Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
Dolfje
05-04-2023 om 22:37
alhambra schreef op 05-04-2023 om 18:37:
Ik werk 's avonds vaak ook nog 1-1,5 uur en als ik dan op de bank plof ga ik snacken als beloning/ontspanning. Een hardnekkige gewoonte.
Dat heb ik op dinsdag altijd. Ben dan tussendoor thuis ( werk ochtend en avond) en dan tussendoor en als ik thuis kom zit ik ook te snaaien.
pausi
05-04-2023 om 23:27
Courage schreef op 21-03-2023 om 17:44:
Helemaal in het begin van dit topic heb ik even meegeschreven. Ik vond vooral het idee van PhilDunphy over gamification inspirerend. Hopelijk lees je hier straks nog PD.
Ik heb voor mezelf een spel bedacht waarbij ik voor elk 'ding' punten krijg en per week stel ik me een doel met te behalen punten. Liefst een beetje scherp stellen: lat niet tè hoog, maar ook niet te laag. Als ik 4 weken achter elkaar mijn punten haal, krijg ik een beloning.
Hieronder een voorbeeld om het duidelijk te maken, is niet 100% mijn lijstje of puntendoel, heb het even gemaakt als uitleg.
Wie weet inspireert dit anderen weer.
Het gaat mij overigens niet puur om afvallen, maar om 'gezond' leven. En ik doe niet aan strafpunten.
Oja, het weekend ligt bewust in het 'midden' van de week.
Dit vind ik een heel goed idee. Ik struggle ook met een paar kilo en kan het snoepen niet laten. Dit motiveert om de nadruk op beweging en doe - dingen te leggen.
Ik snap alleen je 175 punten niet, hoeveel wil je er gemiddeld halen?
pausi
05-04-2023 om 23:29
pausi schreef op 05-04-2023 om 23:27:
[..]
Dit vind ik een heel goed idee. Ik struggle ook met een paar kilo en kan het snoepen niet laten. Dit motiveert om de nadruk op beweging en doe - dingen te leggen.
Ik snap alleen je 175 punten niet, hoeveel wil je er gemiddeld halen?
Je tweede kolom begrijp ik niet. Hoop dat je reageert.
Courage
06-04-2023 om 10:46
Hoi Pausi, ik lees mee.
Leuk dat je geïnspireerd werd!
Eerst over het doel van 175 punten:
Het doel is flexibel en stel ik aan het begin van elke week opnieuw vast. Ik kom uit een burn-out en ik wil in stapjes mezelf activeren c.q. beter voor mezelf zorgen. Als blijkt dat ik de punten (bijvoorbeeld 175) makkelijk haalde, stel ik het doel naar boven bij (bijvoorbeeld 185), als het te moeilijk bleek, dan stel ik het naar beneden bij (bijvoorbeeld 165) of hou ik het misschien gelijk. Dus de ene week kan het doel 175 zijn, de week erna 185.
Liefst hou ik natuurlijk een stijgende lijn in punten, maar ik kijk vooral naar wat mijn lijf wil en dat wisselt.
Ik ben nog niet zo lang bezig, maar ik weet nu ook al dat als een bepaalde activiteit heel makkelijk is geworden en een gewoonte is, dat ik er dan minder punten aan ga geven. Of ik haal het uiteindelijk uit de lijst.
De eerste keer het doel stellen heb ik gedaan door het schema gewoon een keer in te vullen met een schatting. Ik weet bijvoorbeeld dat ik 2 keer kan zwemmen, 5 dagen niet snoepen etc. De punten geteld en toen de lat ietsjes hoger gesteld. Dat werd het doel. Op moment dat je echt begint, merk je aan het einde van de week of je inschatting realistisch was.
Tweede kolom:
Dat is de kolom die aangeeft hoeveel punten ik krijg voor een bepaalde activiteit. Dus 10 punten voor zwemmen, 12 punten voor meer dan 10000 stappen. Heb ik die op een dag gehaald, dan vul ik die in op die dag.
Onderaan de dag tel ik alles op 'Totaal per dag'.
En zodat ik niet telkens opnieuw hoef te rekenen hoeveel punten ik nog moet halen in die week, trek ik die punten van het beoogde doel af.
Dus in het voorbeeld op donderdag: 27 punten behaald, doel is 175, 'Doel 175 - behaald' is dan dus 175-27 = 148.
Oja, ik heb met mezelf afgesproken dat ik na 4 weken punten halen iets leuks mag kopen voor mezelf, iets dat ik normaal niet zou doen.
En: het werkt natuurlijk alleen als je echt eerlijk bent naar jezelf. 
Lollypopje
06-04-2023 om 10:59
@Courage ik hou er van, de excelnerd dat ik ben 
Ik ben ook vooral een meelezer, maar ik zak langzaam naar beneden. Inmiddels weeg ik iets minder dan op mijn oude weegschaal 🎉
Deze week laat ik wat meer los. Erg moe van mijn afscheid en dan ben ik snaaieriger. Dat dan proberen niet te doen, kost een hoop energie. Dus zolang ik geen hele chocoladerepen op eet, laat ik het. Na de Pasen herpak ik mijzelf wel weer.
Courage
06-04-2023 om 11:21
Lollypopje schreef op 06-04-2023 om 10:59:
@Courage ik hou er van, de excelnerd dat ik ben
I know! Mede-excel-nerd hier. En het ergste? Deze heb ik in Word gemaakt! 
En sterkte met het herpakken. <3
Lollypopje
06-04-2023 om 11:26
Courage schreef op 06-04-2023 om 11:21:
[..]
I know! Mede-excel-nerd hier. En het ergste? Deze heb ik in Word gemaakt!
En sterkte met het herpakken. <3
Maar waarom in word?
in excel kun je hem automatisch laten tellen 
Courage
06-04-2023 om 12:03
(
omdat ik met de hand tel, het schema plak ik begin van de week in mijn bullet journal)
pausi
06-04-2023 om 14:33
Jaaaaa, snap 'm. Ik vind het grandioos, zelf verzonnen?
Ik laat op mijn werk iemand van de jongere garde het raamwerk maken en kan het daarna naar behoeve invullen. Dankjewel.
Nu gaan gebruiken en vooral volhouden
Las ook dat jij goed bezig bent Lollypopje, ik zou er voor tekenen. Heb gewoon geen ruggegraat en nooit gedacht maar blijk gewoon suikerverslaafd. Na de sigaretten en het bier heb ik dit overgehouden maar met die lijst wordt het inzichtelijk en dat motiveert vast.
Courage
06-04-2023 om 16:03
pausi schreef op 06-04-2023 om 14:33:
Jaaaaa, snap 'm. Ik vind het grandioos, zelf verzonnen?
Yep, zelf verzonnen.
Geïnspireerd door wat PhilDunphy ergens aan het begin van dit topic schreef.
Lolly
06-04-2023 om 16:06
Hier sinds 1 april weer aan het opletten. Dit aan de hand van lazyfitgirl en mijn eigen doelen.
Mijn doelen deze maand:
Zoveel mogelijk volkoren (doe ik al zoveel mogelijk)
4x per week een walking workout via youtube
4x per week op de trampoline, 50x springen
Bij ontbijt of lunch extra groenten eten.
Het zijn misschien kleine doelen, maar ik wil het wel volhouden.
Mijn gewicht weet ik nu niet, ik heb geen goede weegschaal. Kunnen jullie nog iets aanbevelen?
Vandaag trouwens flinke snaaidrang. Ik geef er maar gedeeltelijk aan toe, probeer zoveel mogelijk toch gezonde dingen te kiezen
Lollypopje
06-04-2023 om 16:18
Ik heb hier nog een oude wii staan en mijn zus nog een balancebord met een paar spellen, dus die mag ik lenen. Ik hoop dat dat me ook helpt wat meer te bewegen, zonder dat het me meteen heel veel energie kost. Zal nog wel even duren voor die hier ligt, maar hopelijk ben ik tegen die tijd ook goed genoeg er wat mee te doen. Ik vond het vroeger altijd leuk in elk geval 
FaithfulDuck87
06-04-2023 om 16:44
ik ben blij als de paasdagen weer voorbij zijn. Overal liggen die paaseitjes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.