Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:04:

Ik maak me best zorgen om de gigantische hoeveelheid besmettingen. Het lijkt welhaast nog meer dan tijdens die 1e piek in maart vorig jaar.
En dat ondanks de vaccinaties.

Ik heb even wat nuchtere relativering nodig

Het is logisch dat veel mensen besmet raken nu we met die uiterst besmettelijke Delta-variant zitten. In feite was het gewone leven ook weer grotendeels op gang gekomen. We zijn het virus waarschijnlijk allemaal wel een keer tegengekomen de afgelopen periode! In mijn familie waren alweer een aantal weken geleden ook een aantal besmettingen, opgelopen op de (allereerste post-Corona bijeenkomst van de) bejaardensoos. Gelukkig allemaal gevaccineerd en ook niet erg ziek geworden. Uit die bijeenkomst zijn wel twee IC-opnames voortgekomen. 

Je zou hopen dat mensen die van zichzelf weten dat ze kwetsbaar zijn, want niet-gevaccineerd, man, met overgewicht en 45+, of gevaccineerd 70+ met onderliggend lijden, zich sinds de oplopende besmettingen weer wat terughoudender opstellen. Niet alle ongevaccineerden zullen zo alert zijn (want als je denkt dat Corona niet bestaat, waarom zou je?) maar een aantal zullen zeker sinds een aantal weken, sinds dit soort verhalen de ronde doen, weer op hun hoede zijn. Ik merk onder de oudjes in mijn familie in ieder geval duidelijk meer voorzichtigheid.

Wat nu de ziekenhuizen binnenkomt, zijn grotendeels besmettingen van voor de eerste maatregelen. Je zit nou eenmaal met een flinke vertraging. Die toenemende voorzichtigheid gaan we hopelijk in de komende week ergens terugzien in de cijfers, met name in die van de ziekenhuisopnames. Ik heb wel de indruk dat de ernst pas afgelopen vrijdag écht is ingedaald. Op het werk bijvoorbeeld zijn ze nu (gelukkig) weer flink strenger! De regels voor bijeenkomsten zijn weer heel strak aangetrokken. Goed zo! 

En nou maar hopen dat er snel wordt begonnen met boosteren en dat er zich toch ook nog wat spijtoptanten bij de prikstraten melden om dat vermaledijde 2G te ontlopen. Ook daar zit natuurlijk een vertraging in maar dan moet je dus hopen dat je met de huidige maatregelen de toestroom naar de ziekenhuizen flink kan gaan afknijpen. Ik vind het allemaal tricky maar tegelijkertijd sluit ik niet uit dat het lukt. Ik hoop dat nu de ziekenhuizen serieus zicht hebben op afvlakking, en dat moet er toch hoe dan ook wel in zitten, ze net iets gemakkelijker nog even een tandje kunnen bijzetten dan toen ze nog angstig moesten toekijken terwijl de stroom aanzwelde. 

Ik hou dus goede moed! 

Beetje hoopgevend nieuws: 

https://www.nu.nl/coronavirus/6167971/aanscherping-coronamaatregelen-leidt-nog-niet-tot-grote-run-op-prikken.html

Het aantal prikken dat de afgelopen week bij de GGD's werd gezet, is opgelopen tot 122.647. Dat betekent een toename van ruim 10 procent ten opzichte van een week eerder en een plus van 32 procent vergeleken met de laatste week van oktober, zo blijkt maandag uit nieuwe weekcijfers van koepelorganisatie GGD GHOR.

Of de toename volledig toe te schrijven valt aan de afgelopen vrijdag aangescherpte coronamaatregelen, is nog niet duidelijk. Wel is het gemiddeld aantal prikken per dag de afgelopen drie weken gestaag opgelopen. Het daggemiddelde kwam vorige week uit op 17.521, waar dat er in de twee weken ervoor nog respectievelijk 13.268 en 15.908 waren.

Voor deze week staan 65.289 vaccinatieafspraken gepland bij de GGD's in Nederland. Dat is bijna 11 procent meer dan vorige week.

gr Angela

ik ben in de 40 en mijn man in de 50 en beiden met astrazeneca gevaccineerd

Hebben mensen gisteren Op1 gezien?
Ik denk dat ik vanmiddag ga terug kijken.

https://www.metronieuws.nl/televisie/2021/11/op1-corona-umc-utrecht/

Ik heb vanochtend een aantal politieke partijen gemaild om te op te roepen in te stemmen met een 2G-beleid. Ik leef niet in de illusie dat ze mijn mail vandaag nog uitgebreid zullen bestuderen. Maar ik hoop dat meer mensen druk op ze zullen uitoefenen. Ik ben het nogal zat tot 'de zwijgende meerderheid' te horen. 

Ik heb daarbij aangegeven dat ik van mening ben dat 2G geen vaccinatiedwang is maar het opnemen van de verantwoordelijkheid van een rechtmatige, bewuste en principiële keuze. Als je 2G als vaccinatiedwang opvat, is de keuze kennelijk helemaal niet zo principieel, want dan hangt het van de mate van ongemak af of men bereid is eraan vast te houden. Bepaalt de bereidheid van ánderen om zich aan beperkingen te onderwerpen of mensen bereid zijn de eigen overtuigingen te volgen? Om te doen wat ze menen dat hun God van ze vraagt? Ik wil de relatie van mensen met hun God beslist niet in de weg staan maar ik voel me ook niet geroepen erin te bemiddelen. En ik heb respect voor andermans principiële beslissingen en ik ben doorgaans ook bereid er ruimte voor te maken. Maar in dit geval vind ik de claim buitensporig disproportioneel. De alternatieven voor 2G zijn zo bezwaarlijk voor de hele samenleving dat je niet kan claimen dat het afwijzen van 2G in het algemeen belang is. 

Ik ben heel benieuwd naar het debat. Ik ga het wel met een scheef oog volgen (naast het werk, moet helaas vanmiddag en vanavond zelf werken)

Lollypopje schreef op 16-11-2021 om 10:54:

Hebben mensen gisteren Op1 gezien?
Ik denk dat ik vanmiddag ga terug kijken.

https://www.metronieuws.nl/televisie/2021/11/op1-corona-umc-utrecht/

Dat ziet eruit als een heel goed, informatief programma! Wat goed dat ze zoiets maken. 

Sophia_! schreef op 04-09-2021 om 12:59:

Laat die groep dan maar overal voor testen.

En dan wel betalen voor te testen

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-11-2021 om 13:30

Mija schreef op 16-11-2021 om 11:49:

Ik heb vanochtend een aantal politieke partijen gemaild om te op te roepen in te stemmen met een 2G-beleid. Ik leef niet in de illusie dat ze mijn mail vandaag nog uitgebreid zullen bestuderen. Maar ik hoop dat meer mensen druk op ze zullen uitoefenen. Ik ben het nogal zat tot 'de zwijgende meerderheid' te horen.

Ik heb daarbij aangegeven dat ik van mening ben dat 2G geen vaccinatiedwang is maar het opnemen van de verantwoordelijkheid van een rechtmatige, bewuste en principiële keuze. Als je 2G als vaccinatiedwang opvat, is de keuze kennelijk helemaal niet zo principieel, want dan hangt het van de mate van ongemak af of men bereid is eraan vast te houden. Bepaalt de bereidheid van ánderen om zich aan beperkingen te onderwerpen of mensen bereid zijn de eigen overtuigingen te volgen? Om te doen wat ze menen dat hun God van ze vraagt? Ik wil de relatie van mensen met hun God beslist niet in de weg staan maar ik voel me ook niet geroepen erin te bemiddelen. En ik heb respect voor andermans principiële beslissingen en ik ben doorgaans ook bereid er ruimte voor te maken. Maar in dit geval vind ik de claim buitensporig disproportioneel. De alternatieven voor 2G zijn zo bezwaarlijk voor de hele samenleving dat je niet kan claimen dat het afwijzen van 2G in het algemeen belang is.

Ik ben heel benieuwd naar het debat. Ik ga het wel met een scheef oog volgen (naast het werk, moet helaas vanmiddag en vanavond zelf werken)

Goed gedaan!

https://nos.nl/artikel/2405847-meerderheid-nederlanders-achter-2g-systeem-maar-steun-voor-coronabeleid-daalt

'Maar' 55% is ronduit voor. Gelukkig een meerderheid maar niet eens zo'n grote. Dat verbaast me eigenlijk wel. Er zijn een boel gevaccineerden die een stuk milder en liever zijn dan ik 😂. 

Wat ik opmerkelijk vind:

"Ruim 60 procent van de PVV-stemmers is juist voorstander."

Ik ben benieuwd wat Wilders daar nou voor chocola van maakt! 

Mija schreef op 16-11-2021 om 14:09:

https://nos.nl/artikel/2405847-meerderheid-nederlanders-achter-2g-systeem-maar-steun-voor-coronabeleid-daalt

'Maar' 55% is ronduit voor. Gelukkig een meerderheid maar niet eens zo'n grote. Dat verbaast me eigenlijk wel. Er zijn een boel gevaccineerden die een stuk milder en liever zijn dan ik 😂.

Wat ik opmerkelijk vind:

"Ruim 60 procent van de PVV-stemmers is juist voorstander."

Ik ben benieuwd wat Wilders daar nou voor chocola van maakt!

Wat is daar zo gek aan? 

Wilders is toch geen wappie? 

Nee, Wilders is zelf ook gevaccineerd. 

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

16-11-2021 om 14:36

redbulletje schreef op 16-11-2021 om 14:19:

Nee, Wilders is zelf ook gevaccineerd.

Ik ook en ik ben geen wappie, maar vind 2G echt wel uitsluiting en buitensluiting zolang er geen wettelijke vaccinatieverplichting is. Ik vind laten testen voor toegang voor ongevaccineerden prima, want dan sluit je ze niet uit en buiten. Iedereen moet kunnen deelnemen aan de maatschappij. Ik ben dus tegen 2G, maar wel gevaccineerd. En ben dus echt tegen buitensluiten van groepen mensen.

redbulletje schreef op 16-11-2021 om 14:13:

[..]

Wat is daar zo gek aan?

Wilders is vast geen wappie en ik neem meteen aan dat hij zelf gevaccineerd is maar hij staat niet bekend als groot fan van 2G. Hij verzette zich al tegen het überhaupt invoeren van de QR-code. 

In het AD van vandaag: "Opvallend is ook de steun onder de PVV-aanhang: ruim 60 procent is voor, terwijl die partij in de Kamer juist een fervent tegenstander is van het kabinetsplan."

Als politicus is dat een pijnlijke positie, als je kiezers in meerderheid voor iets zijn waar je zelf tegen hebt lopen ageren. Ik ben dus echt benieuwd hoe hij zich gaat opstellen in het debat. 

Poison schreef op 16-11-2021 om 14:36:

[..]

Ik ook en ik ben geen wappie, maar vind 2G echt wel uitsluiting en buitensluiting zolang er geen wettelijke vaccinatieverplichting is. Ik vind laten testen voor toegang voor ongevaccineerden prima, want dan sluit je ze niet uit en buiten. Iedereen moet kunnen deelnemen aan de maatschappij. Ik ben dus tegen 2G, maar wel gevaccineerd. En ben dus echt tegen buitensluiten van groepen mensen.

Hier kan ik me nou echt helemaal niet in verplaatsen. Als ik mezelf principieel niet wil vaccineren, heb ik echt honderd keer liever 2G want dan kan ik mijn principes eerbiedigen áls ik de consequenties neem. Die draag ik dan met enige woede maar vooral met trots en waardigheid. 

Maar met een vaccinatieplicht wordt de vrijheid me helemaal ontnomen. Dan kan ik weliswaar 'meedoen' met de rest maar ik haat ze als de pest omdat ze me hebben gedwongen mijn overtuigingen te verloochenen. In dat geval zou mijn woede en verontwaardiging nóg veel groter zijn. 

Waarom denk jij dat een vaccinatieplicht beter is? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.