Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
FordPrefect
20-08-2021 om 10:26
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 10:21:
[..]
Je wilde weten aan welke kant ik sta. De moreel verlichten of de verdorven. Het leven is niet zo zwart-wit en mensen passen of horen zelfs niet in hokjes thuis.
Dat wil niet zeggen dat ik het toejuich maar ook zeker niet vind dat mensen die vreemdgaan geen knip waard zijn. Mensen doen slechte dingen, dat maakt ze nog geen slecht mens.
Volgens die redenering bestaan er geen slechte mensen, als je het consequent doortrekt.
Vavoom
20-08-2021 om 10:30
Julali schreef op 20-08-2021 om 10:25:
[..]
Eens. Ik vind het maar vreemd dat je hierover geen oordeel mag hebben. Stel je voor iemand rijdt super asociaal en uiteindelijk rijdt hij je van de weg. Jij komt met een ernstige verwonding in het ziekenhuis te liggen.
Vervolgens komt de bestuurder van de auto langs en zegt dat je geen oordeel mag hebben. Hij had de ruimte waar jij reed echt nodig en hij heeft hele goede redenen waarom hij het deed.
Dat hij jou daarmee van de weg reed is jammer, maar daar mag je niet zoveel van vinden, want hij heeft een goede uitleg gegeven en jij moet begrip hebben voor zijn situatie.
Het is toch te gek voor woorden dat je geen oordeel mag hebben over een actie die een ander (of jezelf) veel pijn doet?
Wat jij omschrijft is gewoon strafbaar, opzettelijk een ongeluk veroorzaken, dus die vergelijking slaat kant noch wal. Niemand zegt ook dat je geen oordeel mag hebben, het is het veroordelen waar men over valt. Jij opende dit topic omdat je behoefte had aan verkondigen hoe slecht je vreemdgangers vindt, hoe goed jij zelf bent en omdat je niet welkom bent in het minnaarstopic. Niet omdat je een open discussie wilde.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 10:31
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 10:23:
[..]
Na een slippertje ben ik er ook al klaar mee, en als ik na 50 jaar huwelijk te horen krijg dat zij is vreemdgegaan zou ik in staat zijn om een scheiding aan te vragen.
Echt waar? Dan weegt 1 slippertje niet op tegen alle keren dat je partner er voor jou was, bijvoorbeeld tijdens een moeilijke periode in je 50 jaar huwelijk? Is seks dan zo belangrijk om de rest weg te gooien? Natuurlijk kun je die ook omdraaien, is seks voor haar zo belangrijk geweest dat zij dat heeft gedaan? Tja, dan kies ik er zelf toch echt voor om bij mijn partner te blijven, slippertje of niet.
Rachel.
20-08-2021 om 10:32
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 10:21:
[..]
Je wilde weten aan welke kant ik sta. De moreel verlichten of de verdorven. Het leven is niet zo zwart-wit en mensen passen of horen zelfs niet in hokjes thuis.
Dat wil niet zeggen dat ik het toejuich maar ook zeker niet vind dat mensen die vreemdgaan geen knip waard zijn. Mensen doen slechte dingen, dat maakt ze nog geen slecht mens.
Ik ben blij dat ik dingen niet zelf invul zoals jij dat doet 😉 als ik je in een hokje wou plaatsen had ik nog wel een hele reactie op jou mening gegeven.
Ps. Ik heb ook juist in eerdere berichten aangegeven dat ik mijn postings doel op het vreemdgaan ( de daad dus even zo gezegd) en dat ik daarmee niet de hele persoon afschilder maar puur alleen op het vreemdgaan duidt.
Vavoom
20-08-2021 om 10:34
FordPrefect schreef op 20-08-2021 om 10:26:
[..]
Volgens die redenering bestaan er geen slechte mensen, als je het consequent doortrekt.
Nee hoor, er bestaan wel degelijk slechte mensen. Een goede actie maakt een slecht mens nog geen geen goed mens.
Maar om van slechte mensen te praten ga je wel wat verder dan een slippertje.
CuddlyReindeer95
20-08-2021 om 10:34
FordPrefect schreef op 20-08-2021 om 10:26:
[..]
Alle mensen maken fouten. En dingen zijn vaak niet zwart-wit. Ik heb in de poll aangegeven dat ik vreemdgaan niet oké vind. Maar hoe er hier door meerdere personen over geschreven wordt, zo veroordelend, zo uit de hoogte ook, denkend dat de eigen levenservaring maatgevend is voor iedereen? Nee, zo denk ik er niet over.
Ginevra
20-08-2021 om 10:35
desalniettemin, zelfs om iemand van de weg te rijden kunnen incidenteel goede redenen bestaan. Vergezochte redenen misschien, maar een slippertje vergelijken met een bewuste moordaanslag is ook redelijk vergezocht.
Vavoom
20-08-2021 om 10:36
Rachel. schreef op 20-08-2021 om 10:32:
[..]
Ik ben blij dat ik dingen niet zelf invul zoals jij dat doet 😉 als ik je in een hokje wou plaatsen had ik nog wel een hele reactie op jou mening gegeven.
Alsof je mensen niet in een hokje kan plaatsen zonder daar een hele mening over te schrijven.
CompetentSparrow79
Stardust schreef op 20-08-2021 om 10:31:
[..]
Echt waar? Dan weegt 1 slippertje niet op tegen alle keren dat je partner er voor jou was, bijvoorbeeld tijdens een moeilijke periode in je 50 jaar huwelijk? Is seks dan zo belangrijk om de rest weg te gooien? Natuurlijk kun je die ook omdraaien, is seks voor haar zo belangrijk geweest dat zij dat heeft gedaan? Tja, dan kies ik er zelf toch echt voor om bij mijn partner te blijven, slippertje of niet.
Die ene keer mn vertrouwen schaden vaagt alle goede dingen weg. Het gaat niet om seks maar om het liegen en verzwijgen. En om over de jaren die me afgenomen zijn nog maar te zwijgen.
FordPrefect
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 10:34:
[..]
Nee hoor, er bestaan wel degelijk slechte mensen. Een goede actie maakt een slecht mens nog geen geen goed mens.
Maar om van slechte mensen te praten ga je wel wat verder dan een slippertje.
Dat is interessant. Waar leg je de grens tussen 'een slecht mens' en 'een mens die iets slechts doet'? Is dat niet afhankelijk van je eigen opvattingen over keuzes waar de één veel zwaarder aan tilt dan de ander?
Rachel.
20-08-2021 om 10:37
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 10:36:
[..]
Alsof je mensen niet in een hokje kan plaatsen zonder daar een hele mening over te schrijven.
Als jij dat zo voelt dan ligt dat probleem bij jou en niet bij mij.
Besef even dat je dit baseert op het feit dat ik je vroeg of ik je bericht goed opgenomen had of verkeerd interpreteerde.
Ginevra
20-08-2021 om 10:39
ik vind moord ook niet ok. Desalniettemin zijn er situaties waarin het te begrijpen valt dat iemand een ander doodt.
zelfs de rechter legt soms geen straf op. Vindt hij dan moord een goed idee? Nee.
en mijn doel hiermee is niet om vreemdgaan met moord te vergelijken, maar om aan te geven dat er op de as van goed en fout ook een middelpunt is. Niet toe te juichen, maar ook niet te veroordelen.
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 10:41
Ginevra schreef op 20-08-2021 om 10:39:
ik vind moord ook niet ok. Desalniettemin zijn er situaties waarin het te begrijpen valt dat iemand een ander doodt.
zelfs de rechter legt soms geen straf op. Vindt hij dan moord een goed idee? Nee.
en mijn doel hiermee is niet om vreemdgaan met moord te vergelijken, maar om aan te geven dat er op de as van goed en fout ook een middelpunt is. Niet toe te juichen, maar ook niet te veroordelen.
Moord is altijd goed voor straf hoor.
Vavoom
20-08-2021 om 10:42
FordPrefect schreef op 20-08-2021 om 10:36:
[..]
Dat is interessant. Waar leg je de grens tussen 'een slecht mens' en 'een mens die iets slechts doet'? Is dat niet afhankelijk van je eigen opvattingen over keuzes waar de één veel zwaarder aan tilt dan de ander?
Ik vind om te beginnen de wet wel een mooie maatstaf. Of gedrag wat samenhangt met bepaalde psychische stoornissen.
Verder is dat natuurlijk afhankelijk van iemands eigen normen en waarden en dat is waar het hier in dit topic wringt. Iedereen oordeelt vanuit hun eigen kompas en niemand hoort graag dat die volgens een ander niet klopt.
Ginevra
20-08-2021 om 10:43
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 10:41:
[..]
Moord is altijd goed voor straf hoor.
Als je per se juridisch technisch wil worden: iemand doodschieten dan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.