Eten Eten

Eten

Gezonde baksels: recepten


Herfstappeltaart schreef op 16-08-2021 om 14:39:

[..]

Welke "gewone" vetten hebben we dan over want daar ging het juist om. Kokosolie is ongezond verzadigd vet en hoort dus niet bij de gezonde vetten.

Dat is dus afhankelijk van je visie op wat gezond is. Maar dat kan beter in een apart topic.

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 14:50 Topicstarter

Goed. Verder. Ik had een lekker recept voor pizzabodem / plaattaart met amandelmeel en Griekse yoghurt. Ga ik ff zoeken 

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 14:55 Topicstarter

90 gr Griekse yoghurt mengen met 200 gr amandelmeel, beetje zout, bakpoeder en 1 el kokosolie. Bal van kneden, uitspreiden op plaat
Besmeren met wat Griekse yoghurt, beleggen met wat je lekker vindt. Zoet, hartig, wat je wilt. 
 bakken op 180 gr / 20 a 25 minuten. 

kwarkbollen

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Wel de krenten circa 15 minuten in heet water. Meng de kwark met de olie, eieren, vanillesuiker, snufje zout en bakpoeder. Meng de bloem erdoor en kneed tot een deeg. Laat de krenten uitlekken en roer ze door het deeg. Verdeel het deeg in zes hoopjes over een met bakpapier beklede bakplaat en bak de kwarkbollen in circa 18 minuten goudbruin en gaar.

Infobericht

Vanaf nu graag on topic reageren. TO vraagt om recepten, de discussie of iets wel/niet gezond is kan ergens anders gevoerd worden.

zelf hele lekkere knoflooksaus maken:
Creme fraiche met 1 teen (of 2 of 3 afhankelijk van hoeveelheid en smaak) knoflook in pannetje opzetten op sudderplaat. Langzaam warm laten worden en de smaak uit de knoflook in de saus laten trekken. Beslist niet koken of te warm laten worden, dan gaat het nml schiften. Dat is op zich niet erg, maar ziet er niet zo lekker uit. Na ongeveer 20 minuten/ half uur knoflook verwijderen en wegdoen.
Evt. op smaak brengen met peper en zout.
Ik gebruik de saus vaak warm.

DanGun schreef op 16-08-2021 om 14:55:

90 gr Griekse yoghurt mengen met 200 gr amandelmeel, beetje zout, bakpoeder en 1 el kokosolie. Bal van kneden, uitspreiden op plaat
Besmeren met wat Griekse yoghurt, beleggen met wat je lekker vindt. Zoet, hartig, wat je wilt.
bakken op 180 gr / 20 a 25 minuten.

Thanks!
Deze ga ik binnenkort eens uitproberen. Tot nu toe een bodem gemaakt op basis van bloemkool, maar daar ben ik niet erg tevreden over.

Couscous van bloemkoolrijst.  Makkelijk te maken en lekker (en gezond 

Kipfiletblokjes kruiden met wat peper, zout en ras-el-hanout kruiden. Vervolgens aanbraden in wat olie. Fijn gesneden paprikablokjes (lekker klein, blokjes van  ca. 0,5 cm ) toevoegen en meebakken tot gewenste gaarheid. In ringetjes gesneden lente-uitjes even meebakken. Bloemkoolrijst toevoegen en ca. 2 minuten al omscheppend meebakken. Vervolgens op smaak brengen met ras-el-hanout kruiden, peper en  zout en nog heel even bakken. Serveren met fijngesneden koreander.

Mok

Mok

16-08-2021 om 16:14

Oja, broccolirijst kun je heel makkelijk zelf maken met de keukenmachine. Bloemkoolrijst uiteraard ook, maar met z'n tweeën is een hele bloemkool heul veul. Dus een klein stronkje broccolirijst gaat hier wel eens de hakmolen in. 

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 16:17 Topicstarter

Ik ben superlui, ik haal bloemkoolrijst en courgetti bij de Lidl 😂

bieb1963 schreef op 16-08-2021 om 15:49:

Couscous van bloemkoolrijst. Makkelijk te maken en lekker (en gezond

Kipfiletblokjes kruiden met wat peper, zout en ras-el-hanout kruiden. Vervolgens aanbraden in wat olie. Fijn gesneden paprikablokjes (lekker klein, blokjes van ca. 0,5 cm ) toevoegen en meebakken tot gewenste gaarheid. In ringetjes gesneden lente-uitjes even meebakken. Bloemkoolrijst toevoegen en ca. 2 minuten al omscheppend meebakken. Vervolgens op smaak brengen met ras-el-hanout kruiden, peper en zout en nog heel even bakken. Serveren met fijngesneden koreander.

Dat klinkt lekker! Ga ik proberen!

DanGun schreef op 16-08-2021 om 14:55:

90 gr Griekse yoghurt mengen met 200 gr amandelmeel, beetje zout, bakpoeder en 1 el kokosolie. Bal van kneden, uitspreiden op plaat
Besmeren met wat Griekse yoghurt, beleggen met wat je lekker vindt. Zoet, hartig, wat je wilt.
bakken op 180 gr / 20 a 25 minuten.

Wat voor textuur is de bodem hierbij? Flatbread idee?

DanGun

DanGun

16-08-2021 om 20:45 Topicstarter

Poeh lastig te omschrijven. Niet echt als flat bread ook niet echt als pizza. Gewoon bodem. 

DanGun

DanGun

17-08-2021 om 09:49 Topicstarter

Mok schreef op 16-08-2021 om 11:18:

Ik vind dit een heerlijk ontbijt:
Prak een banaan in een soepkom
Roer er een ei door
Een eetlepel havermout
Rood fruit (evt uit de diepvries)
Een snuf zout (doe ik nooit, maar kan wel)
Of een eetlepel honing erdoor (doe ik nooit, maar kan wel)

Dan de magnetron in, 1,5 minuut op 900 watt.

As we speak ben ik m aan het eten Lekker hoor! Moest bij mij alleen wel 4minuutjes op 750 watt want de bovenkant bleef nattig alsof het eiwit nog rauw was. Maar lekker!!!

DanGun schreef op 16-08-2021 om 10:18:

M’n courgettemuffins (6 stuks)
200 gram courgette fijn raspen.
Mengen met 2 eitjes, 100 gram meel (ik had amandelmeel maar met volkoren boekweitmeel zijn ze ook lekker) Dit keer heb ik er wat pandan smaakstof door gedaan en zijn ze knalgroen geworden 😂 25 minuutjes op 180 graden.
Kan ook met kaneel, speculaaskruiden, maar ook hartig met wat kaas en kruiden.
Succes is hier ook met wat mokka-koffie smaakstof en wat sinasappelextract.

Ik heb ze voor het avondeten gemaakt, met kaas. Lekker! Alleen de vorm van de muffin is wat mislukt, want mijn sliconen muffin bakvorm bleek beschimmeld. Kennelijk waren de hoekjes van die vorm niet goed schoon gemaakt. De vorm heeft gelukkig geen invloed op de smaak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.