Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

Stel dat we nou eens niet zo'n waarde zouden hechten aan seksuele monogamie... stel dat seks gewoon seks zou zijn en dat je daadwerkelijke relatie meer berust is op genegenheid, diepe vriendschap en connectie, respect voor elkaar en elkaars wensen en echt houden van... dus dat iedereen een open relatie zou hebben... wat zou dat voor problemen schelen... mits je natuurlijk seks om de seks kunt hebben en niet na 1 aanraking hoteldebotel verliefd bent... 

Waarom worden wij van jongs af aan gewezen op monogamie? Vooral vrouwen dan toch... want in sommige culturen kunnen mannen zoveel vrouwen hebben als ze willen maar andersom is haast nooit. Waarom is seks zo belangrijk in een relatie dat het niet algemeen geaccepteerd is om vrije seks binnen je relatie te hebben? Misschien zou het veel echtscheidingen schelen...

Zomaar een gedachte hoor.

Miraval schreef op 10-06-2022 om 19:38:

Stel dat we nou eens niet zo'n waarde zouden hechten aan seksuele monogamie... stel dat seks gewoon seks zou zijn en dat je daadwerkelijke relatie meer berust is op genegenheid, diepe vriendschap en connectie, respect voor elkaar en elkaars wensen en echt houden van... dus dat iedereen een open relatie zou hebben... wat zou dat voor problemen schelen... mits je natuurlijk seks om de seks kunt hebben en niet na 1 aanraking hoteldebotel verliefd bent...

Waarom worden wij van jongs af aan gewezen op monogamie? Vooral vrouwen dan toch... want in sommige culturen kunnen mannen zoveel vrouwen hebben als ze willen maar andersom is haast nooit. Waarom is seks zo belangrijk in een relatie dat het niet algemeen geaccepteerd is om vrije seks binnen je relatie te hebben? Misschien zou het veel echtscheidingen schelen...

Zomaar een gedachte hoor.

Nou dat vind ik nou typisch iets wat iedereen voor zichzelf mag bepalen. Ik heb niets tegen poly amorie of driekhoeksrelaties of open relaties, zoals gezegd heb ik daar zelf in gezeten. Ik heb iets tegen oneerlijkheid. 

willem1959 schreef op 10-06-2022 om 19:23:

Je moest eens weten hoeveel mensen eenmalig vreemdgaan, om wat voor een reden dan ook. En dat nooit vertellen. En er ook nooit naar gevraagd worden. Het gebeurt en dat is het. Daar wordt toch niemand slechter van?

Maar hoe weet jij dat dan? 

Miraval schreef op 10-06-2022 om 19:38:

Stel dat we nou eens niet zo'n waarde zouden hechten aan seksuele monogamie... stel dat seks gewoon seks zou zijn en dat je daadwerkelijke relatie meer berust is op genegenheid, diepe vriendschap en connectie, respect voor elkaar en elkaars wensen en echt houden van... dus dat iedereen een open relatie zou hebben... wat zou dat voor problemen schelen... mits je natuurlijk seks om de seks kunt hebben en niet na 1 aanraking hoteldebotel verliefd bent...

Waarom worden wij van jongs af aan gewezen op monogamie? Vooral vrouwen dan toch... want in sommige culturen kunnen mannen zoveel vrouwen hebben als ze willen maar andersom is haast nooit. Waarom is seks zo belangrijk in een relatie dat het niet algemeen geaccepteerd is om vrije seks binnen je relatie te hebben? Misschien zou het veel echtscheidingen schelen...

Zomaar een gedachte hoor.

Ik moet echt wel gevoelens voor iemand hebben om seks met hem te willen. Ik ken dat eigenlijk zelf niet dat seks om de seks. Dat komt ook wel omdat ik iemand niet zo snel aantrekkelijk vind. 

Lexus schreef op 10-06-2022 om 22:08:

[..]

Maar hoe weet jij dat dan?

Uit ervaring.

Lexus schreef op 10-06-2022 om 22:07:

[..]

Nou dat vind ik nou typisch iets wat iedereen voor zichzelf mag bepalen. Ik heb niets tegen poly amorie of driekhoeksrelaties of open relaties, zoals gezegd heb ik daar zelf in gezeten. Ik heb iets tegen oneerlijkheid.

Ik heb er ook in gezeten.  En hoewel ik helemaal geen aanhanger ben van monogamie, hoef ik zelf geen open relatie meer. Teveel gedoe, te onrustig. 

Tegelijk eis ik geen monogamie van mijn partner.  Ik ga niet over wat hij wel of niet mag, of moet. Ik wil ook niet dat hij mij dingen voorschrijft. Ik wil geen andere man,  ik wil ook geen afgedwongen monogamie onder bedreiging van het verbreken van de relatie. 

Liegen en bedriegen is enorm schadelijk, vooral als het uitkomt. Met je hoofd en je hart bij een ander zijn en je partner laten denken dat hij of zij gek is,  of dat hij of zij van alles verkeerd doet in de relatie,  vind ik echt misselijk. Net als zware gesprekken en therapie terwijl je eigenlijk gewoon een ander hebt. 

willem1959 schreef op 11-06-2022 om 10:18:

[..]

Uit ervaring.

Okay, was je degenen die het niet vertelde, of degene die er niet naar vroeg?

HexOpBezemsteel schreef op 11-06-2022 om 11:50:

[..]

Ik heb er ook in gezeten. En hoewel ik helemaal geen aanhanger ben van monogamie, hoef ik zelf geen open relatie meer. Teveel gedoe, te onrustig.

Tegelijk eis ik geen monogamie van mijn partner. Ik ga niet over wat hij wel of niet mag, of moet. Ik wil ook niet dat hij mij dingen voorschrijft. Ik wil geen andere man, ik wil ook geen afgedwongen monogamie onder bedreiging van het verbreken van de relatie.

Liegen en bedriegen is enorm schadelijk, vooral als het uitkomt. Met je hoofd en je hart bij een ander zijn en je partner laten denken dat hij of zij gek is, of dat hij of zij van alles verkeerd doet in de relatie, vind ik echt misselijk. Net als zware gesprekken en therapie terwijl je eigenlijk gewoon een ander hebt.

Ik sta er net zo in: geen onrust meer. Als je met elkaar afspreekt dat je elkaar vrijlaat er in, vind ik het geen vreemdgaan. Met liegen en iemand iets anders voorhouden wel. 

Je hebt seks om seks of seks uit verliefdheid. Het 2e vind ik wel erg, dat vind ik de boel belazeren. Seks om seks vind ik wel kunnen, dat is elkaar ff "lenen" zonder liefde of wat dan ook.

Seks om seks heb ik ook gedaan, gewoon uit verveling, zeg maar. Mijn man en ik hebben om zijn fysieke probleem (impotentie) geen sex meer. Het boeit hem niet meer, ook niet zonder penetratie.

Ik mag van hem met andere mannen, zolang hij er geen last van heeft. Daar hebben we goede afspraken over gemaakt. Ik ga ook absoluut geen relatie materiaal daten, En alles met condoom en discretie is een absolute must.

Vaak zijn ze veel jonger, die willen zelf ook seks en wieberen.

Lexus schreef op 11-06-2022 om 12:10:

[..]

Okay, was je degenen die het niet vertelde, of degene die er niet naar vroeg?

Geen van beide. Ik was degene die het deed en wist dat de ander niets zou zeggen (heeft gezegd) tegen haar partner. Het was eenmalig. Dat was ook de afspraak tussen ons.

HexOpBezemsteel schreef op 11-06-2022 om 11:50:

[..]


Liegen en bedriegen is enorm schadelijk, vooral als het uitkomt. Met je hoofd en je hart bij een ander zijn en je partner laten denken dat hij of zij gek is, of dat hij of zij van alles verkeerd doet in de relatie, vind ik echt misselijk. Net als zware gesprekken en therapie terwijl je eigenlijk gewoon een ander hebt.

Dat vind ik ook schadelijk. Maar wel compleet losstaan van het simpele feit of je met een ander sekst als je bijv. van elkaar weet dat eigenlijk 1 iemand tekort komt in de relatie.

In mijn optiek kan je seks scheiden van liefde en zodra je dat niet (meer) kan scheiden, wordt het idd tijd om met je partner te delen dat er een ander tussen die liefde is komen te staan.

Diyer schreef op 11-06-2022 om 16:53:

[..]

Dat vind ik ook schadelijk. Maar wel compleet losstaan van het simpele feit of je met een ander sekst als je bijv. van elkaar weet dat eigenlijk 1 iemand tekort komt in de relatie.

In mijn optiek kan je seks scheiden van liefde en zodra je dat niet (meer) kan scheiden, wordt het idd tijd om met je partner te delen dat er een ander tussen die liefde is komen te staan.

maar dan is iedereen het toch eens: prima om seks buiten je vaste relatie te hebben, als je maar eerlijk bent

Lexus schreef op 11-06-2022 om 17:22:

[..]

maar dan is iedereen het toch eens: prima om seks buiten je vaste relatie te hebben, als je maar eerlijk bent

Noem je het dan nog steeds vreemdgaan? 

Vavoom schreef op 11-06-2022 om 18:26:

[..]

Noem je het dan nog steeds vreemdgaan?

nee eigenlijk niet. Dat is zo. Vreemdgaan is met liegen. 

Lexus schreef op 11-06-2022 om 17:22:

[..]

maar dan is iedereen het toch eens: prima om seks buiten je vaste relatie te hebben, als je maar eerlijk bent

In een ideale wereld wel ja, maar helaas is dat een utopie. Net zoals velen roepen dat vreemdgaan ‘einde relatie’ is en eerlijkheid ‘overrated’ is. 

‘Grappige’ is dat ik ervaringen in de praktijk heb meegemaakt vanuit beide uitspraken die totaal niet overeenkwamen met wat zij eerder keihard verkondigden, maar toen puntje bij paaltje kwam zij ook daadwerkelijk opvolgden vanuit hun eerdere uitspraken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.