Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Ik snap je gevoel dat het oneerlijk is. Maar als je je vaker ziekmeldt of men komt er achter dat het valse meldingen zijn, ben je je baan ook kwijt.
Ik denk dat je het anders moet zien, niet haar eerlijkheid wordt bestraft, maar het feit dat ze zich niet aan gemaakte afspraken kan houden.
Verder zou de werkgever gek zijn als deze een verder goed functionerende kracht om deze reden zou ontslaan. Ik vind het dreigen ermee ook raar. Dat zou voor mij een indicatie kunnen zijn dat ze niet goed met personeel omgaan en dat hoef je niet te pikken. Je kunt ook zelf een andere baan zoeken, als dit kennelijk niet past bij de rest van je leven. Doen ze vaker moeilijk?

Het is al weer even geleden maar als een scholier onverwacht niet kon door schoolzaken in de supermarkt waar mijn zoon werkte werd daar niet moeilijk overgedaan. Scholieren zijn wat betreft schoolzaken niet altijd meester over hun eigen agenda. Wel vroeg de leidinggevende wel eens om bewijs als het kort van te voren was en regelmatig voorkwam.
Als je met scholieren werkt kan het nu eenmaal voorkomen dat ze verplichtingen hebben die zwaarder wegen dan het bijbaantje. Zelf vervanging regelen hoefde dan ook niet maar soms werd er wel gevraagd of je op een ander tijdstip wel kon werken.

Ik zou niet alleen rondhoren onder collega's, maar eventueel ook onder andere jeugd uit de buurt die er nog niet werkt.

Als ze dan toch buitenvliegt kan ze maar beter gelijk al haar opvolger gaan zoeken  .

Ik zou de baas veel plezier wensen met dat ontslag of "niet meer opgeroepen worden". Want na 1 keer niet kunnen komen is dat natuurlijk larie en apekool.

Als ze al eerder via een briefje heeft aangegeven niet te kunnen, dan vind ik het raar dat ze haar wel ingepland hebben. Is het zo’n briefje wat in de kantine ligt en iedereen kan pakken? Als ze het ruim van tevoren heeft aangegeven (toen ik nog bij de Appie werkte, was het minimaal 3 weken van tevoren aangeven), dan is het gewoon hun probleem. Maar goed, dat ben ik!

Zo werd ik ineens gebeld door de Appie toen ik in New York stond. Ze vroegen waar ik bleef, want ik stond ingeroosterd. Ik was daar net aangenomen en had duidelijk aangegeven die week niet te kunnen, en dat  had ik ook zwart op wit staan. Heb gezegd dat mijn moeder ze zou bellen, want ik stond nu in New York en dit kostte me klauwen met geld. Ik had daar gelukkig wifi, dus mijn moeder geappt en die heeft gebeld. Wat bleek nou, hadden ze naar het verkeerde weeknummer gekeken. 

Kleinduimpje schreef op 15-10-2023 om 14:18:

nee, dit rooster is ook pas vorige week gemaakt en ze heeft al eerder een briefje ingeleverd met de datums. Daarbij vind ik het te gek voor woorden dat je als je een keer niet kunt en niemand is die je over kan nemen je dan ontslag krijgt. Ze komen mensen tekort.

Als ze al voor het rooster gemaakt werd een briefje had ingeleverd dan lijkt me dat best op tijd genoeg. Dat ontslag krijgen is een overdreven reactie, maar als ze al mensen tekort komen en de ingeroosterde mensen komen niet, en kunnen geen vervanging regelen, dan heeft de werkgever een probleem. Bij ziekte vind ik het een ander verhaal, dat moet de werkgever oplossen.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contract/arbeidscontract/nulurencontract

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 17:16:

[..]

Als ze al voor het rooster gemaakt werd een briefje had ingeleverd dan lijkt me dat best op tijd genoeg. Dat ontslag krijgen is een overdreven reactie, maar als ze al mensen tekort komen en de ingeroosterde mensen komen niet, en kunnen geen vervanging regelen, dan heeft de werkgever een probleem. Bij ziekte vind ik het een ander verhaal, dat moet de werkgever oplossen.

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contract/arbeidscontract/nulurencontract

Nou nee, op zich geven ze van te voren aan wanneer ze beschikbaar zijn vooral in vakantieperiodes zoals volgende week geven dan veel jongeren ruim tevoren aan dat ze niet kunnen. Wie het eerst komt die het eerst maalt, je kunt als flexibele kracht natuurlijk ook wel begrijpen dat er wel eens wat aanwezigheid van je wordt verwacht. Dat het rooster vorige week nog niet beschikbaar was voor de dochter hoeft niet te betekenen dat ze nog niet af of bijna af was.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

15-10-2023 om 18:44

Misschien eerder een vraag voor het juridisch loket.

Een week vooraf is kort, maar een werkgever kan niet verwachten van jongeren dat ze school verzuimen om te komen werken. Dus als er in de avond iets van school is, zou ik willen dat kind naar school gaat. En eventueel ontslag aanvechten. Desnoods zelf met de bedrijfsleider contact opnemen.
Wel vind ik het gek dat een school zo kort vooraf pas laat weten dat kinderen naar school moeten voor het een of ander. Op die leeftijd hebben er wel meer kinderen bijbaantjes.

MamaE schreef op 15-10-2023 om 20:47:

Een week vooraf is kort, maar een werkgever kan niet verwachten van jongeren dat ze school verzuimen om te komen werken. Dus als er in de avond iets van school is, zou ik willen dat kind naar school gaat. En eventueel ontslag aanvechten. Desnoods zelf met de bedrijfsleider contact opnemen.
Wel vind ik het gek dat een school zo kort vooraf pas laat weten dat kinderen naar school moeten voor het een of ander. Op die leeftijd hebben er wel meer kinderen bijbaantjes.

Dat tijdig communiceren is iets dat scholen nog moeten leren. Een week voor het tienminutengesprek pas doorgeven hoe laat je er als ouder moet zijn is soms gewoon niet genoeg, zeker niet als je de eerste ouder van de avond bent om 18.30.

Ook naar leerlingen is die last moment mededelen niet handig meer. Leerlingen hebben baantjes. Als leerlingen moeten leren verantwoordelijkheid te nemen moet dat ook voor hun baantje, niet alleen voor schoolwerk.

Pippeltje schreef op 15-10-2023 om 14:20:

gewoon doen. Momenteel is het toch "voor iedere werkgever zo 10 anderen?''

ben jij een werkgever of zo dat je dit zegt? 

Ze staan zowat te smeken om werknemers op veel plekken.

TO's dochter heeft het gewoon correct gedaan door het van te voren door te geven. Wel grappig eigenlijk dat een tiener professioneler is dan zo'n organisatie. 

Zou ook zeker niet op zoek gaan naar vervanging, maar ander werk zoeken.

kerstbeer schreef op 15-10-2023 om 21:14:

[..]

ben jij een werkgever of zo dat je dit zegt?

Ze staan zowat te smeken om werknemers op veel plekken.

TO's dochter heeft het gewoon correct gedaan door het van te voren door te geven. Wel grappig eigenlijk dat een tiener professioneler is dan zo'n organisatie.

Zou ook zeker niet op zoek gaan naar vervanging, maar ander werk zoeken.

Precies ja. Als werkgever die kinderen enkel 0 uren contracten geven, wel verwachten dat ze weken van te voren hun beschikbaarheid doorgeven én zelf even vervanging regelen. Hou toch op. Het is een kandidatenmarkt. De meeste werkgevers zijn prima inwisselbaar voor een bedrijf dat wel begrijpt wat goed werkgeverschap inhoudt: goed zorgen voor je mensen, ruimhartig betalen, en een beetje flexibel zijn. 

Libertine schreef op 15-10-2023 om 21:52:

[..]

Precies ja. Als werkgever die kinderen enkel 0 uren contracten geven, wel verwachten dat ze weken van te voren hun beschikbaarheid doorgeven én zelf even vervanging regelen. Hou toch op. Het is een kandidatenmarkt. De meeste werkgevers zijn prima inwisselbaar voor een bedrijf dat wel begrijpt wat goed werkgeverschap inhoudt: goed zorgen voor je mensen, ruimhartig betalen, en een beetje flexibel zijn.

Bwah ... Ik snap hun vraag tot vervanging proberen te regelen nog wel.

Als straks iedereen komt aanwaaien wanneer hij wil en vrij neemt wanneer hij zin heeft raakt die supermarkt natuurlijk slecht aangevuld.

Het is wat anders dat ze gelijk staan dreigen met ontslag als je niemand vindt. Dat is 3 stappen te ver.

Marty1984 schreef op 15-10-2023 om 22:05:

[..]

Bwah ... Ik snap hun vraag tot vervanging proberen te regelen nog wel.

Als straks iedereen komt aanwaaien wanneer hij wil en vrij neemt wanneer hij zin heeft raakt die supermarkt natuurlijk slecht aangevuld.

Het is wat anders dat ze gelijk staan dreigen met ontslag als je niemand vindt. Dat is 3 stappen te ver.

Komen aanwaaien is een discussie in uiterste willen voeren? Ik ken eigenlijk geen kinderen die zo onachtzaam met een baan omgaan. Aan de andere kant: kinderen van deze leeftijd hebben nog niet de arbeidsmatige en planmatige vaardigheden van een volwassene. Vragen om mee te denken qua vervanging kan prima natuurlijk. 

Kleinduimpje schreef op 15-10-2023 om 14:18:

nee, dit rooster is ook pas vorige week gemaakt en ze heeft al eerder een briefje ingeleverd met de datums. Daarbij vind ik het te gek voor woorden dat je als je een keer niet kunt en niemand is die je over kan nemen je dan ontslag krijgt. Ze komen mensen tekort.

Er van uitgaande dat 'eerder' ook wel écht eerder (op tijd) is en dus niet een dag of 2 eerder bijvoorbeeld: ik zou haar een mailtje laten opstellen waarin ze refereert aan het tijdig inleveren van haar beschikbaarheid, ruim voor het opstellen van de roosters, en dat hier geen rekening mee is gehouden. Dat ze er daarom op de afgesproken dag niet kan zijn en dat ze er vanuit gaat dat de werkgever hier een passende oplossing voor gaat zoeken. 

Dit lijkt me niet zo zeer een lesje 'de echte werkwereld' maar een lesje 'assertief zijn'. Een werkgever probeert het gewoon en daar mag je soms best wat van vinden als de fout bij de ander ligt. Zeker in deze tijd, waarin ze makkelijk weer een andere baan vindt als de werkgever niet gediend is van enig respons.

Decembermamma schreef op 15-10-2023 om 17:23:

[..]

Nou nee, op zich geven ze van te voren aan wanneer ze beschikbaar zijn vooral in vakantieperiodes zoals volgende week geven dan veel jongeren ruim tevoren aan dat ze niet kunnen. Wie het eerst komt die het eerst maalt, je kunt als flexibele kracht natuurlijk ook wel begrijpen dat er wel eens wat aanwezigheid van je wordt verwacht. Dat het rooster vorige week nog niet beschikbaar was voor de dochter hoeft niet te betekenen dat ze nog niet af of bijna af was.

Dochter heeft voordat het rooster werd gemaakt een briefje ingeleverd. Hoezo is dat niet voldoende? Je doet net of dat kind meer afwezig dan aanwezig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.