Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Nehalennia
21-12-2025 om 13:29
Ik vind het wel leuk om mee te schrijven. Ik heb mijn levensstijl redelijk op orde maar het afgelopen halfjaar als alleenstaande moeder 's avonds op de bank iets teveel zitten snaaien, met name zoetigheid. Deel verveling, deel verdriet denk ik. Heb hiervoor jaren erg gezond geleefd, dus het is nogal een verandering. In combinatie met de verminderde mogelijkheden om te sporten ben ik nu iets te dik geworden. Ik wil hier graag vanaf en rustig en gestaag de 8-10 kilo die ik er aangegeten heb verliezen, en ondertussen weer meer spieren opbouwen door middel van krachttraining/ pilates. Ik beweeg redelijk veel en kom graag buiten, maar zonder kind maakte ik toch eem stuk meer meters. Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen.
ToetieToover
21-12-2025 om 14:56
Ik haak ook weer aan, waarschijnlijk om af en toe op te duiken als het bij mij uit de rails loopt
en om iedereen aan te moedigen of te bevragen. Altijd leuk om te lezen wat iedereen doet voor diens gezondheid!
Dank voor het nieuwe topic 🙏🏻
lientje69
21-12-2025 om 16:33
Ook ik ga er weer voor. Afgelopen tijd weer verslapt qua eten. Voor nu laat ik dit even zo, in het niieuwe jaar ga ik toch maar weer streng calorieën tellen. Lichamelijk een terugval gehad waardoor ik het geestelijk ook moeilijker heb en dat is veel en lekker eten het antwoord voor mij. Omdat dit uiteraard niet de oplossing is , in het nieuwe jaar toch maar weer een nieuwe poging.
Netherfield
21-12-2025 om 16:38
Ik ga al meer dan een maand twee keer per week naar de sportschool, trots op mezelf. Ik merk vooral dat bij een viaduct omhoog fietsen makkelijker gaat.
LazyCat
21-12-2025 om 16:45
Ik haak aan bij jullie, leuk. Fijn dat er een nieuw topic is voor het nieuwe komende jaar
Ik heb twee schildklierziektes, waardoor mijn stofwisseling op zijn gat ligt en afvallen wel lastig is, maar ik kan sowieso starten met gezondere keuzes maken. Wie weet helpt het toch ook wel voor het gewicht, dat zou ik toejuichen. Tien kilo eraf zou goed zijn.
Ysenda
21-12-2025 om 16:52
ik haak ook weer aan.
Eens zien of ik nu wel mijn doelen ga halen.
Eerst maar weer eens ritme gaan krijgen.
Joszy
21-12-2025 om 17:43
Ik wil ook graag een poging doen om mee te gaan schrijven. Jaren geleden afgevallen van 99 naar 77kg. Mijn streefgewicht is al jaren 75 kg maar die laatste 2 of 3 kilo gaan er niet af. Misschien helpt het me om jullie als een soort stok achter de deur te hebben!
MMcGonagall
21-12-2025 om 19:08
Ik doe ook mee. Deze weken dus even niet, maar vanaf 1 januari. Ik had vandaag een verjaardag en had daarom geen zin om nog te gaan sporten. Dat doe ik dus morgen weer.
Tuinfluiter
21-12-2025 om 19:43
Ik kom ook weer meeschrijven. Vandaag wezen golfen het was lekker zonnig heerlijke dag om te spelen.
Eten gaat redelijk na de kerst ga ik er weer echt goed op letten.
Moyrrie
21-12-2025 om 19:55
Ik doe ook weer mee. Ik lees vooral, maar zal proberen actiever mee te schrijven.
JanaDana
21-12-2025 om 20:10
Ik ben toegetreden tot de 50+ club en flink in de overgang dus het wordt er niet makkelijker op. Maar ik ben niet blij met hoe ik er nu uitzie en hoop dat het me gaat lukken de knop om 'te zetten
Buik begint in de weg te zitten. Na oud en nieuw wil ik alle slechte snaai verbannen en weer vaker te gaan lopen. Heb fysiek werk waar ik 4 dagen in de week naartoe fiets dus dat heb ik al mee. Maar buiten werk hang ik nu vooral op de bank en dat alweer een paar maanden
Trail
21-12-2025 om 20:11
Ik ben mijn 2025 nog aan het afronden.Bewegen, buitenlucht, goed slapen en eten. Nieuwe maand weer nieuwe doelen.
Gister een mistige dag. Gestart met wat klusjes thuis. Naar buiten gegaan voor een kerstmannenrun. En de dag willen afsluiten met een film, maar het laptopinternet lag eruit. Toen iets te veel gaan scrollen. Paar uurtjes met de telefoon in mijn hand ipv een rustgevend boek of leuke film ofzo.
Due-scimmie
21-12-2025 om 20:12
Ik ga ook proberen weer aan te haken. Heb sportschool abbonement afgesloten en het 3 keer per week in mijn agenda gezet voor de wintermaanden. De kilo's die ik in 2024 verloor heb ik in 2025 weer grotendeels teruggevonden.
Ninoea
21-12-2025 om 22:17
Ik schreef ook in de topics van 2024 en 2025. In 2024 ben ik in maart begonnen met sporten. Daardoor bestond mijn beweging vooral uit wandelen en fietsen. Vanaf maart 2024 kwam daar bootcamp bij en in september begon ik met hardlopen. Dat hardlopen ging fantastisch tot en met mei/juni dit jaar. Toen kreeg ik te maken met een blessure en die vroeg veel van me. Mijn knie deed zeer en beide sporten werden lastiger. Inmiddels ligt die blessure achter me. Heb ik het hardlopen weer kunnen uitbouwen maar speelt mijn linkerheup op. Met de huidige loonbelasting gaat het goed (ongeveer 25 km per week verdeeld over twee trainingsmomenten) maar steeds als ik uitbouw krijg ik klachten.
Ik heb mijn focus voor het uitbouwen van hardlopen voor 2026 dus ook verlegd naar uitbouwen naar triatlon en dus zwemmen en fietsen toe te voegen aan mijn routine.
Lopen vraagt veel van je lijf en het doel is niet een goede loper te zijn maar gezond te leven en van de ene overbelasting naar de andere gaan is niet echt gezond te noemen. Verder begint de bootcamp me wat te vervelen. Ik wil daar niet helemaal mee stoppen, kracht is belangrijk, maar teruggaan naar 1 uur per week.
Tot oud en nieuw ben ik nog wat soepeler met eten en bewegen. Maar plan is om vanaf januari lekker strak in het regime te gaan.
Hopelijk lukt het om weer in hyperfocus te komen. Als ik eenmaal in zo’n ritme zit gaat het als vanzelf.
Ben wel bezig met de voorwaarden scheppen. Vanaf januari volg ik een cursus voor assistent looptrainer bij de loopvereniging waarbij ik aangesloten ben. Vanaf 9 jan begint de borstcrawlcursus voor 10 weken en ik heb ingepland dat ik in de weken van de cursus twee keer ga zwemmen. 1 cursusdeel en het andere zelf om te oefenen. Hardlopen staat gewoon vast ingepland op 2 ochtenden per week met de loopgroep en ik heb me ook alvast ingeschreven voor 1 uur per week bootcamp. Omdat ik iets minder krachttraining ga doen via de bootcamp heb ik bedacht thuis 2x per week een korte kettlebell training te gaan doen van zo’n 20 min. Die laatste vind ik het moeilijkst om ook echt te gaan doen. Die vraagt echt discipline om alleen te doen. Verder ook goed gekeken naar rustdagen. Ik pak er 2 per week. Eens kijken of ik dit weekend krijg.
Trail
21-12-2025 om 23:08
Vanochtend een hardloopwedstrijd. Fout in de route gemaakt en na 2 km al bij de finish. Kon het niet opbrengen om opnieuw te gaan en heb theegedronken met oude bekenden. Vanmiddag wat kleding bij de kringloopwinkel gekocht en klusjes thuis opgepakt. De dag afgesloten met een vuurtje. Winterwende. Kortste dag.