Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

07-01-2022 om 18:30

Hoeveel zakgeld per maand voor volwassenen?

Hi, 
Forumers die samenwonend zijn en de salarissen op 1 rekening laten storten, hoeveel spaargeld per maand voor nieuwe apparaten e.d en hoeveel zakgeld hebben jullie?  


Uhh mijn kinderen kregen/krijgen zakgeld mijn man en ik niet maar gebruiken wat nodig is

ligt ook nogal aan wat er binnenkomt en er uit gaat aan vaste lasten lijkt me

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-01-2022 om 18:40


Zakgeld

Zakgeld? Mag toch hopen dat de man dat niet het geld 'verdeeld' 

€5 per week om wat lekkers te kopen en €50 per maand kleedgeld

Maar even serieus: wij doen niet aan zakgeld. Alles is van ons samen en we gebruiken wat nodig is. Een aantal jaar geleden hadden we het krapper qua geld en toen hebben we gebudgetteerd. Nooit gezeur gehad over of iemand 'teveel' geld besteedde. Maar vooral: praat erover met elkaar. Wat vind je normaal of niet? Wanneer wel of niet overleggen over een uitgave etc.

Er zijn veel koppels die werken met een vast bedrag per persoon voor persoonlijke besteding. Dat wordt in het algemeen de zakgeldmethode genoemd.
Het bedrag dat je daarvoor begroot hangt natuurlijk af van wat er per maand over blijft na alle lasten en sparen. Ik ben alleenstaand dus al mijn spaargeld is voor mij en mijn zakgeld is wat over blijft.
Is het bij jullie ook bestemd voor kleding, of echt alleen voor de leuk, terrasje, dure parfum, etc?

Zakgeld… Nou noemde mijn zus dat wel zo toen ze krap zaten en ze haar man geld gaf om te besteden aan zijn hobby’s, maar die praat sowieso wat kleuterig soms. Ik zou zeggen, vaste lasten op de gezamenlijke rekening, vast bedrag op de spaar en de rest mag je zelf weten wat je er mee doet, zolang je het geen zakgeld noemt. 

Op zich is de zakgeldmethode best handig hoor als je veel verschil heb in salaris bv doordat de een minder werkt ivm kinderen en je toch een deel van het geld naar eigen inzicht wilt besteden of sparen.
Mijn ex en ik hadden daar andere ideeën over, dan is het fijn dat je niet hoeft te overleggen.

To, kijk eens naar hoeveel er over blijft na alle vaste lasten. Kijk hoeveel vervanging van apparatuur gaat kosten en op basis hiervan kun je het spaarbedrag berekenen, idem voor onderhoud huis en vakanties, naast een buffer voor onvoorziene uitgaven.
Restant splitsen door 2. Periodiek nagaan of jullie uitkomen qua kosten.

PriceyRook54

PriceyRook54

07-01-2022 om 18:55

Ben jij samenwonend dan, TO?

Mijn man krijgt geen zakgeld. What’s his is mine and what’s mine is mine. 

Wij zijn toen we trouwden, begonnen met 100 gulden per persoon. Dat is het ruim 20 jaar later nog steeds, dus wij krijgen elke maand iets van 45 Euro op onze eigen rekening. Inflatiecorrectie hebben we nog niet gedaan. 😁

Ainne schreef op 07-01-2022 om 18:55:

Ben jij samenwonend dan, TO?

Mijn man krijgt geen zakgeld. What’s his is mine and what’s mine is mine.

Daar doen wij niet aan. We kopen wat we nodig hebben/willen, en we hebben geen eigen rekeningen. Gaat al 21 jaar goed. Wat over blijft gaat op 1 gezamenlijke spaarrekening. 
Als mijn man zijn pc het zou begeven koopt hij gewoon een nieuwe, ik hoef daar niets voor in de plaats. En ik ga iedere maand naar een dure kapper, daarvoor hoeft hij ook niet een gelijkaardig ‘centje’. 
Je doet toch ook nooit hetzelfde op iedere maand? 

Schemerlampje schreef op 07-01-2022 om 18:58:

Wij zijn toen we trouwden, begonnen met 100 gulden per persoon. Dat is het ruim 20 jaar later nog steeds, dus wij krijgen elke maand iets van 45 Euro op onze eigen rekening. Inflatiecorrectie hebben we nog niet gedaan. 😁

En wat doe je dan met die 45 euro? 

Haha zakgeld, wat grappig om het zo te noemen.

Misschien is dit niet wat je bedoeld maar man en ik maken beide 80% van ons salaris over naar de gemeenschappelijke rekening voor de vaste lasten, uitgaven aan ons huis, uitgaven aan kind en gezinsdingen. 

20% houden we dus zelf en geven we beiden uit aan wat we willen. Kleding, etentjes met vrienden, boeken, cadeautjes voor elkaar, van alles. Ik vind het wel prettig, ik voel me nu vrijer om die te dure laarzen of telefoon te kopen dan als we het samen betalen. Man koopt absurd veel boeken die hij nooit leest, maar omdat het zijn eigen geld is laat ik hem lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.