Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Haatberichten op social media

Ik heb een collega met wie ik niet meer dagelijks samenwerk maar waarmee ik nog wel Facebook vrienden ben. Incidentele wisselen we nog wel eens een appje uit en komen elkaar tegen in de wandelgangen. Het is best een aardige vent, we hebben het over gezin, huisdieren en werk. Hij was altijd al anti immigratie, maar dat was een onderwerp waar we het (dus) niet over hadden.
De laatste tijd krijg ik via Facebook alleen nog maar heel vervelende racistische en anti-regeringsbeleid berichten van hem op FB. Geen eigen berichten maar van die spotprenten e.d.
Ik zit daar een beetje mee in mijn maag. Zijn account staat niet op eigen naam, iets verzonnen, maar soms post hij ook over zijn gezin dus het is wel aan hem te linken. Ik denk dat er ook strafbare berichten tussen staan maar e.e.a. is niet verenigbaar met ons werk. Ik kan natuurlijk ontvrienden en verder gaan met mijn leven, maar misschien is het juiste om te doen dit te melden bij een vertrouwenspersoon?
Wat zouden jullie doen?

Ik zou hem erop aanspreken dat sommige berichten waarschijnlijk strafbaar zijn en als hij die niet verwijderd/ophoudt met zulke dingen te posten, je de werkgever zult inlichten. 

Ontvolgen zodat je de berichten niet meer ziet.
Verder zou ik denken " niet mijn probleem" en er niks mee doen.

Dolfje schreef op 24-05-2026 om 10:49:

De maatschappij, dat ben jij.

Ik zou hem ontvrienden met uitleg. Als hij dingen openbaar uit die in strijd zijn met wet en/of werk dan zou ik hem een bericht sturen dat je hem om die reden ontvriend. Dat je het contact collegiaal prettig vind en ik wil houden maar zijn standpunten hierover niet deelt en er ook niet steeds mee geconfronteerd en ook niet geassocieerd wenst te worden. Is er een vertrouwenspersoon op het werk met wie je bovenstaande als casus kunt afstemmen? (Desnoods zonder naam van de collega te noemen, er vanuitgaande dat je profiel niet openstaat en het heel snel 1 plus 1 is). 

Dolfje schreef op 24-05-2026 om 10:49:

Ja, lekker makkelijk de andere kant op kijken als je ziet dat iemand grenzen overschreidt.

TO geeft aan dat het in strijd is met de regels op t werk en mogelijk zelfs strafbaar. Dat kan en mag je niet negeren.

Vertrouwenspersoon is een goede optie. Daar kun je bespreken welke mogelijkheden je hebt. Als jullie een integriteitspersoon hebben, kun je de casus daar ook (eventueel hypothetisch of geanonimiseerd, zodat nog niet bekend wordt om welke collega het gaat) voorleggen.

Een bekende van mij die mij op social media wil volgen onder een andere naam had ik sowieso niet geaccepteerd. 
In dit geval zou ik hem op de gang aanschieten en vragen of zijn account is gehackt omdat je toch zulke rare berichten krijgt! En natuurlijk blokkeren. 

Poezie schreef op 24-05-2026 om 11:02:

Een bekende van mij die mij op social media wil volgen onder een andere naam had ik sowieso niet geaccepteerd.

Ik ook niet.

Ik kan me indenken dat je het een lastige situatie vind. Ik word onrustig van conflicten en ik zou met de door mij voorgestelde oplossing toch bang zijn dat er wel een conflict of awkward situatie ontstaat. Toch denk ik dat het wel de meest wenselijke manier van ermee omgaan is.

Ninoea schreef op 24-05-2026 om 11:35:

Ik kan me indenken dat je het een lastige situatie vind. Ik word onrustig van conflicten en ik zou met de door mij voorgestelde oplossing toch bang zijn dat er wel een conflict of awkward situatie ontstaat. Toch denk ik dat het wel de meest wenselijke manier van ermee omgaan is.

Ja ik ook maar nu ik er over nadenk is het melden als het echt zo erg en strafbaar is natuurlijk wel het juiste om te doen. Dan wel anoniem denk ik. 

Ik zou of hem tippen dat of het melden bij de vertrouwenspersoon. Wegkijken is wat mij betreft geen optie.

En waarschijnlijk had ik hem allang op ontvolgen gezet. Ik heb er een hekel aan om dit soort berichten in mijn bubbel te hebben. 

Herfstappeltaart schreef op 24-05-2026 om 10:53:

[..]

De maatschappij, dat ben jij.

En dus moet je maar NSBen? dat is pas erg

ik zou er zeker geen melding van maken. Het feit dat iemand bijvoorbeeld anti AZC, anti COA, anti instroom vluchtelingen is dat mag. Ik heb geen FB, ik verspreid ook geen racistische teksten. Maar ik kan me dus wel inleven in de wens om NL niet vol te laten stromen met immigranten.

zou je een collega die groen-links propaganda verspreid ook melden? Of een collega die oproept om vluchtelingen in huis te nemen?

Euphoria schreef op 24-05-2026 om 12:08:

ik zou er zeker geen melding van maken. Het feit dat iemand bijvoorbeeld anti AZC, anti COA, anti instroom vluchtelingen is dat mag. Ik heb geen FB, ik verspreid ook geen racistische teksten. Maar ik kan me dus wel inleven in de wens om NL niet vol te laten stromen met immigranten.

zou je een collega die groen-links propaganda verspreid ook melden? Of een collega die oproept om vluchtelingen in huis te nemen?

Het ligt er toch aan hoe dat wordt gebracht? Als je zegt: ik ben tegen een azc in mijn dorp is er echt niemand die dat als strafbaar gaat zien. Ik kan me ook niet voorstellen dat TO dan de neiging heeft om daar iets anders mee te doen dan haar schouders ophalen. Maar als je gaat oproepen om de boel daar in de fik te steken of de burgemeester gaat bedreigen om een azc, dan is dat toch een heel ander verhaal?

Als het bedrijf een Gedragscode heeft staat er op de intranetpagina meestal ook hoe je misstanden kan melden. Dat kan vaak ook anoniem en in dit geval is dat prima, wie de melder is doet er niet toe.

Joszy schreef op 24-05-2026 om 12:17:

[..]

Het ligt er toch aan hoe dat wordt gebracht? Als je zegt: ik ben tegen een azc in mijn dorp is er echt niemand die dat als strafbaar gaat zien. Ik kan me ook niet voorstellen dat TO dan de neiging heeft om daar iets anders mee te doen dan haar schouders ophalen. Maar als je gaat oproepen om de boel daar in de fik te steken of de burgemeester gaat bedreigen om een azc, dan is dat toch een heel ander verhaal?

Als dat gecommuniceerd wordt ben ik het met jou eens.

ik heb het anders geïnterpreteerd. 
bij ons is het verspreiden van informatie die te persoonlijk is niet toegestaan. Daar vallen politieke voorkeuren onder. Ik ging er van uit dat ze zo iets bedoelde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.