Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...


Cygnus

Cygnus

10-08-2021 om 14:58 Topicstarter

Stiekem roken inderdaad. En zo te lezen een hele stoute passagier…
Fijn dat je op het laatste stukje de knop om hebt kunnen zetten, wat maar weer bewijst dat je het wel kunt. En nu is het de kunst om datzelfde gevoel weer te krijgen op jouw volgende vlucht. Dat bedoelde ik met Tsjakka-momentjes. En er is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat je dat niet zou lukken, want afgezien misschien van de vluchtduur zal het niet heel erg anders gaan. Misschien wat vertraging of zo, maar dat zijn allemaal randverschijnselen, net als turbulentie trouwens. Je bent al een heel eind Trientje, straks ga je vliegen nog leuk vinden ook!
Die 777 is inderdaad een prima machine…

Een leuke site voor wie vliegtuigen wil volgen.Wanneer je op een vliegtuig klikt zie je enkele gegevens zoals vertrek en eindpunt,vliegmaatschappijen, hoogte,  snelheid. Diverse soorten vliegtuigen te volgen en ook luchtballonnen. En helikopters.

De map kan ook van verdere afstand bekeken worden. Zodat je ook andere delen van Europa/wereld kan zien.


https://www.flightradar24.com/KLM1500/28c5aaa3

Cygnus

Cygnus

17-08-2021 om 23:14 Topicstarter

redbulletje schreef op 09-08-2021 om 09:55:

Op St. Maarten heb ik uuuuuuuren op dat strand gestaan met m'n camera. Wat is dát verslavend zeg, die vliegtuigen vlak over je heen zien komen!

Lijkt me erg indrukwekkend inderdaad. Ik heb wel op St. Maarten geland & gestart, maar helaas nog nooit op het eiland gebleven.

Toch zit er wel een risico aan dat strandje achter de baan. Tegenwoordig komen er voornamelijk vliegtuigen van de nieuwere generatie, maar in de tijd dat de 747 er nog kwam zijn er zeker gewonden gevallen tijdens de start.

En dit vereist wat uitleg… De nieuwere generatie motoren zijn veel krachtiger dan de oudere versies, maar die nieuwere generatie heeft vaak een hogere by-pass ratio. Dat is het percentage van de lucht dat niet door de verbrandingskamer gaat. Aan de voorkant van een turbofan-motor (zo worden dit soort motoren genoemd) zit een groot schoepenrad, wat in feite werkt als een propeller bij een kleiner vliegtuig, alleen met een veel hogere snelheid. Maar een klein gedeelte van de lucht die aan de achterkant van dit schoepenrad eruit komt gaat daadwerkelijk naar de compressor en de verbrandingskamer. Dat proces in de verbrandingskamer zorgt voor veel energie die een turbine aandrijft, en die turbine laat dat schoepenrad weer draaien.

Bij oudere versies motoren met lagere by-pass ratio ging veel energie naar achteren, uit de motor. Bij de nieuwere versies gaat juist veel energie naar de fan (het schoepenrad), waardoor de hete straal lucht achter de motor veel minder is, maar de motor als geheel meer stuwkracht kan leveren. Het werkt eigenlijk meer als een stofzuiger dan als een föhn.

Die oudere versies van motoren stuwden eigenlijk veel meer hete energie naar achteren (terwijl de nieuwere versies dat doen met koude lucht), en dat heeft wel eens geleid tot problemen met dare-devils op St. Maarten die dachten dat het ‘cool’ was om achter die oudere motoren te gaan staan. Niet zo heel erg slim.

Bij landende vliegtuigen doet zich een ander fenomeen voor. Achter de vleugels bevinden zich, bij de vleugeltippen, een soort horizontale tornado’s, die worden veroorzaakt door drukverschillen boven en onder de vleugels. Die ‘tornado’s’, die wij ‘wake turbulence’ noemen, zijn best heftig, dalen in de tijd, en verspreiden zich zijwaarts. Sta je nou achter een landend vliegtuig, maar aan de zijkant, kun je dit gaan ervaren. Er is een film over verkeersleiders in New York, met John Cusack & Billy Bob Thorton - Pushing Tin -, die dat eens uitproberen en meters de lucht in worden geslingerd. Geen idee of dat realistisch is, maar ik kan me er wat bij voorstellen. Het is geen fabeltje in ieder geval.

Cygnus schreef op 10-08-2021 om 14:58:

Stiekem roken inderdaad. En zo te lezen een hele stoute passagier…
Fijn dat je op het laatste stukje de knop om hebt kunnen zetten, wat maar weer bewijst dat je het wel kunt. En nu is het de kunst om datzelfde gevoel weer te krijgen op jouw volgende vlucht. Dat bedoelde ik met Tsjakka-momentjes. En er is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat je dat niet zou lukken, want afgezien misschien van de vluchtduur zal het niet heel erg anders gaan. Misschien wat vertraging of zo, maar dat zijn allemaal randverschijnselen, net als turbulentie trouwens. Je bent al een heel eind Trientje, straks ga je vliegen nog leuk vinden ook!
Die 777 is inderdaad een prima machine…

En toen had ik de allerliefste vriend van de wereld. Want hij heeft me voor de terugweg geüpgraded naar rij twee in het vliegtuig, met zo’n mooie stoel waar je lekker in kan slapen 🥰

Wel weer gezonde spanning, maar minder erg dan twee weken geleden toen ik heen ging. Dus we gaan de goede kant op. Misschien gaan we in februari weer die kant op

Maar vliegen er dus serieus mensen business class in een driedelig pak? 🤯

Trientje-vitamientje schreef op 20-08-2021 om 00:

Maar vliegen er dus serieus mensen business class in een driedelig pak? 🤯

Die hebben soms een meeting direct als ze uit het vliegtuig komen 🙂

Cygnus

Cygnus

20-08-2021 om 10:19 Topicstarter

Goed bezig Trientje! En vergeet niet: spanning is niet zo erg, sommige mensen vinden het zelfs fijn…

Cygnus

Cygnus

20-08-2021 om 18:03 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 20-08-2021 om 00:13:

[..]

Maar vliegen er dus serieus mensen business class in een driedelig pak? 🤯

Jazeker, maar mijn ervaring - en die van het cabinepersoneel - is dat die pakken het vervelendst zijn. Dat is vaak middle-management dat BC mag zitten, en dan zullen ze dat uitbuiten ook. De echte hoge omes zitten in hun normale kloffie en vinden het allemaal wel best. Wel generaliserend, maar grappig genoeg nog over gehad tijdens mijn laatste vlucht.

Fijn dat jouw vriend een goede upgrade geregeld had. Maakt het zeker comfortabeler…

Cygnus schreef op 20-08-2021 om 18:03:

[..]

Jazeker, maar mijn ervaring - en die van het cabinepersoneel - is dat die pakken het vervelendst zijn. Dat is vaak middle-management dat BC mag zitten, en dan zullen ze dat uitbuiten ook. De echte hoge omes zitten in hun normale kloffie en vinden het allemaal wel best. Wel generaliserend, maar grappig genoeg nog over gehad tijdens mijn laatste vlucht.

Fijn dat jouw vriend een goede upgrade geregeld had. Maakt het zeker comfortabeler…

Over de business class gesproken.
Hoe zit het met de bezetting hiervan ?
*bezetting pre Corona.


Ik begrijp dat je geen exacte cijfers hebt, maar meer uit eigen ervaring vertellen is ook goed. Je zult vast wel een aantal keren door de BC lopen tijdens de vele vluchten die je maakt.

Maken  seizoen en bestemmingen nog veel uit voor de bezetting van de BC.

Denk zelf dat tijdens nachtvluchten mensen eerder bereid zijn de kosten voor de BC te betalen om zo beter uitgerust aan te komen op bestemming.



Cygnus

Cygnus

20-08-2021 om 23:00 Topicstarter

Beroerd Midas. De BC is bij bijna alle ‘legacy carriers’ de plek waar het geld wordt verdiend. Dat staat nog steeds zeer zwaar onder druk, ik zie slecht bezette stoelen, helaas.
Om even het idee weg te werken dat de passagiers in BC dan ‘opgelicht’ zouden worden, het werkt wat anders. Om een veel betere stoel, beenruimte, faciliteiten e.d. te bieden moet je als maatschappij een flinke investering doen, KLM heeft een aantal jaren geleden de BC geüpgraded en dat kostte heel veel euro’s. Maar dat is een eenmalige uitgave, en daarna gaan de grote getallen werken - tenminste pre-corona. De kosten die een maatschappij maakt voor de extra catering zijn in dat licht gezien veel minder groot. Net als met elke investering heb je die er naar verloop van tijd op terugverdiend en kan er daadwerkelijk aan verdiend worden. Hi-end verdient nu eenmaal beter dan low-end.
Die grote getallen werken nu niet, waardoor het rendement op de investering beroerd is. En dat doet pijn.

Cygnus

Cygnus

20-08-2021 om 23:32 Topicstarter

De checklisten… De luchtvaart is er veiliger mee geworden, en bijvoorbeeld de medische sector is aan het ‘afkijken’ bij de luchtvaart wat dat voor hen aan goeds kan brengen.
Maar het gebruik ervan is wel wat complexer dan ‘even een lijstje aflopen’. Je moet wel de juiste checklist op het goede moment doen, anders heeft het geen zin. In de luchtvaart gebruiken we daarvoor vaak ‘trigger moments’: een bepaalde situatie die vraagt om een bepaalde checklist.
Voor vertrek en nadat alle knoppen goed zijn gezet en het navigatiesysteem is geprogrammeerd (trigger moment) doen we de ‘pre-flight checklist’. Als alle deuren dicht zijn en alles klaar is voor de push-back volgt de ‘before start checklist’. Nadat de push-back-truck weg is én alle motoren zijn gestart de ‘before taxi checklist’. Vlak voor de start, cabine heeft zich gereed gemeld, de ‘before take-off checklist’. Na de start, als alle flaps zijn ingetrokken de ‘after take-off checklist’. Voor het begin van de daling naar de bestemming de ‘descent checklist’. Voorbij de 3km en op QNH de ‘approach checklist’. Nadat alle flaps uit zijn voor de landing de - het zal geen verassing zijn - de ‘landing checklist’. En na parkeren volt nog de ‘shut-down checklist’.
Dit zijn allemaal controles, de daadwerkelijke acties gebeuren altijd ervoor, en die zijn ook vaak opgehangen aan trigger moments. Er zijn twee uitzonderingen, checklisten die doe-lijsten zijn: de ‘power-up checklist’ om voor vertrek stroom op het vliegtuig te krijgen, en de ‘secure checklist’ om na aankomt de stroom er weer af te halen.
En checklisten hebben ook hun beperkingen, niet alles staat er in. De fabrikant bepaalt wat ‘killer items’ zijn, dingen die écht gecontroleerd moeten worden en die staan op de checklist. Het zou anders ook niet praktisch zijn, een checklist voor een Space Shuttle launch duurt bijna een dag, daar hebben wij de tijd niet voor. Maar goed, die hebben dan ook veel meer knopjes…

Cygnus schreef op 20-08-2021 om 23:00:

Beroerd Midas. De BC is bij bijna alle ‘legacy carriers’ de plek waar het geld wordt verdiend. Dat staat nog steeds zeer zwaar onder druk, ik zie slecht bezette stoelen, helaas.
Om even het idee weg te werken dat de passagiers in BC dan ‘opgelicht’ zouden worden, het werkt wat anders. Om een veel betere stoel, beenruimte, faciliteiten e.d. te bieden moet je als maatschappij een flinke investering doen, KLM heeft een aantal jaren geleden de BC geüpgraded en dat kostte heel veel euro’s. Maar dat is een eenmalige uitgave, en daarna gaan de grote getallen werken - tenminste pre-corona. De kosten die een maatschappij maakt voor de extra catering zijn in dat licht gezien veel minder groot. Net als met elke investering heb je die er naar verloop van tijd op terugverdiend en kan er daadwerkelijk aan verdiend worden. Hi-end verdient nu eenmaal beter dan low-end.
Die grote getallen werken nu niet, waardoor het rendement op de investering beroerd is. En dat doet pijn.


Hij zat num ramvol, al denk ik dat een aantal mensen in het vliegtuig een up-grade hebben gekregen. Ik kon zelf de dag voor de vlucht nog uit 6 plekken kiezen. 
Oh ja, dat driedelige pak, kwam ook elke keer leuren om champagne en toen hij even moest wachten was hij wel beteuterd…  Helaas zat er ook een kindje van een jaar of 8 een paar stoelen verder die het duidelijk allemaal niet kon handelen, dat was wel even balen voor de nachtrust. Maar alsnog wel heerlijk gelegen en een filmpje gekeken. Het eten was echt heerlijk! Wat een wereld van verschil.

over checklisten gesproken… je ziet altijd een van de piloten een rondje onder en langs het vliegtuig maken. Wat zijn dan dingen die jullie controleren?

Cygnus

Cygnus

22-08-2021 om 11:15 Topicstarter

over checklisten gesproken… je ziet altijd een van de piloten een rondje onder en langs het vliegtuig maken. Wat zijn dan dingen die jullie controleren?

Dat noemen we de P-check, waarbij de P staat voor pre-flight. Het is is essentie een rondje rond het vliegtuig of alles nog in orde is er er geen (onbekende) beschadigingen zijn. Deze check moet voor elke vlucht gedaan worden.
We controleren onder anderen de banden, of de snel- en hoogtemeters vrij zijn van viezigheid, de staat van de remmen, of het schoepenrad van de motoren niet beschadigd is, lampen niet kapot zijn, of alle static dischargers er nog op zitten en of er geen lekkages zijn (brandstof, olie). De lijst is nog wel iets langer, maar dit zijn de belangrijkste.
Vliegers mogen deze check uitvoeren, en bij veel maatschappijen gebeurt dat ook. Bij KLM doet de technische dienst dit. De check moet ook in het technische logboek genoteerd worden, en juridisch gezien wordt daarmee de luchtwaardigheid van het vliegtuig weer geldig.
De geldigheid van de check is 4 uur, maar wordt ongeldig als het vliegtuig wordt versleept. In dat geval is een final check, wat een ingekorte versie is van de P-check, nodig.

Mijn vraag over de Business class kwam ook voor uit een aantal vluchten die ik heb gemaakt met economyclass comfort. Waarbij  ik tijdens de vluchten vaak zag dat de BC helemaal vol zat 90 % bezetting zeker misschien een, twee of drie  stoelen leeg, maar dat was het dan wel.( 2015-2018) praat ik dan over. 

Aangezien Cygnus voor zijn veel meer op diverse vluchten aanwezig is vroeg ik dat mij zo af.
Kinderen in de BC komt dat veel voor Cygnus ? 
Op Aziatische bestemmingen misschien waarbij rijke gezinnen met z’n allen BC vliegen.

Trientje-vitamientje schreef op 21-08-2021 om 23:06:

[..]


Hij zat num ramvol, al denk ik dat een aantal mensen in het vliegtuig een up-grade hebben gekregen. Ik kon zelf de dag voor de vlucht nog uit 6 plekken kiezen.
Oh ja, dat driedelige pak, kwam ook elke keer leuren om champagne en toen hij even moest wachten was hij wel beteuterd… Helaas zat er ook een kindje van een jaar of 8 een paar stoelen verder die het duidelijk allemaal niet kon handelen, dat was wel even balen voor de nachtrust. Maar alsnog wel heerlijk gelegen en een filmpje gekeken. Het eten was echt heerlijk! Wat een wereld van verschil.

Handelen in de zin van veel huilen of druk zijn op de vlucht.

Lijkt mij echt naar wanneer  je privé BC vliegt en zelf duur betaald dat er dan (drukke) kinderen om je heen zitten. Voor werk trouwens ook, maar dan kun je het  vaak nog relativeren dat de baas betaald heeft en vaak vlieg je dan vaker. Dan denk je vast gewoon aan de volgende ronde. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.