probleem is voor veel Nederlanders die geen trek hebben in deze groepen mensen.
Ik ben al iets ouder, ik ben wellicht niet meer interessant voor deze doelgroep. Mijn dochter is nog jeugdig, en ik voed haar op in vrijheid en gelijkwaardigheid. Op plekken waar zij komt kroelt het regelmatig van de hoofddoekjesmoeders die hun kroost in groepjes de boel laten terroriseren met hun houding en gedrag. En dit is nog maar een voorbeeld.
Het gesis, het niet aanpassen, het verwachten dat wij ons aanpassen. Wij hebben hier nooit en te nimmer voor gekozen!!
Jawel hoor! Onze voorouders hebben de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders hier in de jaren 60 en 70 naartoe gehaald.
Deze mensen hebben nooit echt hoeven inburgeren, geen taallessen gehad, konden ze zich moeilijk redden in onze maatschappij. Bleven vasthouden aan hun eigen cultuur. De 2e, 3e en hier en daar al 4e generatie zit gevangen tussen 2 culturen. Ze voelen zich hier niet geliefd maar ook in hun thuisland zijn ze te anders om weer goed te passen.
De asielzoekers, gevlucht voor oorlog en onderdrukking doet het over het algemeen heel goed. Leert de taal, wil bijdragen aan het land dat ze zo gastvrij heeft opgevangen. Alles met behoud van identiteit en cultuur. Over het algemeen hebben we van deze mensen geen last.
PensioNada
01-05-2026 om 19:47
Bakblik schreef op 01-05-2026 om 19:15:
[..]
Jawel hoor! Onze voorouders hebben de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders hier in de jaren 60 en 70 naartoe gehaald.
Deze mensen hebben nooit echt hoeven inburgeren, geen taallessen gehad, konden ze zich moeilijk redden in onze maatschappij. Bleven vasthouden aan hun eigen cultuur. De 2e, 3e en hier en daar al 4e generatie zit gevangen tussen 2 culturen. Ze voelen zich hier niet geliefd maar ook in hun thuisland zijn ze te anders om weer goed te passen.
De asielzoekers, gevlucht voor oorlog en onderdrukking doet het over het algemeen heel goed. Leert de taal, wil bijdragen aan het land dat ze zo gastvrij heeft opgevangen. Alles met behoud van identiteit en cultuur. Over het algemeen hebben we van deze mensen geen last.
Het beeld wat je schetst, komt niet helemaal overeen met mijn beeld. Er zijn tegenwoordig veel Marokkaanse en Turkse sociale stijgers, die geen enkele overlast veroorzaken en gewoon meedraaien in onze maatschappij. Probleem is eerder dat als een vrouw met een hoofddoek loopt of een man in een djellaba naar het vrijdaggebed gaat, dit als niet geïntegreerd wordt gezien. Er zijn natuurlijk groepen die wel achtergebleven zijn, die vaak samen in achterstandswijken wonen. Hier zie je wel probleemgedrag en hetzelfde soort weldadige gedrag tegen politie als bij de AZC-hooligans. Dat heeft veel meer te maken met sociale klasse dan met culturele achtergrond. Bij de groepen asielzoekers van de laatste jaren (veel Syriërs, maar niet alleen) zie je dat een te groot deel afhankelijk blijft van uitkeringen onder meer door gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. Toen ik nog werkte heb ik hier wel zijdelings mee te maken gehad en mijn indruk was dat Nederland onvoldoende investeerde om deze mensen alsnog aan het werk te krijgen. Er waren overal wachttijden en mensen werden naar een lager niveau verwezen omdat men (waarschijnlijk terecht) vreesde dat men het hogere niveau niet kon halen in de tijd die er voor stond. Gelukkig mogen asielzoekers nu wel eerder werken dan vroeger, maar als ze tussen allemaal mensen werken die ook geen Nederlands spreken, zal het effect op de taalverwerving niet groot zijn.
Het van hot naar her slepen van asielzoekers helpt natuurlijk ook niet.
thinkso
01-05-2026 om 20:26
Jorni schreef op 30-04-2026 om 09:27:
Ik begrijp goed waarom er op veel plaatsen geen draagvlak is voor een nieuw AZC. Als er relschoppers tussen zitten (en die zitten er altijd wel) dan heb je als omwonende en vooral als meisje/vrouw het nakijken. Misstanden worden niet voldoende aangepakt. Daarnaast komen veel asielzoekers uit landen met culturen die moeilijk matchen met die van ons. Ook is er grote schaarste op veel vlakken in ons land alleen al voor de eigen bewoners. Meer bewoners van buitenaf kunnen we alleen al daarom moeilijk erbij hebben. Ik begrijp de weerstand dus heel erg goed.
Hier sluit ik me bij aan. In onze gemeente gaan momenteel alle woningen naar statushouders, iets wat veel weerstand oproept bij bewoners die al tientallen jaren op een wachtlijst staan. Tel daar bij op dat de hoeveelheid incidenten in de gemeente is toegenomen, veel bewoners het gevoel hebben dat statushouders veel betaald krijgen (rijden op dure fatbikes enz.) en je hebt het recept voor onrust.
Of het feitelijk zo is weet ik niet. Maar dit is wel het sentiment dat heerst. Bij vele mensen ben ik bang. Het zegt overigens niets over mijn persoonlijke mening, er moet voor iedereen een plek zijn op de wereld die veilig is. Maar er gaat blijkbaar iets mis in de beeldvorming óf met de feitelijke situatie.
Poezie
01-05-2026 om 20:55
[..]
Het waren GAST arbeiders. Iedereen (ook de gastarbeiders zelf) gingen er vanuit dat ze na een aantal jaren weer terug zouden keren naar hun thuisland. Dat is de reden dat zij niet (hoefden te) integreren.
Miraval
01-05-2026 om 21:00
Gisteren moest hier politie met 2 wagens komen voor 1 asielzoeker die overlast veroorzaakte. Staan er 4 agenten om 1 man heen die loopt te schreeuwen over de dood en de duivel.... ipv dat ze hem arresteren vanwege beledigen van agenten en meenemen voor een nacht in de arrestantencel, proberen ze in gesprek te gaan met die man die helemaal niet voor rede vatbaar was.
Ik vind het prima te verantwoorden dat nieuwkomers eerst in hun inkomen en woonruimte moeten kunnen voorzien alvorens er gezinshereniging plaats kan vinden, en dat er een X aantal jaar geen gebruik gemaakt kan/mag worden van de sociale voorzieningen. Dat is ook in Zwitserland en Australië bijvoorbeeld. Prima dat je voor jezelf en je gezin een beter leven wil, met meer kansen, maar dat moet je dan ook zelf bekostigen.
Mensen uit Eritrea krijgen hier een verblijfsvergunning omdat ze onder de dienstplicht uit willen in hun land, geen oorlog verder, dus dan kun je hier wonen maar dan moet je zelf je broek ophouden. Idem voor mensen die vluchten vanwege hun geaardheid.
En daar wringt idd de schoen bij veel mensen. Want ons sociale stelsel wordt uitgekleed omdat er te weinig geld is, terwijl nieuwkomers jarenlang in de bijstand kunnen blijven zonder gevolgen. Want we zijn in Nederland zo ruimhartig dat we mensen (ook al willen ze niet) niet onder het bestaansminimum willen laten komen. Zijn er dan ook nog eens kinderen in het spel, dan is het helemaal moreel niet te verkopen om een gezin te korten op financiele middelen. Dat moet anders, we zijn geen filantropische instelling.
En de kerkdienst voor de uitgeprocedeerde familie, die bescherming hierdoor krijgt, zou ook niet moeten kunnen. Sorry maar ik kan geen sympathie hiervoor opbrengen, ze hebben gewoon geen recht op verblijf en de ouders misbruiken ons gevoel voor hun kinderen om alsnog rechtmatig verblijf af te willen dwingen. Waarom zijn er dan in godsnaam procedures? Je geeft hiermee een verkeerd signaal af. En dat doen we ook door overlastgevende asielzoekers te verplaatsen ipv vast te zetten en uit te zetten. Verplaatsen is letterlijk het probleem verplaatsen naar een andere locatie.
Lichtbron
01-05-2026 om 21:30
Yumi schreef op 30-04-2026 om 14:18:
[..]
Ik vind iemand dit soort dingen toewensen zo verschrikkelijk, hoe boos je ook bent niet doen! Over hard gesproken....
Ja, ik weet het. Kan me best in denken dat je tegen een opvang bent voor drugsgebruikers of alcoholisten. Maar tegen een hospice.. Waar mensen hun laatste adem uitblazen? Nee dat snap ik niet.
Bakblik
01-05-2026 om 21:40
Poezie schreef op 01-05-2026 om 20:55:
[..]
Het waren GAST arbeiders. Iedereen (ook de gastarbeiders zelf) gingen er vanuit dat ze na een aantal jaren weer terug zouden keren naar hun thuisland. Dat is de reden dat zij niet (hoefden te) integreren.
Maar uiteindelijk zijn er een aantal toch gebleven en toch hoefden ze nog steeds niet op taalcursus of inburgering. Dat is met de ogen van nu ook een grote fout geweest.
Yumi
01-05-2026 om 23:10
Bakblik schreef op 01-05-2026 om 21:40:
[..]
Maar uiteindelijk zijn er een aantal toch gebleven en toch hoefden ze nog steeds niet op taalcursus of inburgering. Dat is met de ogen van nu ook een grote fout geweest.
Toen waren er ook vrijwilligers 
Thora
01-05-2026 om 23:48
[..]
Ze zijn hier niet heen gehaald. Ze zijn uitgenodigd om hier te komen werken en veel geld te verdienen. En daar kwamen zo ook voor. En gelijk hadden ze. De eerste gezinshereniging ging prima. Gastarbeidersgezinnen kwamen in wijken te wonen tussen Nederlandse gezinnen en de integratie ging goed. Ze gingen bij elkaar op de koffie en leerden elkaar steeds beter kennen. Tot de grote stroom op gang kwam. Toen ontstond het onzalige idee bij de regering om de gastarbeiders vooral bij elkaar te zetten. En daar begon het onderscheid. En we weten allemaal waar dat toe geleid heeft.
PensioNada
01-05-2026 om 23:58
Thora schreef op 01-05-2026 om 23:48:
[..]
Ze zijn hier niet heen gehaald. Ze zijn uitgenodigd om hier te komen werken en veel geld te verdienen. En daar kwamen zo ook voor. En gelijk hadden ze. De eerste gezinshereniging ging prima. Gastarbeidersgezinnen kwamen in wijken te wonen tussen Nederlandse gezinnen en de integratie ging goed. Ze gingen bij elkaar op de koffie en leerden elkaar steeds beter kennen. Tot de grote stroom op gang kwam. Toen ontstond het onzalige idee bij de regering om de gastarbeiders vooral bij elkaar te zetten. En daar begon het onderscheid. En we weten allemaal waar dat toe geleid heeft.
Tot wat? Ik had tweede/derde generatie collega's die in een Turkse/Marokkaanse enclave woonden of tussen de Nederlanders, maar voor die hoog opgeleide medelanders was er wel een verschil, maar niet groot. Als je het verschrikkelijk vindt dat je HBO geschoolde, hoofddoek dragende, in de zorg werkende buurvrouw haar reis naar Mekka als hoogtepunt ziet, ja dan is er een probleem ( jouw probleem). Ik zie echt wel problemen, maar niet bij elke Turk of Marokkaanse Nederlander.
Zeespiegel
02-05-2026 om 10:02
PensioNada schreef op 01-05-2026 om 23:58:
[..]
Tot wat? Ik had tweede/derde generatie collega's die in een Turkse/Marokkaanse enclave woonden of tussen de Nederlanders, maar voor die hoog opgeleide medelanders was er wel een verschil, maar niet groot. Als je het verschrikkelijk vindt dat je HBO geschoolde, hoofddoek dragende, in de zorg werkende buurvrouw haar reis naar Mekka als hoogtepunt ziet, ja dan is er een probleem ( jouw probleem). Ik zie echt wel problemen, maar niet bij elke Turk of Marokkaanse Nederlander.
Tot tweede en derde generaties die eerst hun moedertaal leren i.p.v. Nederlands. (En daarna op school bijscholing nodig hebben om Nederlands te leren.) Omdat ze anders niet met de grootouders van de kan van de familie die nog wel in het buitenland woont kunnen communiceren. Want ondertussen worden die kinderen officieel niet uitgehuwelijkt, maar kiezen de ouders wel een goed opgevoede moslim uit het land van herkomst als partner voor hun kinderen. Waardoor de tweede en derde generatie helaas minder goed integreren dan de eerste gastouders.
Bij die "goede" opvoeding hoort ook eerwraak helaas.
Waarmee (een deel van) het nageslacht van de gastarbeiders het beeld geeft dat allochtonen zijn slecht voor de Nederlandse cultuur. Terwijl vluchtelingen wel een inburgeringscursus krijgen, wel hun best doen om de taal te leren en te integreren. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Er zijn ook mensen die hun eigen cursus Nederlands regelen, omdat de officiële cursus meer in een babbel club ontaard bleek.
Bakblik
02-05-2026 om 10:42
Zeespiegel schreef op 02-05-2026 om 10:02:
[..]
Tot tweede en derde generaties die eerst hun moedertaal leren i.p.v. Nederlands. (En daarna op school bijscholing nodig hebben om Nederlands te leren.) Omdat ze anders niet met de grootouders van de kan van de familie die nog wel in het buitenland woont kunnen communiceren. Want ondertussen worden die kinderen officieel niet uitgehuwelijkt, maar kiezen de ouders wel een goed opgevoede moslim uit het land van herkomst als partner voor hun kinderen. Waardoor de tweede en derde generatie helaas minder goed integreren dan de eerste gastouders.
Waarmee (een deel van) het nageslacht van de gastarbeiders het beeld geeft dat allochtonen zijn slecht voor de Nederlandse cultuur. Terwijl vluchtelingen wel een inburgeringscursus krijgen, wel hun best doen om de taal te leren en te integreren. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Er zijn ook mensen die hun eigen cursus Nederlands regelen, omdat de officiële cursus meer in een babbel club ontaard bleek.
Eerst de taal leren die je ouders het beste beheersen maakt dat je als kind later beter een tweede taal kunt leren.
Een moeder die het Nederlands niet goed beheerst, maar het Arabisch wel, doet er goed aan alleen Arabisch met het kind te spreken en dan via vve het kind Nederlands te laten leren. Dat is voor het kind maar ook voor docenten makkelijker te doen dan een kind dat gebrekkig Nederlans spreekt op niveau krijgen. Dat hoorde ik van de vve docent die verbonden was aan de peuterspeelzaal en basisschool waar mijn kinderen heen gingen.
Ted68
02-05-2026 om 10:47
Ik zag Zwitserland voorbij komen; Dan wil ik nog graag het volgende meedelen; In Zwitserland worden asielzoekers verspreid; Iedere Gemeente is verplicht Asielzoekers op te nemen, naar het inwonersaantal.
Daarom Word er hier niet over asielzoekers gedemonstreerd.
In Zwitserland heb je een groep uit de Maghreb die voor onrust zorgen. Maar helaas niet terug „kunnen“….
PensioNada
02-05-2026 om 11:33
Zeespiegel schreef op 02-05-2026 om 10:02:
[..]
Jij schetst een heel eenzijdig beeld dat voor sommige afstammelingen van gastarbeiders zal kloppen, maar zeker niet voor allemaal.
Daglichtlamp
02-05-2026 om 11:41
Ted68 schreef op 02-05-2026 om 10:47:
Ik zag Zwitserland voorbij komen; Dan wil ik nog graag het volgende meedelen; In Zwitserland worden asielzoekers verspreid; Iedere Gemeente is verplicht Asielzoekers op te nemen, naar het inwonersaantal.
Daarom Word er hier niet over asielzoekers gedemonstreerd.
In Zwitserland heb je een groep uit de Maghreb die voor onrust zorgen. Maar helaas niet terug „kunnen“….
Dat is precies wat de spreidingswet hier ook beoogde. De lasten eerlijk verdelen. Maar door deze niet consequent uit te voeren blijf je lokale protesten houden.