Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

-10kg starten aan 2024


PhilDunphy

PhilDunphy

01-01-2023 om 14:27 Topicstarter

Dorestad schreef op 01-01-2023 om 14:23:

[..]

Eerst met maaltijdvervangers 20 kg afvallen maar daarna groeide ik weer. Toen Kh arm, door het ketogeen verhaal veel kilo's kwijt maar driekwart daarvan is vocht. En ik mis daarbij fruit en groenten en granen. Nu al jaren if. Mijn hele gezin eet niet voor 16 uur (kan ook zomaar 18 uur worden) tot bedtijd. In die tijd eten we alles waar we zin in hebben. Mijn koelkast zit vol roomboter, kaas in soorten, volvette Griekse yoghurt. We hebben echter zelden nog ultra processed foods in huis. Inmiddels is duidelijk dat mensen hier ziek/dik van worden. Ook zet ik minstens 20 verschillende soorten groenten en 10 soorten fruit wekelijks op tafel (via too good to go plus moestuin ouders lukt dat ook makkelijk). Verder loop ik 25 tot 50 km per week, op zwarte koffie. Wij sporten/bewegen op vetverbranding. Echt, eten speelt grootste deel van de dag geen rol meer, het is dus veel gemakkelijker geworden dan in tijd van dieeten.

Maar dan heb je dus het type producten aangepakt, de tijden waarop je eet drastisch veranderd en je beweegt veel. Ik vind dat heel knap, maar om dan zo aan te geven dat het geen moeite kost om zoveel af te vallen..

Ik denk dat het voor de meesten in dit topic hele opgaven zijn om zelfs maar 1 van die maatregelen structureel en succesvol door te voeren. Ik hoop in dit topic die erkenning ook wel te gaan geven en vinden; dat het soms juist niet mee valt om gezonde keuzes te maken.  

https://www.landleven.nl/inspiratie/lekker-eten/2018/december/recept-voor-kniepertjesdeeg/RECEPT VOOR KNIEPERTJESDEEG

Dit recept geeft meer een deeg dan een beslag. Je kneedt de ingrediënten tot een deeg en verdeelt dit in kleine balletjes. Deze balletjes bak je tot kniepertjes.
Bereidingstijd: 20 min. (plus 1 minuut baktijd per kniepertje)

.

DIT HEB JE NODIG:

  • 500 g bloem
  • 200 g witte basterdsuiker
  • 200 g kristalsuiker
  • 200 g margarine roomboter
  • 2 eieren
  • Zakje vanillesuiker
  • Snuf kaneel


Ik moet nog wel één en ander wegkanen. Kniepertjesijzers bestonden 300 jaar geleden ook al.

xkniepertjestang-1__FillWzYwMCw0MDBd.JPG.pagespeed.ic.OjVpCwB3O5.jpg


Ik doe ook mee. Er moet uiteindelijk meer af, maar ik wil zeker geen crashdieet doen. 

Door ziekte en medicijnen ben ik behoorlijk aangekomen. En daar heb ik last van. 

PhilDunphy schreef op 01-01-2023 om 10:53:

[..]

Wat voor kleine stapjes heb je kunnen toepassen?


Ik heb bijvoorbeeld de Griekse yoghurt bij het ontbijt (met havermout, gebroken lijnzaad en fruit) vervangen door halfvolle yoghurt. Daar voeg ik nog een theelepel chiazaad aan toe om mijn inname omega 3 te verhogen. Daarnaast gebruik ik nu een andere bakolie met minder calorieën. Volgende stap is dat ik meer linzen en bijvoorbeeld kikkererwten wil ga eten. Bijvoorbeeld door de Curry en dan minder/geen rijst.

En zo probeer ik telkens een gewoonte te veranderen, zonder dat het me heel veel moeite kost.

PhilDunphy schreef op 01-01-2023 om 14:27:

[..]

Maar dan heb je dus het type producten aangepakt, de tijden waarop je eet drastisch veranderd en je beweegt veel. Ik vind dat heel knap, maar om dan zo aan te geven dat het geen moeite kost om zoveel af te vallen..

Ik denk dat het voor de meesten in dit topic hele opgaven zijn om zelfs maar 1 van die maatregelen structureel en succesvol door te voeren. Ik hoop in dit topic die erkenning ook wel te gaan geven en vinden; dat het soms juist niet mee valt om gezonde keuzes te maken.

Het kost me geen moeite om op gewicht te blijven.  Juist met diëten dacht ik de hele dag aan eten. Dat vond ik veel moeilijker Type producten: wij eten dus veelal onbewerkt spul. Kost me niet meer tijd van véél dingen maak ik in het groot.  Rijst , hoe volkoren ook, vervangen door naakte haver of gerst,  is een keuze die makkelijk te maken was voor ons. Plaatselijk geteeld, beter voor bloedsuikerspiegel én beter voor darmflora en brein  (boterzuur) en voor gebruik elektriciteit (inductie, ik kook 5 kg in 1 keer). Naar winkel lopen ipv auto pakken is niet zo moeilijk voor mij.  Ikben begonnen met 150 meter lopen,  dat heb ik uitgebouwd.  Werkelijk, het kost geen moeite.  Ik kom nu net terug van 9 km buiten zijn, ik heb nog geen trek. Op het moment dat ik ga eten wordt dat anders, dan blijf ik eten! (Voor beeldvorming: stamppot zuurkool met veel roomboter en volle melk rechtstreeks van de boerderij, daarna een fikse bak Griekse yoghurt met daardoor cranberryjam (net versgemaakt door eega) Daarna vanavond vast nog oliebollen,  crackers met brie en vast nog wel meer)

Mijn hoogbejaarde ouders eten ook tijdgebonden.  Mijn vader kon zijn schoenen niet meer zelf aan krijgen.  Hij was gewend om ongeveer 10 koppen wiener melange met extra suiker te drinken.  Dat betekent elke keer hoge bloedsuikerspiegel,  insuline in je bloed om bloedsuikerspiegel naar beneden te krijgen.  Insuline is de sleutel die vetcellen op slot draait: onmogelijk om vet te verbranden. Door afgelopen april over te gaan op zwarte koffie is hij 7 kg afgevallen en kan hij zijn schoenen weer aantrekke. Vriend van ons,  huisarts,  geloofde het eerst niet maar inmiddels is hij drie jaar bezig (begint om 13 uur te eten., is 12 kg afgevallen en slank en fit zijn pensioen ingegaan.  

Ik had kledingmaat 50, mijn bovenbenen schuurden kapot.  Ik ga rustig uit eten, haal ook echt weleens patat met toebehoren,  heerlijk.  Een uur tv kijken of een uur wandelen is een keuze

PhilDunphy

PhilDunphy

01-01-2023 om 17:31 Topicstarter

Dorestad schreef op 01-01-2023 om 17:22:

[..]

Het kost me geen moeite om op gewicht te blijven. Juist met diëten dacht ik de hele dag aan eten. Dat vond ik veel moeilijker Type producten: wij eten dus veelal onbewerkt spul. Kost me niet meer tijd van véél dingen maak ik in het groot. Rijst , hoe volkoren ook, vervangen door naakte haver of gerst, is een keuze die makkelijk te maken was voor ons. Plaatselijk geteeld, beter voor bloedsuikerspiegel én beter voor darmflora en brein (boterzuur) en voor gebruik elektriciteit (inductie, ik kook 5 kg in 1 keer). Naar winkel lopen ipv auto pakken is niet zo moeilijk voor mij. Ikben begonnen met 150 meter lopen, dat heb ik uitgebouwd. Werkelijk, het kost geen moeite. Ik kom nu net terug van 9 km buiten zijn, ik heb nog geen trek. Op het moment dat ik ga eten wordt dat anders, dan blijf ik eten! (Voor beeldvorming: stamppot zuurkool met veel roomboter en volle melk rechtstreeks van de boerderij, daarna een fikse bak Griekse yoghurt met daardoor cranberryjam (net versgemaakt door eega) Daarna vanavond vast nog oliebollen, crackers met brie en vast nog wel meer)

Mijn hoogbejaarde ouders eten ook tijdgebonden. Mijn vader kon zijn schoenen niet meer zelf aan krijgen. Hij was gewend om ongeveer 10 koppen wiener melange met extra suiker te drinken. Dat betekent elke keer hoge bloedsuikerspiegel, insuline in je bloed om bloedsuikerspiegel naar beneden te krijgen. Insuline is de sleutel die vetcellen op slot draait: onmogelijk om vet te verbranden. Door afgelopen april over te gaan op zwarte koffie is hij 7 kg afgevallen en kan hij zijn schoenen weer aantrekke. Vriend van ons, huisarts, geloofde het eerst niet maar inmiddels is hij drie jaar bezig (begint om 13 uur te eten., is 12 kg afgevallen en slank en fit zijn pensioen ingegaan.

Ik had kledingmaat 50, mijn bovenbenen schuurden kapot. Ik ga rustig uit eten, haal ook echt weleens patat met toebehoren, heerlijk. Een uur tv kijken of een uur wandelen is een keuze

Ja, maar als iemand zegt 'wat knap!' in een topic waarin men -10kg al een flinke opgave vindt, en jij reageert met 'echt niet, dit kost geen moeite', dan verwacht ik kleine gedragsveranderingen die -inderdaad- moeiteloos zijn. Niet dit verhaal wat juist bol staat van alle moeite die je er in stopt

Doet dus niks af aan hoe knap (ja, dat vind ik dus wél knap) ik het vind overigens en het resultaat mag er zijn. Kan ik alleen maar jaloers op zijn.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-01-2023 om 17:32

Ik hoop wel dat dit een topic wordt voor degenen die nog willen afvallen. 

En nee, ik kan verdorie geen uur wandelen dus het is niet altijd een keuze! 

PhilDunphy

PhilDunphy

01-01-2023 om 17:34 Topicstarter

Myrdal schreef op 01-01-2023 om 15:39:

[..]

Ik heb bijvoorbeeld de Griekse yoghurt bij het ontbijt (met havermout, gebroken lijnzaad en fruit) vervangen door halfvolle yoghurt. Daar voeg ik nog een theelepel chiazaad aan toe om mijn inname omega 3 te verhogen. Daarnaast gebruik ik nu een andere bakolie met minder calorieën. Volgende stap is dat ik meer linzen en bijvoorbeeld kikkererwten wil ga eten. Bijvoorbeeld door de Curry en dan minder/geen rijst.

En zo probeer ik telkens een gewoonte te veranderen, zonder dat het me heel veel moeite kost.

Hmm dat van die yoghurt kan ik ook doen! Ik vind griekse yoghurt niet eens zo super lekker, maar op dit moment is dat wel mijn ontbijt (met havermout). Misschien eens halfvolle yoghurt met chiazaad en havermout uitproberen dan! Bedankt!
Linzen en kikkererwten krijg ik er niet door thuis 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-01-2023 om 18:00

Doen jullie kcal tellen oid?

PhilDunphy schreef op 01-01-2023 om 17:31:

[..]

Ja, maar als iemand zegt 'wat knap!' in een topic waarin men -10kg al een flinke opgave vindt, en jij reageert met 'echt niet, dit kost geen moeite', dan verwacht ik kleine gedragsveranderingen die -inderdaad- moeiteloos zijn. Niet dit verhaal wat juist bol staat van alle moeite die je er in stopt

Doet dus niks af aan hoe knap (ja, dat vind ik dus wél knap) ik het vind overigens en het resultaat mag er zijn. Kan ik alleen maar jaloers op zijn.

Dankjewel voor het compliment. Mijn gewicht was ook flink wat hoger dan wat ik hier van jullie las, dan gaat afvallen over het algemeen makkelijker. Het gewichtsverlies is gebeurd zonder te bewegen of sporten. Ik haat sport. Het afvallen is gebeurd zonder echte gedragsveranderingen. Het op gewicht BLIJVEN komt door de gedragsveranderingen. Maar die zijn niet allemaal tegelijkertijd begonnen! Stapje voor stapje en dat is een proces dat nog gaande is. Ook het lopen: 4 jaar geleden kon ik nog geen kop koffie uit keuken halen. De trap op moest ik daarna zitten om hartslag van bijna 200 weer naar beneden krijgen. Letterlijk met kleine stapjes begonnen,loop ik nu moeiteloos. Het bewegen kwam dus pas jaren na afvallen.

(Enne, ik heb er wel een oude kop van gekregen en een paar kilo vel heb ik misschien ook wel over, ik ben er uiterlijk niet van opgeknapt)

Rineke Dijkinga haar kennis over eten heeft me weten te inspireren. Zonder alles toe te passen hoor. 


Ik doe ook mee! Ik heb geen weegschaal dus hoeveel kilo ik te zwaar ben durf ik niet te zeggen, maar dat er wat af moet is zeker. 

Ik heb tegenwoordig zelfs zin om te sporten. Niet altijd hoor maar morgen zijn we vrij en heb ik er de tijd voor en dan vind ik het ook fijn. Had ik nooit van mezelf verwacht.

Dolfje schreef op 01-01-2023 om 18:25:

Ik heb tegenwoordig zelfs zin om te sporten. Niet altijd hoor maar morgen zijn we vrij en heb ik er de tijd voor en dan vind ik het ook fijn. Had ik nooit van mezelf verwacht.

Ik lees idd hoeveel jullie sporten. Dat vind ik echt vreselijk knap. Dat naar de sportschool gaan, vrijwillig, doe ik jullie absoluut niet na

Ik ga meelezen. Ik weeg nog 10 kg meer dan voor de zwangerschap.  Ik kom niet aan maar val ook niet af. 2 jaar terug 10 kg afgevallen na zwangerschap en toen op dit gewicht blijven hangen. 

Maar ik wil geen kcal tellen, ik wil gewoon meer bewegen en gezonder eten met minder snacks
 

Mug schreef op 01-01-2023 om 17:32:

Ik hoop wel dat dit een topic wordt voor degenen die nog willen afvallen.

En nee, ik kan verdorie geen uur wandelen dus het is niet altijd een keuze!

Niet altijd idd. Helaas. Ik ben zelf met 150 m begonnen. Maar voor een hoop mensen gaat het (gelukkig)wel op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.