Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Joszy schreef op 21-12-2025 om 17:43:

Ik wil ook graag een poging doen om mee te gaan schrijven. Jaren geleden afgevallen van 99 naar 77kg. Mijn streefgewicht is al jaren 75 kg maar die laatste 2 of 3 kilo gaan er niet af. Misschien helpt het me om jullie als een soort stok achter de deur te hebben!

Ik vind het knap dat je je gewicht jarenlang stabiel kunt houden! Die 2 kilo maken je vast niet ongezond. Ik ben wel benieuwd waarom je daar zo’n last van hebt?

JanaDana schreef op 21-12-2025 om 20:10:

Ik ben toegetreden tot de 50+ club en flink in de overgang dus het wordt er niet makkelijker op. Maar ik ben niet blij met hoe ik er nu uitzie en hoop dat het me gaat lukken de knop om 'te zetten
Buik begint in de weg te zitten. Na oud en nieuw wil ik alle slechte snaai verbannen en weer vaker te gaan lopen. Heb fysiek werk waar ik 4 dagen in de week naartoe fiets dus dat heb ik al mee. Maar buiten werk hang ik nu vooral op de bank en dat alweer een paar maanden

Welkom bij de 50+ club 🤗 

ToetieToover schreef op 21-12-2025 om 23:11:

[..]

Ik vind het knap dat je je gewicht jarenlang stabiel kunt houden! Die 2 kilo maken je vast niet ongezond. Ik ben wel benieuwd waarom je daar zo’n last van hebt?

Ik heb er niet echt 'last' van. Ik ben totaal niet fanatiek aan het lijnen ofzo. 

Maar wat meer sporten zou misschien wel net dat laatste duwtje kunnen zijn. Ik wandel/loop bijna elke dag 8000 of meer stappen en ik rij 1x per week paard. Maar wat meer doen lijkt me sowieso wel gezond, ook als die 2kilo er dan nog steeds niet afgaan. 

Overigens kost op dit gewicht blijven me vrij weinig moeite. Ik heb een paar echte veranderingen in mijn dagelijkse routine gedaan die prima vol te houden zijn en die voor mij blijkbaar effectief zijn. Geluk gehad denk ik!

In 2026 wil ik echt werk maken van mijn gezondheid. Ik ben véél te zwaar, in de overgang en heb te veel stress. Allemaal niet gezond dus. Oorzaken van stress wegnemen gaat niet, dus ik moet ermee zien om te gaan. Afvallen gaat vanwege overgang en stress lastig dus het enige waar ik vrij snel mee kan scoren is meer bewegen. Dus daar wil ik mee beginnen. Ik heb van de site van het Longfonds wat dagelijkse oefeningen gehaald en daar ga ik mee starten. En ik ga op zoek naar goede wandelschoenen. Ik eet behoorlijk gezond (let op vet, let op koolhydraten, geen pakjes/zakjes/blikjes)

1. Bewegen (oefeningen, wandelen en wellicht fietsen)
2. Anders omgaan met stress (mindfulness)
3. Anders omgaan met eten 

Ik wil proberen een gezonde middelomtrek te bereiken, mijn bmi is goed maar zit dicht tegen te laag aan dus dat is wel een uitdaging. Ik doe veel buikspieroefeningen op de sportschool en probeer lekkere dingen zoals koek en chocolade te laten staan en ook geen kaas of worst te eten

ToetieToover schreef op 21-12-2025 om 23:12:

[..]

Welkom bij de 50+ club 🤗

Dank, het went nog niet helemaal 

Ninoea

Ninoea

22-12-2025 om 19:56 Topicstarter

Wat leuk dat je meeschrijft @nehalennia. Herkenbaar dat een mentaal zware fase tot ook fysiek zwaar(der) kan leiden. Veel succes met je doelstelling gewenst.

Leuk je weer terug te zien hier @toetietoover. Ik vind jou echt zo’n vraagbaak. Je weet erg veel over (lekkere) voeding en beweging.

@lientje69. Fijn om van je te blijven ‘horen’. Na je fysieke terugval is het echt zoeken naar een nieuw evenwicht en dat is zachtgezegd ingewikkeld. Ik vind het heel inspirerend om te lezen hoe je jezelf aanzet om 100m meer te kunnen lopen en je het toch maar mooi probeert. Ik gun je dat je heel mooie stappen kunt zetten en op kunt bouwen in 2026.

@netherfield, tof dat het twee keer sporten per week zo’n duidelijk effect al tot resultaat heeft, dat motiveert!

@lazycat afvallen in combinatie met stofwisselingsziekten vraagt denk ik heel veel. Krijg je daar professionele hulp bij? Ik wens je veel succes.

@ysenda leuk dat je ook nu weer meeschrijft. Ook jij bent altijd een bron van inspiratie met je altijd maar doorgaan, soms weer moeten opkrabbelen en je herpakken. Ik wens je een goed jaar met een bij je passende werkomgeving.

@jozy, we gaan je gewoon met zijn allen aanmoedigen om die laatste twee kilo er definitief af te krijgen.

MMcGonagall leuk dat je weer meeschrijft! Succes!!

@tuinfluiter altijd leuk om te lezen over je activiteiten!

@Moyrrie, dat is lang geleden! Schreef jij niet eens over een erg verre tocht om te wandelen of rennen in België? Of ben ik in de war met iemand anders?

@janadana. Het is niet fijn om te balen van je looks. Lastig dat de overgang zo’n impact heeft. Heel veel succes gewenst.

@trail een kerstmannenrun klinkt heel gezellig. leuk dat je weer meeschrijft.

@due-scimmie verlies die kilo’s maar snel weer en nu voorgoed. Wat stom dat ze de weg naar huis terugvonden. (Been there). Goed dat je het sporten ook meteen hebt ingepland.

@creabea duidelijk verhaal. Ga je ook hulp zoeken bij je stressregulering? Is dat ook onderdeel van het plan? Leuk dat je meeschrijft!

@bolmieke mooie gezonde doelstelling. Gewicht zegt inderdaad niet alles.

Ninoea

Ninoea

22-12-2025 om 19:57 Topicstarter

Ik wandelde vandaag de N70 route bij Nijmegen met een vriendin. 520 hoogtemeters en 14 km gewandeld. Prachtig! Echt van genoten! 

Ninoea

Ninoea

23-12-2025 om 07:51 Topicstarter

Ik heb afgelopen maand de zorgverzekering voor 2026 bekeken en besloten me aanvullend te verzekeren. Met de aanvulling die ik gekozen heb, heb ik recht op flink wat vergoeding voor fysiotherapie. In 2025 heb ik het echt vervelend gevonden en als belemmering ervaren dat dat niet vergoed werd. Eerder was dat wel het geval, maar ik had me de afgelopen jaren onvoldoende erin verdiept. Met deze aanvullende verzekering heb ik ook recht op 250 euro per jaar voor een sportmedisch onderzoek. Ik heb uitgezocht waar ik dat in mijn woonplaats kan laten doen en heb besloten dat me dat passend lijkt. Dat is dus ook 1 van de doelen van 2026 om die te plannen en te doen. 

Heerlijk wandelgebied Ninoea heel wat betere dagbesteding dan de mijne. Ik heb gisteren huishoudelijke klussen en boodschappen gedaan en vandaag nog meer boodschappen en met dochter naar Ikea ze heeft iets groots nodig. 
Ik heb pas tweede kerstdag weer een echte flinke wandeling op de planning maar hoop de komende dagen wel een flink ommetje te maken, mis de buitenlucht als ik te veel binnen bezig ben.

Ik wil in januari mijn eten een tijd in een app gaan bij houden om te kijken of ik voldoende vitamines ed binnen krijg.

Ninoea schreef op 22-12-2025 om 19:57:

Ik wandelde vandaag de N70 route bij Nijmegen met een vriendin. 520 hoogtemeters en 14 km gewandeld. Prachtig! Echt van genoten!

Jemig wat knap!

En wat goed dat je op iedereen reageert Ninoea, dat lukt mij niet. Ik reageer een  beetje hap-snap, dan weer op de een en dan weer op de ander.  Maar ik lees wel iedereen!

En dat je ook nog in het oude topic leest Ninoea. Want daar schreef ik per ongeluk dat van die 100 meter extra.  Ik ga hem even uit de lijst verwijderen anders gooi ik ze door elkaar.  
On topic.: gedoucht, zit aan de koffie  en ga daarna aan mijn ochtendwandeling beginnen.  Benieuwd hoe het gaat. Ik heb slecht geslapen en last van bibberbenen.

Ies

Ies

23-12-2025 om 14:59

Ik heb een heel wisselend jaar gehad op dit vlak. Start was lastig omdat ik érg ziek was van een griep oid en dat sleepte lang aan. Mijn gezonde eetpatroon toen helemaal losgelaten en beweging schoot er ook flink bij in. Mega langsaam opgekrabbeld en toen een paar maanden gehad waarin het beter dan ooit ging qua levensstijl. Zeer spaarzaam met toegevoegde suikers alcohol etc. Meer bewegen. 
De laatste maanden gaat het weer minder. Allerlei klachten en gewoon niet fit. Nu ook weer wat meer aan het snoepen e.d. 
Maar…heb nu wel (weer) ervaren dat ik het kan. (Ja, tuurlijk, maarja zo voelt dat niet altijd) 
Dus super vastbesloten in het nieuwe jaar roer weer om te gooien. Zijn wel wat hobbels die nog komen voor alles wat ik wil maar een deel van mijn plannen kunnen sowieso wel. (Zvm schrappen van toeg suikers ed) 
Heb er zin in en hoop ook hier weer wat actiever mee te doen. 
Succes iedereen! 

Ninoea schreef op 22-12-2025 om 19:57:

lientje69 schreef op 23-12-2025 om 09:09:

[..]

Jemig wat knap!

En wat goed dat je op iedereen reageert Ninoea, dat lukt mij niet. Ik reageer een beetje hap-snap, dan weer op de een en dan weer op de ander. Maar ik lees wel iedereen!

Ga proberen die wandeltocht te onthouden. Heb een lange afstand wandeling op mijn bucketlist. Uitvoering waarschijnlijk in 2027.

Ik lees ook iedereen maar reageer wisselend.

Vandaag circa  5 km gewandeld volgens Google Maps. Voelde als meer. Tegen 10u de deur uit en nu weer thuis dus snel ging het niet 😁

Deukje in salaris geslagen bij De Kler en de kringloop.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.