Vakantie en reizen
Zeesterretje
07-06-2026 om 18:44
Vakantie dichtbij
Het is weer (bijna) vakantieperiode en wat mij opvalt is hoe normaal het is om te praten over de veelal verre reizen. Het lijkt eerder de regel dan uitzondering dat iedereen de vliegtuig pakt of met de auto minimaal 3 landen doorkruisen.
Ik dacht, laat ik eens een topic openen voor de mensen in de minderheid.
Ik hou niet van vliegen en heb vliegangst. Hou niet van reizen.
En de grootste reden: ik wil het gevoel hebben dat ik snel naar huis kan als er wat is.
Wie wil meeschrijven over leuke, mooie, gezellige plekken in Nederland, Belgie, Duitsland die ook een vakantiegevoel kunnen geven?
Ik vind Zuid Limburg en de Veluwe tot nu toe de leukste plekken van Nederland.
Ardennen en Hoge kempen in Belgie en de Eifel in Duitsland zijn ook voor mij prima plekken.
Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik heb geen kinderen en ga meestal met 1 reisgenoot weg.
Eigen ervaringen lees ik ook graag.
Martje80
13-06-2026 om 21:59
Ysenda schreef op 08-06-2026 om 23:39:
[..]
Witterzomer, bij Assen: zwembad en een zwemvijver
Appelscha heeft ook een buitenzwembad en een natuurpad. Prachtige omgeving met het Drents Friese Wold
Dolfje
14-06-2026 om 06:43
watertoren schreef op 09-06-2026 om 09:19:
Nee, voor mij geen vakantie dichtbij. Ik wil verzekerd zijn van mooi weer en dat is in Nederland of bv Duitsland niet. Ik wil palmbomen zien in de vakantie. En vooral luxe dus een all-inclusive vakantie heeft mijn voorkeur.
Ik ga meestal ook voor goed weer dus Spanje of zuidelijker nog maar voor korte ( extra)vakanties blijven we wel in Nederland.
Maar ik heb ook wel eens zitten kijken naar een week een huisje ergens huren hier en toen zijn we toch naar het buitenland gegaan omdat dat niet heel veel duurder was en de weersverwachting hier echt ruk was. Ik zit dus liever in een goedkopere accommodatie in de zon dan in een luxe hotel met alles erop en aan in Nederland.
Mijn hoofdvakantie is zeker naar de zon.
Zeespiegel
14-06-2026 om 06:55
Zeesterretje schreef op 07-06-2026 om 20:29:
Bedankt voor jullie reacties. Ieder heeft toch z'n eigen behoefte zo te lezen.
Zeeland en richting Groningen spreken mij wel aan. Waddeneilanden ook wel maar ben bang dat het te rustig is( bestaat dat?).
Een leuke stad dichtbij de natuur in een huisje vind ik altijd wel leuk.
Iemand vroeg of ik echt dacht dat iedereen verre reizen maakt. Uh Ja, Costa Rica, Cuba, Dubai, Viëtnam vind ik ver.
Die bestemmingen vind ik ook ver. Ik heb ook het idee dat dat nogal modieuze bestemmingen zijn. Voor van die jongvolwassenen die ook mee willen tellen.
Zeespiegel
14-06-2026 om 07:10
Kampeerder schreef op 08-06-2026 om 16:32:
[..]
Meestal vind ik één nacht ook te kort, en als er dat toch doen maken we vaak dat we voor of rond 15:00 uur al op de camping zijn. Dan houd je nog tijd over om even te zitten, te eten etc.
Soms terug onderweg zegt man dan dat als er doorrijden we die avond in ons eigen bed thuis kunnen liggen. Maar ik laat me niet meer ompraten, al te vaak gehad dat we dan ineens nog in de drukte kwamen en pas ver na middernacht thuis waren. Of nog erger dat we toch om 19:00 uur nog een camping gingen zoeken.
Herkenbaar. We hebben 1 keer na flinke file om 1 uur 's nachts de tent opgezet. (File n.a.v. natuurbrand.)
Een andere keer gedacht, we zoeken onderweg een hotel. 2 uur gezocht alles bleek vol. 3 uur 's nachts thuis. Nu boeken we dus ook overnachtingen vooraf.
En plannen we op rond de 6 uur rijden per dag. Zodat files minder stress geven over op tijd aankomen. Want eigenlijk heb je in het hoogseizoen toch standaard wel een paar uur file/vertraging door wegwerkzaamheden. Dan is die rit van 6 uur al snel 8 uur. Met pauzes erbij 10 uur. Dan kom je best nog op een redelijke tijd aan bij tijdig vertrek, langer hebben we echt geen zin in.
Mika2024
16-06-2026 om 12:45
Wij gaan ieder jaar naar de waddeneilanden, Terschelling en weekend Vlieland. En we vinden het heerlijk! In het verleden ook wel verder op vakantie geweest maar altijd binnen Europa.
En vorig jaar kwam ik er achter dat ik ergens wat gemist heb toen ik de vakantiebestemmingen zo om mij heen hoorde. Japan, Curacao, Kaap Verdie, Kenia, Dubai en ga zo maar door. Ik denk dat het ergens een trend is geworden die verre bestemmingen die ik gemist heb.
Maar goed hier dus groot fan van de waddeneilanden. Maar zuid limburg, Zeeland, De Friese Meren, de buurt van Harlingen, Groningse dorpjes en mijn eigen omgeving Drenthe allemaal super mooi! Helaas is Nederland wel erg duur geworden. Achterhoek ook mooi, Salland. Tja er is zoveel moois maar de kust geeft voor mij het meeste vakantiegevoel omdat dat voor mij een totaal aandere omgeving is.
Je kunt natuurlijk ook heel Nederland ( Duitsland en Belgie misschien erbij) en overal een dag of 2 blijven. Ik heb het hele topic niet doorgelezen dus misschien al benoemd.
lientje69
16-06-2026 om 14:20
Diezijnvanmij schreef op 08-06-2026 om 22:24:
hier staat Mullerthal deze maand op de planning
geweldig daar!
@to: hier ook veel verre reizers in mijn omgeving. Wij niet. We gaan dit jaar een paar keer kamperen, in Duitsland en Luxemburg dus. Als iemand nog een leuke tip heeft voor een camping in NL (met veel waterpret voor jonge kinderen), dan hou ik me aanbevolen!
Capfun de Bongerd in Tuitjenhorn. Veel te doen in omgeving. Animatie, waterpret binnen én buiten en indoor speeltuin.
Diezijnvanmij
16-06-2026 om 15:11
Capfun is niet helemaal mijn ding. Te hoog attractiepark gehalte (als ik de foto's zo zie). We zijn in Eerbeek terecht gekomen, was ook erg leuk!
Ysenda
16-06-2026 om 15:16
lientje69 schreef op 16-06-2026 om 14:20:
[..]
Capfun de Bongerd in Tuitjenhorn. Veel te doen in omgeving. Animatie, waterpret binnen én buiten en indoor speeltuin.
Tuitjenhorn in 1 zin met veel te doen in de omgeving?
Ik ken maar 1 Tuitjenhorn maar dat leg ik niet in combinatie met veel te doen in de omgeving.
lientje69
16-06-2026 om 16:34
Ysenda schreef op 16-06-2026 om 15:16:
[..]
Tuitjenhorn in 1 zin met veel te doen in de omgeving?
Ik ken maar 1 Tuitjenhorn maar dat leg ik niet in combinatie met veel te doen in de omgeving.
West Friese markt. Museum broekerveiling. Blanckendaalpark ( kleine dierentuin) Kaasmarkt Alkmaar. Strand op 12 kilometer. Vlindorado. Iets verder maar met de auto goed te doen: Medemblik met stoomtrein/ bakkerijmuseum/ stoommachinemuseum en kasteel Radboud. Anna Paulowna , Hoenderdaell. Hoorn : museum 20ste eeuw. Aartswoud Rundveemuseum. Hoogwoud museum West Frisia. Dit is allemaal binnen 25 autominuten van Tuitjenhorn. Enkhuizen ietsje verder maar Zuiderzeemuseum is ook heel gaaf. En dan heb ik een heel deel musea nog niet eens genoemd. Hoezo weinig te doen?
Vergeet ik nog Park Fluwel , leuk voor kinderen over tulpen. En speelpark de Goudvis. En ik kan zo nog wel eea opnoemen hoor. Ben er opgegroeid dus kom nog vaak in die omgeving.
Dorestad
16-06-2026 om 16:59
Mika2024, dat vind ik, als Groningse woonachtig in Drenthe, leuk om te lezen. Dat jij dorpjes in Groningen leuk vindt.
Ysenda
16-06-2026 om 20:32
lientje69 schreef op 16-06-2026 om 16:34:
[..]
West Friese markt. Museum broekerveiling. Blanckendaalpark ( kleine dierentuin) Kaasmarkt Alkmaar. Strand op 12 kilometer. Vlindorado. Iets verder maar met de auto goed te doen: Medemblik met stoomtrein/ bakkerijmuseum/ stoommachinemuseum en kasteel Radboud. Anna Paulowna , Hoenderdaell. Hoorn : museum 20ste eeuw. Aartswoud Rundveemuseum. Hoogwoud museum West Frisia. Dit is allemaal binnen 25 autominuten van Tuitjenhorn. Enkhuizen ietsje verder maar Zuiderzeemuseum is ook heel gaaf. En dan heb ik een heel deel musea nog niet eens genoemd. Hoezo weinig te doen?
Vergeet ik nog Park Fluwel , leuk voor kinderen over tulpen. En speelpark de Goudvis. En ik kan zo nog wel eea opnoemen hoor. Ben er opgegroeid dus kom nog vaak in die omgeving.
Ik ken ze allemaal, heb ze allemaal ook bezocht: met school als excursie. En toch zie ik de regio niet als vakantie.
Tulpen is werk, daar ga ik niet voor mijn lol naar kijken. Toeristen uit het land jagen. Worden ze boos als je met de trekker door hun beeld rijd bij het koppen.
Tja, het geld zit onder de grond, niet in die bloemen.
Je schrijft zelf al autominuten want het ov is drama.
lientje69
16-06-2026 om 20:54
Ysenda schreef op 16-06-2026 om 20:32:
[..]
Ik ken ze allemaal, heb ze allemaal ook bezocht: met school als excursie. En toch zie ik de regio niet als vakantie.
Tulpen is werk, daar ga ik niet voor mijn lol naar kijken. Toeristen uit het land jagen. Worden ze boos als je met de trekker door hun beeld rijd bij het koppen.
Tja, het geld zit onder de grond, niet in die bloemen.
Je schrijft zelf al autominuten want het ov is drama.
OV is drama , dat klopt. Tulpen kunnen heel leerzaam zijn hoor. 😀 en het wordt op een speelse manier gebracht. Maar als ik in Nederland op vakantie ga, trek ik zeker de regio in. Dan blijf ik niet alleen bij mijn caravan zitten in een plattelandsdorp. Dus ik vind dat er zeker genoeg te doen is. Het dorp an sich. Nee. Daar heb je gelijk in.
Ysenda
16-06-2026 om 21:02
lientje69 schreef op 16-06-2026 om 20:54:
[..]
OV is drama , dat klopt. Tulpen kunnen heel leerzaam zijn hoor. 😀 en het wordt op een speelse manier gebracht. Maar als ik in Nederland op vakantie ga, trek ik zeker de regio in. Dan blijf ik niet alleen bij mijn caravan zitten in een plattelandsdorp. Dus ik vind dat er zeker genoeg te doen is. Het dorp an sich. Nee. Daar heb je gelijk in.
Ik kom uit de regio, denk dat ik het daarom niet als vakantieregio zie.
Altijd tegenwind, grote afstanden op de fiets, meestal langs wegen zonder fietspad (is verbeterd) waar te hard gereden wordt.
lientje69
16-06-2026 om 21:18
Ysenda schreef op 16-06-2026 om 21:02:
[..]
Ik kom uit de regio, denk dat ik het daarom niet als vakantieregio zie.
Altijd tegenwind, grote afstanden op de fiets, meestal langs wegen zonder fietspad (is verbeterd) waar te hard gereden wordt.
Vertel mij wat 😀 met gevaar voor eigen leven naar de middelbare op de fiets.
Maar voor mensen uit een andere provincie of de grote stad ( in mijn jeugd was het nog geen Capfun, kleinschalig en zat het vól met Amsterdammers) , is het wél leuk. Kijk ook maar naar bijvoorbeeld de Duitsers die de Noordzeekust overspoelen elk jaar.
Mika2024
16-06-2026 om 21:29
Dorestad schreef op 16-06-2026 om 16:59:
Mika2024, dat vind ik, als Groningse woonachtig in Drenthe, leuk om te lezen. Dat jij dorpjes in Groningen leuk vindt.
Dorestad ik woon zelf in een traditioneel Drents Brinkdorp maar wij gaan bijna jaarllijks wel even een dagje toeren door Groningen. Provincie Groningen is wat dat betreft zwaar ondergewaardeerd, zulke mooie wierdedorpen. Bourtange ook leuk voor kinderen, WEC met het nieuwe zeehondenopvang. Groningen heeft zoveel moois!
geweldig daar!