Eten Eten

Eten

De schijf van vijf

Alleen 'silken tofu' kan ik iets mee beginnen, daar maak ik chocolademousse mee.

Gewone tofu vind ik niet lekker, allerlei manieren geprobeerd.

Tempeh vind ik ook niet lekker, tenzij mijn Surinamse schoonzus er chips van bakt.

Linzen in een prutje, prima. Spliterwten in erwtensoep prima.
Capucijners, witte bonen, bruine bonen, dat wordt een dekenwapperconcert.

Het hele Voedingscentrum is één grote grap. Dat daar überhaupt nog mensen aandacht aan besteden. Margarine als gezonder bestempelen dan roomboter, ga weg. 

Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 17:12:

Alleen 'silken tofu' kan ik iets mee beginnen, daar maak ik chocolademousse mee.

Gewone tofu vind ik niet lekker, allerlei manieren geprobeerd.

Tempeh vind ik ook niet lekker, tenzij mijn Surinamse schoonzus er chips van bakt.

Linzen in een prutje, prima. Spliterwten in erwtensoep prima.
Capucijners, witte bonen, bruine bonen, dat wordt een dekenwapperconcert.

Eigenlijk komt het nooit uit om gezins te eten. 

Zondag knoflook?  Nee, want morgen moet ik een klant ontvangen! 

Maandag capucijners? Nee, want morgen moet ik sporten en dan is winderigheid niet welkom!

Dinsdag spinazie? Nee want morgen moet ik naar de tandarts die dan allemaal moeilijke vragen gaat stellen als ik daar lig met onrustige darmen. 

Woensdag spruitjes? Nee, zie bij maandag. 

Enzovoort enzovoort.........

😜

Als je alle adviezen van alle voedings- en milieuadviesclubs over zou nemen zou je als een asceet moeten leven zonder ook maar een beetje vreugde in je leven. Alles vegan, in een mega-geïsoleerd klein huisje met maximaal 16 graden, alles op de fiets en dan maar vooral allemaal doorleven op een vreugdeloze manier tot je 90e. 

Ik eet regelmatig vegetarisch, risotto’s en pasta’s voornamelijk, biologisch waar het kan, eigenlijk nooit een stuk vlees, maar meer in kleinere hoeveelheden verwerkt in gerechten, zoals stukjes chorizo in pasta of spekblokjes of zo. 
Maar altijd roomboter, margarine komt er niet in bij mij. Kaas van de markt. 
En ook wel eens een diepvries pizza in de oven of zo. Ben gelukkig gek op groenten en eet daar veel van. Verder kan die Schijf van Vijf me gestolen worden. 

Ik eet al grotendeels vegetarisch. Eet dan een vleesvervanger bij het avondeten of pinda’s/ei/noten. Zou wel meer peulvruchten willen eten, maar helaas houden mijn kinderen daar niet van. Gebruik wel bij elke maaltijd zuivel, maar probeer als toetje wel af en toe soja yoghurt. En qua kaas eet ik (als enige binnen mijn gezin) plantaardige plakken.

Ik ben Belg  . Ik doe niet aan de schijf van 5.
En al helemaal niet als die overduidelijk gesponsord wordt door milieu-maffia.

Ik hou van groenten, maar ik wil daar dagelijks een degelijk stuk vlees, vis of zeevruchten bij (en iets van koolhydraten). En droog brood 's middags is ook maar niets, dus daar gaat ook standaard vlees of vis op.

Van peulvruchten en kikkererwten hang ik zo'n beetje boven het toilet. Ain't gonna happen dat ik die naar binnen werk.

Ik vond de schijf van 5 al niks, maar het kan dus zelfs nog slechter worden. Hun teveel aan zuivel, brood en peulvruchten gaat het hier niet worden. 

Bakblik schreef op 09-04-2026 om 17:44:

[..]

Eigenlijk komt het nooit uit om gezond te eten.

Zondag knoflook? Nee, want morgen moet ik een klant ontvangen!

Maandag capucijners? Nee, want morgen moet ik sporten en dan is winderigheid niet welkom!

Dinsdag spinazie? Nee want morgen moet ik naar de tandarts die dan allemaal moeilijke vragen gaat stellen als ik daar lig met onrustige darmen.

Woensdag spruitjes? Nee, zie bij maandag.

Enzovoort enzovoort.........

😜

Even de typfout verbeterd.

Wij eten eigenlijk al behoorlijk lang volgens deze nieuwe richtlijnen. Het bevalt prima en we voelen ons er goed bij.

Edit: en wat de mileurichtlijnen betreft: ook dat is in het belang van ons aller gezondheid.

Het Voedingscentrum wordt door de Rijksoverheid gefinancierd 100% via subsidies van de ministeries van VWS en LVVN. 

Ik vond de schijf van vroeger altijd het duidelijkste. Die hing in een poster aan de wand van mijn schoolklas.

Ja, ik eet gezond; vermoedelijk gezonder dan die lui van het voedingscentrum zelf. En ja, ik let ook op het miljeu. 

Het blijkt al vele decennia dat het totaal niet helpt om mensen te indoctrineren. Die zeggen ja, dreunen de goede dingen op en doen daarna precies wat ze zelf willen. Maar zo'n Voedingscentrum krijgt daar dan weer een lekker sommetje voor en dat betekent  dat ze nooit meer iemand anders gehoorzamen dan D66 PvdA. Want daar komt de poen vandaan.

DeOnbekende schreef op 09-04-2026 om 17:42:

Het hele Voedingscentrum is één grote grap. Dat daar überhaupt nog mensen aandacht aan besteden. Margarine als gezonder bestempelen dan roomboter, ga weg.

Het ís gezonder. Wetenschappelijk bewezen feit hoor. Roomboter zit vol verzadigd vet. Slecht voor hart en bloedvaten.

rionyriony schreef op 09-04-2026 om 19:07:

Het Voedingscentrum wordt door de Rijksoverheid gefinancierd 100% via subsidies van de ministeries van VWS en LVVN.

Ik vond de schijf van vroeger altijd het duidelijkste. Die hing in een poster aan de wand van mijn schoolklas.

Ja, ik eet gezond; vermoedelijk gezonder dan die lui van het voedingscentrum zelf. En ja, ik let ook op het miljeu.

Het blijkt al vele decennia dat het totaal niet helpt om mensen te indoctrineren. Die zeggen ja, dreunen de goede dingen op en doen daarna precies wat ze zelf willen. Maar zo'n Voedingscentrum krijgt daar dan weer een lekker sommetje voor en dat betekent dat ze nooit meer iemand anders gehoorzamen dan D66 PvdA. Want daar komt de poen vandaan.

Indoctrineren? Het is een advies hè, geen verplichting.

ToetieToover schreef op 09-04-2026 om 15:38:

Humor, dit: Het zou beter zijn om nog meer peulvruchten te nemen, maar dat is volgens gezondheidsexpert Marije Verwijs van het Voedingscentrum niet realistisch. "Peulvruchten zijn voor veel mensen nog geen onderdeel van hun eetpatroon. Haalbaarheid is ook belangrijk."

Ja, haalbaarheid is belangrijk. Mijn voedingspatroon is mijns inziens gezond maar ik haal maar zelden een vinkje van de Eetmeter app. Werkelijk overal hebben ze wat op aan te merken. Heel irritant. Te weinig oliën en vetten vandaag, foei, maar die volle melk en 48+ kaas is ook niet goed hoor. Eh….dat is mijn vet voor vandaag dan toch?

Maar dat is ongezond vet, dat is het verschil. De aanbeveling betreft ONverzadigde vetten.

De nadruk ligt wel erg op bonen inderdaad, toch eten wij ze niet zo vaak. Zelfs niet iedere week.
Ik wil echt wel meer vegetarisch eten, maar het thuisfront vindt vleesvervangers niet lekker. 
Wanneer ik met linzen of bonen kook dan voelt het voor partner niet volwaardig en worden er 2 eieren bij gekookt. 
Best een dilemma, want oudste eet al niet zo makkelijk en partner heeft diabetes en vindt dat hij eiwitten nodig heeft.
Maar altijd en overal vlees bij en doorheen staat mij ook tegen. 

Evaluna schreef op 09-04-2026 om 19:23:

De nadruk ligt wel erg op bonen inderdaad, toch eten wij ze niet zo vaak. Zelfs niet iedere week.
Ik wil echt wel meer vegetarisch eten, maar het thuisfront vindt vleesvervangers niet lekker.
Wanneer ik met linzen of bonen kook dan voelt het voor partner niet volwaardig en worden er 2 eieren bij gekookt.
Best een dilemma, want oudste eet al niet zo makkelijk en partner heeft diabetes en vindt dat hij eiwitten nodig heeft.
Maar altijd en overal vlees bij en doorheen staat mij ook tegen.

Er bestaat veel onwetendheid over voedsel. Voor je partner vóelt het niet volwaardig, maar dat is het wel. Peulvruchten zijn een uitstekende, goedkope en gezonde vleesvervanger.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.