Werk en Opleiding
Rosemary00
26-08-2025 om 08:08
Voormalige werkgever vraagt mij om een gunst
Hallo allemaal,
Ik zit in een best rare situatie. Ik kreeg gisteren een telefoontje van mijn voormalige werkgever (waar ik 6 maanden geleden voor het laatst heb gewerkt) om iets te doen want ik was de enige die wist hoe een bepaald programma werkte. Ik heb gezegd dat ik aan die en die mijn kennisoverdracht had gedaan en dat zij het zouden moeten weten. Maar beide werknemers hebben in de tussentijd ontslag genomen en dat was allemaal zo hectisch gegaan dat het management niet in de gaten had dat er ook een kennisoverdracht gedaan zou moeten worden. Mijn voormalige leidinggevende was best in paniek want de andere twee gaven geen thuis. Op zich is het maar een uurtje werk, maar toen ik vroeg wat ik er zou voor krijgen, bleef het stil en zei hij dat ze moesten kijken of er budget was. Dus ik heb toen vriendelijk bedankt. Hij had mij gisteren nog een paar keer gebeld en voicemails in gesproken. Hij smeekte zowat om mijn hulp. Nu voel ik mij toch erg schuldig. Dus zou ik erop terugkomen bij hem of laten gaan?
Schemerlampje
26-08-2025 om 11:34
Je zou nog kunnen aanbieden om je kennis over te dragen aan iemand binnen het bedrijf. Die kan het dan overdragen aan de nieuwe medewerker als die er is. Of dat je een soort handleiding op papier zet, als dat kan en voor jou geen uren werk oplevert.
Kunnen ze geen hulp krijgen bij de ontwikkelaar/ontwerper van het systeem?
Pooh-Bear
26-08-2025 om 11:36
kan je de kennisoverdracht niet op papier zetten? Of is dat lastig?
Je had het over een vog maar dat heb je ook niet snel geregeld.
Envelop
26-08-2025 om 11:54
Als hij het wil betalen kan hij altijd wat regelen, al is het maar een bol.com bon van €150 bijvoorbeeld. Ik zou het ook zeker niet voor niks doen.
Het is niet jouw probleem dus ik zou het je niet teveel aantrekken. Wat je zegt klopt, mannen doen dat van nature ook minder, het is niet jouw verantwoordelijkheid.
Ysenda
26-08-2025 om 12:04
zo, rode vlaggen aan alle kanten.
Vergeet niet dat een verlofuur gewoon een financiële waarde heeft, bij minimumloon €14,40, dan je reiskosten en je wil er ook wel wat aan overhouden, belasting draag je natuurlijk ook keurig af, ik denk eerder dat je rond de €250 minimaal zou zitten.
Maar de grootste rode vlag, en reden op dit ook hoger binnen het bedrijf te melden: dat jij zonder screening terwijl je niet in dienst bent en geen account meer hebt met vertrouwelijke gegevens zou moeten werken. Hoe halen ze het in hun hoofd om contact met je op te nemen. Dat je het als oplossing ziet ok maar dan weet je ook dat dat niet kan.
En ja, daar komen zij mee in de problemen maar jouw integriteit en reputatie komen niet op straat te liggen.
Courage
26-08-2025 om 12:55
HumpieDumpie schreef op 26-08-2025 om 08:17:
Als jij dat uurtje werk geleverd hebt, is de organisatie dan in staat dit soort problemen in de toekomst zelf op te lossen? Ik zou geen brandje willen blussen met mogelijk nog meer vervolgacties. Wel zou ik een uur willen besteden aan het overdragen van kennis.
Verder zou ik nadenken over mijn reputatie. Hoe groot is de kans dat je in de toekomst nog terug wilt naar je oude werkgever? Hoe groot is de kans dat je de betreffende personen bij andere werkgevers nog eens tegenkomt? En hoe groot is de kans dat zij negatief over jou zijn bij andere potentiële werkgevers?
Als die kansen reëel zijn, dan zou ik het uurtje werk leveren.
Eens, maar wel tegen een vergoeding.
MMcGonagall
26-08-2025 om 13:06
Ik zou direct al hebben aangeboden om een offerte te maken. Een uurtje kennisoverdracht kost al snel 4 uur met voorbereiding. Excl reiskosten. Wil je ook nog een naslagwerk, dan gaat de rekening snel naar € 1000.
Courage
26-08-2025 om 13:09
Stel dát je het nog wil doen:
Een VOG kan snel geregeld worden (digitaal), maar ik weet niet hoeveel spoed dit precies heeft. Eventueel kan er eerst een geheimhoudingsverklaring opgesteld worden waarbij er verwezen wordt naar een VOG die er nog aan moet komen, waarbij dan verwacht wordt dat die voor de werkzaamheden wordt afgegeven.
Maar dan heb je nog geen account in de systemen. Dus je zou kunnen afspreken dat je het onder supervisie doet van iemand die wél in dienst is en een account heeft. Het mooiste zou zijn dat je diegene alleen uitlegt geeft en dat die ander het dan zelfstandig uitvoert, zonder jouw toezicht en dus zonder dat jij mee hoeft te kijken in het systeem.
Alles schriftelijk vastleggen.
In dit geval is een uurtarief van 80-100 euro echt redelijk, want er wordt nogal wat van je gevraagd. Reken ook je reistijd.
Ik heb zelf ooit lesgegeven in systemen waarbij een deel zulke gevoelige info zou (gaan) bevatten dat ik dat ook niet zelf heb gedaan. Ik heb intern iemand opgeleid en die kon de rest opleiden. Aan sommige dingen wil je je als externe, wat je nu bent, niet branden.
Bolmieke
26-08-2025 om 13:53
BlairW schreef op 26-08-2025 om 09:39:
[..]
Dat soort dingen sta ik dus nooit bij stil. Ik zeg altijd meteen ja als iemand om hulp vraagt
![]()
Bedenk dat 'al te goed buurman's gek is' en ook dat mensen hun zelfredzaamheid kunnen verliezen als je altijd maar meteen ja roept!
Het is ook goed om je eigen motieven te onderzoeken als je altijd maar iedereen wil helpen zeg ik als ex-pleaser
Ginevra
26-08-2025 om 15:17
Ik zou het doen omdat ik een pleaser ben, maar ik zou wel balen van mezelf.
Want het is nooit dat ene uurtje. Daarna is het ook dat je nog een keer gebeld wordt, of je nog een keer dat ene dingetje op papier wil zetten, en of Kees je alsjeblieft alsjeblieft nog even mag bellen als hij van vakantie terug is.
Mijn man zou zeggen "ja hoor, doe ik, dit is mijn uurtarief". En dan wordt vanzelf duidelijk of ze ECHT wanhopig zijn.
Als ze jou willen betalen, zoeken ze wel een manier om het netjes te doen.
Rosemary00
26-08-2025 om 15:32
Ik heb nu voorgesteld om een kennisoverdracht te doen dat ik dingen op papier zet tegen betaling. Maar ook hier doet de leidinggevende moeilijk over omdat ze nog niemand hebben gevonden om het uit te voeren. Hij wil echt dat ik het doe. Daarnaast wat hij wil betalen is ook lager wat ik zelf heb voorgesteld. Ik ben er nu wel klaar mee. Ik bied opties uit de goedheid van mijn hart aan en het wordt gewoon afgeslagen. Dit gedoe herinnert mij gelijk weer waarom ik ben weggegaan. De leidinggevende heeft nog wel gezegd dat ik hem in de steek liet. Dus nog lekker een trap na.
Schemerlampje
26-08-2025 om 15:55
Rosemary00 schreef op 26-08-2025 om 15:32:
Ik heb nu voorgesteld om een kennisoverdracht te doen dat ik dingen op papier zet tegen betaling. Maar ook hier doet de leidinggevende moeilijk over omdat ze nog niemand hebben gevonden om het uit te voeren. Hij wil echt dat ik het doe. Daarnaast wat hij wil betalen is ook lager wat ik zelf heb voorgesteld. Ik ben er nu wel klaar mee. Ik bied opties uit de goedheid van mijn hart aan en het wordt gewoon afgeslagen. Dit gedoe herinnert mij gelijk weer waarom ik ben weggegaan. De leidinggevende heeft nog wel gezegd dat ik hem in de steek liet. Dus nog lekker een trap na.
Maar dan zoekt hij dus niet alleen iemand voor de uitleg, maar ook om het uit te voeren? Ik zou er denk ik ook wel klaar mee zijn. Je zou nog uit goedheid kunnen aanbieden dat als de nieuwe medewerker er is, je dan uitleg wilt komen geven voor het door jou voorgestelde tarief. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je daar geen zin meer in hebt.
KillerQueen
26-08-2025 om 16:25
Hij gooit lekker zijn eigen glazen in. Na zo'n opmerking zou ik het al helemaal niet meer doen, al betalen ze het dubbele! Hij heeft zijn zaakjes niet op orde, dat is al helemaal niet jouw probleem. Vooral niet schuldig over voelen hoor!
Ginevra
26-08-2025 om 16:29
De leidinggevende heeft nog wel gezegd dat ik hem in de steek liet. Dus nog lekker een trap na.
Lees onderstaande story over de manager en de engineer. De manager die iets zegt over de engineer heeft heus wel een punt, maar de clou over de manager is nog een stuk sterker.
A man is flying in a hot air balloon and realizes that he is lost. He reduces height and spots a man down below. He lowers the balloon further and shouts, "Excuse me. Can you help me? I promised a friend I would meet him half an hour ago, but I don't know where I am."
The man below says, "Yes. You are in a hot air balloon, hovering approximately 30 feet above this field. You are between 40 and 42 degrees north latitude, and between 58 and 60 degrees west longitude.
"You must be an engineer" says the balloonist.
"I am", replies the man. "How did you know?"
"Well..." says the balloonist. "Everything you told be was technically correct, but I have no idea what to make of your information and the fact is I am still lost."
The man below says, "You must be a Manager"
"I am", replies the balloonist. "How did you know?"
"Well..." says the man. "You don't know where you are, or where you are going. You made a promise which you have no idea how to keep, and you expect me to solve your problem. The fact is you are in the exact same position you were in before we met but now it is somehow my fault."
Happyapple
26-08-2025 om 16:36
Nou echt hoor @Ginevra. Heel sterk.
@TO ik zou het ook écht niet meer doen nu hoor. Als ie écht omhoog zat, dan was hij al lang blij met jouw voorstel tot kennisoverdracht of stelde hij bijv voor om het zelf te doen onder jouw instructies, zodat hij de verdere kennisoverdracht vervolgens kan regelen. En dan ook je tarief nog niet willen betalen, maar eronder gaan zitten, alsof hij een sterke onderhandelingspositie heeft. Pff die is gek.
Nighttripper
26-08-2025 om 16:57
Wauw.....
.Je bent er al een half jaar weg.En denkt zelfs nu nog met hem mee aan een oplossing.Maar als het niet naar zijn zin is,laat je hem in de steek?
Heb zelf een eigen bedrijf gehad.Maar het zou werkelijk niet in m'n hoofd zijn opgekomen ,zoiets van iemand te vragen,cq zo te reageren.Typisch een gevalletje van,in simpele mannentaal uitgedrukt,VD (=val dood). Je wordt gewoon gebruikt.Terwijl je feitelijk geen enkele verplichting meer naar hen hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.