Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


Kleinduimpje schreef op 22-11-2023 om 07:16:

ik ben helemaal niet in paniek, en dat ik waarschijnlijk niet werk omdat ik zo reageer is natuurlijk onzin. Ik reageer zo omdat ik hier nog nooit van gehoord heb dat dat zo gaat bij een werkgever. Bij mij op mijn werk ben ik ziek en kan ik weer naar bed. Op mijn werk kan ik naar de huisarts wanneer ik wil. Ik kan eerder weg als ik iets heb op mijn dochters school en ga zo maar door. Dus nee, ik vind dit verre van normaal als iemand doodziek.is en daarom reageer ik zo, hoor het met verbazing van dochter aan. En dat wilde ik gewoon even kwijt...Natuurlijk heb ik ook tegen haar gezegd dat ze het in de groepsapp kan vragen en dat was het dan, meer hoeft ze van mij dan ook echt niet te doen. Maar er is dus iemand die haar kan vervangen. En leren er schijnt aan te hebben is natuurlijk wel lastig helemaal op die leeftijd.

Ik vind wel dat je een punt hebt. Ik schreef ook dat het goede leerschool was voor mijn dochter, maar het is ook een misstand, wat aangepakt zou moeten worden. (Door vakbonden, journalisten). Zoveel jongeren starten in een supermarkt en dan is dit je eerste ervaring, intimidatie. Mijn dochter loopt nog steeds met een dubbel gevoel door deze supermarkt, omdat ze daar jongeren, een relatief kwetsbare doelgroep, op meerdere manieren slecht bejegenen. Ik zou willen dat we ons daar over blijven VERBAZEN. 

prachtig. Als je je werkervaring en deze verontwaardiging nu meeneemt in je houding naar die werkgever, dan hoef je de volgende keer (die gaat komen!) niet aan een forum je vragen “en nu? Is dit normaal?”

beterschap voor je dochter!

Kleinduimpje schreef op 22-11-2023 om 07:16:

ik ben helemaal niet in paniek, en dat ik waarschijnlijk niet werk omdat ik zo reageer is natuurlijk onzin. Ik reageer zo omdat ik hier nog nooit van gehoord heb dat dat zo gaat bij een werkgever. Bij mij op mijn werk ben ik ziek en kan ik weer naar bed. Op mijn werk kan ik naar de huisarts wanneer ik wil. Ik kan eerder weg als ik iets heb op mijn dochters school en ga zo maar door. Dus nee, ik vind dit verre van normaal als iemand doodziek.is en daarom reageer ik zo, hoor het met verbazing van dochter aan. En dat wilde ik gewoon even kwijt...Natuurlijk heb ik ook tegen haar gezegd dat ze het in de groepsapp kan vragen en dat was het dan, meer hoeft ze van mij dan ook echt niet te doen. Maar er is dus iemand die haar kan vervangen. En leren er schijnt aan te hebben is natuurlijk wel lastig helemaal op die leeftijd.

Maar dan weet je toch ook dat het niet normaal is? 

Bakblik schreef op 22-11-2023 om 08:23:

[..]

Beleid van het bedrijf? Zodra ze vragen stellen/kritisch zijn stuur je ze weg en neemt nieuwe jonge schaapjes in dienst die goedkoper zijn.

Ja maar er zijn straks toch ook geen schaapjes meer die dit allemaal maar doen? Nou ja, de tijd zal het leren. Meestal lopen ze achter de feiten aan. 

Als we nooit meer verbazing mogen uiten op het forum, zonder gelijk aangevallen te worden in de trant van "Jij weet niet weet hoe het moet", kunnen het we hier wel opdoeken. Even wat clementie naar TO graag. 
Als je je nog verder wil verbazen hoe sommige werkgevers omgaan met hun (volwassen) werknemers, ik heb net het boek uit:
Vijf weken undercover in het gigantische pakhuis van bol.com in Waalwijk - Brabant Cultureel
Hij heeft op diverse plaatsen undercover gewerkt en je blijft je verbazen.

EmmaT schreef op 22-11-2023 om 09:35:

[..]

Ja maar er zijn straks toch ook geen schaapjes meer die dit allemaal maar doen? Nou ja, de tijd zal het leren. Meestal lopen ze achter de feiten aan.

Er blijven jonge pubers, op zoek naar een bijbaantje, starten bij supermarkten die op deze manier met jong personeel omgaan. Die pubers groeien wat groter, worden wat wijzer en gaan weg bij die supermarkt, hetzij dat ze worden ontslagen of dat ze zelf ontslag nemen. Dan komen er weer nieuwe onwetende pubers met ouders die het nog niet kennen en dan begint het weer van voren af aan.

Na de ervaring met mijn oudste is jongste niet in de supermarkt gaan werken, wij waren door de ervaring wijzer geworden.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-11-2023 om 11:17 Topicstarter

Index224 schreef op 22-11-2023 om 09:24:

[..]

Maar dan weet je toch ook dat het niet normaal is?

Hoezo moet ik dat weten, werk mijn hele leven al voor 1 baas. Kan toch goed zijn dat mijn bedrijf niet normaal zou zijn.

Kleinduimpje schreef op 22-11-2023 om 11:17:

[..]

Hoezo moet ik dat weten, werk mijn hele leven al voor 1 baas. Kan toch goed zijn dat mijn bedrijf niet normaal zou zijn.

Ik ben zelf nogal intern gerefereerd. Mijn dochter heeft dat ook van nature. Dat is wel wat ik belangrijk vind om voort te leven. Niet (alleen) wat is normaal, maar allereerst ook wat vind ik normaal, vanuit mijn opgebouwde normen en waarden. 

Labyrinth schreef op 22-11-2023 om 11:46:

[..]

Ik ben zelf nogal intern gerefereerd. Mijn dochter heeft dat ook van nature. Dat is wel wat ik belangrijk vind om voort te leven. Niet (alleen) wat is normaal, maar allereerst ook wat vind ik normaal, vanuit mijn opgebouwde normen en waarden.

Dit ja. Hoe zou je het zelf vinden als je werkgever je zo behandelt? Vind je dat normaal of begrijpelijk? Daar hoef je ook niet meerdere werkgevers voor te hebben gehad.

En stel je belt de school dat je dochter ziek is. Maar er is een proefwerkweek of zo. Of cito-toets. Of weet ik veel wat voor belangrijks. En school zegt dan dat kind toch moet komen. Ooit meegemaakt? Wat zou je dan doen? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-11-2023 om 16:50 Topicstarter

Ik weet soms niet meer wat normaal is. Ik maak mee dat mensen heel vriendelijk zijn, maar ook dat ze vreselijk onredelijk zijn. Mijn man heeft al heel wat banen gehad, wat ik daar allemaal van terug hoor. Dus nee, ik weet soms niet meer wat tegenwoordig normaal of niet normaal is. Ik kan wel een mening hebben, maar soms wijkt die toch echt wel af van andere. Als ik met de baan van mijn man vergelijk bv. die vindt het ongelooflijk hoe gemakkelijk het op mijn werk gaat. Bij hem kan dat dus echt niet en moet je iedere minuut verantwoorden, wat is dan normaal? Zijn baas zei pas bij een vreselijke jichtaanval dat hij had moeten komen en gewoon auto moest rijden. Misschien ben ik te zacht, het is tegenwoordig een hardere wereld denk ik.

Dan nog mag je een eigen kompas hebben en ideeën over wat 'normaal' is. 
Wat doet jouw man in zo'n situatie? Komt hij dan alsnog terwijl het eigenlijk niet kan en niet verantwoord is? Of blijft hij dan thuis?

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de kwetsbaarheid van de doelgroep. Scholieren en studenten, vaak eerste baantje, weten nog niet goed wat er normaal is, die kun je makkelijk onder druk zetten. Mensen met een vast contract veel minder. Mijn baas krijgt mij echt niet ontslagen als ik me een keertje ziek meld op een ongelegen moment. Dus hij dreigt daar ook niet mee. 

Voordeel nu is dat je dochter niet afhankelijk is van haar baantje om te eten en een dak boven haar hoofd te hebben. En dat er werk genoeg is op het moment.

Kijk nou eens, ook in Trouw een stukje over pubers in winkels en te veeleisende werkgevers: https://www.trouw.nl/onderwijs/moeten-we-grenzen-stellen-aan-de-bijbaan-van-onze-zoon~bf238c70/

Goed dat ze er in de krant ook over schrijven. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-01-2024 om 17:00 Topicstarter

ja ja, nog een probleempje. In de carnaval is hier op de maandag een groot evenement waar iedereen heen wilt. Dochter had al aangegeven vrij te willen, maar hiervoor mag je geen vrij vragen blijkbaar omdat er veel werknemers naar toe willen. Maar er werken 100 man, dus echt niet iedereen zal er heen gaan, maar onder de jongelui zullen er wel veel willen gaan. En ja hoor, dochter is ingepland. Wat vinden jullie hiervan? Of gewoon pech hebben?

Dat is gewoon pech hebben.  Waarschijnlijk wordt ze volgend jaar niet ingepland als ze het een beetje eerlijk doen. Of wel als ze teveel noten op haar zang heeft en vaak aangeeft niet te willen werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.