Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Hoewel het me aan alle kanten tegenstaat, ben ik intussen steeds meer voor een lockdown voor ongevaccineerden. Uit bescherming voor henzelf en om zorg voor anderen beschikbaar te houden.

Een bekende van me is in het ziekenhuis opgenomen vanwege corona. Een voorheen gezonde dertiger die momenteel niets meer kan. Antivaxx, wilde geen "troep" in zijn lichaam. Ik wil niet weten wat voor "troep" hij nu toegediend krijgt, naast die hoge doses zuurstof die hij nodig heeft. Maar nu wil hij wel... 

En ik kan alleen maar denken: wat ben je toch een ongelooflijke #@#&* (vul maar in..). 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2021 om 11:22

Malibu2 schreef op 15-11-2021 om 11:15:

Hoewel het me aan alle kanten tegenstaat, ben ik intussen steeds meer voor een lockdown voor ongevaccineerden. Uit bescherming voor henzelf en om zorg voor anderen beschikbaar te houden.

Een bekende van me is in het ziekenhuis opgenomen vanwege corona. Een voorheen gezonde dertiger die momenteel niets meer kan. Antivaxx, wilde geen "troep" in zijn lichaam. Ik wil niet weten wat voor "troep" hij nu toegediend krijgt, naast die hoge doses zuurstof die hij nodig heeft. Maar nu wil hij wel...

En ik kan alleen maar denken: wat ben je toch een ongelooflijke #@#&* (vul maar in..).

Ik heb echt geen medelijden met dat soort mensen. 

Tickel schreef op 15-11-2021 om 11:22:

[..]

Ik heb ook geen medelijden met hem. Maar ik vind het zo ongelooflijk dom van hem. En het heeft niet alleen gevolgen voor hemzelf, maar ook voor anderen.

Tickel schreef op 15-11-2021 om 11:22:

[..]

Ik heb alleen medelijden met het zorgersoneel en de mensen die nu geen zorg kunnen krijgen.

Het enige wat je nog kunt hopen is dat hierdoor bij de antivaxxers waar die mee omgaat misschien een belletje gaat rinkelen.

Fleurtje_5 schreef op 15-11-2021 om 09:59:

[..]

Als ik woorden van artsen herhaal krijg ik een waarschuwing of worden ze gewist wegens herhaling of een keer zelfs wegens desinformatie. 

Dat ligt niet aan de woorden van de arts, maar aan de conclusies die jij daaraan verbind, die volledig uit zijn verband of context zijn getrokken. Jij citeert soms artsen die volledig het tegendeel bepleitten van wat jij daar vervolgens uithaalt. Zelf zie je het niet eens. 

Het is ook erg lastig om wetenschap te interpreteren als je er zelf geen kaas van gegeten hebt. Daarom moet je zoiets ook overlaten aan experts.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

15-11-2021 om 13:11

Lollypopje schreef op 15-11-2021 om 11:33:

[..]

Ik heb alleen medelijden met het zorgersoneel en de mensen die nu geen zorg kunnen krijgen.

Het enige wat je nog kunt hopen is dat hierdoor bij de antivaxxers waar die mee omgaat misschien een belletje gaat rinkelen.

Hier hetzelfde! Daarom zou mijn voorkeur zijn een lockdown voor niet gevaccineerden. 

Als iedereen voordat ze de supermarkt inlopen eerst hun mondkapje opdoen, daarna hun winkelwagen schoonmaken en hun handen ontsmetten zal dat heel veel helpen, omdat de spullen in de supermarkt dan niet besmet raken.
Helaas zijn er weer teveel mensen die daar schijt aan hebben en zelfs hun handen niet willen wassen na toiletbezoek.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2021 om 13:50

Poezie schreef op 15-11-2021 om 13:18:

Als iedereen voordat ze de supermarkt inlopen eerst hun mondkapje opdoen, daarna hun winkelwagen schoonmaken en hun handen ontsmetten zal dat heel veel helpen, omdat de spullen in de supermarkt dan niet besmet raken.
Helaas zijn er weer teveel mensen die daar schijt aan hebben en zelfs hun handen niet willen wassen na toiletbezoek.

Die kans is zeer klein. Als iedereen gewoon z'n mondkap opzet en daarna handen ontsmet voordat je een winkelwagen pakt is de kans nihil.

Oppervlakken

De kans dat het coronavirus SARS-CoV-2 zich verspreidt via pakketjes of oppervlakken (bijvoorbeeld een deurklink, winkelwagen of toetsenbord) lijkt klein. In het laboratorium is weliswaar aangetoond dat dit kan, maar dat was bij ideale omstandigheden die in de praktijk zelden zullen voorkomen. Het belangrijkste blijft: houd de kans zo klein mogelijk en was regelmatig je handen met water en zeep.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

Poezie schreef op 15-11-2021 om 13:18:

Dit idee over besmetting via 'oppervlakken' zoals winkelwagens en verpakkingen in de supermarkt wordt niet onderbouwd door wetenschappelijk bewijs:  

" Winkelwagentjes ontsmetten, deurkrukken openen met de elleboog, knopjes indrukken met een plastic staafje: het zou goed kunnen dat het allemaal geen coronabal heeft uitgemaakt. De kans dat het virus via oppervlaktes van mens tot mens kan springen, is ‘niet significant’ en ‘niet eens meetbaar’."

Artikel uit de Volkskrant1 augustus 2020 met als titel: Hoogleraar: winkelwagentjes soppen sloeg nergens op

Verwijst naar dit onderzoek gepubliceerd in The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30561-2/fulltext?dgcid=raven_jbs_etoc_email

PS Wat Tickel zegt dus

Ik maak me best zorgen om de gigantische hoeveelheid besmettingen. Het lijkt welhaast nog meer dan tijdens die 1e piek in maart vorig jaar. 
En dat ondanks de vaccinaties. 

Ik heb even wat nuchtere relativering nodig

Tickel schreef op 15-11-2021 om 13:50:

[..]

Die kans is zeer klein. Als iedereen gewoon z'n mondkap opzet en daarna handen ontsmet voordat je een winkelwagen pakt is de kans nihil.

Oppervlakken

De kans dat het coronavirus SARS-CoV-2 zich verspreidt via pakketjes of oppervlakken (bijvoorbeeld een deurklink, winkelwagen of toetsenbord) lijkt klein. In het laboratorium is weliswaar aangetoond dat dit kan, maar dat was bij ideale omstandigheden die in de praktijk zelden zullen voorkomen. Het belangrijkste blijft: houd de kans zo klein mogelijk en was regelmatig je handen met water en zeep.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

Andere besmettingen zoals met bacteriën zijn ook niet fijn.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2021 om 14:10

Poezie schreef op 15-11-2021 om 14:04:

[..]

Andere besmettingen zoals met bacteriën zijn ook niet fijn.

Ja ach, die voorkom je toch niet. Zeker pre corona niet. Desinfecteerde jij je handen iedere keer als je naar de supermarkt ging voordat corona er was? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-11-2021 om 14:11

Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:04:

Ik maak me best zorgen om de gigantische hoeveelheid besmettingen. Het lijkt welhaast nog meer dan tijdens die 1e piek in maart vorig jaar.
En dat ondanks de vaccinaties.

Ik heb even wat nuchtere relativering nodig

Ik vind het ook spannend. Qua besmettingen zitten we op een all time high. Klein lichtpuntje is dat de ziekenhuisopnames lang niet zo hoog zijn als je op basis van besmettingen zou verwachten. Vaccins doen dus behoorlijk goed werk. Ik hoop dat 3 weken lock down light genoeg is. En vooral dat men zich ook aan de regels én adviezen houdt. Want het staat of valt bij "therapietrouw".

Tickel schreef op 15-11-2021 om 14:10:

[..]

Ja ach, die voorkom je toch niet. Zeker pre corona niet. Desinfecteerde jij je handen iedere keer als je naar de supermarkt ging voordat corona er was?

Als iedereen gewoon zijn handen wast (vooral na toiletbezoek) zullen de winkelwagentjes een stuk minder plakkerig aanvoelen.

Poezie schreef op 15-11-2021 om 14:12:

[..]

Als iedereen gewoon zijn handen wast (vooral na toiletbezoek) zullen de winkelwagentjes een stuk minder plakkerig aanvoelen.

Dat is een waarheid als een koe! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.