Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
226 stemmen
19%
81%

Nou, gefeliciteerd met je perfecte intuïtie en je betrouwbare man.

Julali schreef op 24-08-2021 om 21:47:

[..]

Omdat ik dat niet wist. Maar ze hebben een open relatie begrijp ik nu, dus dan maakt het sowieso niet zoveel uit.

Dus je geeft toe dat je de helft maar leest (want dat stond in dezelfde post) en je geeft toe dat je maar iets roept over anderen dat niet blijkt te kloppen (want nu maakt het ineens niet meer uit). Nu komen we ergens, de eerste stap is toegeven dat er iets mis is.

als ik een euro kreeg voor iedereen die vreemdgaan in woord keihard afkeurt, maar zich daar toch schuldig aan maakte,  hoefde ik niet meer te werken. 
Als ik een euro kreeg voor iedere vrouw die heilig overtuigd was van de eerlijkheid en onbreekbaarheid van haar vreemdgaande man, hoefde ik ook niet meer te werken. 

Jij weet net zo min wat jouw man uitvreet  als een willekeurige ander.  Het enige verschil is dat je jouw man nog nooit betrapt hebt.  Maar je weet net zo min wat hij  stiekem doet. 

Julali schreef op 24-08-2021 om 21:47:

[..]

Omdat ik dat niet wist. Maar ze hebben een open relatie begrijp ik nu, dus dan maakt het sowieso niet zoveel uit.

Op het moment dat we elkaar ontmoetten waren we beiden in een andere relatie. Dus we zijn met elkaar vreemd gegaan. In ons geval is het wel goedgekomen. In ons geval hebben we wel voor elkaar gekozen. En in mijn geval, ik vertrouw hem want ik ken hem als mijn broekzak. 

En fijn dat je je redenen hebt je man compleet te vertrouwen. Ik heb dus de mijne ook. 

HexOpBezemsteel schreef op 24-08-2021 om 21:51:

als ik een euro kreeg voor iedereen die vreemdgaan in woord keihard afkeurt, maar zich daar toch schuldig aan maakte, hoefde ik niet meer te werken.
Als ik een euro kreeg voor iedere vrouw die heilig overtuigd was van de eerlijkheid en onbreekbaarheid van haar vreemdgaande man, hoefde ik ook niet meer te werken.

Jij weet net zo min wat jouw man uitvreet als een willekeurige ander. Het enige verschil is dat je jouw man nog nooit betrapt hebt. Maar je weet net zo min wat hij stiekem doet.

Uhm ja en dat dus. Ik kies ervoor hem te vertrouwen. Dat is wat anders dan WETEN wat hij stiekem doet.

Maar als ik daarover wakker moet gaan liggen is er dus geen sprake van vertrouwen en kunnen we net zo goed gaan scheiden. 

Julali schreef op 24-08-2021 om 21:22:

[..]

Maar je weet niet of hij er nu weer iemand naast heeft. Vaak staat dit gedrag niet op zich, het blijft zich herhalen.

gaat nu lief aan haren uit sportschool slepen en vastketenen aan de bank. 
Blij dat jij alle wijsheid in pacht hebt

Julali… kan je je voorstellen dat het ook zeker in genoeg gevallen goed kan gaan? Dat mensen kunnen reflecteren op het verleden, hun gedrag kunnen plaatsen en besluiten zoiets nooit meer te willen? Of zijn ze voor de rest van hun leven gedoemd te mislukken, zijn ze verdorven en nooit meer te vertrouwen?
Die laatste overtuiging lijkt door je herhaling van zetten namelijk in jouw hoofd het geval te zijn. Iets met een fixed mindset ofzo. 

mijn god dit topic gaat steeds vreemdere vormen aannemen... ik had gewoon weg moeten blijven maar die verslaving hé... 

uit de openingspost:

“ Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? “

Gezien je stelligheid lijkt me dit dan een overbodige vraag die meer voor de vorm wordt gesteld dan vanuit oprechte interesse 

Bonietob schreef op 24-08-2021 om 21:59:

Julali… kan je je voorstellen dat het ook zeker in genoeg gevallen goed kan gaan? Dat mensen kunnen reflecteren op het verleden, hun gedrag kunnen plaatsen en besluiten zoiets nooit meer te willen? Of zijn ze voor de rest van hun leven gedoemd te mislukken, zijn ze verdorven en nooit meer te vertrouwen?
Die laatste overtuiging lijkt door je herhaling van zetten namelijk in jouw hoofd het geval te zijn. Iets met een fixed mindset ofzo.

Julia heeft wel een punt. Een grote groep vreemdgangers blijven hangen in hetzelfde patroon. We kennen ze toch allemaal? Het is ook lastig om hiervan los te komen. Ik geloof zeker dat mensen kunnen veranderen op dit vlak. Ik ben zelf het bewijs.

Het start wel met zelfinzicht. Een betere relatie is een nieuwe start maar zal je niet vanzelf monogaam houden. 

Roodkapjeendewolf schreef op 24-08-2021 om 23:16:

[..]

Julia heeft wel een punt. Een grote groep vreemdgangers blijven hangen in hetzelfde patroon. We kennen ze toch allemaal? Het is ook lastig om hiervan los te komen. Ik geloof zeker dat mensen kunnen veranderen op dit vlak. Ik ben zelf het bewijs.

Het start wel met zelfinzicht. Een betere relatie is een nieuwe start maar zal je niet vanzelf monogaam houden.

Er zijn ook vreemdgangers die er niet in blijven hangen.  Niet iedere vreemdganger is bovendien een structurele vreemdganger. 

[..]

Julia heeft wel een punt. Een grote groep vreemdgangers blijven hangen in hetzelfde patroon.

Ik zeg ook niet dat ze het verkeerd ziet, maar vraag wel of ze ook ziet dat niet álle voormalig vreemdgangers voor altijd vreemdgangers zijn. 

Ja ik ken ze ook, de notoire gevallen, maar ken ook genoeg voorbeelden van mensen die een slippertje hebben gemaakt en dat niet voor herhaling vatbaar vinden. Dat die leren van hun misstap, inzicht verkrijgen en vervolgens een bewuste keuze maken om dat niet meer te doen. Door de stelligheid in uitspraken zoals “je weet wat voor vlees je in de kuip komt” en “hoe je er aan komt, kom je er ook weer af” lijkt werkelijk elke nuance te ontbreken.

Niet iedereen gaat vreemd, niet álle vreemdgangers doen dat vervolgens in elke relatie. Hoe groot is die groep dan volgens jou roodkapje? In welk patroon zitten ze dan vast? En kan je dat staven of is het giswerk op basis van een eigen overtuiging? 

[..]Het start wel met zelfinzicht. Een betere relatie is een nieuwe start maar zal je niet vanzelf monogaam houden.

En wat bedoel je met zelfinzicht dan? Is dat uitsluitend inzicht in het thema “onveilige hechting” of kan het ook gewoon dat je zonder al die wijsheid besluit om zoiets niet meer te doen, omdat je je achteraf bedenkt dat je er een puinhoop van hebt gemaakt en dat gewoon nooit meer wil doen, zonder sessies bij een psycholoog waarbij je in je jeugd gaat graven?

Door steeds maar op die groep seriële vreemdgangers te hameren, door te stellen dat als je vreemdgaat je dan dus nooit meer te vertrouwen bent, dat er in de meeste gevallen een problematiek en zichzelf herhalende dynamiek aan ten grondslag ligt, komt het op mij over alsof er een groep buiten beschouwing wordt gelaten. En daarmee doel ik op de mensen die het eenmalig doen en op basis daarvan de conclusie trekken “never again”. 

Bonietob schreef op 24-08-2021 om 23:36:

[..]

....... En daarmee doel ik op de mensen die het eenmalig doen en op basis daarvan de conclusie trekken “never again”.

Niemand vindt het leuk als de partner maar 1 keer vreemdgaat en dat jij die ene bent. Het is veel minder kwetsend als we vreemdgangers bestempelen als "ongeneeslijk", dan ligt het in ieder geval nooit aan jezelf en heeft (ex)partner gewoon een "handicap". 

De meeste stoppen er een keer mee, het voordeel van vreemdgaan is dat je in ieder geval weet wat je wel en niet wil in een relatie.

HexOpBezemsteel schreef op 24-08-2021 om 23:31:

[..]

Er zijn ook vreemdgangers die er niet in blijven hangen. Niet iedere vreemdganger is bovendien een structurele vreemdganger.

Nee zeker niet! Dat verschil benoem ik ook steeds. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.