Eten Eten

Eten

De schijf van vijf

Evaluna schreef op 09-04-2026 om 19:23:

De nadruk ligt wel erg op bonen inderdaad, toch eten wij ze niet zo vaak. Zelfs niet iedere week.
Ik wil echt wel meer vegetarisch eten, maar het thuisfront vindt vleesvervangers niet lekker.
Wanneer ik met linzen of bonen kook dan voelt het voor partner niet volwaardig en worden er 2 eieren bij gekookt.
Best een dilemma, want oudste eet al niet zo makkelijk en partner heeft diabetes en vindt dat hij eiwitten nodig heeft.
Maar altijd en overal vlees bij en doorheen staat mij ook tegen.

Wat let je om als jij zelf persé aan de linzen wil en de rest van het gezin niet af en toe 2 potten te maken? Eén mét vlees voor het merendeel en één met linzen of bonen voor jou?

Iedereen gelukkig en geen extra eieren nodig.

Die opmerking over 400 ml zuivel was sterk, dat heb je namelijk echt niet nodig. Calcium zit in zoveel andere producten.
En verder, tja het zal allemaal wel. Het woord ‘doorslaan’ kwam bij me op.

Tuinfluiter schreef op 09-04-2026 om 15:18:

Voor mij zou de schijf van vijf een leidraad moeten zijn om mensen op het goede spoor te zetten om gezond te eten.
Met de vernieuwing wordt de nadruk meer op het halen van de klimaatdoelen gelegd en ik vraag mij af of ze nog op de goede weg zijn en of het hun taak is om dat te doen.
Ik heb er ook moeite mee dat hun advies over roodvlees bv strengers is dan dat van de gezondheidsraad.

Ik neem de nieuwe schijf van vijf dus niet meer serieus als het over gezonde voeding gaat en ik denk dat het merendeel van de Nederlanders hiermee niet echt uit de voeten kan.

Als je geloofwaardig wilt blijven wees dan gewoon eerlijk wat wel en niet gezond is en laat het milieu er buiten.
De naam mag van mij wel verandert worden in voedings en klimaatdoelen centrum want dat dekt de lading nu beter.

Volledig mee eens!

MMcGonagall schreef op 09-04-2026 om 19:37:

Die opmerking over 400 ml zuivel was sterk, dat heb je namelijk echt niet nodig. Calcium zit in zoveel andere producten.
En verder, tja het zal allemaal wel. Het woord ‘doorslaan’ kwam bij me op.

De zuivel mag ook worden vervangen door plantaardige 'zuivelprodukten' . Voorwaarde is wel dat ze de benodigde vitamines en mineralen bevatten zoals B12. 

Marty1984 schreef op 09-04-2026 om 18:43:

Ik ben Belg . Ik doe niet aan de schijf van 5.
En al helemaal niet als die overduidelijk gesponsord wordt door milieu-maffia.

Ik hou van groenten, maar ik wil daar dagelijks een degelijk stuk vlees, vis of zeevruchten bij (en iets van koolhydraten). En droog brood 's middags is ook maar niets, dus daar gaat ook standaard vlees of vis op.

Van peulvruchten en kikkererwten hang ik zo'n beetje boven het toilet. Ain't gonna happen dat ik die naar binnen werk.

Dol op België, ik ben er net geweest ook. In delen kun je minder goed vegetarisch eten inderdaad. Zo ontzettend gericht op dierlijk eten. Ze zijn er niet de enigen in natuurlijk, maar het verschil met Nederland wordt op dit onderdeel wel groter naar mijn idee.

Je hebt het over dágelijks eten van vlees of vis (degelijke stukken nog wel) en dan ook nog op brood. Ik vermoed dat dit ook in België 50 jaar geleden toch wel anders was.

Wat bedoel je eigenlijk met droog brood moeten eten, als je er geen vis of vlees op zou doen? Er zijn letterlijk vele tientallen mogelijkheden. Suggestie - afgezien van de tientallen zoete mogelijkheden, hier hartige suggesties: 

Gegrilde groenten - pindakaas - andere notenpasta - ei - muhamarra - selderiesalade - hummus (vele varianten mogelijk, ook zelfgemaakt) - boter (op heel vers brood, jummie), al dan niet met verse groenten - marmite - omelet - tahin

Broadway schreef op 09-04-2026 om 14:47:

het is een combinatie én een advies. je hoeft er dus niets mee.
ik eet elke dag vlees dus ik kom ruim over die 500 gram/week, maar idd is het gezonder én duurzamer om minder vlees te eten.
zo zijn er ook talloze alternatieven voor avocado bijvoorbeeld dat ook extreem niet-duurzaam is.

daar doe je mee wat je zelf wil, maar ik vind het best ok dat ze aan bewustwording doen over duurzaamheid of de reis die jouw avocado aflegt. idem met palmolie bijvoorbeeld.

Wat duurzaamheid betreft, die avocado legt inderdaad een reis af en verbruikt veel water...  voor de productie van 1 kilo is tussen de 650 en 1000 liter nodig en die reis...

Voor 1 kilo rundvlees is 15.000 liter nodig en 5 kilo plantaardig voer. Ongeveer 80% van de soja die in NL wordt verbruikt gaat naar het vee en komt uit Brazilië en Argentinië.

Egel. schreef op 09-04-2026 om 19:39:

[..]

Dol op België, ik ben er net geweest ook. In delen kun je minder goed vegetarisch eten inderdaad. Zo ontzettend gericht op dierlijk eten. Ze zijn er niet de enigen in natuurlijk, maar het verschil met Nederland wordt op dit onderdeel wel groter naar mijn idee.

Je hebt het over dágelijks eten van vlees of vis (degelijke stukken nog wel) en dan ook nog op brood. Ik vermoed dat dit ook in België 50 jaar geleden toch wel anders was.

Wat bedoel je eigenlijk met droog brood moeten eten, als je er geen vis of vlees op zou doen? Er zijn letterlijk vele tientallen mogelijkheden. Suggestie - afgezien van de tientallen zoete mogelijkheden, hier hartige suggesties:

Gegrilde groenten - pindakaas - andere notenpasta - ei - muhamarra - selderiesalade - hummus (vele varianten mogelijk, ook zelfgemaakt) - boter (op heel vers brood, jummie), al dan niet met verse groenten - marmite - omelet - tahin

Tja, ik ben niet gemaakt voor hummus-toestanden, noot-toestanden, ... en een ei bakken doe ik 1 keer om de 3 weken in het weekend een keer.

Of ik eet elke paar weken een quiche met ei, groenten en spek en het eier-verbruik stopt inzake cholesterol bij 2 à 3 eieren per week voor mij.

Ik wil dus gewoon een plak ham, worst, gerookte zalm of surimisla op mijn brood 's middags eventueel met een lik margarine. Met een paar excuus-kerstomaten of een stuk komkommer erbij voor de kleur.

"Gegrilde groenten" (of eerder meestal gestoofde groenten) zal ik 's avonds wel eten bij mijn warme maaltijd.

Ook 50 jaar geleden aten mijn ouders gewoon elke dag vlees of vis. Zowel bij de warme maaltijd als bij brood. Hoogstens 's ochtends werd er choco of jam gegeten.

Yumi schreef op 09-04-2026 om 19:52:

[..]

Wat duurzaamheid betreft, die avocado legt inderdaad een reis af en verbruikt veel water... voor de productie van 1 kilo is tussen de 650 en 1000 liter nodig en die reis...

Voor 1 kilo rundvlees is 15.000 liter nodig en 5 kilo plantaardig voer. Ongeveer 80% van de soja die in NL wordt verbruikt gaat naar het vee en komt uit Brazilië en Argentinië.

Ik heb een tijd geleden dan weer de calorie-hoeveelheid van zo'n advocado gezien ... Ik wist gelijk weer waarom ik dat ding - naast door de prijs en 't feit dat het van de andere kant van de wereld komt - nagenoeg nooit eet  .

Marty1984 schreef op 09-04-2026 om 19:57:

[..]

Ik heb een tijd geleden dan weer de calorie-hoeveelheid van zo'n advocado gezien ... Ik wist gelijk weer waarom ik dat ding - naast door de prijs en 't feit dat het van de andere kant van de wereld komt - nagenoeg nooit eet .

Jammer dat je ze bijna niet eet, want ze zitten vol, onverzadigde vetten goed voor hart en bloedvaten, vezels, vitamines en mineralen. Daarnaast bevatten ze veel calorieën, maar omdat je er een vol gevoel van krijgt, ga je niet zo snel snacken en helpt het zelfs om af te vallen. Het argument dat je het niet eet omdat het van de andere kant van de wereld komt, heb ik in mijn vorig bericht al tegenover vlees gezet....

Ik eet biologisch, geen vlees maar wel 2 keer per week vis en een enkele keer kaas. Geen zuivel maar uitsluitend plantaardige melk en boter voor op brood. Om te koken, olijfolie. 

Marty1984 schreef op 09-04-2026 om 19:57:

[..]

Ik heb een tijd geleden dan weer de calorie-hoeveelheid van zo'n advocado gezien ... Ik wist gelijk weer waarom ik dat ding - naast door de prijs en 't feit dat het van de andere kant van de wereld komt - nagenoeg nooit eet .

Je moet hem ook niet eten in plaats van een mandarijntje. Wij hadden vanavond Mexicaanse bonenschotel met tortillachips en guacamole. Goed bezig dus vandaag.

Avocado's zijn gewoon goor.

En zwaar milieubelastend.

Hier bin ik bliede mit. 😊

ab3cad4d-dc66-43c6-b226-ba7733fff066.jpg

Herfstappeltaart schreef op 09-04-2026 om 19:00:

Wij eten eigenlijk al behoorlijk lang volgens deze nieuwe richtlijnen. Het bevalt prima en we voelen ons er goed bij.

Edit: en wat de mileurichtlijnen betreft: ook dat is in het belang van ons aller gezondheid.

Idem hier.

Vroeger aten we amper peulvruchten, nu toch zeker 2 keer in de week. Heb een aantal heerlijke recepten gevonden en toen was het een peuleschil  Daarnaast ook veel minder vlees gaan eten, begon me toch al tegen te staan om diverse redenen. Mis het niet, ook weer vanwege prima recepten waarbij het nauwelijks opvalt dat er geen vlees in zit.

Dus wat mij betreft zit daar de crux.

Waar bij ons nog zeker winst te behalen is, is meer uit het seizoen eten en meer biologisch eten. Vaak is biologisch toch wel echt een stuk duurder.

Wat mij niet helemaal duidelijk is: vallen sojaproducten die zuivel vervangen onder peulvruchten? Als ik tofu, tempeh en alpro kwark mag meetellen zit ik wel aan die peulvruchten aanbeveling. Mijn zonde is kaas. Mag ik dan mijn rood vlees, wat ik niet eet, inwisselen voor kaas?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.