Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bijbaan, geen vervanging kunnen regelen, ontslag?



dochter heeft een 0 uren contract bij een supermarkt. Van de week kan ze een avond niet, dat heeft ze vorige week al aangegeven. Je moet zelf vervanging zorgen, maar niemand kan. Nu moet ze komen en anders gaan ze haar ontslaan, kan dit zomaar? (Dus is ze eerlijk, krijg je dit, dus volgende keer ziek melden)


pech voor je dochter. 

Als niet werken ook een optie is, kan ze daar beter voor kiezen. Dan heeft ze alle vrijheid. Geld is leuk, maar dan moet je er dus wel een hoop dingen voor laten schieten want net als geld kun je ook je tijd maar een keer uitgeven. Als je ergens een contract hebt, al is het een 0-uren contract, geeft dat nu eenmaal verplichtingen.
Mijn kinderen zijn daarom gestopt met bijbaantjes.

Bij veel bijbaantjes / banen moet je weleens op feestdagen werken. Ook een bijbaantje geeft verplichtingen, je kunt niet alleen maar komen wanneer het je uitkomt. Wellicht is volgend jaar een andere werknemer aan de beurt die nu vrij is. Dit jaar helaas pindakaas voor je dochter, tenzij een collega misschien wil ruilen.

Proberen of iemand die er toch niet heen gaat wil ruilen. En anders idd pech..

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-01-2024 om 18:27 Topicstarter

ja, inderdaad jammer. Ik vind het jammer ze niet vragen wie die dag wilt werken, maar daar gaan ze niet aan beginnen met de carnaval zeggen ze 

Is maandag haar normale werkdag. Als ze nooit op maandag werkt is het raar, maar als het haar vaste werkdag is heeft ze pech.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

16-01-2024 om 18:47 Topicstarter

nee, ze werkt nu 4 weken op de maandag.

Kleinduimpje schreef op 16-01-2024 om 18:27:

ja, inderdaad jammer. Ik vind het jammer ze niet vragen wie die dag wilt werken, maar daar gaan ze niet aan beginnen met de carnaval zeggen ze

Maar als je verwacht dat er echt wel mensen zijn die willen werken dan kan dochter toch gewoon even rondvragen wie haar dienst wil overnemen. Probleem opgelost.

Hier kunnen de kinderen ook niet altijd vrij krijgen tijdens een dergelijk evenement. De kermis is hier in het dorp bijvoorbeeld zo'n ding. Als het jouw werkdag is dan heb je soms pech. Kan je zelf vervanging regelen dan is het prima maar ze kunnen niet aan alle vrij vraag verzoeken voldoen. 

Dit vind ik wel een gevalletje pech hebben. Niet iedereen kan met alle feestdagen vrij hebben. Het zou schappelijk zijn als ze inventariseren wie er wel/niet kan werken op die dagen en dat ze het per jaar een beetje afwisselen, maar als je dochter altijd op maandag werkt, dan kan ze vragen of een ander wil werken en anders jammer.

Dit is echt wel een andere situatie dan wanneer je naar school moet of een verplichte activiteit hebt van school. Er zijn vast ook mensen die geen carnaval vieren.

Wat doen ze trouwens met mensen die de hele week vrij vragen omdat ze op vakantie gaan? 

 Bij ons begint het carnavalsgedruis op donderdagavond en eindigt dinsdagnacht. Dan gaat ze een keer carnavallen als ze niet moet werken.  

Volgende keer op tijd de periode van carnaval vrijhouden dan maar, als dat zo belangrijk is. En nu gewoon gaan werken als ze dat baantje wil houden.

Vroeger kon je helemaal geen vrij krijgen in de kerstvakantie als je in de supermarkt werkte, dat zijn toch dingen die je weet/kunt verwachten. 

troelahoep schreef op 17-01-2024 om 09:16:

Volgende keer op tijd de periode van carnaval vrijhouden dan maar, als dat zo belangrijk is. En nu gewoon gaan werken als ze dat baantje wil houden.

Vroeger kon je helemaal geen vrij krijgen in de kerstvakantie als je in de supermarkt werkte, dat zijn toch dingen die je weet/kunt verwachten.

Blijkbaar kan er met carnaval geen vrij gevraagd worden omdat er dan te veel mensen vrij willen. 

Daarom zeg ik, op tijd vrijhouden, dus zeg 3 maanden of een half jaar van tevoren aangeven dat je die periode niet kunt werken. Ik neem aan dat het met vrij vragen een beetje is van 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.

troelahoep schreef op 17-01-2024 om 09:20:

Daarom zeg ik, op tijd vrijhouden, dus zeg 3 maanden of een half jaar van tevoren aangeven dat je die periode niet kunt werken. Ik neem aan dat het met vrij vragen een beetje is van 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.

Waarschijnlijk kan het juist met dit soort feestdagen niet, anders kun je nu al vrij gaan vragen voor 2025. 

Dit is loten, maar het zou op een andere manier kunnen. Iedereen die vrij wil hebben dat laten aangeven, de genen die willen werken plan je in, de gaten ga je vullen, eerst met degenen die horigen jaar al vrij waren van de groep die vrij wil en als je dan nog gaten hebt met degenen die over zijn en vrij willen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-01-2024 om 15:43 Topicstarter

nee, je mag dus ook niet nu al vrij vragen voor volgend jaar. Ze zegt dat de andere aangeven die die dag moeten werken dat ze gewoon niet komen werken. De rest van de carnaval maakt haar niet uit in te werken, maar juist net die dag niet, want dan is er een grote festiviteit bij ons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.