Financiën en recht
Dromertje
23-05-2025 om 10:33
Geschil over erfenis
Lang geleden overleed mijn opa. Hij had mijn moeder onterfd. De zus van mijn moeder, zijn andere dochter dus, niet. Wel had jij vastgelegd dat wat zij zou erven na haar dood naar ons zou gaan, en er stonden nog wat meer dingen in ten gunste van ons. Met wij bedoel ik de kinderen van mijn moeder, mijn tante heeft geen kinderen. Mijn opa had echt aan ons gedacht. Afgelopen jaar is ook mijn oma overleden en zij had precies hetzelfde testament als mijn opa. Ook zij heeft mijn moeder dus onterfd.
Natuurlijk is dat erg rot voor mijn moeder. Zeker omdat ze altijd contact heeft gehad met haar ouders, tot op het laatste moment. Het is wel zo dat mijn tante veel meer de zorgtaken op haar nam. Mijn ouders reizen veel. Zo hebben ze uitgerekend dat ze het afgelopen jaar 8 maanden op vakantie waren in het buitenland. Verschillende landen bezocht. Dat mijn moeder zo haar eigen weg gaat is ook de reden dat het vaak botste tussen haar en haar ouders, zeker met haar moeder. Mijn tante onderneemt heel weinig en heeft ook geen actief sociaal leven. Ze ging bijna dagelijks op bezoek bij mijn oma. Als dochter ben ik erg blij dat mijn ouders juist zo genieten van hun leven. Ze hebben het ook financieel goed. Naast een huis van meer dan een miljoen in Nederland hebben ze ook in Zuid-Europa een heel mooi huis, met zwembad, 6 slaapkamers etc. Mijn moeder geeft wel heel makkelijk geld uit waardoor er soms niet de juiste prioriteiten worden gesteld. Met dank aan mijn grootouders heeft mijn tante het financieel ook heel goed, alleen doet ze er dus weinig mee. Ze klaagt wel veel over de vermogensbelasting die ze jaarlijks moet betalen.
Na het overlijden van mijn oma hebben mijn ouders en broer mijn tante ervan overtuigd dat, in plaats van nog een paar ton op haar rekening te laten bijschrijven, ze ook afstand kan doen ten gunste van de kinderen van mijn moeder. Mijn tante heeft één voorwaarde gesteld en dat is dat mijn moeder dan ook geen aanspraak zou maken op haar kindsdeel. Mijn moeder ging daarmee akkoord maar achter de rug van mijn tante om wilde ze dan dat haar kinderen haar een bedrag zouden geven zodat ze per saldo alsnog hetzelfde vermogen zou ontvangen als wanneer ze wel aanspraak zou maken op haar kindsdeel.
Mijn zus is daar erg boos om geworden. Ze vindt het niet eerlijk tegenover tante. Zeker omdat tante haar al meerdere keren heeft gevraagd of wij echt geen geld aan onze ouders zouden gaan geven. Ik kan goed begrijpen dat mijn zus er zo over denkt en heb dat ook gezegd. Persoonlijk ben ik ook van mening dat, juist omdat mijn ouders het zo goed hebben, ze het hun kinderen ook zouden kunnen gunnen zonder te vragen of wij een deel aan hun willen geven.
Het gevolg is nu dat mijn broer erg boos is op ons omdat hij vindt dat wij loyaal moeten zijn aan onze ouders. Voordat deze discussie ontstond heeft hij ook al een paar keer gezegd dat hij vindt dat mijn zus en ik een vergoeding moeten betalen voor alle moeite die hij heeft gedaan om mijn tante te overtuigen. Ook mijn moeder voelt zich gekrenkt door haar dochters dat wij haar niet steunen.
Lang verhaal, maar ik ben benieuwd hoe mensen hierover denken die er met meer afstand naar kijken?
haarklover
24-05-2025 om 07:00
Dromertje schreef op 23-05-2025 om 13:53:
[..]
Bedankt voor je reactie. Fijn dat er begrip is voor mijn situatie. Ik heb nogmaals nooit met mijn tante over geld gesproken. Ik weet dat zowel mijn tante als mijn ouders het financieel gewoon goed hebben. Mijn ouders zeggen dan "Waar heeft je tante nog meer geld voor nodig?". En het is inderdaad zo dat zij zoveel heeft dat ze het, zoals zij leeft, nooit op gaat krijgen. Echter, en dat punt maakte mijn zus ook, mijn ouders hebben het dus ook heel goed. Het enige verschil is dat zij op grote voet leven en soms moeite hebben prioriteiten te stellen.
Mijn opa had heel duidelijk de wens dat zijn kleinkinderen de vruchten mochten plukken van wat hij in zijn leven had opgebouwd. Dat bleek wel uit zijn testament. Toen hij nog leefde en mijn tante en moeder jonger waren zijn zij in meerdere opzichten bovengemiddeld veel geholpen door hun ouders maar nu wij allemaal volwassen zijn gunde mijn opa het ons. Mijn oma heeft in de jaren nadat hij is overleden ook nooit iets veranderd aan haar testament.
Ik heb een goede band met mijn ouders. Gisteren waren ze bij mij op bezoek en mijn moeder liet duidelijk merken dat mijn zus en ik in haar ogen het helemaal verkeerd hebben en dat mijn broer de enige is die het goede doet. Het raakte mij hoe zij zich gedroeg. Ze had mijn zus ook geblokkeerd. Ik heb tegen haar gezegd dat mijn zus wel haar kind is. Maar ik blijf het moeilijk vinden om echt een discussie aan te gaan zoals mijn zus deed, omdat zij ook mijn moeder is. Inderdaad is het moreel gezien natuurlijk niet juist dat zij van mij en mijn zus verwacht om onze tante te bedriegen en doet dat ook wat met de familieverhoudingen.
En ik blijf ook bij het standpunt dat, zoals mijn opa en oma dat gewild hebben, mijn ouders het ons zouden moeten kunnen gunnen. Hoe naar het ook is om onterfd te worden. Als zij het financieel minder goed zouden hebben zou dat het misschien wel anders maken, maar ze komen echt niks tekort. Voor hun voelt het alsof mijn moeder iets is afgepakt.
Maar als je durft geen discussie met haar aan te gaan.
(dat hoeft natuurlijk ook niet, zolang je maar niet meewerkt aan het oplichten van jouw tante. Houd het geld dat je gekregen hebt dus zelf)
Dromertje
24-05-2025 om 09:31
Schoondochter schreef op 23-05-2025 om 17:16:
[..]
Hier sla ik wel op aan. Je lijkt te vinden dat een familieband bepaalde rechten (en plichten) geeft in de omgang. Waarom is dat? Dat iemand een kind of moeder is, maakt toch niet dat ze zich minder goed zouden hoeven gedragen?
Je zegt nota bene direct erna dat het moreel niet juist is dat verwacht dat jullie iemand gaan bedriegen (!). En ook dat lijk je vooral te noemen omdat het iets doet met de familieverhoudingen.
Het komt op mij over alsof je een heel duidelijk beeld hebt van wat familie is en hoe dat eruit zou moeten zien, en dat je dat ook erg je acties en gevoelens laat bepalen. Niet op een gezonde manier.
Iemand blokkeren vanwege onenigheid over een erfenis is al jammer, maar als diegene die je blokkeert ook nog eens je eigen dochter is vind ik dat nog pijnlijker. Ook vind ik het inderdaad heel moeilijk om met mijn moeder in een strijd te belanden over de verdeling van een erfenis. Moeilijker dan dat ik het zou vinden met iemand die verder weg staat. Ik koester de mensen die dichtbij mij staan. Tegelijkertijd realiseer ik me dat het naar mijn tante toe verkeerd is om mee te gaan in het plan van mijn moeder en broer.
Dromertje
24-05-2025 om 09:43
Boarn schreef op 23-05-2025 om 22:26:
Een moeder die (niet eens haar) geld verkiest boven de band met haar kinderen. Ik zou mijn conclusie trekken. Ze zal wel niet voor niks onterfd zijn door opa/oma en haar zus. Klinkt niet als een leuk mens.
Voor mij is mijn moeder een geweldig persoon, maar dit is inderdaad niet leuk van haar. Ergens ben ik ook teleurgesteld dat mijn ouders, juist vanwege hun goede financiële positie, niet kunnen denken: "Erg jammer dat moeder is onterfd en pijnlijk voor haar, maar dat het naar onze kinderen gaat verzacht het. We leggen het naast ons neer en kunnen blij zijn voor onze kinderen." En zich erbij kunnen neerleggen dat dit de wens was van opa en oma en dat mijn tante hier ook een afspraak over heeft gemaakt met mijn moeder.
Wij (de kinderen) zitten allemaal nog in de fase dat we dingen op moeten bouwen. We hebben wel allemaal een koopwoning en banen met een redelijk inkomen, maar natuurlijk nog lang niet de positie die mijn ouders hebben. En op onze leeftijd zou het ook erg biizonder zijn als dat wel zo was. Maar juist daarom kunnen wij het beter gebruiken dan mijn ouders.
Roos57
24-05-2025 om 09:54
Spelen er geen andere gevoelens mee ? Gaat het echt bij je moeder om het geld ? Of het niet gezien zijn. Hoe waren de zussen bijv vroeger?
Gezins dynamiek zijn hele interessante dynamieken .
En nu ook bij jullie gezin . Broer gaat er in mee . Zus wordt geblokkeerd.
Wat gebeurt er allemaal?
Dromertje
24-05-2025 om 10:02
Roos57 schreef op 24-05-2025 om 09:54:
Spelen er geen andere gevoelens mee ? Gaat het echt bij je moeder om het geld ? Of het niet gezien zijn. Hoe waren de zussen bijv vroeger?
Gezins dynamiek zijn hele interessante dynamieken .
En nu ook bij jullie gezin . Broer gaat er in mee . Zus wordt geblokkeerd.
Wat gebeurt er allemaal?
Ja er spelen absoluut ook andere gevoelens mee. Mijn moeder voelt zich het zwarte schaap ten opzichte van haar zus. Zij werd veel minder geaccepteerd door mijn grootouders.
Daarnaast heb ik mijn zus wel vaker horen zeggen dat mijn broer een bijzondere positie heeft bij mijn ouders. Ik zie dat zelf minder, maar in deze situatie wel. Gezien wat er werd gezegd toen mijn ouders eergisteren bij mij waren. Ze kwamen op voor mijn broer maar zeiden niks over de valse dingen die hij tegen mijn zus zei.
oudmaarnognietkoud
24-05-2025 om 11:11
Dromertje schreef op 24-05-2025 om 10:02:
[..]
Ja er spelen absoluut ook andere gevoelens mee. Mijn moeder voelt zich het zwarte schaap ten opzichte van haar zus. Zij werd veel minder geaccepteerd door mijn grootouders.
Daarnaast heb ik mijn zus wel vaker horen zeggen dat mijn broer een bijzondere positie heeft bij mijn ouders. Ik zie dat zelf minder, maar in deze situatie wel. Gezien wat er werd gezegd toen mijn ouders eergisteren bij mij waren. Ze kwamen op voor mijn broer maar zeiden niks over de valse dingen die hij tegen mijn zus zei.
Wat een wespennest die familie van jou. Ik benijd je niets. Mij is nog nooit een erfenis ten deel gevallen maar als er zoveel narigheid en haat en nijd bij komt kijken dan ben ik daar niet rouwig om.
Neem het voor jouw zuster op. Volgens mij zijn jullie de enige twee die een geweten hebben.
De rest van de familie kon wat mij betreft de pot op. Behalve tante uiteraard.
Dat iemand familie, moeder/broer, is wil niet zeggen dat je maar alles van hun moet pikken.
haarklover
24-05-2025 om 11:47
lientje69 schreef op 23-05-2025 om 15:16:
Moeder en broer zijn heel erg egoïstisch en zitten fout. Ik zou met tante om tafel gaan en zeggen dat ze het geld moet houden. En haar dan laten vastleggen in een testament, indien ze dat wil , het na overlijden naar jullie gaat maar met extra beding erin , nl. niks naar moeder. Wat een rotsituatie zeg. Zus houdt haar poot ( terecht ) stijf. Doe jij dat ook . Dit is echt zo ontzettend karakterloos van je moeder ( en broer werkt er ook nog eens aan mee ) Ze zouden zich dood moeten schamen zeg!
Sterkte met deze rotsituatie!En het nemen van de juiste beslissing. Maar in mijn ogen is dat er maar één. Hier niet aan meewerken.
Misschien is het al te laat, blijkbaar hebben tante en moeder al afgezien van de erfenis.
Maar de kinderen kunnen het geld gewoon houden, ze hoeven het niet aan hun moeder te geven.
haarklover
24-05-2025 om 11:49
Dromertje schreef op 24-05-2025 om 10:02:
[..]
Is het de bedoeling dat jouw broer ook geld aan jullie moeder geeft?
Of wordt dit alleen aan jou en jouw zus gevraagd?
(of liegen ze hierover?)
Dromertje
24-05-2025 om 12:07
haarklover schreef op 24-05-2025 om 11:49:
[..]
Is het de bedoeling dat jouw broer ook geld aan jullie moeder geeft?
Of wordt dit alleen aan jou en jouw zus gevraagd?
(of liegen ze hierover?)
Het plan was dat de kinderen allemaal hetzelfde bedrag zouden betalen zodat, als de bedragen bij elkaar opgeteld zijn, mijn moeder alsnog hetzelfde bedrag zou ontvangen als wanneer ze wel op papier haar kindsdeel had aanvaard.
Zeesterretje
24-05-2025 om 13:54
-verstandige grootouders
- je moeder heeft niks te willen het is haar geld niet
- wat maakt jouw band met je moeder nog leuk/fijn
- tante mag zelf kiezen hoe ze haar geld uitgeeft. Ook al doet ze er niks mee
- wat heeft je moeder nog te klagen als ze zo'n luxe leven kan leiden bah!
Het is niet de eerste en laatste keer dat er zo'n vieze smerige acties rondom erfenissen worden gedaan. Wat haalt geld toch het slechtste in iemand naar boven zeg.
Succes ermee. Voor mij zou de band met moeder en broer flink bekoeld zijn.
Caroline80
24-05-2025 om 15:19
Hoewel ik het eens bij met de reacties hier vind ik het ook wel bijzonder dat de opa en oma van TO 1 van hun kinderen onterft hebben.
Schemerlampje
24-05-2025 om 15:43
Caroline80 schreef op 24-05-2025 om 15:19:
Hoewel ik het eens bij met de reacties hier vind ik het ook wel bijzonder dat de opa en oma van TO 1 van hun kinderen onterft hebben.
Ik denk omdat dat kind het geld er doorheen jast en er dan niets overblijft voor de kleinkinderen.
Fiorah
24-05-2025 om 16:35
Ik heb misschien makkelijk praten, want ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is. Maar van mij zou mijn moeder in deze constructie geen euro krijgen. Ik zou het of zelf houden, of het bedrag dat je moeder wil aan je tante geven, of desnoods ergens beleggen of sparen waar je er voorlopig niet bij kunt, of in het slechtste geval zou ik het bedrag 'voor je moeder' nog eerder doneren aan een goed doel. Alles, behalve dat je moeder beloond zou worden voor dit akelige plan. Ze stelt het geld boven de band met haar zus en haar kinderen. Dat vind ik echt schandalig.
Dromertje
25-05-2025 om 21:33
Het is uitgepraat. Volgens mijn moeder was er sprake van een misverstand. Ze legt zich erbij neer dat de erfenis naar ons gaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.