Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Vlaams-Nederlands <-----> Nederlands-Nederlands

letterkoekje schreef op 28-11-2025 om 21:12:

[..]

Die 'ga' in jouw voorbeeld duidt meer op 'van plan zijn'.

Als je (Belgische) visite hebt dan ben je blij dat de man om 23.30 zegt: We gaan eens doorgaan, hé vrouw. (We zullen eens vertrekken hé, We zullen eens opstappen, naar huis gaan, ...).

Ben jij ook niet Belgisch, nlies?

Nee ik ben Nederlands, maar als ik 8 km rijd dan zit ik bij mijn Belgische vrienden op de spellenclub, en ik koop daar dus jettonnekes of bij hen thuis aan de koffie. Woon vlak bij de grens dus, en ik neem heel snel de plaatselijke taal over.

"Aanschuiven in de file" hoor je hier volgens mij ook niet op de verkeersberichten.

Trottoir gebruiken wij trouwens ook, of stoep. Een voetpad hier is wel voor voetgangers maar ligt in tegenstelling tot stoep of trottoir niet vlak langs de huizen

letterkoekje

letterkoekje

28-11-2025 om 21:45 Topicstarter

Auwereel schreef op 28-11-2025 om 13:49:

Amai, dat hoor ik Nederlanders alleen zeggen als ze een Vlaming na willen doen.

Héééél goed voorbeeld! 

letterkoekje schreef op 28-11-2025 om 21:42:

[..]

Ja, dat gebeurt, en weet je wanneer ik zeker ben dat iemand uit Nederland komt? Als ik zie hoe een acht (8) geschreven is! In België begint men rechts bovenaan die 8 te vormen en een Nederlander schrijft ze vanaf midden links. Ik vind Nederlandse achten prachtig! Echt! (ik heb al zitten oefenen om het ook te kunnen )

Ik heb dit net ‘droog’ getest omdat ik het me niet kon herinneren hoe ik dat doe, spiergeheugen. Ik begin in het midden, onderste rondje links, dan door naar het bovenste rondje rechtsom.

Doe jij eerst het bovenste rondje?

letterkoekje

letterkoekje

28-11-2025 om 22:02 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 28-11-2025 om 21:45:

[..]

Doe jij eerst het bovenste rondje?

Ja!

Volgens mij in veel landen, dat die 8 andersom geschreven wordt. Maar ik vind die van ons ook mooier.

Mugske schreef op 28-11-2025 om 10:33:

inderdaad, het taalgebruik is niet fout, maar ander woordgebruik en soms ook andere zinsopbouw.
Ook binnen Nederland zie je verschillen in woordgebruik waaruit je kan afleiden uit welke regio iemand komt. Zoals de welbekende friet-patat grens 😀. Hier in huis zijn we alledrie in een andere provincie geboren. Vriend en ik zeggen friet, dochter zegt patat. Wij wonen nu dus in een patat-zeggende regio.
In Brabant zeggen ze: ik ga om 7 aanrijden of aanfietsen, betekent dus ik ga om 7 uur vertrekken. Ik associeer aanrijden met botsen / een aanrijding.
Ook de woorden voor groeten en gedagzeggen zijn per regio verschillend: doei, doeg, hoije, houdoe.

Ook taalfouten zijn soms kenmerkend voor regios. Bijvoorbeeld in liggen en leggen: leg je lekker te liggen? Lig je lekker?

Wij hadden dus om 7 uur de koffie klaar in Groningen en konden nog zeker drie uren wachten... ☕🍰

mut

mut

28-11-2025 om 23:26

Paar jaar geleden kregen de zonen een kerstpakket, ze haalden het niet meteen op want waren met de brommer naar het werk. Volgende dag hoorden ze al wel dat er 2 tassen in zouden zitten. Later bij het uitpakken zaten er oa 2 koffiemokjes in, geen (Nederlandse ) tassen. Dit had geen verrassing meer mogen zijn na zoveel jaar in België  wonen. Een vriend van ons zei al: thee drink je niet uit een schone kop maar uit een propere tas. Een leuke jurk kan dan weer wel een schoon kleedje zijn.

O ja, wat tas betreft: mijn Antwerpse vriendin vroeg of ik nog koffie wilde. Dat wilde ik wel en ze vroeg waar mijn tas was. Op de grond zei ik, en zag aan haar verbaasde blik dat er iets niet klopte. Toen viel het me weer in dat dat ding op de grond een sjakos, en dat ding op tafel een tas was. Tas werd (nu veel minder of niet) vroeger in Brabant ook wel gebruikt als betekenis van kopje of mok

letterkoekje schreef op 28-11-2025 om 20:42:

[..]

Bedankt dus om mij verder op te voeden!

'Bedankt om', dat is er nog zo eentje! Een Nederlander zegt 'bedankt voor' of misschien 'bedankt dat'.

letterkoekje

letterkoekje

29-11-2025 om 00:13 Topicstarter

Peaches schreef op 29-11-2025 om 00:03:

[..]

'Bedankt om', dat is er nog zo eentje! Een Nederlander zegt 'bedankt voor' of misschien 'bedankt dat'.

Volgens mij ken jij de finesses ook, Peaches. Chapeau!

Nederlands: alweer
Vlaams: weeral

Nederlands: die jas is van Pieter 
Vlaams: die jas is van de Pieter

nlies schreef op 28-11-2025 om 11:23:

Steggelen is ruzie maken . Mijn moeder riep vroeger nog al eens: Hou nou op met dat gesteggel, als wij als kind ruzie over wie het spel mocht beginnen of allebei op dezelfde stoel wilden zitten f hetzelfde glas wilden gebruiken, Nooit echt zware dingen dus

Ook hier in Rotterdam betekent steggelen ruzie maken.  Kleine ruzietjes.

Nog niet zo lang geleden van een Belgische geleerd dat "je poep" je billen/je achterwerk is.

MOsterd.  Is al genoemd....

Grindelwald schreef op 28-11-2025 om 14:48:

[..]

Dat zeggen wij hier op de Veluwe ook. Waar ben je? Op m'n werk. Mijn man zegt ook ik ben nog op de zaak.

Langs die ene kant ✔️

En alles staat of is hier los ipv open.

Hier in Rotterdam ben ik "op de zaak" of "op mn werk".

Ik hoorde eens in een speeltuin in Belgie. Alee ge mot op uwe poep van de schuifaf zunne. Ik moest zo lachen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.