Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
EnchantedDragonfly18
15-11-2021 om 14:32
Poezie schreef op 15-11-2021 om 14:12:
[..]
Als iedereen gewoon zijn handen wast (vooral na toiletbezoek) zullen de winkelwagentjes een stuk minder plakkerig aanvoelen.
Klopt. Maar dat is niet iets wat alleen in het coronatijdperk voor komt. Ik heb al jaren standaard een flesje desinfectie in mijn tas. Let ook op dat ik niet aan mijn gezicht zit totdat ik weer mijn handen heb gewassen of gedesinfecteerd.
Gifkikker
15-11-2021 om 14:34
Coreopsis schreef op 15-11-2021 om 14:11:
[..]
Ik vind het ook spannend. Qua besmettingen zitten we op een all time high. Klein lichtpuntje is dat de ziekenhuisopnames lang niet zo hoog zijn als je op basis van besmettingen zou verwachten. Vaccins doen dus behoorlijk goed werk. Ik hoop dat 3 weken lock down light genoeg is. En vooral dat men zich ook aan de regels én adviezen houdt. Want het staat of valt bij "therapietrouw".
Aan de therapietrouw twijfel ik wel, iedereen is er moe van geloof ik.
De vaccins doen inderdaad wel hun werk, maar dan nog gaat het hard in de ziekenhuizen, (En we zijn er nog lang niet, zei Kuipers vanmorgen). 250 opnames per dag op dit moment, dat is echt veel.
OmaVan2
15-11-2021 om 14:50
Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:04:
Ik maak me best zorgen om de gigantische hoeveelheid besmettingen. Het lijkt welhaast nog meer dan tijdens die 1e piek in maart vorig jaar.
En dat ondanks de vaccinaties.
Ik heb even wat nuchtere relativering nodig
Toen hadden wij geen idee hoeveel besmettingen er echt waren. Gelukkig zijn er veel minder ziekenhuis opnames als eind maart 2020.
Gifkikker
15-11-2021 om 14:56
OmaVan2 schreef op 15-11-2021 om 14:50:
[..]
Toen hadden wij geen idee hoeveel besmettingen er echt waren. Gelukkig zijn er veel minder ziekenhuis opnames als eind maart 2020.
We hadden idd geen idee toen. Het valt mij nu misschien ook meer op, omdat in mijn omgeving al 1,5 jaar vrijwel niemand ziek is geweest en nu bij bosjes. Zoveel bekenden die nu ziek zijn, echt absurd.
Isalinde
15-11-2021 om 14:57
Hoopvol nieuws over de therapietrouw:
'Het is echt een stuk rustiger dan voorheen', meldt de ANWB op de eerste maandag van het nieuwe thuiswerkadvies. Sinds vrijdag geldt de aanbeveling om weer zoveel mogelijk thuis te werken, daardoor is het een relatief rustige ochtendspits.
Rond 08.00 uur, wanneer het meestal het drukst is op de weg, stond er zo'n 92 kilometer file. Om kwart voor negen was daar nog 10 kilometer van over. ,,En die waren het gevolg van een ongeval en wegwerkzaamheden', aldus de ANWB. ,,Vorige week stond er rond dit tijdstip nog ongeveer 100 kilometer file."
Zowel de wisselende aanhalingstekens als het vetgedrukte komen overigens uit de bron (liveblog De Gelderlander).
Lollypopje
15-11-2021 om 15:01
Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:56:
[..]
We hadden idd geen idee toen. Het valt mij nu misschien ook meer op, omdat in mijn omgeving al 1,5 jaar vrijwel niemand ziek is geweest en nu bij bosjes. Zoveel bekenden die nu ziek zijn, echt absurd.
Dat is eigenlijk ook niet gek. Mensen zijn in de laatste 1,5 jaar steeds lakser geworden met de maatregelen.
Gifkikker
15-11-2021 om 15:03
Lollypopje schreef op 15-11-2021 om 15:01:
[..]
Dat is eigenlijk ook niet gek. Mensen zijn in de laatste 1,5 jaar steeds lakser geworden met de maatregelen.
Dat klopt wel. Ik ben daar zelf vast ook schuldig aan.
Niet dat ik in drukke kroegen ben geweest ofzo, maar je gaat toch wat minder oppassen met alles.
redbulletje
15-11-2021 om 15:12
Lollypopje schreef op 15-11-2021 om 15:01:
[..]
De vaccinaties raken uitgewerkt. Ze hadden in oktober al moeten boosteren bij de ouderen.
Schemerlampje
15-11-2021 om 15:13
Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:04:
Ik maak me best zorgen om de gigantische hoeveelheid besmettingen. Het lijkt welhaast nog meer dan tijdens die 1e piek in maart vorig jaar.
En dat ondanks de vaccinaties.
Ik heb even wat nuchtere relativering nodig
In de eerste golf werden alleen mensen getest die in het ziekenhuis terecht kwamen. We hebben dus geen idee hoe hoog de besmettingen toen lagen. Langzamerhand is dat testen meer uitgebreid. Nu testen ook mensen thuis die misschien geen klachten hebben, maar op bezoek willen bij een kwetsbare. Daar komen ook positieve tests uit. Een jaar geleden gebeurde dat nog niet.
Ysenda
15-11-2021 om 15:25
redbulletje schreef op 15-11-2021 om 15:12:
[..]
De vaccinaties raken uitgewerkt. Ze hadden in oktober al moeten boosteren bij de ouderen.
Die vaccinaties werken nog prima, alleen bij een deel van de ouderen merk je een achteruit gang, dat is bij alle andere vaccins ook het geval.
In het najaar zitten we dichter op elkaar, het is vochtiger buiten dat helpt allemaal erg mee om virussen over te dragen.
Tel daar het versoepelen van de maatregelen en ook het uitblijven van een griepgolf vorig jaar door het afstandhouden bij op en je komt aan meer zieke mensen.
Dan testen we nu ook meer en weet je welke 'griep/covid/verkoudheid' je hebt.
OmaVan2
15-11-2021 om 15:28
Gifkikker schreef op 15-11-2021 om 14:56:
[..]
De maatschappij ging dicht half maart 2020 en toen was het ook echt stil. Ik woon in de buurt van een drukke weg, ik heb daar in maart 2020 wel eens staan kijken, me verbazend dat het midden op de dag zo stil was. Nu is het gewoon weer ouderwets druk. Hetzelfde bij de winkels en restaurants.
Sun.lover
15-11-2021 om 15:30
redbulletje schreef op 15-11-2021 om 15:12:
[..]
Ik heb de technische briefing zitten kijken en zoveel uitwerking is er niet hoor. De effectiviteit tegen ernstig ziek worden bij ouderen zakt van 96 naar 89%. En dat is nog steeds een fantastische werking.
Lollypopje
15-11-2021 om 16:12
Blijkbaar hebben mensen vaker bluetooth connectie nadat ze gevaccineerd zijn. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit juist een argument voor vaccineren 
https://www.thebestsocial.media/nl/twitter-willem-bluetooth/
BumpyGrasshopper95
15-11-2021 om 16:15
Lollypopje schreef op 15-11-2021 om 16:12:
Blijkbaar hebben mensen vaker bluetooth connectie nadat ze gevaccineerd zijn. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit juist een argument voor vaccineren
Hier juist een verslechtering na vaccinatie. Betekent het dat ik dus géén antistoffen heb aan gemaakt? 🤪
EnchantedDragonfly18
15-11-2021 om 16:23
Lollypopje schreef op 15-11-2021 om 16:12:
Nog niet ervaren, maar mijn wifi doet het nu wel 10 km verderop.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.