Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Haatberichten op social media

felija schreef op 24-05-2026 om 16:54:

[..]

Eh...Wat maakt dat uit? Racisme is racisme. Wat een enge post.

Ik bedoel er mee is hij tegen vluchtelingen in het algemeen of alleen als ze niet blank zijn. Want als hij tegen vluchtelingen in het algemeen is valt het niet echt onder racisme.

zonder op de openingspost te reageren, vind ik sommige reacties best hypocriet, al is dat mss niet de juiste benaming.

Ik lees reacties als ‘de wereld, dat ben jij’ of ‘NSB’er’……..nu gaat het om rascistische opmerkingen, maar als iemand een topic opent over misbruik maken van een bijstandsuitkering en/of WIA oid, terwijl dit net zo goed frauduleus is of strafbaar, dan is het ‘fout’ (en dan druk ik het nog zachtjes uit) om dit te melden.

Waarom wordt er vaak zo met 2 maten gemeten? Sorry voor het offtopic, maar het valt mij wél op.

Kersje schreef op 24-05-2026 om 17:52:

zonder op de openingspost te reageren, vind ik sommige reacties best hypocriet, al is dat mss niet de juiste benaming.

Ik lees reacties als ‘de wereld, dat ben jij’ of ‘NSB’er’……..nu gaat het om rascistische opmerkingen, maar als iemand een topic opent over misbruik maken van een bijstandsuitkering en/of WIA oid, terwijl dit net zo goed frauduleus is of strafbaar, dan is het ‘fout’ (en dan druk ik het nog zachtjes uit) om dit te melden.

Waarom wordt er vaak zo met 2 maten gemeten? Sorry voor het offtopic, maar het valt mij wél op.

Ik was degene die zei: "de maatschappij, dat ben jij" . En verder begrijp ik je post niet zo goed.

MMcGonagall

MMcGonagall

24-05-2026 om 18:39 Topicstarter

Het gaat vooral over een bepaald soort vluchtelingen met een ander geloof. Volgens mij hebben de bekende politieke partijen (die enge mevrouw bijvoorbeeld) het vooral over die mensen. Wat ik in de OP al zei, ik denk dat er ook berichten tussen zitten waarvan de verspreiding een strafbaar feit vormt.
Ik denk dat ik nu eerst een gesprek aanvraag met onze vertrouwenspersoon. Die mag verder niets doen zonder mijn toestemming, maar dan kan ik het in ieder geval in vrijheid bespreken. De betreffende collega is pakweg 10 jaar ouder dan ik, dus het is ook mogelijk dat hij binnen afzienbare tijd met vervroegd pensioen gaat. Ik wil hem dan niet op de valreep problemen bezorgen. Hoewel ik dit gedrag absoluut afkeur, heeft de man natuurlijk ook een andere kant. Ik zou hem zo op mijn kat laten passen (wat dat betreft is hij net als Wilders, een dierenliefhebber die daar ook belangeloos veel in doet).
Beetje in tweestrijd tussen blokkeren op FB en door of mijn steentje bijdragen aan de positievere samenleving zonder dit soort negativiteit en agressie.

O wacht Kersje, na een tweede keer lezen begrijp ik denk ik wel wat je bedoelt. 
Om hier antwoord op te geven: ik zou inderdaad niet zo snel iemand aangeven waarvan ik vermoed dat hij/zij uitkeringsfraude pleegt. Ik vind dat overigens wel zeer verwerpelijk. Ik zou het wel tegen de persoon in kwestie zeggen.
Maar racisme en ophitsen tot haat naar andere bevolkingsgroepen is voor mij toch van andere orde. Zéker als degene die het doet ook werkgerelateerd hiermee te maken heeft, zoals TO aangaf. 

MMcGonagall schreef op 24-05-2026 om 18:39:

Het gaat vooral over een bepaald soort vluchtelingen met een ander geloof. Volgens mij hebben de bekende politieke partijen (die enge mevrouw bijvoorbeeld) het vooral over die mensen. Wat ik in de OP al zei, ik denk dat er ook berichten tussen zitten waarvan de verspreiding een strafbaar feit vormt.
Ik denk dat ik nu eerst een gesprek aanvraag met onze vertrouwenspersoon. Die mag verder niets doen zonder mijn toestemming, maar dan kan ik het in ieder geval in vrijheid bespreken. De betreffende collega is pakweg 10 jaar ouder dan ik, dus het is ook mogelijk dat hij binnen afzienbare tijd met vervroegd pensioen gaat. Ik wil hem dan niet op de valreep problemen bezorgen. Hoewel ik dit gedrag absoluut afkeur, heeft de man natuurlijk ook een andere kant. Ik zou hem zo op mijn kat laten passen (wat dat betreft is hij net als Wilders, een dierenliefhebber die daar ook belangeloos veel in doet).
Beetje in tweestrijd tussen blokkeren op FB en door of mijn steentje bijdragen aan de positievere samenleving zonder dit soort negativiteit en agressie.

Ik snap je dilemma wel. Alleen die eventuele problemen bezorgt hij toch zichzelf. Alle mensen hebben óók een positieve kant. Zelfs Hitler was dol op zijn huisdier geloof ik. Dat maakt dit gedrag niet beter wat mij betreft. 

MMcGonagall schreef op 24-05-2026 om 18:39:

Gaat het dus toch enkel om het spectrum politieke oriëntatie? In dat geval staat het iemand gewoon vrij om daarin een keuze te maken en filmpjes van zijn of haar politieke voorkeur te plaatsen.

Daarin jij het niet mee eens zijn, maar dat mag gewoonweg.

wanneer iemand ophitst om een AZC in de fik te steken dat is van heel andere orde. Dat mag niet. Dat is verwerpelijk.

de enge mevrouw die jij benoemd (ik vermoed Lideweij?) die zegt niets strafbaars bij mijn weten. Ik volg haar niet, maar heb ten tijde van de verkiezingen wel een en ander van haar gezien en gehoord omdat ik me breed wilde verdiepen.

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 19:04:

[..]

Gaat het dus toch enkel om het spectrum politieke oriëntatie? In dat geval staat het iemand gewoon vrij om daarin een keuze te maken en filmpjes van zijn of haar politieke voorkeur te plaatsen.

Daarin jij het niet mee eens zijn, maar dat mag gewoonweg.

wanneer iemand ophitst om een AZC in de fik te steken dat is van heel andere orde. Dat mag niet. Dat is verwerpelijk.

de enge mevrouw die jij benoemd (ik vermoed Lideweij?) die zegt niets strafbaars bij mijn weten. Ik volg haar niet, maar heb ten tijde van de verkiezingen wel een en ander van haar gezien en gehoord omdat ik me breed wilde verdiepen.

Ook zij heeft het over 'omvolking' .  Geen frisse dame.

Herfstappeltaart schreef op 24-05-2026 om 19:06:

[..]

Ook zij heeft het over 'omvolking' . Geen frisse dame.

Echt? Nooit uit haar mond gehoord.

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 19:09:

[..]

Gisteren bij even tot hier 

Roos57 schreef op 24-05-2026 om 19:10:

[..]

Gisteren bij even tot hier

Dat ga ik opzoeken. Wist ik echt niet.

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 19:09:

[..]

Ja pas nog op t.v. gezien. Ik weet even niet meer bij welke gelegenheid/welk programma.

bij even tot hier kan ik even niets vinden op YT. Wel vanuit Telegraaf een filmpje waarin ze gevraagd wordt naar het woord omvolking en waarin ze uitlegt dat de kabinetsplannen lijden tot een situatie waarbij wij langzaam een minderheid worden in eigen land.

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 19:19:

bij even tot hier kan ik even niets vinden op YT. Wel vanuit Telegraaf een filmpje waarin ze gevraagd wordt naar het woord omvolking en waarin ze uitlegt dat de kabinetsplannen lijden tot een situatie waarbij wij langzaam een minderheid worden in eigen land.

11 minuut 3 bij Even tot hier.

Herfstappeltaart schreef op 24-05-2026 om 19:23:

[..]

11 minuut 3 bij Even tot hier.

Ik zocht via YT….er staat een klein stukje op over iets anders 21 uur geleden. Verder alleen stukjes langer geleden. Ik zal morgen nog eens kijken, dan staat er vast meer op

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.