Eten
RavIvaR
09-04-2026 om 13:39
De schijf van vijf
Voedingscentrum vernieuwt Schijf van Vijf: nog maar 100 gram rood vlees per week - https://nos.nl/l/2609676
Hierbij de link naar het Voedingscentrum met meer informatie per categorie en de mogelijkheid te personaliseren.Gezond eten voor mens en planeet met de Schijf van Vijf | Voedingscentrum https://share.google/CqirdhSZopeZVrqQb
Wat zijn jouw eetgewoontes? En passen deze bij de oude, of al bij de nieuwe schijf van vijf?
Zou je hier iets in willen veranderen? En hoe zou je dit aanpakken?
Denk je dat de nieuwe schijf van 5 hierbij kan helpen?
Of heb je juist vragen of andere opmerkingen over de schijf van vijf?
Egel.
10-04-2026 om 18:02
Marty, in Duitsland en Engeland en Ierland en Denemarken kon ik prima terecht!
En België, Frankrijk, Spanje, Italië ook wel maar gevarieerder in grotere steden, waar het meestal wat ontwikkelder is (ook te merken aan het stemgedrag).
Veel plezier nog met 'je biefstuk'
Yumi
10-04-2026 om 18:02
MarvelousM schreef op 10-04-2026 om 13:23:
[..]
Ik snap al dat nepvlees en nepkaas ook niet. Als ik kaas wil eten, eet ik kaas. Als ik vlees wil eten, eet ik vlees. En als ik vegetarisch wil eten, dan eet ik iets wat al van zichzelf vegetarisch is.
Ik vind het voor mij in m'n eentje soms lastig, omdat ik heel vaak twee dagen achter elkaar hetzelfde eet. Dan is variëren lastiger. Dus ik probeer het in de weken af te wisselen tussen vlees, vis en vega.
Op mijn werk is de lunch heel vaak vegan. Dan zit er nep gerookte zalm bij, neptonijn of neppe eiersalade. Dat vind ik echt irritant. Doe dan gewoon hummus en groenten en andere dingen die vegan zijn van zichzelf. Ik houd niet van dat mega bewerkte spul.
Moet wel zeggen dat de vegan saucijzenbroodjes toch een hit waren. Met paddestoelen erin. Ik had het niet door. Maar goed, een hoop vet maakt alles lekker.
Ik ben ook in mijn eentje en kook altijd voor minimaal 2 dagen, waarvan ik 1 of meerdere maaltijden invries en de volgende dag haal ik een ander bakje uit de vriezer. Dat doe ik overigens ook met granen zoals volkorenrijst en Quinoa voor meerdere dagen koken en een deel in porties invriezen. Op deze manier eet je ook gevarieerder...
Herfstappeltaart
10-04-2026 om 19:37
felija schreef op 10-04-2026 om 17:37:
Ik snap in zijn algemeenheid dat verongelijkte gegil niet dat ons van alles wordt ontzegd of juist door de strot geduwd en dat we dat altijd zelf nog wel uitmaken. Is dit strontverwende kleutergedrag nu iets typisch Nederlands of zeiken ze in andere westerse landen ook zo?
Alsof in dit geval vlees de helige graal is en men expres om je te pesten zegt dat we beter voor het algemene welzijn veel minder vlees kunnen eten.
Je zou eens iets laten voor het grotere belang, dan is de wereld te klein: wij hebben recht op onze gehaktbal, peulvruchten zijn voor de woke- deugmensen. Er wordt ons weer van alles door de strot geduwd!![]()
Precies dit, helemaal eens! (
)
felija
10-04-2026 om 19:45
Herfstappeltaart schreef op 10-04-2026 om 19:37:
[..]
)
Mick87
10-04-2026 om 19:51
Herfstappeltaart schreef op 10-04-2026 om 19:37:
[..]
)
Jullie zijn het altijd met elkaar eens volgens mij. Ik zou samen een politieke partij beginnen. Ik ben het ook vaak met jullie eens dus ik wil wel in de partij 🤣
Herfstappeltaart
10-04-2026 om 19:51
Mick87 schreef op 10-04-2026 om 19:51:
[..]
Jullie zijn het altijd met elkaar eens volgens mij. Ik zou samen een politieke partij beginnen. Ik ben het ook vaak met jullie eens dus ik wil wel in de partij 🤣
Welkom, welkom!
felija
10-04-2026 om 19:53
Mick87 schreef op 10-04-2026 om 19:51:
[..]
Ook van mij van harte welkom!
watertoren
10-04-2026 om 20:20
Ik ben bourgondisch en hou van lekker eten en drinken dus ik ga mijn vlees wat ik het lekkerst vind van de maaltijd niet laten staan. Ik ben wel minder vlees gaan eten nu ik ouder word (niet uit principe maar ik kan minder op) . Het is ook een richtlijn van het voedingscentrum dus daar kan ik me niet druk om maken. Er is me niks verboden. Anders dan met het rookverbod hoewel ik nog steeds rook in cafe's na een bepaalde tijd. Die tijd bepaalt de kroegbaas en dan komen er weer asbakken op tafel. In de winter eerder dan in de zomer. Ze controleren nu ook veel minder want men is zo dom om te denken om het onder controle te hebben. Bij ons bij het sportpark staan er grote borden met wij gaan voor een rookvrije generatie. Als de kinderen met ouders weg zijn wordt er wel gerookt in de kantine in de avond.
MMcGonagall
10-04-2026 om 20:21
Ik vind vlees lekkerder dan peulvruchten dus nooit meer vlees gaat hem niet worden. Biologisch alleen als het niet buitensporig duur is. Dat kan ik naar mezelf toe verantwoorden door me te realiseren dat wij omnivoren zijn. Daar zijn onze darmen op gebouwd. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat vegetariërs nooit last van gasvorming krijgen door grote hoeveelheden peulvruchten of soja. Plus dat in vlees noodzakelijke vitamines zitten die je anders uit een potje moet halen. Niet onze natuur dus.
Loeki72
10-04-2026 om 20:28
MMcGonagall schreef op 10-04-2026 om 20:21:
Ik vind vlees lekkerder dan peulvruchten dus nooit meer vlees gaat hem niet worden. Biologisch alleen als het niet buitensporig duur is. Dat kan ik naar mezelf toe verantwoorden door me te realiseren dat wij omnivoren zijn. Daar zijn onze darmen op gebouwd. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat vegetariërs nooit last van gasvorming krijgen door grote hoeveelheden peulvruchten of soja. Plus dat in vlees noodzakelijke vitamines zitten die je anders uit een potje moet halen. Niet onze natuur dus.
Alleen bij een klein deel van vlees zit het in nature. De meeste koeien krijgen het ook uit een potje.
https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/kunstmatige-vitamine-b12-melk-kobalt
ToetieToover
10-04-2026 om 20:29
Tuinfluiter schreef op 10-04-2026 om 17:07:
[..]
Prima keuze per dag is 20 gram kaas het advies
![]()
Nou vraag ik me serieus af of ik dat mag opsparen. Want ik eet vaak 4 crackers met 4 plakjes kaas van 40 gram, dan mag ik vast wel om de dag mijn crackers met kaas eten.
Mick87
10-04-2026 om 20:32
In die schijf van vijf wordt minder vlees geadviseerd. Niet: helemaal geen vlees.
Ik eet grotendeels vegetarisch en eet ter vervanging oa peulvruchten. Normale porties. Geen "grote" hoeveelheden.
Overigens: veel van ons vee krijgt B12 toegediend omdat dat anders onvoldoende in het vlees zit.
Mick87
10-04-2026 om 20:33
ToetieToover schreef op 10-04-2026 om 20:29:
[..]
Nou vraag ik me serieus af of ik dat mag opsparen. Want ik eet vaak 4 crackers met 4 plakjes kaas van 40 gram, dan mag ik vast wel om de dag mijn crackers met kaas eten.
![]()
Je kan het ook nog verder opsparen en dan met kerst zo'n hele ronde kaas verorberen 🤣
ToetieToover
10-04-2026 om 20:35
Je darmen moeten even wennen aan dit soort vezels en ik kan je vertellen dat zoiets door een gezonde darm met een week wel gefikst wordt. Dan heb je geen last meer van gas. Heel goed voor je darmgezondheid, meer vezels eten. Ik ben niet vegetarisch maar eet veel peulvruchten. Geeft geen special effects.
Mick87
10-04-2026 om 20:35
watertoren schreef op 10-04-2026 om 20:20:
Ik ben bourgondisch en hou van lekker eten en drinken dus ik ga mijn vlees wat ik het lekkerst vind van de maaltijd niet laten staan. Ik ben wel minder vlees gaan eten nu ik ouder word (niet uit principe maar ik kan minder op) . Het is ook een richtlijn van het voedingscentrum dus daar kan ik me niet druk om maken. Er is me niks verboden. Anders dan met het rookverbod hoewel ik nog steeds rook in cafe's na een bepaalde tijd. Die tijd bepaalt de kroegbaas en dan komen er weer asbakken op tafel. In de winter eerder dan in de zomer. Ze controleren nu ook veel minder want men is zo dom om te denken om het onder controle te hebben. Bij ons bij het sportpark staan er grote borden met wij gaan voor een rookvrije generatie. Als de kinderen met ouders weg zijn wordt er wel gerookt in de kantine in de avond.
En je rijdt ook met een borrel op zonder gordel om ? En verder nog andere recalcitrante dingen?