Eten
RavIvaR
09-04-2026 om 13:39
De schijf van vijf
Voedingscentrum vernieuwt Schijf van Vijf: nog maar 100 gram rood vlees per week - https://nos.nl/l/2609676
Hierbij de link naar het Voedingscentrum met meer informatie per categorie en de mogelijkheid te personaliseren.Gezond eten voor mens en planeet met de Schijf van Vijf | Voedingscentrum https://share.google/CqirdhSZopeZVrqQb
Wat zijn jouw eetgewoontes? En passen deze bij de oude, of al bij de nieuwe schijf van vijf?
Zou je hier iets in willen veranderen? En hoe zou je dit aanpakken?
Denk je dat de nieuwe schijf van 5 hierbij kan helpen?
Of heb je juist vragen of andere opmerkingen over de schijf van vijf?
Yumi
09-04-2026 om 23:01
Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 20:40:
Avocado's zijn gewoon goor.
En zwaar milieubelastend.
Maar lang niet zo erg als die koeien... overigens op alle melk komt een laagje room, als het een tijdje stilstaat 
Yumi
09-04-2026 om 23:19
Het voelt net als het verbod op roken in de kroeg, men wil het niet opgelegd krijgen, dat begrijp ik wel. Zelf vind ik mijn gezondheid en dierenwelzijn belangrijk en daar hoort het eten van vlees (voor mij) niet bij.
Renes legt uit dat vlees eten diep verankerd zit in onze gewoontes, identiteit en genotsbeleving. "Het is sociaal geaccepteerd en mensen voelen dat ze er recht op hebben."
Hij verwijst naar onderzoeken waarin aan mensen wordt gevraagd of ze wat zouden willen doen aan het klimaat. "Denk aan: minder vliegen, minder autorijden, minder vlees. Dan zien we dat vlees altijd het hoogst scoort op 'daar heb ik gewoon recht op, daar moet je niet aankomen' Verandering is sowieso lastig, maar nog meer als het zo ingesleten is."
Van boven opgelegd
Mensen ervaren het snel als een beperking van hun vrijheid als ze op dit soort onderwerpen worden aangesproken, zegt Renes. "Omdat we sowieso gevoelig zijn voor iets wat we kwijtraken of verliezen; we noemen dat 'verliesaversie'. Wat we nu hebben, vinden we superbelangrijk. Als we zelf dingen veranderen, is dat oké. Maar als iemand anders dat voor ons doet, dan vinden we het betutteling."
Poezenmeisje
09-04-2026 om 23:24
Yumi schreef op 09-04-2026 om 23:01:
[..]
Maar lang niet zo erg als die koeien... overigens op alle melk komt een laagje room, als het een tijdje stilstaat
Niet op supermarktmelk. Ik heb het over een dikke laag die je kunt afscheppen om slagroom te maken. 😋
Yumi
09-04-2026 om 23:27
Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 23:24:
[..]
Niet op supermarktmelk. Ik heb het over een dikke laag die je kunt afscheppen om slagroom te maken. 😋
Die is al afgeroomd, de room wordt gebruikt voor slagroom of kaas.
Poezenmeisje
09-04-2026 om 23:28
Plantaardige 'kaas' wordt gemaakt in de aardappelzetmeelfabriek en wordt zwaar bewerkt om voor 'kaas' door te gaan.
https://www.avebe.nl/markten/voeding/plantaardige-kaas/
Mick87
09-04-2026 om 23:32
Herfstappeltaart schreef op 09-04-2026 om 19:10:
[..]
Indoctrineren? Het is een advies hè, geen verplichting.
Helemaal mee eens.
Mensen schieten tegenwoordig al in de stress en weerstand bij adviezen en wetenschappelijke feiten. Alles om de kop maar in het zand te blijven steken, te ontkennen dat onze manier van leven niet langer houdbaar is voor de planeet. Want je moet en zal iedere dag vlees, en een advies dat is te woke, te links en wordt zelfs marxistisch genoemd. Zo ging het vorige week ook ongeveer toen de Efteling aankondigde een paar dingen vegan te hebben gemaakt. Dat zou indruisen tegen eigen vrijheid en zo (en er is nog steeds meer dan genoeg vlees verkrijgbaar in de efteling). Mensen zijn nogal snel op hun teentjes getrapt.
Lachwekkende term ook : indoctrineren. De vlees- en zuivellobby is gigantisch. We denken vrij te zijn maar achter de schermen wordt juist vlees- en zuivel ons enorm opgedrongen en worden we daar mee geïndoctrineerd.
Paradoxaal genoeg maken we ons daar dan zorgen om en staan we op onze spreekwoordelijke achterste poten. Ondertussen zakken miljoenen kippen in ons land letterlijk door hun poten. Te vet gemest voor ons kortstondige genot van de smaakpapillen. Ontbossing tbv veehouderij gaat ook onverminderd door. En daarmee ontnemen wij dieren hun leefomgeving. Om nog maar te zwijgen over de vele tot vee gemaakten die amper tot nooit enig daglicht zien maar op stal in hun eigen (amoniak) dampen staan.
En dan roeptoeter men online over "indoctrineren" en: "opgedrongen" en zo al wat meer. Lachwekkend gewoon. Het wordt echt tijd dat we eens wakker worden en gaan realiseren wat we de aarde en dieren aandoen. Iets minder kan best. Onze vleesconsumptie was ergens in de jaren 50 bij verre niet zo hoog als nu. Het is nier nodig iedere dag vlees te eten. We zouden de aarde er een groot plezier mee doen.
Maar goed. Ik heb er een hard hoofd in. Maar de natuur gaat het uiteindelijk wel regelen als we zo doorgaan: nieuwe pandemieen zullen onstaan, de intensieve veehouderij is een tikkende tijdbom. En klimaatverandering gaat ons goed een lesje leren op den duur en zal onze volksgezondheid schaden.
Maar hé, geniet lekker van je vlees. Steek je kop in het zand en denk vooral niet verder dan je eigen korte termijn belang en smaakpapillen.