Financiën en recht
Dromertje
28-04-2026 om 15:55
Woningbouwvereniging profiteert van gekte op de woningmarkt
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die voor eind 2013 een woning kochten via de Koopgarant constructie? Zelf kocht ik een woning van Woonbron. De constructie hield in dat je de woning kocht met 25% korting op de getaxeerde waarde van de woningbouwvereniging, waarvan door de Autoriteit Consument en Markt later is beoordeeld dat dit geen korting genoemd mag worden omdat de korting bij terugverkoop wordt verrekend. In feite gaat het dus meer om een uitgestelde betaling. Wel ben je verplicht om de woning terug te verkopen aan de woningbouwvereniging en in de oude regeling was 50% (!) van de winst van de getaxeerde waarde op het moment dat je de woning verkocht dan voor de woningbouwvereniging, minus de waardestijging van eventuele verbeteringen. Eind 2013 hebben ze bij nader inzien besloten deze constructie te veranderen en nu hoef je nog maar 15% af te dragen aan de woningbouwvereniging.
Sinds 2013 is de waarde van mijn woning met ruim 300% toegenomen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor mij maar voor veel meer mensen die door middel van Koopgarant een woning heeft gekocht in die tijd, of daarvoor. Om een gelijkwaardige woning terug te kunnen kopen heb je dus ook 3 keer zo veel geld nodig, terwijl je bij verkoop maar de helft van de winst mag behouden. Een bijna onmogelijke opgave dus, tenzij je het geluk hebt van een familie die een grote schenking doet, je de loterij wint of enorm gestegen bent op de arbeidsmarkt. En ik heb het nu dus over het kopen van een gelijkwaardige woning, laat staan dat je een volgende stap zou willen zetten doordat je bijvoorbeeld meer ruimte wil.
Wanneer je contact opneemt met de woningbouwvereniging krijg je te horen dat je hier nou eenmaal voor hebt getekend. Niemand had zich in 2013 kunnen bedenken hoe de woningmarkt zou exploderen, van redelijkheid en billijkheid hebben ze niet gehoord. Ondertussen maken zij wél op iedere woning die aan hun terug wordt verkocht 50% winst op basis van de huidige taxatiewaarde, tel uit hun winst dus. Ook met betrekking tot de verbeteringen die je in de tussentijd aan hebt gebracht in de woning, zo heb ik mijn volledige badkamer laten renoveren en nog veel meer dingen laten doen, wordt zeer aanmatigend gereageerd. Dit werd aan de telefoon, nog voordat ze de verbeteringen hadden gezien, vergeleken met de waardestijging wanneer je iets verbeterd aan een tweedehands auto. Ze stellen zich dus zeer commercieel op, wat ik niet verwacht had van een woningbouwvereniging.
Ik ben dus benieuwd of er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen?
Yumi
30-04-2026 om 18:22
DeOnbekende schreef op 30-04-2026 om 18:13:
[..]
Maar het klopt wel. Als je verlies had geleden nam de wbv daarvan ook de helft op zich, maar dan had je hier vast geen topic geopend dat je dat zo oneerlijk voor hen vindt.
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic en je berichten op Nextdoor?
Waarom schrijven op een forum, das toch raar 
Moet er een reden zijn, om hier te mogen schrijven, nee toch....
TwoThirds
30-04-2026 om 19:15
Dromertje schreef op 30-04-2026 om 17:53:
[..]
Je vergeleek jouw constructie eerder met die van mij, maar zegt nu dat je het aan een derde mag verkopen? Dat is dan toch totaal anders?
Nee. Is een zelfde soort product. Je krijgt korting op de koopprijs en bij verkoop deel je 15% van de winst of het verlies.
Dromertje
30-04-2026 om 19:28
TwoThirds schreef op 30-04-2026 om 19:15:
[..]
Nee. Is een zelfde soort product. Je krijgt korting op de koopprijs en bij verkoop deel je 15% van de winst of het verlies.
15% is een heel groot verschil met 50%, snap je dat? Ik zou er ook prima mee kunnen leven als ik 25% af zou moeten dragen aan de woningbouwvereniging, omdat ik die korting zelf ook van hun heb gehad (ook al kreeg ik geen echte korting).
Dromertje
30-04-2026 om 19:31
DeOnbekende schreef op 30-04-2026 om 18:13:
[..]
Maar het klopt wel. Als je verlies had geleden nam de wbv daarvan ook de helft op zich, maar dan had je hier vast geen topic geopend dat je dat zo oneerlijk voor hen vindt.
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic en je berichten op Nextdoor?
In de eerste plaats was ik benieuwd of er dus mensen waren die dezelfde regeling hadden. En ook omdat ik het van me af wilde schrijven misschien. Daar is een forum ook (deels) voor bedoeld denk ik.
Madamecannibale
30-04-2026 om 19:34
Dromertje schreef op 30-04-2026 om 19:28:
[..]
15% is een heel groot verschil met 50%, snap je dat? Ik zou er ook prima mee kunnen leven als ik 25% af zou moeten dragen aan de woningbouwvereniging, omdat ik die korting zelf ook van hun heb gehad (ook al kreeg ik geen echte korting).
Heb je je koopcontract nu al eens nagekeken? Ik heb ook via koopgarant gekocht maar die aankoopkorting is iets anders dan de winstdeling. Uiteindelijk word op beide bepaald wat de woningbouw ervoor terug geeft.
Overigens geef je aan dat de woningbouwvereniging nu nog maar 15% winstdeelt maar dat is zeker niet zo bij elke woningbouwvereniging. Velen hanteren nog steeds een percentage rond de 50%
DeOnbekende
01-05-2026 om 15:42
Yumi schreef op 30-04-2026 om 18:22:
[..]
Waarom schrijven op een forum, das toch raar
Moet er een reden zijn, om hier te mogen schrijven, nee toch....
Dat zeg ik toch niet? Ik ben benieuwd of ze denkt dit te kunnen aanvechten en daarom om meningen vraagt. Maar vul jij lekker in dat ik niet weet waar een forum voor is. Doei!