Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

PriceyRook54

PriceyRook54

15-11-2022 om 10:35

Kerstmarkten - welke is jouw favoriet?

Sinds een aantal jaar gaan wij met het gezin (man, ik en inmiddels twee tienerdochters) elke december een lang weekend naar een Europese stad met een kerstmarkt. De afgelopen twee jaar is dat wegens Covid niet gelukt, maar binnenkort mogen we weer 

Frankfurt was een onverwachte favoriet, geweldige sfeer. We zijn ook naar Bratislava geweest, Krakow en London (maar die laatste was voornamelijk voor familiebezoek, de markt zelf in Hyde Park vond ik niet geweldig). 

Over drie weken gaan we naar Polen (Wroclaw), erg veel zin in, de kerstmarkt schijnt geweldig te zijn daar. Ons hotel zit op loopafstand en is ook nog eens spotgoedkoop.

Welke kerstmarkt vond jij de mooiste/leukste?

image.jpg

(Wroclaw)


Keulen! Die hele stad heeft sowieso al veel sfeer, maar met alle kerstmarkten nog meer En Düsseldorf vind ik ook altijd gezellig en sfeervol.

Ik vind Düsseldorf ook erg leuk. Op verschillende plaatsen in de stad marktkraampjes. Ga dit jaar ook weer voor het eerst sinds covid.
Heb er nu al zin in en hoop dat hier nog andere leuke steden voorbij komen.

PriceyRook54

PriceyRook54

15-11-2022 om 10:52

Ja, in Duitsland kan het bijna niet anders dan goed zijn natuurlijk! Düsseldorf met de geweldige altstadt en Keulen zijn sowieso geweldige steden, al geloof ik niet dat ik er ooit met kerst geweest ben bedenk ik me nu.

Cluj-Napoca was verrassend leuk, door het uitgaansleven maar ook het centrum is ontzettend sfeervol. Wat mij betreft een relatief onontdekte tip.
Berlijn vond ik tegenvallen
Dusseldorf en Keulen zijn ook zeker leuk, wij zijn een keer geweest op de kerstmarkt in Keulen waar het avonds ineens begon te sneeuwen. Zo'n prachtig gezicht.

Wroclaw is geweldig, alweer zeven jaar terug dat ik daar was met een kerstmarkt maar het was echt heel gezellig

Antwerpen vond ik ook erg gezellig.

Ik houd van kerstmarkten

Wrocław is zonder kerstmarkt al een geweldige stad 

Ik was een aantal jaar geleden in Bremen, één grote kerstmarkt op het plein en een soort thematische 'middeleeuwse' markt langs de rivier. Heel gezellig en buiten de kerstmarkt ook echt een toffe stad. 

Ik ben in Oberhausen, Münster en Osnabrück geweest. Vond ze allemaal wel leuk. Ik geloof wel dat ik Osnabrück qua stad het mooist vond.

Ben ook wel benieuwd welke kerstmarkten in Nederland de moeite waard zijn?

Kerstmarkten in Nederland vind ik toch altijd zo net niet. Meer vergelijkbaar met een normale braderie dan echt kerstmarkt. In Duitsland verkopen ze ook echt kerst-artikelen, dat is in Nederland niet. Dus nee, hier ga ik er eigenlijk nooit meer heen.

Leuk topic! Ik ben nog niet naar veel grote kerstmarkten geweest in mn leven, maar wel dol op kerst. Zo’n traditie om elk jaar een andere te bezoeken lijkt me heel leuk!!

Wat ik me wel nog afvraag, is wat jullie de hele dag doen op een kerstmarkt? Mijn ervaring vorige keer was namelijk dat het super gezellig was qua sfeer en leuk om wat te drinken/eten, maar we vonden het met zn 2en moeilijk om vervolgens de hele middag te vullen tot het weer etenstijd was. Gaan jullie dan echt uitgebreid shoppen daar?

KittyFantastico schreef op 15-11-2022 om 11:20:


Wat ik me wel nog afvraag, is wat jullie de hele dag doen op een kerstmarkt? Mijn ervaring vorige keer was namelijk dat het super gezellig was qua sfeer en leuk om wat te drinken/eten, maar we vonden het met zn 2en moeilijk om vervolgens de hele middag te vullen tot het weer etenstijd was. Gaan jullie dan echt uitgebreid shoppen daar?

Ik combineer het vaak met een stadswandeling of museum bijvoorbeeld. Ik ga nooit alleen voor de kerstmarkt ergens heen, er moet wel iets meer te zien of te doen zijn. Daarom zou ik ook nooit naar een kerstmarkt in Gronau of Emmerich gaan ofzo 

Ik struin de hele dag over de kerstmarkt en door het centrum van de stad. Lekker winkelen, koffie drinken ergens, lunchen met hapjes op de kerstmarkt, ‘s avonds ergens uit eten. Gewoon dus in de stad rondstruinen en winkelen maar goed, ik ga ook regelmatig met een vriendin naar een groot winkelcentrum om daar de hele dag te shoppen, lunchen en dineren. Heerlijk vind ik dat!

PriceyRook54

PriceyRook54

15-11-2022 om 11:42

KittyFantastico schreef op 15-11-2022 om 11:20:

Leuk topic! Ik ben nog niet naar veel grote kerstmarkten geweest in mn leven, maar wel dol op kerst. Zo’n traditie om elk jaar een andere te bezoeken lijkt me heel leuk!!

Wat ik me wel nog afvraag, is wat jullie de hele dag doen op een kerstmarkt? Mijn ervaring vorige keer was namelijk dat het super gezellig was qua sfeer en leuk om wat te drinken/eten, maar we vonden het met zn 2en moeilijk om vervolgens de hele middag te vullen tot het weer etenstijd was. Gaan jullie dan echt uitgebreid shoppen daar?

Nee hoor, wij maken er een stedentripje van, met lekker uit eten, leuke kroegjes zoeken, urenlang rond slenteren. In Wroclaw bijvoorbeeld schijnen er honderden dwergen door de stad verstopt te zijn, dus die zullen we ook zeker gaan zoeken 

(We wonen niet in NL en we moeten vliegen, dus we gaan dan niet voor één dagje naar de kerstmarkt zeg maar.)

KittyFantastico schreef op 15-11-2022 om 11:20:

Leuk topic! Ik ben nog niet naar veel grote kerstmarkten geweest in mn leven, maar wel dol op kerst. Zo’n traditie om elk jaar een andere te bezoeken lijkt me heel leuk!!

Wat ik me wel nog afvraag, is wat jullie de hele dag doen op een kerstmarkt? Mijn ervaring vorige keer was namelijk dat het super gezellig was qua sfeer en leuk om wat te drinken/eten, maar we vonden het met zn 2en moeilijk om vervolgens de hele middag te vullen tot het weer etenstijd was. Gaan jullie dan echt uitgebreid shoppen daar?

Wij combineren het vaak met stadswandeling of museum bezoek. Ook kopen we kleding voor mijn man zijn lengte maat is in Duitsland makkelijker te vinden dan in Nederland. 

We kopen ook vaak kerstcadeautje en gaan uiteten.

Keulen was mooi, Düsseldorf super sfeervol en op nummer 1 bij ons Essen  
Ik  kerstmarkten

Ik mag bijna weer

Mijn favoriet in Duitsland is Dresden. Het is een eindje rijden, maar dan heb je ook wat. Fantastisch grote kerstmarkt ( Striezelmarkt) en de stad zelf is bijzonder, omdat alles wat oud lijkt na de 2e wereldoorlog weer zo'n beetje is opgebouwd. 
Groot verschil met de kerstmarkten in het westen van Duitsland qua sfeer vond ik en zeker qua eten en drinken.

We wonen vlakbij de Duitse grens ( met Gronau) en ik heb als kind zijnde alle dichtbijgelegen kerstmarkten in Duitsland gezien en daar vond ik zelf Keulen en Dortmund het leukste van. Als volwassene kan ik Dusseldorf ook heel erg waarderen, zeker door het fijne winkelen daar. 

wij gaan altijd naar Oberhausen, Dûsseldorf en Köln en Essen vond ik ook heel erg leuk.

Oh en Praag♥️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.