Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
lientje69
03-10-2026 om 21:12
Ik weet niet of ik echt zo veel doe. Zo voelt het voor mij niet. Echter zet ik alles uiteraard nog steeds af tegen wat ik " vroeger " deed. Maar dan is het nog steeds mega weinig vind ik. Half uurtje wandelen. Weer rusten. Deel eten voorbereiden. Weer tijdje liggen en boek lezen. Was vouwen kwartiertje. Tijdje kleuren. Enz. Per saldo doe ik dan tussen de 1,5 en 3 uur iets fysieks. Niet te vergelijken met mijn werk waar ik 8 uut achter elkaar flink aan de bak moet.
Ga ik douchen = kapot voor de rest van de dag. Fysio = dito.
En toch denkt de arts dat ik binnen 6 maanden weer aan het werk ben. 
Milala
03-10-2026 om 21:29
Ik ben docent en kan wel werken maar mijn rooster ziet er dan ook raar uit bv: 1 uur les, 1 uur tussenuur, 1 uur les, lunchpauze, les, tussenuur, les.. maar tegelijkertijd kan ik geen half uur lopen.. dat hakt er bij mij heel hard in.
Dus ik ben iemand die wel werkt maar ik kan eigenlijk maar 10 minuten achter elkaar lopen. Dus lopen staat op het no go lijstje. Idem voor koken, dat kost mij mega veel energie. Mbv mijn ergo therapeut ben ik uit gaan pluizen welke dingen mij te veel kosten en welke dingen wel gaan. Jij doet wel eens dingen op een dag die ik niet zou kunnen, die mij meer energie kosten dan een werkdag. Dus wellicht is er nog veel te ontdekken voor je, dat hoop ik echt.
Een boek lezen is bv voor mij ook een energie slurper, ik ben overgestapt op luisterboeken.
lientje69
03-10-2026 om 21:45
Ik hoop het maar Milala. Ik werkte in de zorg. Dat is vrij intensief en ongelooflijk druk. Ook qua geestelijke belasting.
lientje69
05-10-2026 om 14:06
Vandaag best wel wat pijn en last van mijn hoofd. Lig op de bank te balen en me ellendig te voelen. Moet nu van mezelf dingen proberen te doen qua actief zijn . Omdat er geschreven is over 6 maanden weer volledig inzetbaar voel ik me weer opgejaagd. Alsof ik niet geoeg knok voor mijn herstel. Verstandelijk wéét ik dat het onzin is en dat ik het gewoon niet kán. Maar breng dat die artsen maar aan hun verstand. 22 oktober eerste " live " keuring. Ga samen met de ergo een fml lijst maken.
Miekje6
05-10-2026 om 14:46
lientje69 schreef op 05-10-2026 om 14:06:
Vandaag best wel wat pijn en last van mijn hoofd. Lig op de bank te balen en me ellendig te voelen. Moet nu van mezelf dingen proberen te doen qua actief zijn . Omdat er geschreven is over 6 maanden weer volledig inzetbaar voel ik me weer opgejaagd. Alsof ik niet geoeg knok voor mijn herstel. Verstandelijk wéét ik dat het onzin is en dat ik het gewoon niet kán. Maar breng dat die artsen maar aan hun verstand. 22 oktober eerste " live " keuring. Ga samen met de ergo een fml lijst maken.
Ha Lientje, is voor de komende twee weken voor je lieve kittens zorgen niet genoeg qua actief zijn? Ik kan me voorstellen dat je momenteel echt meer aanstaat dan eerst en dat je je zelf even de tijd moet gunnen daaraan te wennen.
Rot dat die arts dat heeft opgeschreven, maar bij mij is die prognose verder nooit nageleefd en is er vooral per moment gekeken. Probeer je niet zo op het spits te laten drijven voor iets wat daar vast met een reden staat maar zeker niet bedoeld is om jou op te fokken.
Zelf kon ik pas stapjes maken in mn herstel toen ik eerst terugging naar een soort basisrust en vanuit daar vooraf keuzes ben gaan maken waar misschien ruimte vooruitbreiding zat waarbij ik zeker niet in het rood zou komen, met bv max 1 nieuwe/extra uitdaging per week. Bij jou is de zorg voor je kittens volgens mij al een hele nieuwe stap waarbij je het jezelf echt mag gunnen om eerst aan die prikkels te wennen.
Tijgeroog
05-10-2026 om 16:03
Nee, volgens mij staat er niet dat jij moet zorgen dat je over 6 maanden weer volledig kunt werken. Volgens mij staat er dat hij verwacht dat dat kan. Dat is wat anders.
En het was een verslag van een gesprek toch? Heb je ergens aangegeven dat dat niet besproken is in het gesprek en dat je graag wil weten wat doe conclusie vandaan komt, of dat ie aangepast wordt?
lientje69
05-10-2026 om 16:07
Kittens liggen nog best veel te slapen. Het is gelukkig niet zoals een baby😅.
De ergo heeft zo'n fml lijst uitgeprint voor me. Ik word er niet heel vrolijk van. Ik kan alles wel, zij het met wat beperking. Maar ik lees niets over pijn, duizeligheid, brainfog, geen energie, overprikkeling hebben enzovoort. Ga het volgende week met haar voorbespreken want zij vond dit ook een hele rare opmerking van dd arbo arts.
Dorestad
05-10-2026 om 16:22
Nou Lientje69, sinds vandaag weten wij meer. Ondanks dat in eindverslag arboarts stond dat er bij mijn eega wellicht nog enige verbetering mogelijk is (hij is nog wekelijks onder behandeling bij het UMCG) hebben wij vandaag gehoord dat de beslissing van het UWV is dat hij volledig wordt afgekeurd. Echt, we weten dat sinds een paar uur.
lientje69
05-10-2026 om 16:39
Dorestad schreef op 05-10-2026 om 16:22:
Nou Lientje69, sinds vandaag weten wij meer. Ondanks dat in eindverslag arboarts stond dat er bij mijn eega wellicht nog enige verbetering mogelijk is (hij is nog wekelijks onder behandeling bij het UMCG) hebben wij vandaag gehoord dat de beslissing van het UWV is dat hij volledig wordt afgekeurd. Echt, we weten dat sinds een paar uur.
Heel fijn voor jullie!😘
Ik ben niet onder behandeling van een ziekenhuis. Dat zou idd wellicht nog gewicht in de schaal leggen.
Ik heb vandaag een vreselijke rotdag. Zo ontzettend duizelig. In slaap gevallen op de bank en ik droomde continu dat ik zó duizelig was en steeds viel. Blijkbaar voelde ik het zelfs in mijn slaap. En waarom? Geen idee. Zal wel weer " te veel " hebben gedaan...
Dorestad
05-10-2026 om 17:00
lientje69 schreef op 05-10-2026 om 16:39:
[..]
Heel fijn voor jullie!😘
Ik ben niet onder behandeling van een ziekenhuis. Dat zou idd wellicht nog gewicht in de schaal leggen.
Ik heb vandaag een vreselijke rotdag. Zo ontzettend duizelig. In slaap gevallen op de bank en ik droomde continu dat ik zó duizelig was en steeds viel. Blijkbaar voelde ik het zelfs in mijn slaap. En waarom? Geen idee. Zal wel weer " te veel " hebben gedaan...
Dat legt echt nul komma nul gewicht in de schaal in situatie eega. Behandeling zou immers in zijn geval juist hopelijk enige verbetering geven, dus minder kans op voorgoed afkeuring.
Overigens, hij is niet blij. Zijn werk stond altijd op 1, 2, 3, 4 en 5. Hij leeft nog steeds op wanneer hij geconfronteerd wordt bijvoorbeeld op vakantie waarbij hij ziet dat er werk gedaan wordt wat hij deed.
lientje69
05-10-2026 om 17:04
Dorestad schreef op 05-10-2026 om 17:00:
[..]
Dat legt echt nul komma nul gewicht in de schaal in situatie eega. Behandeling zou immers in zijn geval juist hopelijk enige verbetering geven, dus minder kans op voorgoed afkeuring.
Overigens, hij is niet blij. Zijn werk stond altijd op 1, 2, 3, 4 en 5. Hij leeft nog steeds op wanneer hij geconfronteerd wordt bijvoorbeeld op vakantie waarbij hij ziet dat er werk gedaan wordt wat hij deed.
Kan ik me ook best voorstellen hoor. Werk is toch een deel van je identiteit. Ik heb dat ook best wel.
Miekje6
05-10-2026 om 17:09
lientje69 schreef op 05-10-2026 om 16:07:
Kittens liggen nog best veel te slapen. Het is gelukkig niet zoals een baby😅.
De ergo heeft zo'n fml lijst uitgeprint voor me. Ik word er niet heel vrolijk van. Ik kan alles wel, zij het met wat beperking. Maar ik lees niets over pijn, duizeligheid, brainfog, geen energie, overprikkeling hebben enzovoort. Ga het volgende week met haar voorbespreken want zij vond dit ook een hele rare opmerking van dd arbo arts.
Maar ben jij 100% op je gemak als de kittens slapen? Of heb je nu toch nog een beetje een half oor te luisteren? En als ze niet slapen?
Ik denk dat je dit voor jezelf niet kleiner hoeft te maken dan het is hoor! Van die kleine beestjes in huis zorgt echt wel voor meer leven en dus meer leuke (
) belasting!
Dorestad
05-10-2026 om 18:25
lientje69 schreef op 05-10-2026 om 17:04:
[..]
Kan ik me ook best voorstellen hoor. Werk is toch een deel van je identiteit. Ik heb dat ook best wel.
Ik heb het jaren na afkeuren nog gehad
Ambra
05-10-2026 om 18:28
Dorestad schreef op 05-10-2026 om 18:25:
[..]
Ik heb het jaren na afkeuren nog gehad
Dit heeft bij mij ook heel erg lang geduurd. Het is zoeken naar zingeving.
Nu geef ik les aan verpleegkundigen over oa zingeving..
lientje69
05-10-2026 om 18:33
Miekje6 schreef op 05-10-2026 om 17:09:
[..]
Maar ben jij 100% op je gemak als de kittens slapen? Of heb je nu toch nog een beetje een half oor te luisteren? En als ze niet slapen?
Ik denk dat je dit voor jezelf niet kleiner hoeft te maken dan het is hoor! Van die kleine beestjes in huis zorgt echt wel voor meer leven en dus meer leuke (
) belasting!
Jawel. Want ik realiseer me nog steeds niet helemaal dat ik ze heb. Als ze rustig liggen te slapen waar ik ze niet zie, ben ik me er niet bewust van. Het is al zoals ik al eerder schreef ( kan ook op het NAH topic geweest zijn ) dat veel dingen niet goed tot me doordringen. Ik vind het nog steeds onwerkelijk. Maar kan best meer energie kosten hoor. Het zijn toch weer prikkels.