Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 17-01-2024 om 15:43:

nee, je mag dus ook niet nu al vrij vragen voor volgend jaar. Ze zegt dat de andere aangeven die die dag moeten werken dat ze gewoon niet komen werken. De rest van de carnaval maakt haar niet uit in te werken, maar juist net die dag niet, want dan is er een grote festiviteit bij ons.

Het is al eerder hier geopperd; maar kan ze niet gewoon beter voorlopig helemaal stoppen met werken? Werknemer zijn brengt eenmaal verplichtingen met zich mee en dat je niet vrij kunt vragen voor een bepaalde (feest)dagen is echt niet uitzonderlijk. Jouw dochter lijkt nog niet de verantwoordelijkheid te kunnen of willen dragen om voor een werkgever te werken. In de grotemensenwereld heb je eenmaal niet altijd je zin. 

MamaE schreef op 22-11-2023 om 15:36:

[..]

Dit ja. Hoe zou je het zelf vinden als je werkgever je zo behandelt? Vind je dat normaal of begrijpelijk? Daar hoef je ook niet meerdere werkgevers voor te hebben gehad.

En stel je belt de school dat je dochter ziek is. Maar er is een proefwerkweek of zo. Of cito-toets. Of weet ik veel wat voor belangrijks. En school zegt dan dat kind toch moet komen. Ooit meegemaakt? Wat zou je dan doen?

Ja, dat deden ze bij dochter op school. Ze hadden geen zin om "steeds maar weer inhaaltoetsen te moeten maken voor kinderen die zich om de haverklap ziek melden." Nou was mijn dochter bijna nooit ziek, ze meldde zich hooguit één of twee keer per schooljaar ziek. Dus ik werd nogal vuil toen mij dat werd medegedeeld toen ik belde om dochter ziek te melden. Ik heb eerst gevraagd of de afdelingsleider medisch geschoold was en toen fijntjes gezegd dat dochter vreselijk aan het overgeven was (was ook echt zo), maar dat als ze toch moest komen, ik haar wel zou brengen en dat we dan eerst even zouden gaan demonstreren in het kantoor van de afdelingsleider hoe dochter eraan toe was. Toen hoefde ze toch niet te komen. Als ze hadden aangedrongen had ik dochter met een kotsemmer in de auto gezet en de inhoud bij de afdelingsleider over het bureau gegoten. Ik had toch al een hekel aan die man met zijn autoritaire trekjes. 

Kleinduimpje schreef op 17-01-2024 om 15:43:

nee, je mag dus ook niet nu al vrij vragen voor volgend jaar. Ze zegt dat de andere aangeven die die dag moeten werken dat ze gewoon niet komen werken. De rest van de carnaval maakt haar niet uit in te werken, maar juist net die dag niet, want dan is er een grote festiviteit bij ons.

Maar als iedereen naar die festiviteit wil, waarom zou precies jouw dochter dan precies die dag wel vrij moeten krijgen? Er moet gewoon gewerkt worden en dan ben je weleens de sjaak als het op een dag valt die je niet uitkomt. Ik wil ook graag 2de kerstdag en 31 december vrij, maar dan had ik een ander beroep moeten kiezen. Voor jouw gevoel wordt je dochter in drie maanden tijd nu al voor de derde keer onheus bejegend, ik denk dat werken niet in haar schema past.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 17:55 Topicstarter

ho hoo,natuurlijk van de 100 werknemers gaat niet iedereen daarheen, daarom vind ik het gek hoe ze dit aanpakken en wilde gewoon weten wat jullie daarvan vinden.

En dat dochter haar zin moet hebben, helemaal niet, want ze heeft al meteen gezegd dat ze gaat werken, ik heb nergens gezegd dat ze niet gaat, maar wilde even de meningen weten.

Kleinduimpje schreef op 17-01-2024 om 17:55:

ho hoo,natuurlijk van de 100 werknemers gaat niet iedereen daarheen, daarom vind ik het gek hoe ze dit aanpakken en wilde gewoon weten wat jullie daarvan vinden.

En dat dochter haar zin moet hebben, helemaal niet, want ze heeft al meteen gezegd dat ze gaat werken, ik heb nergens gezegd dat ze niet gaat, maar wilde even de meningen weten.

Maar kan ze dan niet aan iemand die niet naar het feest gaat vragen om haar dienst over te nemen? Ze kan dit dan toch zelf regelen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 18:28 Topicstarter

dat probeert ze ook, maar op de groepsapp reageert niemand en met wie ze werkt gaan ook naar het feest.

Dochter zat vorige week thuis te huilen omdat ze zich zo ziek voelde, ze kwam van school. Ik zei je blijft thuis, maar dit wilde ze niet omdat ze bang was ontslagen te worden. Dit is trouwens ook echt gebeurt met een jongen die zich een uur vantevoren heeft ziek gemeld 

Er is een verschil tussen ziek zijn en naar school moeten of carnaval willen vieren.

Een uur vooraf ziek worden kan gebeuren, maar is wel erg vervelend. Zeker als dat vaak gebeurt. Soms maak je als ouder hierin ook een keuze. 

Ik snap dat vrij vragen voor bepaalde dagen niet kan als iedereen dan vrij wil, maar ook daar aan zitten grenzen. Stel iemand gaat een week op vakantie, dat ga je niet afzeggen voor een paar uurtjes te werken op een dag dat vrij vragen niet kan.

Als mensen zomaar niet op komen dagen, dan snap ik ook wel dat dat consequenties heeft. Het kan immers niet zo zijn dat iedereen maar wegblijft.

Maar als het telkens zo'n gedoe is met ruilen, ziek zijn of vrij willen maar niet mogen vragen...is het dan echt de plek waar je dochter wil werken? Is telkens zoveel stress het waard? Het is een supermarkt, daar zijn er wel meer van.
Ik zou persoonlijk een werkgever die om de haverklap dreigt met ontslag echt niet trekken. Dan doet hij dat maar. 

Doemijdieglazenbol schreef op 15-10-2023 om 15:30:

Verder zou de werkgever gek zijn als deze een verder goed functionerende kracht om deze reden zou ontslaan. Ik vind het dreigen ermee ook raar. Dat zou voor mij een indicatie kunnen zijn dat ze niet goed met personeel omgaan en dat hoef je niet te pikken. Je kunt ook zelf een andere baan zoeken, als dit kennelijk niet past bij de rest van je leven. Doen ze vaker moeilijk?

Ik herhaal mijn eerste comment in dit topic nog maar even, want die klopt nog steeds. 

Wat wil je met dit topic? Want volgens mij draaien we in kringetjes. Met elke maand een nieuwe editie, maar het verhaal blijft hetzelfde.

 Heb je liever dat ze stopt met werken? Vind je het moeilijk om te zien hoe ze probeert volwassen te worden?


Een uur van tevoren ziekmelden kan natuurlijk ook niet. Ik zeg in zo'n geval altijd tegen mijn kinderen dat ze even moeten bellen of moeten gaan en dan even moeten overleggen met hun baas. Dat ze moeten zeggen dat ze ziek uit school zijn gekomen, dat ze wel snappen dat het te laat is om ziek te melden maar dat ze hopen dat ze misschien wat eerder weg mogen als dat kan. Soms hoeven ze dan niet te komen of mogen ze direct weer weg en soms mogen ze eerder weg, ze denken altijd wel mee en je kind laat dan wel z'n goede gezicht zien.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 18:59 Topicstarter

nee hoor, ze wil er graag werken en ze moet zelf weten wat ze doet, als ze dit werk leuk vindt prima. Ik vraag me alleen zelf af wat normaal is of dit zo overal werkt. Ik werk al zo lang voor mijn baas, maar dit bijbaantje is blijkbaar weer heel anders als bij mij op het werk. En dat ziek zijn was weer een andere vraag als dit vrij vragen. Vroeg me ook af of dit normaal is, waarom vraag je niet gewoon wie die dag wilt werken en als je dan nog niet genoeg mensen hebt dan loten ofzo. Maar ik twijfel zelf vaak, dus vind het altijd fijn om hier wat meningen te krijgen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 19:01 Topicstarter

Anne1234! schreef op 17-01-2024 om 18:57:

Een uur van tevoren ziekmelden kan natuurlijk ook niet. Ik zeg in zo'n geval altijd tegen mijn kinderen dat ze even moeten bellen of moeten gaan en dan even moeten overleggen met hun baas. Dat ze moeten zeggen dat ze ziek uit school zijn gekomen, dat ze wel snappen dat het te laat is om ziek te melden maar dat ze hopen dat ze misschien wat eerder weg mogen als dat kan. Soms hoeven ze dan niet te komen of mogen ze direct weer weg en soms mogen ze eerder weg, ze denken altijd wel mee en je kind laat dan wel z'n goede gezicht zien.

Waarom kan dat niet? Dochter werd echt net in die middag ziek, dat kan toch gebeuren? En daarbij bellen is dus niet goed, dan krijg je ontslag.

Ja en wat dan nog? Ziek is ziek.
Baantjes genoeg. Daar zou ik gauw klaar mee zijn.

Volgens mij durf jij je mening niet te geven tegen je dochter en kom je daarom bij ons klagen over hoe slecht je dochter behandeld wordt. 

Mensen houden je een spiegel voor en geven je advies. Als je alleen wilt klagen, dan houdt het een keertje op met het begrip van de mensen hier.

Jij bent geen slachtoffer en je dochter ook niet, dus kom uit die rol.

Als niet iedereen naar dat feest wil, is er geen probleem want dan ruilt ze gewoon. Als er niemand wil ruilen heeft ze pech. Maar als je je commiteert aan iets, kun je niet om de haverklap vinden dat er een reden is om je niet aan afspraken te houden. Heel simpel: als ze voor die baas wil werken zal ze ook zijn regels moeten accepteren. En als ze dat niet wil accepteren hoeft dat niet. De baantjes liggen voor het oprapen, gaat ze lekker ergens anders werken en kijken of wat zij voor ogen heeft, ergens anders wel kan. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 20:41 Topicstarter

alhambra schreef op 17-01-2024 om 20:30:

Volgens mij durf jij je mening niet te geven tegen je dochter en kom je daarom bij ons klagen over hoe slecht je dochter behandeld wordt.

Mensen houden je een spiegel voor en geven je advies. Als je alleen wilt klagen, dan houdt het een keertje op met het begrip van de mensen hier.

Jij bent geen slachtoffer en je dochter ook niet, dus kom uit die rol.

Ik snap niet goed wat je bedoeld. Ik geef echt wel mijn mening aan dochter. Ik heb gezegd ik niet vind kunnen ze gaat werken als ze ziek is, maar ze wilt zelf toch. En ik wilde alleen maar mening over het feest, meer niet, want ze zegt zelf te gaan werken.Maar ik wil graag meningen horen wat jullie ervan vinden, dat mag toch? Jullie zeggen pech hebben, nou dan is dat toch ook zo, ik zeg daar verder toch niks van?  Dus conclusie is het is pech hebben en ze gaat werken. Hoezo doe ik niks met het advies? 

Ik herken dit namelijk allemaal niet van mijn eigen baan. Op mijn werk zouden we juist net kijken wie die dag zou willen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.