Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

uitvliegen.... en mama valt in het beruchte zwarte gat


ik heb alleen de to gelezen, maar waarom ga je geen vrijwilligerswerk doen?!

Kersje schreef op 08-02-2023 om 15:33:

[..]

Maar dan is daar toch ook nog een partner die de kinderen een keer voor zijn rekening kan nemen? Of in het geval van een alleenstaande moeder, een oppas of als kinderen bij vader zijn? Ik denk dat er, in het geval van échte vriendschappen, er altijd wel een mouw aan te passen is om elkaar zo nu en dan te zien, ongeacht de afstand.

Maar dan kom je weer bij hetzelfde uit als waar het hier in dit draadje vaak om gaat, dat je ook afhankelijk bent van een ander of die wil er is. Ik vind 30 minuten afstand nl helemaal niet ver, zelfs niet voor een spontane afspraak. Destijds blijf je logeren mocht het echt laat worden of te diep in het glaasje hebben gekeken haha.

Ooit woonde ik in Utrecht en deed ik er soms ook dik een half uur over om naar de andere kant van Utrecht te komen bij een vriendin.

Natuurlijk is er best een mouw aan te passen en is het ook niet zo dat er helemaal geen tijd meer is voor vrienden. Alleen je bent gewoon een stuk drukker in die levensfase en vaak ook vermoeider. En misschien heb je -na een dag tussen de kinderen- ook wel minder behoefte aan nog meer sociaal contact en juist meer aan even helemaal niets.

Ik wel in ieder geval. 

Kersje schreef op 08-02-2023 om 15:33:

[..]

Maar dan is daar toch ook nog een partner die de kinderen een keer voor zijn rekening kan nemen? Of in het geval van een alleenstaande moeder, een oppas of als kinderen bij vader zijn? Ik denk dat er, in het geval van échte vriendschappen, er altijd wel een mouw aan te passen is om elkaar zo nu en dan te zien, ongeacht de afstand.

Maar dan kom je weer bij hetzelfde uit als waar het hier in dit draadje vaak om gaat, dat je ook afhankelijk bent van een ander of die wil er is. Ik vind 30 minuten afstand nl helemaal niet ver, zelfs niet voor een spontane afspraak. Destijds blijf je logeren mocht het echt laat worden of te diep in het glaasje hebben gekeken haha.

Ooit woonde ik in Utrecht en deed ik er soms ook dik een half uur over om naar de andere kant van Utrecht te komen bij een vriendin.

Dat dacht ik ook al, wat is nu een half uur. En hier mogen vrienden ook altijd blijven eten of logeren, geen probleem. Maar dat is misschien dan toch afhankelijk van wie je treft in je omgeving.

Bijtje82

Bijtje82

08-02-2023 om 16:04

troelahoep schreef op 08-02-2023 om 15:45:

[..]

Dat dacht ik ook al, wat is nu een half uur. En hier mogen vrienden ook altijd blijven eten of logeren, geen probleem. Maar dat is misschien dan toch afhankelijk van wie je treft in je omgeving.

Een half uur is niks hoor. Maar het is niet dat je ff zegt langs te komen voor koffie ofzo. Dan ga je toch vaal al wat langer. 

Ff koffie drinken is voor mij een uurtje en dan weer verder. Dan is half uur rijden wel weer ver.

Bijtje82 schreef op 08-02-2023 om 16:04:

[..]

Een half uur is niks hoor. Maar het is niet dat je ff zegt langs te komen voor koffie ofzo. Dan ga je toch vaal al wat langer.

Ff koffie drinken is voor mij een uurtje en dan weer verder. Dan is half uur rijden wel weer ver.

klopt, dan wordt het al gauw een dagdeel. Of je combineert het met iets dat je toevallig al in de buurt moest doen.

troelahoep schreef op 08-02-2023 om 15:30:

[..]

Ik vind dat niet zo logisch als jij het stelt. Van werk wordt niet iedereen gelukkig, van vriendschappen doorgaans wel. En het hebben van kinderen kun je combineren met het onderhouden van vriendschappen volgens mij. Je zou je vrienden kunnen betrekken bij je gezinsleven. Maar dat laatste gebeurt weinig in mijn beleving; iets wat hier werd bevestigd door iemand: naar de dierentuin gaan doen mensen vaak liever met hun eigen gezin.

Tuurlijk valt alles te combineren. Maar het gaat er ook om wat ieders behoefte is. Bijtje geeft bv aan graag spontane dingen te doen met anderen; dat kan, maar houdt niet iedereen van. Sommigen wilken liever gepland afspreken. En dagjes weg bv liever met eigen gezin is ook niks mis mee. Misschien zitten Bijtje en haar vriendinnen wel niet op een lijn daarin. 

Jippox schreef op 08-02-2023 om 15:43:

[..]

Natuurlijk is er best een mouw aan te passen en is het ook niet zo dat er helemaal geen tijd meer is voor vrienden. Alleen je bent gewoon een stuk drukker in die levensfase en vaak ook vermoeider. En misschien heb je -na een dag tussen de kinderen- ook wel minder behoefte aan nog meer sociaal contact en juist meer aan even helemaal niets.

Ik wel in ieder geval.

Jij wel, maar velen ook niet. Die halen juist weer energie uit een avondje weg met vrienden. Het is niet per definitie een leeftijd of fase tussen 30-50 (ik noem maar een leeftijd) waarin mensen drukker zijn, maar soms ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen en ja, dat is voor ieder individu anders.

Ik zal een uitspraak, die een vriend zo’n 30 jaar geleden uitsprak, ook nooit meer vergeten: ‘echte vriendschap is er voor die ander zijn als het jou totaal niet uitkomt’

Bijdrage van een hele tijd terug in deze draad (mosterd??)  maar ik herken het helemaal. '...dat komt vooral vanwege mijn fantastische aanleg voor chagrijnig kijken terwijl ik in een opperbest humeur ben.' 
Op (voor mij onverwacht genomen) foto's kijk ik vaak knorrig. Heb dan ook de leeftijd waarop de zwaartekracht hard aan mijn gezicht trekt, dat helpt ook al niet mee. Grrr.

Bijtje82

Bijtje82

08-02-2023 om 16:45

fianne schreef op 08-02-2023 om 16:16:

Bijdrage van een hele tijd terug in deze draad (mosterd??) maar ik herken het helemaal. '...dat komt vooral vanwege mijn fantastische aanleg voor chagrijnig kijken terwijl ik in een opperbest humeur ben.'
Op (voor mij onverwacht genomen) foto's kijk ik vaak knorrig. Heb dan ook de leeftijd waarop de zwaartekracht hard aan mijn gezicht trekt, dat helpt ook al niet mee. Grrr.

Dat was mijn uitspraak denk ik? Of anders zou hij van mij kunnen zijn. Daardoor lijk ok minder makkelijk benaderbaar ofzo.

Gingergirl schreef op 08-02-2023 om 16:07:

[..]

Tuurlijk valt alles te combineren. Maar het gaat er ook om wat ieders behoefte is. Bijtje geeft bv aan graag spontane dingen te doen met anderen; dat kan, maar houdt niet iedereen van. Sommigen wilken liever gepland afspreken. En dagjes weg bv liever met eigen gezin is ook niks mis mee. Misschien zitten Bijtje en haar vriendinnen wel niet op een lijn daarin.

Het ding met spontane afspraken is dat het vaak gewoon niet gebeurt of niet uitkomt en zeker niet als de afstand wat groter is.

Als ik doordeweeks in de avond iets wil plannen, dan kan dat best, maar niet als ik het de dag zelf pas voorstel en mijn man dat ook zo doet. Dan krijg je situaties dat we opeens beide iets hebben afgesproken en geen oppas hebben om bij dochter te zijn, laat staan haar naar sport te brengen/halen. In een relatie en met kinderen, stem je zoiets wel even af doorgaans.

Ik zou het dan weer niet chill vinden als ik oppas regel en alle mensen waarmee ik afspreek opeens afzeggen.

Heel praktisch denk dat nog steeds klopt dat vrienden maken (en daar makkelijk vaak of weinig mee afspreken) iets is wat bij veek mensen tot eind 20 plaatsvindt. Alle vrienden die je op dat moment hebt,  daarmee ga je de rest van je leven in en dan kun je daarin variëren qua hoeveelheid en frequentie (als iedereen tegelijk kleine kinderen heeft dan maakt dat het makkelijker want dan weet je dat het weer beter zal gaan). En  als werk druk is of iemand verhuist dan vind je daar ook wel.weer een modus in.

Maar na die tijd nieuwe vrienden maken en daar diezelfde vertrouwdheid en gemak in afspreken (of niet) mee opbouwen dat is nu eenmaal moeilijker omdat de spoeling dunner is. Ik heb in de afgelopen 15 jaar misschien vier of vijf  vriendschappen opgedaan en heb daarnaast (uit de periode toen ik 15-25 jaar was) twee actieve vriendenkringen plus nog losse vriendinnen. 

Gr Angela 

Bijtje82

Bijtje82

08-02-2023 om 20:18

Angela1967 schreef op 08-02-2023 om 18:45:

Heel praktisch denk dat nog steeds klopt dat vrienden maken (en daar makkelijk vaak of weinig mee afspreken) iets is wat bij veek mensen tot eind 20 plaatsvindt. Alle vrienden die je op dat moment hebt, daarmee ga je de rest van je leven in en dan kun je daarin variëren qua hoeveelheid en frequentie (als iedereen tegelijk kleine kinderen heeft dan maakt dat het makkelijker want dan weet je dat het weer beter zal gaan). En als werk druk is of iemand verhuist dan vind je daar ook wel.weer een modus in.

Maar na die tijd nieuwe vrienden maken en daar diezelfde vertrouwdheid en gemak in afspreken (of niet) mee opbouwen dat is nu eenmaal moeilijker omdat de spoeling dunner is. Ik heb in de afgelopen 15 jaar misschien vier of vijf vriendschappen opgedaan en heb daarnaast (uit de periode toen ik 15-25 jaar was) twee actieve vriendenkringen plus nog losse vriendinnen.

Gr Angela

Nou dan heb ik een probleem.. Ik heb nooit vrienden gehad rond die leeftijd. Ik ben verdoemd 😁 

De groep die we hadden is samengevoegd rond m'n 29e en daar is nu eigenlijk niets meer van over. 

Ik kruip weer terug onder m'n dekentje met m'n tissuebox. 

Bijtje82

Bijtje82

08-02-2023 om 20:23

MamaE schreef op 08-02-2023 om 16:54:

[..]

Het ding met spontane afspraken is dat het vaak gewoon niet gebeurt of niet uitkomt en zeker niet als de afstand wat groter is.

Als ik doordeweeks in de avond iets wil plannen, dan kan dat best, maar niet als ik het de dag zelf pas voorstel en mijn man dat ook zo doet. Dan krijg je situaties dat we opeens beide iets hebben afgesproken en geen oppas hebben om bij dochter te zijn, laat staan haar naar sport te brengen/halen. In een relatie en met kinderen, stem je zoiets wel even af doorgaans.

Ik zou het dan weer niet chill vinden als ik oppas regel en alle mensen waarmee ik afspreek opeens afzeggen.

Nee, maar zo spontaan bedoel ik het nu ook weer niet en het hoeft ook niet altijd in de avond. 

Gewoon zomaar een mooie dag dat je weet dat je man thuis is en geen plannen heeft. Jij wilt er wel ff uit en gooit in de groep bij een aantal mensen of zoveel je wilt 1 is ook ok. Hey, wie heeft er zin om even mee te gaan wandelen, koffie drinken, speeltuinen als dochter mee gaat. 

Of dat je op woensdag aan man vraagt wat zijn weekend plannen zijn en als hij die niet heeft dat je gaat polsen wie er op vrijdagavond of zaterdagavond zin heeft om ergens een hapje te eten of een wijntje te drinken of weet ik wat. Spelletjesavond misschien wel bij jou of iemand thuis. 

Als je mensen wilt ontmoeten en een gezellig gesprek wilt voeren, schaf dan een hond aan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.