Vakantie en reizen
Netherfield
14-07-2025 om 13:39
Maken jullie een vakantiebudget?
De buurvrouw vertelde dat ze een vakantiebudget maakt, met een maximaal te gebruiken bedrag per dag. Als ze op een dag minder gebruikt, schuift het overgebleven budget door naar een andere dag.
Zelf doen wij dat niet. Als we iets gaan boeken kijken we wel naar wat het kost (€5000 voor twee weken stacaravan in buitenland aan een meer vonden we teveel, hebben nu eentje voor €2300) maar echt een budget voor de vakantie zelf hebben we niet. Bij uit eten doen we hetzelfde budget als thuis, bij uitjes kijken we wat het kost en of het uitje leuk genoeg is voor dat bedrag.
Wat doen jullie?
Peiling
Vakantiebudget
Herfstappeltaart
16-07-2025 om 09:49
Tuinfluiter schreef op 16-07-2025 om 09:29:
Wij kijken na de zomervakantie altijd hoeveel budget er nog over is van ons jaarbudget en daarna bepalen we wat we de rest van het jaar nog gaan doen.
Ja zo bekeken hebben wij eigenlijk ook een vakantiebudget. Hier gaat elke maand een bedrag op de post "vrije tijd" . Uit dit potje worden vakantie(s), dagjes weg, uit eten, afhaaleten e.d. betaald. Het vakantiegeld van onze AOW wordt daar ook op gestort.
Happyapple
16-07-2025 om 10:13
Wij hebben geen vast budget, maar qua accommodatie kijken en zoeken we zeker wel uitgebreid naar een goede (of in elk geval acceptabele) deal.
Dolfje
16-07-2025 om 10:29
Happyapple schreef op 16-07-2025 om 10:13:
Wij hebben geen vast budget, maar qua accommodatie kijken en zoeken we zeker wel uitgebreid naar een goede (of in elk geval acceptabele) deal.
Ik ook. Ik sorteer bijna altijd met de goedkoopste bovenaan en ga dan recensies lezen.
BlairW
16-07-2025 om 10:29
Bailey26 schreef op 16-07-2025 om 08:28:
Wij hebben geen vakantiebudget. Wij kijken van te voren wel naar de prijs van de camping. Vinden wij deze acceptabel dan boeken wij en anders zoeken wij door. Gaan dit jaar voor het eerst met eigen caravan.
Sinds geboorte kind gaan wij met de auto op vakantie. Tot op heden is dat altijd naar Frankrijk. Naast benzinekosten komt er dus ook tol bij. Ik reken eigenlijk nooit uit wat dit kost. Vorig jaar en dit jaar reizen wij in meerdere dagen. Dus komen er nog extra kosten bij voor overnachtingen.
Met een eigen caravan zou je eigenlijk ook de kosten voor stalling en de afschrijving nog enz mee moeten rekenen natuurlijk. Ik ben zo rond de €1000/€1500,- kwijt al jaarlijks aan stalling, verzekering en onderhoud. En dan heb ik de afschrijving nog niet meegerekend. Met een nieuwe caravan van 3 jaar oud, zit ik nu op €10.000 per jaar aangezien hij €30.000 heeft gekost bij aanschaf
nog niet heel goedkoop, dat kamperen zo hoor 
watertoren
16-07-2025 om 10:31
Ik heb nu een weduwepensioen en ik kan gelukkig nog steeds op vakantie Ik ga de laatste jaren met mijn broer op vakantie want hij is ook alleen,
Mevrouw75
16-07-2025 om 14:08
Nee, maar wij houden van kamperen zonder stroom enzo, dus het is sowieso al niet heel uitbundig qua geld.
Mevrouw75
16-07-2025 om 14:14
BlairW schreef op 16-07-2025 om 07:19:
[..]
Het komt op mij over alsof je toch altijd even een soort sneer moet geven op bepaalde dingen. Alsof je neer kijkt op nu dan mensen die kamperen als vakantie.
Maar inderdaad, wat jij beschrijft lijkt in de verste verte niet op hoe ik kampeer nee. Ik zet mijn luxe caravan op de plek met de mover, heb een grotere koelkast er in dan thuis, heb al jaren geen campings meer meegemaakt met muntjes voor de douche en de wc is gewoon normaal en er hangt zelfs toiletpapier. En ik eet niet primitief, waarom zou ik dat doen? Het is vakantie, dan wil ik ook lekker eten.
Ik hou juist van op je hurken in het gras een potje koffie koken als je net je tentje uitgekropen bent. Stroom nog nooit gehad op een camping. En vermijd dus het liefst terreinen met teveel caravans.
Joh, whatever joh, nu komt de sneer juist van de andere kant
MarvelousM
16-07-2025 om 15:01
Herfstappeltaart schreef op 15-07-2025 om 16:02:
[..]
Moet je dat geld wel hebben. En dat is lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.
Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan, moet je niet gaan natuurlijk. Wat een stomme opmerking.
MarvelousM
16-07-2025 om 15:05
Kersje schreef op 15-07-2025 om 19:46:
[..]
Of je probeert even begrijpend te lezen!?
Ik word gewoon zo moe van mensen die telkens als iemand zegt 'wij letten nergens op' moeten zeggen 'ja maar dat kan niet zo maar iedereen, hoor!!!!'
De vraag van het topic is 'maken jullie een vakantiebudget'. En daar mag je gewoon 'nee' op antwoorden zonder te hoeven horen dat anderen het niet zo breed hebben.
Diezijnvanmij
16-07-2025 om 15:08
Je mist de boodschap Marvelous. Het gaat erom dat mensen zeggen "Je bent op vakantie hoor, dan moet je niet op geld letten". Dat is wat anders.
@Mevrouw75: Ik deel jouw voorkeuren. Helemaal back to basic. Wij gaan met de tent. Ik kijk er nu al naar uit om 2 weken geen make-up te dragen, mijn haar op een knot te gooien, verplicht te moeten wachten op de "waterkoker" of "het koffiezetapparaat". De hele dag buiten, 's avonds de bbq aan... Genieten 
MarvelousM
16-07-2025 om 15:11
Diezijnvanmij schreef op 16-07-2025 om 15:08:
Je mist de boodschap Marvelous. Het gaat erom dat mensen zeggen "Je bent op vakantie hoor, dan moet je niet op geld letten". Dat is wat anders.
@Mevrouw75: Ik deel jouw voorkeuren. Helemaal back to basic. Wij gaan met de tent. Ik kijk er nu al naar uit om 2 weken geen make-up te dragen, mijn haar op een knot te gooien, verplicht te moeten wachten op de "waterkoker" of "het koffiezetapparaat". De hele dag buiten, 's avonds de bbq aan... Genieten
Ja en dat is wat die mensen vinden. Dat mag ook gewoon. Dat zeggen ze toch niet over anderen. Ze zeggen dat over zichzelf.
Diezijnvanmij
16-07-2025 om 15:15
Mwah. Ik heb het even teruggelezen en ik vind het niet heel scherp op de eigen situatie geprojecteerd, maar ook wel algemeen. Linksom of rechtsom, die mensen mogen dat vinden. En op een forum mag een ander daarop reageren.
Liara
16-07-2025 om 15:27
Diezijnvanmij schreef op 16-07-2025 om 15:15:
Mwah. Ik heb het even teruggelezen en ik vind het niet heel scherp op de eigen situatie geprojecteerd, maar ook wel algemeen. Linksom of rechtsom, die mensen mogen dat vinden. En op een forum mag een ander daarop reageren.
Maar als ik zeg: 'op vakantie let ik niet op mijn geld', hoef ik daar toch geen disclaimer bij te gaan zeggen dat ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. Wat een geneuzel wordt het dan.
Herfstappeltaart
16-07-2025 om 15:28
MarvelousM schreef op 16-07-2025 om 15:01:
[..]
Als je geen geld hebt om op vakantie te gaan, moet je niet gaan natuurlijk. Wat een stomme opmerking.
Ik reageerde op de opmerking dat iemand geld minder belangrijk vindt dan mooie reizen en herinneringen maken.. Dat vindt namelijk het gros van de mensen. Maar dat geld moet er wel zijn dus. En je kunt ook prima een fijne vakantie hebben met een kleiner budget. En jouw opmerking dat je een dagbudget "treurig vindt klinken" vind ík dus weer raar. Moet je dan geld als water hebben om je vakantie niet "treurig" te laten zijn? Wat een onzin.
Herfstappeltaart
16-07-2025 om 15:30
Liara schreef op 16-07-2025 om 15:27:
[..]
Maar als ik zeg: 'op vakantie let ik niet op mijn geld', hoef ik daar toch geen disclaimer bij te gaan zeggen dat ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. Wat een geneuzel wordt het dan.
Nee hoor dat hoeft helemaal niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.