Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...


Cygnus schreef op 13-11-2022 om 15:04:

[..]

Het is wel zo dat op papier een nieuwe bestemming helemaal wordt doorgelicht.

Dus het is niet zo dat er ‘blind’ naar een nieuwe bestemming wordt gevlogen.


Nee klopt er wordt altijd gekeken of het maakbaar is vanuit verschillende punten. De stap er voor is een business case maken om te kijken of het uberhaupt vraag is, en of het winstgevend gaat zijn (hoeft niet het eerste jaar winstgevend te zijn, maar wel na 3 jaar bijv), concurrentieanalyse, etc
Soms krijg je ook support deals vanuit de airport
Dus een incentive om er heen te vliegen, maakt t goedkoper dus dan wordt t ook interessanter .
Dan krijg je bijv korting op landing, handling etc. Of een korting per pax .
Dat maakt de business case al aantrekkelijker.

Belangrijk is ook heb je de vliegtuigcapaciteit en de slots .

( bovenstaand van iemand die op die afdeling werkt haha ).

Cygnus schreef op 19-11-2022 om 08:48:

[..]

Dat heeft te maken met de zogenaamde ‘jet streams’. Dat zijn hele hoge windsnelheden op zo’n 10km hoogte. Hoe ze precies ontstaan heb ik vroeger moeten leren, maar helaas ben ik die kennis kwijt. Door de draaiing van de Aarde staan die jet streams op het noordelijk halfrond bijna altijd van west naar oost. Vandaar dat naar het westen vliegen bijna altijd langer duurt dan dezelfde route naar het oosten. En dat wordt in de dienstregeling meegenomen.

Aha, op die manier. Duidelijk. 

Kan het zo hoog in de lucht ook stormen? Of is dat een redelijk constante stroom?

Cygnus

Cygnus

19-11-2022 om 15:41 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 19-11-2022 om 09:58:

[..]

Aha, op die manier. Duidelijk.

Kan het zo hoog in de lucht ook stormen? Of is dat een redelijk constante stroom?

Dat verschilt… Ligt ook een beetje aan de definitie van ‘storm’. Als je het hebt over harde wind, dan zijn die jet streams wel ‘next level’, dus echt orkaankracht of nog meer. Als wind (en dat hoeft niet eens veel te zijn) in korte afstand flink verandert, dan noemen we dat in de lucht ‘turbulente’. Dus ja, heel harde wind en veranderingen daarin is eigenlijk heel normaal.

Leuk weer wat levendigheid in het topic 
Cygnus maak je als captain wel eens een ronde in de cabine wanneer je rust hebt op een vlucht. Om bijvoorbeeld even de benen te strekken, gezellig kletspraatje met cabin crew/passagiers te maken.
En klopt het dat piloten een eigen eigen rustruimte hebben ?

Cygnus

Cygnus

19-11-2022 om 17:03 Topicstarter

MidasWolf schreef op 19-11-2022 om 15:49:

Leuk weer wat levendigheid in het topic
Cygnus maak je als captain wel eens een ronde in de cabine wanneer je rust hebt op een vlucht. Om bijvoorbeeld even de benen te strekken, gezellig kletspraatje met cabin crew/passagiers te maken.
En klopt het dat piloten een eigen eigen rustruimte hebben ?

Vind ik ook Midas!

Ja, ik probeer altijd wel een rondje cabine te doen als we met 3 of 4 vliegers zijn. Benen even strekken & gezellig kletspraatje zeker, maar ook even peilen of er wat speelt in de bemanning of met bepaalde passagiers. Er zijn ook collega’s die dan actief interactie aangaan met (business class) passagiers, dat doe ik niet. Naar mijn gevoel hebben de meeste mensen meer behoefte aan wat rust dan aan aandacht van de gezagvoerder. Maar als iemand aandacht vraagt, dan maak ik daar zeker ook even tijd voor. Dat rondje lukt niet altijd, met name als er service wordt gegeven. Dan staan de gangpaden vol met trolley’s en dan is het niet handig als ik me er telkens tussendoor wil worstelen.

En ja, het klopt dat de vliegers een eigen ‘crew rest’ hebben. We mogen ook niet in de crew rest van de cabine komen (ongeschreven regel BTW).

Cygnus schreef op 19-11-2022 om 15:41:

[..]

Dat verschilt… Ligt ook een beetje aan de definitie van ‘storm’. Als je het hebt over harde wind, dan zijn die jet streams wel ‘next level’, dus echt orkaankracht of nog meer. Als wind (en dat hoeft niet eens veel te zijn) in korte afstand flink verandert, dan noemen we dat in de lucht ‘turbulente’. Dus ja, heel harde wind en veranderingen daarin is eigenlijk heel normaal.

Ah ja, die luchtzakken. Wel eens meegemaakt inderdaad. Vaak wordt er voor gewaarschuwd, één keer niet. Toen gingen mensen gillen van schrik of angst. 

Ik kan juist altijd heerlijk slapen op turbulentie, zolang het niet al te heftig is. 

@Cygnus, hoe lang duren die rustperiodes op een lange vlucht? Is dat lang genoeg om echt in slaap te vallen? Of blijf je dan liever wakker?

Cygnus

Cygnus

19-11-2022 om 20:12 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 19-11-2022 om 17:51:

[..]

Ah ja, die luchtzakken. Wel eens meegemaakt inderdaad. Vaak wordt er voor gewaarschuwd, één keer niet. Toen gingen mensen gillen van schrik of angst.

Luchtzakken bestaan niet hoor, tenzij je die gasten in de cockpit bedoelt (slechte vliegergrap, sorry). Wat luchtzak wordt genoemd is gewoon turbulentie. Al die verhalen over ‘kilometers uit de lucht gevallen’ zijn gewoon niet waar, het is hooguit een paar meter, net genoeg om de hoogtemeter in de cockpit iets te laten bewegen. Maar twee meter naar beneden, wat gewoon verticale turbulentie is, voelt al heel spectaculair.

Tsja, sommige turbulentie kan je voorspellen of iemand voor je meldt het, maar soms ook niet. Maar het vliegtuig kan er tegen, dus zolang je vast zit in de stoelriem is er geen reden voor paniek.

Cygnus

Cygnus

19-11-2022 om 20:17 Topicstarter

Malibu2 schreef op 19-11-2022 om 18:57:

Ik kan juist altijd heerlijk slapen op turbulentie, zolang het niet al te heftig is.

@Cygnus, hoe lang duren die rustperiodes op een lange vlucht? Is dat lang genoeg om echt in slaap te vallen? Of blijf je dan liever wakker?

Ligt helemaal aan de vliegtijd. Maar wettelijk gezien moeten we eigenlijk een periode van 2 uur aaneengesloten rust hebben. Dat lukt niet altijd. Meestal lukt een beetje slapen dan wel, maar vaak is dat bij mij een lichte slaap. Je ligt toch in een lawaaiige omgeving (airco). Soms voel ik ook dat het daar niet beter van gaat worden en dan blijf ik wel eens wakker. Maar ook dat is rust…

Wat een geweldig topic is dit toch.
Dank Cygnus, voor al je heldere, uitgebreide antwoorden!

Cygnus schreef op 19-11-2022 om 20:12:

[..]

Luchtzakken bestaan niet hoor, tenzij je die gasten in de cockpit bedoelt (slechte vliegergrap, sorry). Wat luchtzak wordt genoemd is gewoon turbulentie. Al die verhalen over ‘kilometers uit de lucht gevallen’ zijn gewoon niet waar, het is hooguit een paar meter, net genoeg om de hoogtemeter in de cockpit iets te laten bewegen. Maar twee meter naar beneden, wat gewoon verticale turbulentie is, voelt al heel spectaculair.

Tsja, sommige turbulentie kan je voorspellen of iemand voor je meldt het, maar soms ook niet. Maar het vliegtuig kan er tegen, dus zolang je vast zit in de stoelriem is er geen reden voor paniek.

Kilometers uit de lucht vallen had ik nog nooit gehoord. 

Zelf ben ik niet bang, maar tijdens die vlucht was het best heftig en ik kan me voorstellen als je vliegangst hebt, dat je dan enorm schrikt en bang bent. 

Niemand zat toen in de riemen, het was onverwacht. 

Cygnus

Cygnus

22-11-2022 om 17:55 Topicstarter

Metallover schreef op 22-11-2022 om 13:41:

Wat een geweldig topic is dit toch.
Dank Cygnus, voor al je heldere, uitgebreide antwoorden!

Graag gedaan, en rock on! Ik ben zelf meer van de progrock…

Cygnus

Cygnus

22-11-2022 om 17:59 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 22-11-2022 om 17:20:

[..]

Kilometers uit de lucht vallen had ik nog nooit gehoord.

Zelf ben ik niet bang, maar tijdens die vlucht was het best heftig en ik kan me voorstellen als je vliegangst hebt, dat je dan enorm schrikt en bang bent.

Niemand zat toen in de riemen, het was onverwacht.

Ik begrijp dat het heftig kan voelen, maar het vliegtuig kan er echt tegen. Die gaat niet kapot door turbulentie. Maar veel mensen vinden de bewegingen van een vliegtuig moeilijk. Toch is een turbulente vlucht - als je in de riemen zit! - net zo veilig als een niet-turbulente.

Cygnus

Cygnus

24-11-2022 om 00:00 Topicstarter

wild-flower schreef op 19-11-2022 om 09:18:

[..]


Nee klopt er wordt altijd gekeken of het maakbaar is vanuit verschillende punten. De stap er voor is een business case maken om te kijken of het uberhaupt vraag is, en of het winstgevend gaat zijn (hoeft niet het eerste jaar winstgevend te zijn, maar wel na 3 jaar bijv), concurrentieanalyse, etc
Soms krijg je ook support deals vanuit de airport
Dus een incentive om er heen te vliegen, maakt t goedkoper dus dan wordt t ook interessanter .
Dan krijg je bijv korting op landing, handling etc. Of een korting per pax .
Dat maakt de business case al aantrekkelijker.

Belangrijk is ook heb je de vliegtuigcapaciteit en de slots .

( bovenstaand van iemand die op die afdeling werkt haha ).

Bedankt wild-flower voor de aanvulling. Dit verhaal is het economische aspect (wel een heel belangrijke natuurlijk), maar ook het technische telt mee: wat kun je precies meenemen qua prestaties van het vliegtuig, zijn er speciale procedures. Met name hoger gelegen vliegvelden leveren wel eens beperkingen op wat betreft betaalde lading die je mee kan nemen. Maar dat hangt dan ook weer af welk type vliegtuig er wordt ingezet.

Dank voor je antwoorden, Cygnus!

Ik zag net op Facebook (aviation24.be) een fotootje staan van een soort ("gefaxt"?) kassabonnetje met de tekst dat België had gewonnen van Canada, waarmee de crew dus de wedstrijduitslag te horen kreeg ondanks dat ze geen wifi aan boord hadden. 
Wat is dit precies voor communicatiesysteem? Waarvoor wordt het normaal gebruikt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.