

Vakantie en reizen

RaSa
06-05-2025 om 23:41
Durfen jullie commentaar te geven?
Zelf durf ik dat dus niet. Vandaag weer in een restaurant. Gerecht beschreven als: Pasta met romige saus, 4 soorten kaas en cherry tomaten. Ok, sowieso al niet gezond maar ik had hier zin in. Zit er in mijn volledige bord dus maar 1 halve cherry tomaat. Muts als ik ben beantwoord de vraag: Is alles naar wens? Dus uit automatisme met JA. En dat durf ik dus ook niet meer te corrigeren. Ben ik hier nou echt de enige in?

Poezenmeisje
06-05-2025 om 23:56
Ik zou er zeker naar vragen of een opmerking maken.
Hetzelfde met speciale wensen. Mijn zoon wil altijd 'kale sla', zonder olie, dressing, saus, whatever.
Als er toch iets op zit dan stuurde hij het al terug naar de keuken toen hij een jaar of acht was.
Ik heb laatst nog iets terug gestuurd omdat ik uitdrukkelijk 'geen rucola' had aangegeven. Ligt er tóch een bult van dat spul op.

Diezijnvanmij
07-05-2025 om 06:25
waarom durf je het niet? Waar ben je bang voor?
en wat vind je zelf van mensen die het wel durven?

rionyriony
07-05-2025 om 06:25
Op zich is elke feedback aan een bedrijf gratis advies dus natuurlijk zou het op zijn plaats zijn om te zeggen waarin ze teleurstelden. Zo'n restaurant bestaat dank zij het feit dat mensen terugkomen. Als jij niet meer terugkomt dan verliezen ze klanten.
Ook achteraf kan dat nog. Misschien was je daar blij dat er niet veel tomaten in zaten maar achteraf vond je dat het anders had gemoeten. Dat kan je altijd zeggen. Ik denk overigens dat zo'n restaurant een afweging maakt of meer tomaten het gerecht lekkerder zullen maken, want de mensen komen om de smaak. Tomaten zijn een beetje zuur.

Happyapple
07-05-2025 om 07:59
Ja ik durf het wel, maar weeg per keer af of ik het de moeite vind. Als ik een hamburger bestel zonder kaas en ui, dan stuur ik het bijvoorbeeld niet terug als er 3 flintertjes ui op liggen, maar wel als er toch kaas op zit. Een half rauwe biefstuk voor mijn kind stuur ik ook terug als we om heel goed doorbakken hebben gevraagd.

Flupke
07-05-2025 om 08:19
Wat is precies de reden dat je niks zegt?
Bang dat ze je lastig vinden?
Misschien zijn ze juist blij met je opmerking.
Dan kunnen ze er wat aan doen zodat je tevreden bent.
"Een pratend mens kan geholpen worden" 😉

Bakblik
07-05-2025 om 08:24
Ja ik zeg weleens iets over dingen die niet aan de verwachtingen voldoen. Als ik pizza bestel zonder olijven zeg ik niks als er een snipper olijf op ligt, dat kan tijdens maken of uitserveren erop zijn gekomen. Als de bovenkant is bedekt met een dikke laag olijven in plakjes dan zeg ik wel wat.
Als ik vooraf uitgebreid met de uitbater heb besproken of mijn neef met lactoseintollerantie er kan eten en hij toch room en kaas krijgt in zijn soep dan ben ik echt boos. Als je zegt dat het kan dan moet je zorgen dat het in orde komt en goed met je personeel afstemmen dat er 14 soep volgens de kaart moet komen en 1 speciale soep.
Mijn jongste werkt in de horeca en ziet en hoort veel klachten. Sommige terecht maar ook zeer vage klachten waar je als ondernemer niks mee kan. Gesmolten ijsjes zijn geen ijsjes maar dat de cheeseburger American style kaas bevat die de klant net niet lekker vindt dat is geen klacht. Je kunt het zeggen als klant maar je geld terugvragen kan niet.

Bakblik
07-05-2025 om 08:38
Het ligt er voor mij ook aan wie ik aan tafel heb als ik iets wil zeggen. Tegen de eigenaar zelf of de dochter in het restaurantje waar wij vaker komen kan ik makkelijker zeggen dat de friet een beetje slap was. Bij het jonge meisje dat haar eerste avond in de bediening doet zou ik bij een serieuze klacht vragen of ze de baas even wil sturen.

Marty1984
07-05-2025 om 08:48
Nee.
Ik heb geen zin om nog een keer verrot gescholden te worden.
1 keer in 't buitenland geprobeerd omdat de soep zuur en daardoor niet te eten was en ik ben daar en pleine restaurant verrot gescholden*. Nooit meer. Ik kon achteraf ook nog klagen over de rekening, want ze hadden die soep dan ook nog eens 2 keer op de rekening gezet. (1 keer wou ik dat onding best betalen, 2 keer ging erover.)
Ik maak vooral mental notes. "Dit gerecht nooit meer" of "hier komen we nooit meer eten". (Ik ga niet heel vaak uit eten. Ik zit dus zelden in hetzelfde restaurant.)
1 kerstomaat in een gerecht dat spreekt over "kaas en kerstomaten" ... daar lach ik tegen mijn tafelgenoot over. En is de laatste keer dat ik het bestel.
*De volgende dag kwam het ter sprake aan 't ontbijt in de B&B waar we sliepen. Bleek een hotelgenote in hetzelfde restaurant 1 dag eerder ook zure soep te hebben gehad. Ik was dus toch niet zo gek als waar die ober me voor uitschold.

Tuinfluiter
07-05-2025 om 08:51
Ja dat doe ik wel. Gebeurt gelukkig niet zo vaak maar ik heb wel eens een stuk tonijn terug gestuurd wat één grote zeen was. Ik heb toen trouwens niet gewacht op de vraag of alles naar wens was maar zelf de ober gewenkt en gezegd wat er aan de hand was en dat werd goed opgepakt.
In een ander restaurant een verrassingsmenu waar ik het toetje drie bereidingen van magnolia niet te eten vond het smaakte naar zeep. De eerdere gangen waren erg lekker en daar had ik al een paar keer een complimentje voor gegeven ik ben niet echt een zeur dus op de vraag of het gesmaakt had, er lag nog veel op mijn bord, antwoordde ik niet echt het smaakt naar zeep en eigenlijk vind ik het oneetbaar. De ober zei tja smaken verschillen en liep weg. Er werd niets met mijn klacht gedaan. Bij het afrekenen nog een opmerking gemaakt waarom ze deze vraag eigenlijk stellen als ze er toch niets mee doen en we daarom de fooi achterwege lieten. We zijn er ook nooit meer gaan eten.
Ik had zeker een opmerking gemaakt dat ik meer tomaatjes had verwacht dan een halve naar aanleiding van de beschrijving op de kaart.

Caroline80
07-05-2025 om 09:19
Ik zou het in combinatie met iets positief doen. Dus bv de pasta was heerlijk alleen zat er maar een halve cherry tomaat in.

Wieder
07-05-2025 om 09:23
Gewoon zeggen hoor! Ik ben kok en soms gaan dingen weleens verkeerd, bij mij, of bij degene die de bestelling opneemt. Soms als het heel druk is, zie ik een opmerking over het hoofd of maak ik het uit automatisme volgens het normale receptuur in plaats van het speciale verzoek. Supervervelend voor de gast, en met excuses maak ik het met liefde opnieuw. Drankje erbij voor het ongemak en hopelijk heeft iedereen dan toch een leuke avond. Da's namelijk ons doel in de horeca, dus schroom niet om zoiets aan te geven! En doe het op tijd, dan kunnen we nog iets aan veranderen. Ik vind het altijd jammer als mensen wachten tot ze klaar zijn met eten, dan kunnen we er niks meer mee en gaat de gast met een slecht gevoel weg.

Tuinfluiter
07-05-2025 om 09:35
Caroline80 schreef op 07-05-2025 om 09:19:
Ik zou het in combinatie met iets positief doen. Dus bv de pasta was heerlijk alleen zat er maar een halve cherry tomaat in.
Als je het achteraf zegt kunnen ze het eigenlijk niet meer oplossen. Als je het direct meld kunnen ze nog wat extra tomaatjes brengen en het probleem niet krijgen wat je besteld hebt oplossen.
Als je koffie krijgt terwijl je thee besteld hebt zeg je daar toch ook direct iets van.

Lali
07-05-2025 om 09:38
Ik stuur heel vaak de patat terug. Als ik dan eens patat eet, wil ik graag hete patat. En niet patat die al een tijdje onder een warmtelamp heeft gestaan terwijl de rest van het gerecht werd gemaakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.