Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Meer dan 30kg afvallen


Het sluipt er vaak weer in, die ongezonde eetgewoontes. Hier ook ooit 30 kilo afgevallen (ik was uiteindelijk jaren te dun, ik durfde bijna niks te eten), na 2 zwangerschappen zat het er weer aan. Mijn lichaam lijkt gewoon niet dun te willen zijn. 

Ik hou mij nog steeds aan mijn tijdschema qua eten. Dit geeft mij echt houvast. Qua eten gaat het best redelijk, ik ben haast te druk om aan eten te denken momenteel 

Tona schreef op 16-09-2021 om 19:41:

[..]

Juist een goede vraag.... ik weet van mijzelf dat 10 kilo er zo weer aanzit. En dat zonder dat ik het echt merk.

Dus je opmerking klinkt heel logisch en plausibel. Maar het zit toch anders in elkaar. Wie weet komen we er nog achter hoe het dan wel in elkaar zit.

Maar Tona, als je je dan iedere dag weegt, dan zie je het toch tijdig? Alternatief is teveel aankomen en dan moet je je alsnog iedere dag wegen omdat je WW gaat doen. Kan je dat beter meteen dagelijks blijven doen. Ik wil nu 3 kg afvallen, weeg me iedere dag en zie dat het nog steeds niet gelukt is (ik kom i.i.g. niet verder aan),  maar goed, ik ga gewoon door met proberen minder te eten en meer te sporten.


_Anoniem_ schreef op 17-09-2021 om 12:22:

[..]

Maar Tona, als je je dan iedere dag weegt, dan zie je het toch tijdig? Alternatief is teveel aankomen en dan moet je je alsnog iedere dag wegen omdat je WW gaat doen. Kan je dat beter meteen dagelijks blijven doen. Ik wil nu 3 kg afvallen, weeg me iedere dag en zie dat het nog steeds niet gelukt is (ik kom i.i.g. niet verder aan), maar goed, ik ga gewoon door met proberen minder te eten en meer te sporten.


Als ik naar mezelf kijk van veel afvallen en dan weer aankomen het helaas niet zo makkelijk is van oh ik ben 2 kilo aangekomen, ik let even op en dan kan ik weer verder. Als het voor mij een kwestie was geweest van het in de gaten houden dan was ik al nooit zo zwaar geworden om mee te beginnen. Op momenten dat ik ( veel ) aankwam waren in hele donkere periodes in mijn leven. Ik was op zulke momenten geestelijk niet in staat om het een halt toe te roepen. Ik vind het heel lastig om uit te leggen. Het voelt als verantwoorden waarom het niet lukt terwijl ik niet het idee hebt dat je het zo bedoelt. 

Ik heb inmiddels hard gewerkt aan mijn mentale staat en helaas ben ik er nog niet helemaal maar ik ben al zoveel verder als een aantal jaren geleden, hiermee hoop ik mezelf nu op de eerste plek te zetten qua afvallen en eraf houden. 

_Anoniem_ schreef op 17-09-2021 om 12:22:

[..]

Maar Tona, als je je dan iedere dag weegt, dan zie je het toch tijdig? Alternatief is teveel aankomen en dan moet je je alsnog iedere dag wegen omdat je WW gaat doen. Kan je dat beter meteen dagelijks blijven doen. Ik wil nu 3 kg afvallen, weeg me iedere dag en zie dat het nog steeds niet gelukt is (ik kom i.i.g. niet verder aan), maar goed, ik ga gewoon door met proberen minder te eten en meer te sporten.


Ik denk dat het voor veel mensen die veel gewicht zijn kwijtgeraakt niet een kwestie is van iedere dag wegen en het dus in de gaten kunnen houden. Iedere dag (of zeer regelmatig) wegen kan voor de één een stok achter de deur zijn, maar voor de ander kan het juist een trigger zijn om meer (oh, ik ben afgevallen, dan kan die zak chips vanavond wel) of minder (ai, aangekomen, ik eet alleen nog sla vandaag) te gaan eten. Je lichaam 'trekt' dat gedrag niet.

Gewicht verliezen is een intens zwaar proces, zowel lichamelijk als mentaal. Een gezond gewicht vervolgens behouden is nog veel en veel zwaarder. Niet iedereen kan dat mentaal en/of lichamelijk aan.

Na een periode van afvallen heeft iemand vaak de neiging weer 'normaal' te gaan eten of meer lekkers toe te staan. Het lichaam zit dan nog in een veranderingsproces en denkt: "hee, voedsel!" en zet dat om in vet. Je BMR is na afvallen veranderd, dus je kunt niet terug naar je eetpatroon voor het afvallen. Is een heel proces van afbouwen en dat gaat niet altijd goed. Dan zitten die kilo's er 'ineens' weer aan. Is heel menselijk, maar wel intens zuur voor diegene die zo hard zijn/haar best heeft gedaan om af te vallen.

Heel wetenschappelijk verhaal (voor wie dit interessant vindt, het staat o.a. beschreven in het boek 'Vet Belangrijk") maar het is ook 'mijn' verhaal. Ruim 30 kilo afgevallen en ik moet nog ruim 20 kilo. Heb me enorm vastgebeten in wetenschappelijke materie omtrent afvallen. Ik weet exact hoe het werkt, maar toch sta ik al een half jaar stil in gewicht. Stress, slecht slapen, lichamelijke klachten, het helpt allemaal niet. Ik voer iedere dag strijd om niet aan te komen. Op de weegschaal gaan staan helpt mij daar niet bij, raak ik alleen maar meer van uit mijn doen.

Ik ga ervan uit dat jouw vraag/opmerking een oprechte is en je er niks mee bedoelt, maar mensen met obesitas komen dit soort vragen/opmerkingen als 'je kunt toch "gewoon" minder gaan eten?' etc te vaak tegen. Afvallen is in theorie heel simpel: minder calorieën innemen dan je verbruikt. Maar daar komen zóveel andere factoren bij kijken, dat het in praktijk lang niet zo makkelijk is.

Sorry voor mijn ellenlange gewauwel. Ik lees hier zo nu en dan mee en vind jullie allemaal toppers voor de moed die jullie hierin steken. Ik voer de strijd tegen de kilo's ook al bijna mijn hele leven en met ups en downs gaat het de afgelopen jaren eindelijke de goede kant op.

Mag ik meeschrijven? Een aantal jaren terug ben ik 30kg afgevallen door IF en calorie restrictie. Het is een jaar heel stabiel geweest tot ik vorig jaar okt ineens een stuk minder fysiek actief werd. Ik bleef wel hetzelfde eten. Het was niet ernstig (+8kg) maar toch. Doordat ik wel weer actiever ben geworden viel ik er weer 3kg af. Maar goed, de laatste kilo's bleven plakken, ik ben wel van de wagen gevallen ondertussen. Ik eet teveel, te ongezond en het lukt me niet om het terug te pakken.

Op het VF las ik een topic over goede dingen die gebeuren als je veel gewicht kwijt was (meer energie, meer conditie enzenz), dat was een fijn topic en toen ook wel wat inzichten gehad. Bijvoorbeeld dat ik het vaak heb over lekkere dingen als het gaat over chips, belegde broodjes, chocola en over gewoon eten als het gaat over salades of andere gezonde dingen.
En ook stond er een heel stuk over dat het voor de schrijfster ook ging om de mentale balans. Dat als de mentale balans weg was het goed en gezond eten ook van de wagen viel.
Zo werkt het hier eigenlijk ook. Er is nu veel aan de hand, ik moet veel te veel ballen omhoog houden en dus (vr)eet ik. Af en toe sta ik op de weegschaal om te checken of het niet gierend uit de hand loopt maar omdat ik fysiek wel heel actief ben, is het nog binnen de perken.
Fietsen, af en toe een rondje rennen en wandelen en ondertussen fitness in de vorm van verhuizen.

Ik heb mezelf voorgenomen om mee te doen met stoptober. Dat is als het stof hopelijk genoeg is neergedwarreld.
Niet om te stoppen met roken want dat heb ik nooit gedaan, maar om weer te stoppen met koolhydraten en mijn IF weer op te pakken.

helemaal eens Roos .
 Niet lullig bedoeld, maar mensen die maar 3 kilo moeten afvallen zullen dat minder begrijpen dan mensen die tientallen kilo’s moeten afvallen. Het is enorm zwaar om dat regime te moeten volhouden ( niet snoepen gezond en weinig eten). Eten moet je altijd, het is niet zoals stoppen met roken of drinken etc. 

Nou ik vroeg het ook hier, en heel voorzichtig. Wil zeker niemand beledigen. Kan me heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is om veel af te vallen, het lukt mij die 3 kilo niet eens, wil ik nu al 4 maanden en er is nog niets gebeurd, maar ik ben al blij dat ik niet verder aan kom. Dus ik vind het echt ENORM knap als je er 30 af weet te vallen. Alleen dus enorm rot voor diegene als je het na al die moeite weer aankomt, vandaar mijn vraag.

Oo 't moment dat je je dieet teveel laat versloffen verandert je darmflora weer en wakkert je (koolhydraten) verslaving terug aan. 

GroenTuintje schreef op 17-09-2021 om 15:36:

helemaal eens Roos .
Niet lullig bedoeld, maar mensen die maar 3 kilo moeten afvallen zullen dat minder begrijpen dan mensen die tientallen kilo’s moeten afvallen. Het is enorm zwaar om dat regime te moeten volhouden ( niet snoepen gezond en weinig eten). Eten moet je altijd, het is niet zoals stoppen met roken of drinken etc.

Wat ik vooral vervelend vind is dat roken (en alcohol ook steeds meer) heel erg wordt ontmoedigd door de overheid, terwijl je qua eten aan alle kanten verleid wordt door supermarkten, horeca, reclames e.d. Niet dat ik nou vind dat de overheid mij moet faciliteren in mijn gezonde keuzes, maar er zou echt wel wat meer aan gedaan mogen worden.

Klein voorbeeld: als je koffie bestelt in een horecagelegenheid krijg je er altijd een koekje of chocolaatje bij, plus  een zakje suiker. Schaf dat eens gewoon af en laat mensen erom vragen als ze het wel willen. Nu moet ik steeds koffie bestellen zonder koekje en suiker en 9 van de 10 keer krijg ik het alsnog.

En natuurlijk heb ik zelf de keuze om het koekje niet te eten, maar die continue verleiding is voor mensen zoals ik (ik vreet alles op dat voor mijn neus komt) zo lastig.

Ik heb zelf niet zo veel last van dat soort verleidingen. Wat ik wel vervelend vind is dat die fabrieken maar claimen gezonder te zijn, want zonder vet etc. Terwijl er overal bergen suiker in zit. Of vieze zoetstof. Plus supermarkten stunten vaker met ongezonde zooi dan gezonde voeding.

_Anoniem_ schreef op 17-09-2021 om 16:00:

Nou ik vroeg het ook hier, en heel voorzichtig. Wil zeker niemand beledigen. Kan me heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is om veel af te vallen, het lukt mij die 3 kilo niet eens, wil ik nu al 4 maanden en er is nog niets gebeurd, maar ik ben al blij dat ik niet verder aan kom. Dus ik vind het echt ENORM knap als je er 30 af weet te vallen. Alleen dus enorm rot voor diegene als je het na al die moeite weer aankomt, vandaar mijn vraag.

Ik snap in jouw geval je vraag, vandaar mijn uitleg. Voel me allerminst beledigd hoor. 3 kilo of 30 kilo, het is voor iedereen op zijn/haar manier lastig.

GroenTuintje schreef op 17-09-2021 om 16:26:

Ik heb zelf niet zo veel last van dat soort verleidingen. Wat ik wel vervelend vind is dat die fabrieken maar claimen gezonder te zijn, want zonder vet etc. Terwijl er overal bergen suiker in zit. Of vieze zoetstof. Plus supermarkten stunten vaker met ongezonde zooi dan gezonde voeding.

Dat is precies wat ik bedoel. Stunten met sigaretten en alcohol mag niet meer, maar met chips wel. Sinds ik gezonder eet kan ik bijna nooit meer echt iets met de Bonusaanbiedingen van AH, want heel veel snoep, koek, chips.

En idd: 0% vet! Maar wel 80 kilo suiker, ergens achteraan op het etiket

Ik ben zelf fan van Michael Pollan, zelf alles maken, geen pakjes of zakjes gebruiken en je bent al een stuk gezonder bezig. In het begin kost alles veel tijd, want ik was niet gewend om zo te koken, maar daarna kom je er achter dat je op die manier ook veel minder zout en suiker en andere verborgen 'troep' binnenkrijgt.


101x155.jpg

Ik zou beginnen maar ik werd woensdag gebeld dat ik donderdag geopereerd wordt (eierstokken eruit) dus ik stel het nog even uit, door ziekte gaat de operatie me teveel energie kosten nu. 

SuzyQFive schreef op 17-09-2021 om 17:12:

Ik zou beginnen maar ik werd woensdag gebeld dat ik donderdag geopereerd wordt (eierstokken eruit) dus ik stel het nog even uit, door ziekte gaat de operatie me teveel energie kosten nu.

Sterkte alvast! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.