Vakantie en reizen
Netherfield
14-07-2025 om 13:39
Maken jullie een vakantiebudget?
De buurvrouw vertelde dat ze een vakantiebudget maakt, met een maximaal te gebruiken bedrag per dag. Als ze op een dag minder gebruikt, schuift het overgebleven budget door naar een andere dag.
Zelf doen wij dat niet. Als we iets gaan boeken kijken we wel naar wat het kost (€5000 voor twee weken stacaravan in buitenland aan een meer vonden we teveel, hebben nu eentje voor €2300) maar echt een budget voor de vakantie zelf hebben we niet. Bij uit eten doen we hetzelfde budget als thuis, bij uitjes kijken we wat het kost en of het uitje leuk genoeg is voor dat bedrag.
Wat doen jullie?
Peiling
Vakantiebudget
Romir
14-07-2025 om 13:43
Hier ook geen budget. We weten wel ongeveer wat we maximaal willen betalen aan de accomodatie, maar hebben dat nooit echt expliciet gemaakt of afgesproken met elkaar.
Op vakantie doen we nooit hele gekke dure dingen qua uitjes. Wel regelmatig lekker ergens wat drinken en eten, daar hangen we geen budget aan. Het is maar net waar we op dat moment zin in hebben.
Schoondochter
14-07-2025 om 13:48
ik heb wel eens een budget gemaakt en me vervolgens de halve vakantie schuldig gevoeld omdat ik er overheen ging. Terwijl ik echt geen gekke uitspattingen had en het wel kon betalen. Daarna heb ik dat budget afgeschaft. Ik ben op vakantie (en in mijn volwassen leven is dat eens in de vijf jaar) dus ga gewoon genieten. Het moet niet te gek worden natuurlijk, maar zoals je al zegt is dat meer de afweging of het uitje het waard is.
Dolfje
14-07-2025 om 13:55
Nee geen vaststaand budget maar ik hou ongeveer rekening met 100€ per dag voor zijn tweetjes. De ene keer zitten we er onder en als we dure excursies doen er boven.
Yvaine
14-07-2025 om 13:56
Nee geen budget. Ik ging vroeger wel eens met een vriendin op vakantie die een heel strak budget hanteerde, dat was op een gegeven moment de reden om niet meer samen op vakantie te gaan. Voor vakantie spaar ik en natuurlijk let ik wel een beetje op wat eruit gaat maar ik ga mijzelf geen bedrag per dag opleggen. Neem je dan bijvoorbeeld geen ijsje omdat je boven budget zit?
Gsleutel
14-07-2025 om 13:59
Geen budget, maar ik laat me qua accomodaties en uitjes wel vaak remmen door de kosten. Dan zoeken we een alternatief dat beter betaalbaar is. We gaan op vakantie wel veel vaker naar een terrasje of uit eten. Omdat ik thuis altijd diegene ben die kookt, voelt dat echt als vakantie. Op andere dagen maken we dan een simpele pastasalade of eten we een gebakken ei of saté met brood. Als het maar makkelijk is.
Dit jaar doen we alles last minute en willen we alsnog graag op een vakantiepark, dus hebben we niet de goedkoopste opties. Ach, het is zo. We kunnen het betalen, maar moeten met een gezin van 5 wel wat opletten...
stokstaart
14-07-2025 om 14:10
Ik heb normaal gesproken een budget en dat kan prima. Het liefst zit ik op een natuurcamping zonder faciliteiten. Ik wandel dan wat en lees een boek.
Nu met partner is het luxer want lief houdt alleen van kamperen als het mooi weer is en warm. Maar dan nog is het wandelen en een boek lezen. De uitspatting is een lekker kaasplankje en een goede fles wijn.
Dit jaar ga ik exorbitant duur, namelijk op groepsreis met wat vrienden naar een Afrikaans land. Alles is geregeld. Het wordt een eens maar nooit weer reis dus ik hoop dat het echt mega gaaf word. Hier heb ik dus geen budget voor. Ik heb ook geen idee wat daar dingen kosten.
RavIvaR
14-07-2025 om 14:24
Zonder vastgesteld budget maar met logisch nadenken komen we een heel eind.
Bij het boeken hebben we ongeveer een max bedrag per nacht in gedachten en een idee over de duur van onze vakantie. Maar prijzen/tijden van vliegtickets en/of de mogelijkheden bij de gewenste accomodaties zijn bepalend.
Verder gaan we graag uit eten maar eten ook bij de accomodatie. Dit scheelt in de kosten. Maar hier maken we geen berekeningen over.
Diezijnvanmij
14-07-2025 om 14:35
Wij hebben een vakantiebudget. Van het vakantiegeld willen we op zomervakantie en de accomodatie voor de wintersport betalen. Dus er moet zo'n 2000,- in het vakantiepotje overblijven. We maken daar geen dagbudget van, omdat we geen gekke bedragen uitgeven op vakantie. Als we wat extra's willen doen (bijv. nog een dag een boot huren), kijk ik wel even of dat kan. En als het potje dat niet toelaat, doen we het dus niet.
Rosehip
14-07-2025 om 15:27
Geen budget maar we letten wel een beetje op. Zowel bij het boeken als tijdens de vakantie zelf. Geen accommodatie van 2000 euro per week en tijdens het uit eten niet elke dag 3 gangen bv.
Poezenmeisje
14-07-2025 om 15:39
Niet echt een budget, maar ook geen 'gooi het maar in het water' met elke avond naar de kroeg en cocktails.
Als je alleen reist kost uit eten gaan bijna niets op Gran Canaria. Voor een sushirestaurant (AYCE met bediening aan tafel) en een grote cola ben ik nog geen 20 euro kwijt.
Ik koop daar ook een "Duits brood" en vries dit in porties in. Zo heb ik toch elke dag eetbaar brood, dat niet naar cake smaakt.
Verder ui, paprika, eieren, vleesbeleg, kaas, water en cola zero op voorraad en wat snoeperij.
De laatste vier dagen proberen om niets meer bij te kopen zodat de voorraad op is.
Ik weet ook dat ik zo'n 100 euro kwijt ga zijn aan drie dolfijnentrips, gewoon omdat ik dat fantastisch vind, helemaal sinds ik Primatour tabletjes slik tegen bewegingsziekte.
En ik wil een paar massages, die zijn meestal 50 euro per uur.
Busvervoer is supergoedkoop, een auto huren ga ik waarschijnlijk niet doen met die enge bergweggetjes.
Teigera
14-07-2025 om 15:40
Rosehip schreef op 14-07-2025 om 15:27:
Geen budget maar we letten wel een beetje op. Zowel bij het boeken als tijdens de vakantie zelf. [...]
Precies dit. En achteraf kijken we hoe groot de 'schade' is. Ook wel interessant om bij te houden, als je bv ook een verre reis wil maken - hoeveel duurder is dat dan, in vergelijking met een vakantie waarbij je in Europa blijft?
Marty1984
14-07-2025 om 15:44
Het enige budget dat ik voor vakantie in de gaten hou is het hotel / de B&B.
Voor de rest zijn we elke dag te veel de hort op om ons aan een budget te houden.
We gaan 1 keer per jaar op reis, dan wil ik niet continu moeten tellen en rekenen of ik wel mag eten en of dat museum wel of niet past en of we budgettair en benzine-gewijs nog wel 50 kilometer kunnen rijden.
We zijn niet het type dat op een camping landt en daar 2 weken niet anders doet dan aan het zwembad liggen. We vertrekken om 10u à 11u 's ochtends om dingen in de omgeving of de stad te zien en in 't beste geval zijn we om 22u 's avonds terug. En af en toe lassen we wel eens een halve dag lezen in, maar dat verzandt toch weer als we toch nog iets leuks willen zien en te weinig tijd hebben.
We eten 's avonds niet in sterren-keten, maar ik wil tegelijk wel iets degelijk eten, meestal met voorgerecht, hoofdgerecht en wijn. Hotel, eten en benzine zijn dus de grootste kostenposten.
Ik heb ooit - achteraf - tot op de cent uitgerekend wat "2 weken door Noord-Italië rondreizen" kostte. Ik schrok me de pleuris, maar tegelijk is het wel onze enige jaar-vakantie en hebben we het geld (zolang we het tot 1 à 2 weken beperken).
Poezenmeisje
14-07-2025 om 15:45
Onze eerste vakanties waren met een tentje en elke dag een zakje Spaghetteria met tonijn en groente uit blik. Op een gemeentecamping (municipal), meestal het goedkoopste in de buurt.
Geld hadden we nog niet, maar we gunden ons toch wel enige luxe. Regelmatig een ijscoupe op een terras. Genieten!
Diezijnvanmij
14-07-2025 om 15:55
Marty1984 schreef op 14-07-2025 om 15:44:
We gaan 1 keer per jaar op reis, dan wil ik niet continu moeten tellen en rekenen of ik wel mag eten en of dat museum wel of niet past en of we budgettair en benzine-gewijs nog wel 50 kilometer kunnen rijden.
Ik denk dat niemand dat wil. Misschien goed om af en toe na te denken over hoe dingen klinken/overkomen.
Marty1984
14-07-2025 om 16:02
Diezijnvanmij schreef op 14-07-2025 om 15:55:
[..]
Ik denk dat niemand dat wil. Misschien goed om af en toe na te denken over hoe dingen klinken/overkomen.
Op het moment dat ik moet tellen en rekenen voor ons type vakantie ga ik gewoon niet op vakantie. Ik ben niet gemaakt om een week of 14 dagen op een camping te gaan zitten lezen. Sommige mensen vinden dat net wel heerlijk. Die vinden mijn vakantie met elke dag de hort op "de hel"
.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.