Nieuws en actueel
PensioNada
29-04-2026 om 22:23
AZC weg er mee
Omdat ik zowel van links als rechts filmpjes kijk op YouTube over de asielcrisis, krijg ik tegenwoordig wel eens filmpjes van PowNews voorgeschoteld. Vandaag over een demonstratie in Apeldoorn waar de paar tegendemonstranten dusdanig werden bedreigd dat ze uiteindelijk door de politie in veiligheid moesten worden gebracht. Een aantal demonstranten tegen AZC's waren volledig hysterisch en hadden echt het idee dat elke mannelijke asielzoeker een potentiële moordenaar en verkrachter is. Hoe kan de overheid dit beter regelen. Alle asielzoekers het land uit is geen antwoord, want dat kan niet. Maar wat dan wel?
Kampeerder
30-04-2026 om 18:53
Zeespiegel schreef op 30-04-2026 om 18:33:
[..]
Je bedoelt door onze rechten overboord te gooien? Waarom dan? Dan vlucht straks iedereen Nederland uit, naar een land met betere arbeidsvoorwaarden. Dan worden we zelf van die " gelukszoekers".
Mensen zijn met meer dan hun pensioenleeftijd gebonden aan Nederland hoor. Hun sociale kring bijvoorbeeld. Of goede gezondheidzorg, kan altijd beter, maar kan ook slechter.
En je hebt pas rechten als je ook aan je plichten kunt voldoen. Waar onze grootouders op hun 65 lichamelijk best versleten waren kunnen onze lijven langer mee. Mensen worden ouder en ouder, dus is iets langer werken voor velen echt niet onoverkomelijk.
Poezenmeisje
30-04-2026 om 19:29
Zeespiegel schreef op 30-04-2026 om 18:28:
[..]
Ik merk hier vooral een personeelstekort. Gelukkig heeft er eindelijk iemand met de juiste achtergrond in de juiste regio een verblijfsvergunning verkregen. Krijgen we eindelijk versterking, bij het bouwen van nieuwe woningen in Nederland.
Ik dacht dat alle Syriërs die geen tandarts of chirurg zijn bouwvakkers waren?
Groentetuin
30-04-2026 om 20:17
Kampeerder schreef op 30-04-2026 om 18:53:
[..]
Mensen zijn met meer dan hun pensioenleeftijd gebonden aan Nederland hoor. Hun sociale kring bijvoorbeeld. Of goede gezondheidzorg, kan altijd beter, maar kan ook slechter.
En je hebt pas rechten als je ook aan je plichten kunt voldoen. Waar onze grootouders op hun 65 lichamelijk best versleten waren kunnen onze lijven langer mee. Mensen worden ouder en ouder, dus is iets langer werken voor velen echt niet onoverkomelijk.
Mijn vader en schoonvader werkten tot hun 57 e daarna beide in de vut, mijn partner en ik moesten tot 67 dus 10 jaar langer!
Dat vond ik al oneerlijk , en de laatste jaren waren zwaar( ik stopte zelfs iets eerder omdat ik het te zwaar vond worden- de zorg, lichamelijk , maar ook alle veranderingen kon ik moeilijk bijbenen)
Nog langer doorwerken? Echt niet. Je wilt niet doorwerken tot je echt niks meer kan he.op je 40 e denk je dat t best lukt maar boven de 60-65 lijkt elk jaar steeds moeizamer te gaan.
Miraval
30-04-2026 om 20:48
Kampeerder schreef op 30-04-2026 om 18:53:
[..]
Laat dan de nieuwkomers ook aan hun plichten voldoen. Meer "dwang" inzetten om mee te werken ipv een uitkering na 5 jaar in Nederland te wonen.
Ik "mag" stoppen met werken als ik 68 ben, dan heb ik 50 jaar fulltime gewerkt (als ik gezond blijf natuurlijk). Dat vind ik lang genoeg. Moet dat dan nog langer?
Daarnaast zijn degenen met zwaardere beroepen vaak degenen die een lager salaris ontvangen en dus minder ruimte hebben om eerder te kunnen stoppen met werken vergeleken met iemand die universitair geschoold is, later begint met werken in betreffende vakgebied en een flink stuk meer financiele ruimte heeft om vervroegd te kunnen stoppen met werken.
Dan zou ik bijna zeggen dat je met pensioen "mag" wanneer je 45 jaar gewerkt hebt na je studie. Maar dat is lastig want wat telt mee als arbeidsjaren? Fulltime? Parttime? Bijbaantjes?
Gewoon stoppen met 67, dan heb je met een beetje geluk nog een jaar of 10 waar je kunt genieten van je vrije tijd in relatief goede gezondheid. Zou een mooie zijn dat wij (algemeen) met ons 70e mogen stoppen met werken (dik 50 arbeidsjaren) om nieuwkomers financieel te kunnen ondersteunen met ons sociale stelsel terwijl ze nog geen cent bijgedragen hebben. Je ziet het nu al gebeuren met de AOW.
Groentetuin
30-04-2026 om 21:06
Miraval schreef op 30-04-2026 om 20:48:
[..]. Je ziet het nu al gebeuren met de AOW.
Maar als mensen te weinig aow hebben opgebouwd omdat ze geen 40 jaar in Nederland hebben gewoond. Wordt de rest aangevuld met een andere uitkering ,want mensen mogen niet onder het bestaans minimum komen.
Dus hoe t betaald wordt maakt eigenlijk weinig uit t gaat allemaal op kosten van de bv Nederland
Groentetuin
30-04-2026 om 21:08
Miraval schreef op 30-04-2026 om 20:48:
[..]
Laat dan de nieuwkomers ook aan hun plichten voldoen. Meer "dwang" inzetten om mee te werken ipv een uitkering na 5 jaar in Nederland te wonen.
Ik "mag" stoppen met werken als ik 68 ben, dan heb ik 50 jaar fulltime gewerkt (als ik gezond blijf natuurlijk). Dat vind ik lang genoeg. Moet dat dan nog langer?
Daarnaast zijn degenen met zwaardere beroepen vaak degenen die een lager salaris ontvangen en dus minder ruimte hebben om eerder te kunnen stoppen met werken vergeleken met iemand die universitair geschoold is, later begint met werken in betreffende vakgebied en een flink stuk meer financiele ruimte heeft om vervroegd te kunnen stoppen met werken.
Dan zou ik bijna zeggen dat je met pensioen "mag" wanneer je 45 jaar gewerkt hebt na je studie. Maar dat is lastig want wat telt mee als arbeidsjaren? Fulltime? Parttime? Bijbaantjes?
Gewoon stoppen met 67, dan heb je met een beetje geluk nog een jaar of 10 waar je kunt genieten van je vrije tijd in relatief goede gezondheid. Zou een mooie zijn dat wij (algemeen) met ons 70e mogen stoppen met werken (dik 50 arbeidsjaren) om nieuwkomers financieel te kunnen ondersteunen met ons sociale stelsel terwijl ze nog geen cent bijgedragen hebben. Je ziet het nu al gebeuren met de AOW.
Ik ben t zo met je eens
Poezenmeisje
30-04-2026 om 21:16
Ik weet niet waartegen "we" op 16 mei nationaal zouden moeten protesteren, maar ik mag hopen dat het gaat om beter onderwijs, want met de topografie is het treurig gesteld....

Schemerlampje
30-04-2026 om 21:23
Poezenmeisje schreef op 30-04-2026 om 21:16:
Ik weet niet waartegen "we" op 16 mei nationaal zouden moeten protesteren, maar ik mag hopen dat het gaat om beter onderwijs, want met de topografie is het treurig gesteld....
🤣