Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Afvallen rond de overgang...grrr het lukt niet.

Hoi...ik ben bijna 50 en ik ben te zwaar. Gewicht rond de 93 kilo bij een lengte van 1.68. Ik begin er ook last van te krijgen...buik zit in de weg. Ben ook bij een dietiste geweest maar die kwam alleen met die standaard lijstjes van het voedingscentrum en ik werd daar niet echt gemotiveerd door. Is het nog wel haalbaar om af te vallen rond de overgang? Iemand ervaringen of tips? Ik wandel wel regelmatig met de hond maar doe verder niet aan sport


Ik ben niet te dik maar moet wel op mijn gewicht letten. Ik ben een jaar of 30 geleden eens 12 kilo afgevallen via WW. Sindsdien let ik er goed op en als ik meer dan 2 kilo aan kom ga ik even op dieeet. Voorheen waren die er zo weer af maar sinds de overgang duurt het veel langer voor ik weer op mijn oude gewicht ben.

Mij lukt het ook niet. Het lijkt alsof mijn eetbuien alleen maar erger worden met de jaren.

Ik neem aan dat je niet ineens op een dag wakker werd en dat toen opeens 93 kilo was in plaats van 65 kilo. Gewoon gezond eten, normale porties, niet te veel snaaien en snoepen (koekje bij de koffie is OK, maar niet een heel pak, bijvoorbeeld, en het dan ook daar bij laten en niet een half uur later wéér iets te snaaien pakken), genoeg drinken, en genoeg bewegen. Pak eens de fiets in plaats van de auto, bijvoorbeeld, en wandel eens wat langer met de hond als jouw uitlaat-wandelingetje nu is wat het bij veel mensen is: 10 minuten even naar buiten met het dier, zodat het zijn behoefte kan doen, en dan weer gauw naar binnen op de bank.

Ik ben ook geen sportief mens in die zin dat ik het zoek naar een sportschool of sportclub te gaan, maar ik loop veel, ik fiets veel, beweeg eigenlijk elke dag wel meer dan een uur, en eet elke dag verse groenten en fruit, snoep bijna niet, en ben nog steeds op hetzelfde gewicht als toen ik 25 was. En ik pak gerust een keer een frietje in het weekend, of een keer een gebakje op een verjaardag, je hoeft je heus niet meteen alles te ontzeggen, maar gewoon alles met mate, dat helpt al veel.

Pejeka1 schreef op 13-03-2022 om 09:46:

Ik neem aan dat je niet ineens op een dag wakker werd en dat toen opeens 93 kilo was in plaats van 65 kilo. Gewoon gezond eten, normale porties, niet te veel snaaien en snoepen (koekje bij de koffie is OK, maar niet een heel pak, bijvoorbeeld, en het dan ook daar bij laten en niet een half uur later wéér iets te snaaien pakken), genoeg drinken, en genoeg bewegen. Pak eens de fiets in plaats van de auto, bijvoorbeeld, en wandel eens wat langer met de hond als jouw uitlaat-wandelingetje nu is wat het bij veel mensen is: 10 minuten even naar buiten met het dier, zodat het zijn behoefte kan doen, en dan weer gauw naar binnen op de bank.

Ik ben ook geen sportief mens in die zin dat ik het zoek naar een sportschool of sportclub te gaan, maar ik loop veel, ik fiets veel, beweeg eigenlijk elke dag wel meer dan een uur, en eet elke dag verse groenten en fruit, snoep bijna niet, en ben nog steeds op hetzelfde gewicht als toen ik 25 was. En ik pak gerust een keer een frietje in het weekend, of een keer een gebakje op een verjaardag, je hoeft je heus niet meteen alles te ontzeggen, maar gewoon alles met mate, dat helpt al veel.

Maar jij bent een man en dat is heel wat anders. Het is heel oneerlijk maar mannen vallen ook sneller af. In dit topic gaat het over de overgang en het klopt wat To zegt dat het dan moeilijker wordt om af te vallen.

watertoren schreef op 13-03-2022 om 09:50:

[..]

Maar jij bent een man en dat is heel wat anders. Het is heel oneerlijk maar mannen vallen ook sneller af. In dit topic gaat het over de overgang en het klopt wat To zegt dat het dan moeilijker wordt om af te vallen.

Als je zorgt dat het er niet aan komt, hoeft het er ook niet af.

Pejeka1 schreef op 13-03-2022 om 09:50:

[..]

Als je zorgt dat het er niet aan komt, hoeft het er ook niet af.

Het gaat eigenlijk ineens. Als je in de overgang zit en je eet hetzelfde als voorheen dan komen veel vrouwen toch aan. Het is echt lastig. 

Ah jij ook al in de overgang, Pejeka?

Het is ook lastiger nu Gemberkoekje, hormonen spelen absoluut een rol en hoe ouder je wordt, hoe minder caloriën we nodig hebben. 

Voor mij is het echt back-to-basic, drie keer per dag een voedende maaltijd met veel vulling zoals salade en groente en zo min mogelijk snacken (dus ook geen gezonde snacks, gewoon géén snacks). En voor mij persoonlijk is vooral suiker een enorme trigger dus voor mij nul koekjes, snoepjes enz. 

Saaie boel, maar het went echt. Hier nog geen overgang trouwens, maar na mijn veertigste begon ik al verschil te merken. 

Gemberkoekje

Gemberkoekje

13-03-2022 om 10:03 Topicstarter

PeJeKa1 ik moest echt lachen...zag het al voor me...opeens wakker worden en 30 kilo zwaarder 

Maar zo is het natuurlijk niet gegaan...
Rond mn 30e was ik rond de 72 kilo
2 kinderen gekregen en daarna rond de 82 kilo.
Laatste paar jaar 10 kilo aangekomen..ja idd door weinig beweging en te veel snoep/snack/ongezond eten. Dus eigen schuld ja...maar goed daar doe ik nu niks meer aan. De vraag is nu hoe het er weer af gaat....

Pejeka, ik moet even iets checken vooraleer ik een grote mond opzet. Jij bent toch een man, geloof ik he. 
Ik ben wel overtuigd dat het metabolisme bij mannen en vrouwen anders werkt. Vrouwen hebben - nog meer dan mannen - op latere leeftijd neiging tot dikker worden als gevolg van de menopauze. Er zijn natuurlijk ook wel mannen die zich laten gaan en echte Michelin-mannetjes worden. Maar voor mijn gevoel hebben vrouwen toch meer aanleg voor gewichtstoename omdat een mannenlijf niet de menopauze moet meemaken.

Bij het ouder worden verandert het metabolisme: niet alleen worden wij zelf trager ook ons spijsverteringsstelsel doet er langer over. Voeding neemt meer tijd in beslag om verteerd te worden en er kunnen dus meer calorieën opgenomen worden uit dezelfde hoeveelheid voedsel. 

Ikzelf ben iemand die zeer graag (en véééél) eet, het is mijn grootste hobby. Niet wat snoepen betreft, wel  gewoon eten. Gelukkig heb ik door mijn genen niet de aanleg om superdik te worden: momenteel bij 1,73 cm met kleren aan 69,5 kg. Ik denk dat zoiets binnen de toleranties valt. Maar enkele kg minder was misschien beter.

En dan het bewegen: toevallig net tijdens het ontbijt gekeken naar een reportage op de Belgische televisie. Hoe slecht zitten is voor onze gezondheid. GEWOON ZITTEN DUS, niet daarbij ook nog eten. Niet alléén voor ons gewicht maar natuurlijk ook voor ons gewicht. Het was schrikbarend te zien welke ravage wij door 14 uur op een dag te zitten aan (en in!) ons lijf aanrichten. Test werd gedaan door iemand die SLECHTS 1 week 14 u/dag was blijven zitten. Gewichtstoename, spierverlies, zuurstofopnamevermindering, ..., noem maar op. 

Terwijl ik dit allemaal typ, denk ik dat ik snel ga afronden en ga beginnen met actief te zijn. Anders komen alle kenmerken uit vorige alinea ook weer dichterbij.

TO, ik wens je succes maar ik denk dat de sleutel voor jouw probleem een betere mix van voeding en beweging kan zijn.

Succes hoor!

Gemberkoekje schreef op 13-03-2022 om 10:03:

De vraag is nu hoe het er weer af gaat....

Kwestie van een lange adem hebben. Niet “op dieet” maar wel je huidige dieet goed onder de loep nemen en aanpassen. Probeer zoveel mogelijk van vers te koken, en kijk wat jou aanzet tot overeten. Voor mij is dat suiker, maar dat kan ook chips zijn of zo. 

Het is allemaal te lekker en je maag zegt nee tegen ontberingen van dat wat je graag wil.

Herkenbaar hoor, hier ook 'zomaar' 4 kilo erbij in anderhalf jaar. Zonder dat ik anders was gaan eten of minder ben gaan bewegen. Nu heb ik dus ineens licht overgewicht in plaats van een gezond gewicht.
Ik probeer nu nog meer te letten op wat ik eet en drink (vrijwel geen alcohol meer, dat helpt wel), veel meer groente en minder koolhydraten. In elk geval geen suiker. In verhouding tot anderen eet ik nu vrij weinig, maar zo hou ik wel evenwicht. Tot nu toe ben ik de extra kilo's nog niet kwijt (iets teveel feestjes deze maand), maar ik kom ook niet meer aan. 

Na de menopause is het bewezen moeilijker af te vallen en afvallen is sowieso moeilijk.

Ik heb erg veel aan het gezonde tempo gezond BMI draadje. Juist omdat er ruimte is om hardop na te denken over wat je doet, wat er mis gaat en weer gas bij te zetten. Inmiddels zestien kilo afgevallen. Nog zes te gaan en zit ik op een gezond BMI.

Ik ben licht afgevallen vanwege Poetin en dus de daarmee gepaard gaande verhoogde stress.

Ik heb al binnen een week een heel ponds-pot pindakaas leeggegeten dus anders dan bij anderen helpt me dat.

Het is niet goed voor je tanden (tenminste het standaardmerk wat een beetje toegevoegd suiker bevat) want ik heb veel meer tandplak dus ik moet vaker poetsen.

Ik zie een ander interessant product staan in mijn kast wat ik geleidelijk ga opeten om het afvallen te stoppen. Ik zal de mensen hier niet lekker gaan maken.

Mijn maag zegt nee trouwens. Is niet gewend aan al dat pindakaasvet.

MelMel schreef op 13-03-2022 om 10:23:

Na de menopause is het bewezen moeilijker af te vallen en afvallen is sowieso moeilijk.

Ik heb erg veel aan het gezonde tempo gezond BMI draadje. Juist omdat er ruimte is om hardop na te denken over wat je doet, wat er mis gaat en weer gas bij te zetten. Inmiddels zestien kilo afgevallen. Nog zes te gaan en zit ik op een gezond BMI.

16 kg is erg veel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.