Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Welkom thuis, Alcedo! Wat fijn dat je goed nieuws hebt gekregen in het ziekenhuis. Nu de was en opruimen en al die andere dingen die moeten gebeuren na een vakantie.

Lientje, zet hem op. Kleine stapjes geven ook vooruitgang.

Picunia schreef op 13-03-2026 om 16:13:

Welkom thuis, Alcedo! Wat fijn dat je goed nieuws hebt gekregen in het ziekenhuis. Nu de was en opruimen en al die andere dingen die moeten gebeuren na een vakantie.

Ja, het was een beetje gek om niet meteen de koffers uit te kunnen pakken. Maar gelukkig waren ze nog intact, niet doorzocht en dus compleet. Er zaten wat onvervangbare dingen in dus we zaten best wel in de stress. 

Weinig energie  hier maar misschien ook wel logisch gezien mijn blijkbaar tekort aan ferritine en 2 hersenbloedingen.  En dan leef ik nu vanwege de maagklachten ook nog eens op 900 calorieën per dag.  Het is echter lekker weer dus ik trek zo naar buiten voor een wandeling  of klein fietstochtje. Verkeer nog een beetje in twijfel welke van die twee maar ga in elk geval  wat zonnestralen oppakken in de hoop dat het me wat  energie geeft. 
Vanmorgen wel zittend op de rand van het bed een bed verschoond.  Was weer een hele uitdaging  maar gelukt.  De was is gedraaid en zit in de droger. Die draait tegenwoordig overuren, vroeger hing ik alles op maar daar heb ik nu de kracht niet voor.

Morgen naar de psycholoog  , man gaat ook mee op gesprek.  Dinsdag fysio. Woensdag een onder voorbehoud afspraak ( net hoe ik me voel ) en donderdag wil ik zwemmen. Zo zit mijn week toch weer " vol ". Soort van.  Mijn dagen zijn verder erg saai door energiegebrek.  Puzzelen.  Kleuren. Lezen en tv kijken. Klein dingetje in huis doen. Wandelingetje  ( geen lange want dat lukt niet ). We doen het er maar mee

Gelukkig maar, dat je koffers weer terecht zijn, Alcedo. Nu weer terug naar normaal.

Vandaag met man een motortocht gemaakt. De eerste keer dit seizoen. Enerzijds merkte ik dat het met mijn rug significant beter gaat ( ik had minder last van de verkeersdrempels, eerder reageerde mijn rug onmiddellijk, maar nu geen bijzondere pijn), anderzijds merkte ik dat ik wel veel stijver ben dan de laatste keer dat ik op de motor zat. Erop klimmen ging redelijk, maar eraf komen was een behoorlijke uitdaging.
Maar wel genoten!

Lientje, succes deze week. Voor iemand met jouw klachten, zijn dit toch een behoorlijk aantal afspraken.

Picunia schreef op 15-03-2026 om 19:06:

Vandaag met man een motortocht gemaakt. De eerste keer dit seizoen. Enerzijds merkte ik dat het met mijn rug significant beter gaat ( ik had minder last van de verkeersdrempels, eerder reageerde mijn rug onmiddellijk, maar nu geen bijzondere pijn), anderzijds merkte ik dat ik wel veel stijver ben dan de laatste keer dat ik op de motor zat. Erop klimmen ging redelijk, maar eraf komen was een behoorlijke uitdaging.
Maar wel genoten!

Wat lekker dan weer Picunia.  En misschien dat het opstappen binnenkort na een paar keer weer beter gaat? Alvast fijn dat de rugklachten wat verminderd zijn!

Picunia schreef op 15-03-2026 om 19:07:

Lientje, succes deze week. Voor iemand met jouw klachten, zijn dit toch een behoorlijk aantal afspraken.

Op zich is het wel te doen één afspraak per dag. Afgelopen vrijdag had ik er twee en dat is dan een stuk lastiger.  Fysio is in de buurt en maar een half uurtje dus zo weer thuis.  Zwemmen idem dito.  Ik ga overigens sowieso niet langer dan 20 minuten.  Is al intensief genoeg voor me. Alleen de psycholoog kost flink meer energie  , is op ongeveer 25 km in het ziekenhuis . Druk verkeer . Weinig tot geen parkeerplaatsen. Gelukkig  is man tot nu toe steeds mee geweest en mag hij morgen zelfs mee naar binnen. 

Vandaag de behandeling bij de pijnpsycholoog afgerond. We waren het erover eens dat we het behandelingsdoel hadden gehaald: rugklachten verminderen, liefst reduceren tot 0. 0 hebben we niet gehaald, maar wel 1 of 2 en dat is een grote verbetering.
Vandaag veel spierpijn van de motorrit van gisteren. Met de Persoonlijk Trainer gekeken hoe we het op-en afstappen makkelijker kunnen maken. Ik ga twee keer in de week en we hebben besloten één keer in de week vooral te richten op balans. Kan voor de fiets ook geen kwaad.

Picunia schreef op 16-03-2026 om 17:22:

Vandaag de behandeling bij de pijnpsycholoog afgerond. We waren het erover eens dat we het behandelingsdoel hadden gehaald: rugklachten verminderen, liefst reduceren tot 0. 0 hebben we niet gehaald, maar wel 1 of 2 en dat is een grote verbetering.
Vandaag veel spierpijn van de motorrit van gisteren. Met de Persoonlijk Trainer gekeken hoe we het op-en afstappen makkelijker kunnen maken. Ik ga twee keer in de week en we hebben besloten één keer in de week vooral te richten op balans. Kan voor de fiets ook geen kwaad.

Wat fijn Picunia! 1 of 2 is dragelijk ( vind ik persoonlijk  ) En ook goed dat oefenen  met de personal trainer, slim hoor.

Hier vandaag teveel gegeten ( lees meer dan 900 calorieën  maar nog onder de 1200 ) en erg veel last van mijn maag . 
Niet blij nu dus.
Ik had de psycholoog op een onmogelijke tijd , half 1. Dus om half 2 toch maar wat gegeten in het ziekenhuis.  Ik had met het oog op mijn ijzertekort, een bruin pistoletje met carpacio.  Half opgegeten maar  en ik had zo'n  trek in warme chocolademelk.  Dat erbij . En wist natuurlijk al dat dat afgestrafd zou worden maar ja...honger.
Nu bordje macaroni  op en behoorlijk  last. Pff.

Wat vervelend, Lientje. Maagklachten zijn zo pijnlijk. Ik wordt er ook altijd misselijk van. Heb jij dat ook?

Picunia schreef op 16-03-2026 om 22:45:

Wat vervelend, Lientje. Maagklachten zijn zo pijnlijk. Ik wordt er ook altijd misselijk van. Heb jij dat ook?

Ja vandaar dat ik nu zo weinig eet. Is voor herstel en spieropbouw niet best maar zo voelt ik me dan nog enigszins redelijk. 

lientje69 schreef op 17-03-2026 om 10:59:

[..]

Ja vandaar dat ik nu zo weinig eet. Is voor herstel en spieropbouw niet best maar zo voelt ik me dan nog enigszins redelijk.

Hoe komt die t achter voel terecht???

Vandaag controle bij de neuroloog. Ze was heel tevreden, maar ik hou wel wat vocht vast. Ze stelde voor het in de gaten te houden en eventueel later iets van plasmedicatie te gebruiken. Maar we wachten eerst even af hoe de uitslagen gaan zijn van de schildkliermedicatie.
Al met al slik ik vijf medicijnen en er komt misschien weer één bij. Daar zit ik dus niet op te wachten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.