Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Rooss4
20-08-2021 om 09:56
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 09:55:
[..]
Dus begrip voor vreemdgangers maar niet als het je eigen man betreft?
Misschien wel begrip maar dat staat los van ons probleem.
Rachel.
20-08-2021 om 09:57
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 09:49:
Dat zal zo’n 50 pagina’s geleden zijn geweest Roos.
Wat ik wel geleerd heb van dit topic is dat mensen die heel stellig zeggen dat het nooit ok is meer rigide lijken te zijn en sneller veroordelend reageren. De mensen die het kunnen begrijpen staan meer open en zijn minder geneigd harde woorden te gebruiken.
Dit schrijf ik niet om een vuurtje op stoken, het viel mij gewoon op.
Dus als ik je goed begrijp... dan vind jij eigenlijk dat het in sommige situaties wel oke is?
En als jij dat oke vind dat mag dat gewoon hoor maar dat vraag ik puur zodat ik je post ook goed begrijp.
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 09:58
Rooss4 schreef op 20-08-2021 om 09:56:
[..]
Misschien wel begrip maar dat staat los van ons probleem.
Dat vind ik lastig te begrijpen.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 09:59
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 09:55:
[..]
Dus begrip voor vreemdgangers maar niet als het je eigen man betreft?
Wat lees je enorm selectief. Je weet pas hoe je reageert als het je overkomt. Natuurlijk heb je in eerste instantie een probleem met je partner. Misschien moeilijk voor je om te begrijpen dat situaties kunnen verschillen, dat er nuanceringen zijn?
Het valt mij in dit topic op dat sommige lieden de ander willen plaatsen in een zwart of wit hokje. Nare eigenschap.
Julali
20-08-2021 om 09:59
SportySpice schreef op 20-08-2021 om 09:46:
[..]
Ik gun jou vooral ook een leuk en spontaan leven wat zich niet constant laat leiden door bewuste keuzes en dat alles waardegedreven is.
Of laat ik het zo zeggen: je komt over (of wil over komen?) alsof je het perfecte leven hebt en precies hoe iedereen(?) dit moet leiden.
Laat mensen hun eigen leven leiden, zolang het jou niet schaad en stop hem oordelen over hoe anderen het inrichten.
Juist die bewuste keuzes maken mijn leven heel erg leuk. Ook voor spontaniteit is genoeg plek, daarvoor hoef ik echt niet met een andere vent in bed te gaan liggen.
Ik heb genoeg drama in mijn leven gehad, dat ga ik niet opzoeken.
Vavoom
20-08-2021 om 10:02
Rachel. schreef op 20-08-2021 om 09:57:
[..]
Dus als ik je goed begrijp... dan vind jij eigenlijk dat het in sommige situaties wel oke is?
En als jij dat oke vind dat mag dat gewoon hoor maar dat vraag ik puur zodat ik je post ook goed begrijp.
Ik heb eerder in dit topic al geschreven dat ik er begrip voor heb in sommige situaties en ook mijn persoonlijke ervaring.
Fijn dat het gewoon mag van je, wat ik echter niet snap is waarom je dan mijn post beter begrijpt.
Mok
20-08-2021 om 10:05
Begrip wordt hier regelmatig verward met goedkeuring/iemand gelijk geven.
Je kunt voor beide kanten begrip hebben, en het alsnog niet oké vinden. Hoe moeilijk is dat?
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 10:06
Stardust schreef op 20-08-2021 om 09:59:
[..]
Wat lees je enorm selectief. Je weet pas hoe je reageert als het je overkomt. Natuurlijk heb je in eerste instantie een probleem met je partner. Misschien moeilijk voor je om te begrijpen dat situaties kunnen verschillen, dat er nuanceringen zijn?
Het valt mij in dit topic op dat sommige lieden de ander willen plaatsen in een zwart of wit hokje. Nare eigenschap.
Die nuanceringen zie ik niet, je kiest voor iemand en blijft daar dan ook trouw aan is mijn instelling, waarschijnlijk omdat ik weet wat voor schade er aangericht wordt als het uitkomt.
FordPrefect
20-08-2021 om 10:08
SportySpice schreef op 20-08-2021 om 09:46:
[..]
Ik gun jou vooral ook een leuk en spontaan leven wat zich niet constant laat leiden door bewuste keuzes en dat alles waardegedreven is.
Of laat ik het zo zeggen: je komt over (of wil over komen?) alsof je het perfecte leven hebt en precies hoe iedereen(?) dit moet leiden.
Laat mensen hun eigen leven leiden, zolang het jou niet schaad en stop hem oordelen over hoe anderen het inrichten.
Zodra jouw keuzes ook van invloed zijn op anderen om je heen, kun je daar negatieve reacties op verwachten van de buitenwacht. En die invloed is er ook als de ander niets doorheeft, omdat je diegene het respect en de keuzevrijheid ontneemt om een eigen beslissing te nemen o.b.v. iets wat zeer relevant voor hem/haar is.
En al helemaal als je 'zonder oordelen' over dat soort keuzes wilt mijmeren en jubelen in een 'gereserveerd' topic.
Rachel.
20-08-2021 om 10:08
Vavoom schreef op 20-08-2021 om 10:02:
[..]
Ik heb eerder in dit topic al geschreven dat ik er begrip voor heb in sommige situaties en ook mijn persoonlijke ervaring.
Fijn dat het gewoon mag van je, wat ik echter niet snap is waarom je dan mijn post beter begrijpt.
Omdat ik ook niet zeker wist dat ik het goed had.. aangezien ik die eerdere post van je dan over het hoofd had gezien.
Beter dat ik vraag toch als ik iets niet zeker weet dan dat ik zelf ga invullen wat ik denk dat t is.
FordPrefect
20-08-2021 om 10:10
Mok schreef op 20-08-2021 om 10:05:
Begrip wordt hier regelmatig verward met goedkeuring/iemand gelijk geven.
Je kunt voor beide kanten begrip hebben, en het alsnog niet oké vinden. Hoe moeilijk is dat?
'hoera morgen eindelijk weer een date met minnaar!'
'wat leuk voor je, veel plezier!'
het 'niet oké vinden'-gedeelte is niet altijd zo goed zichtbaar. Wellicht dat daar een issue zit.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 10:17
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 10:06:
[..]
Die nuanceringen zie ik niet, je kiest voor iemand en blijft daar dan ook trouw aan is mijn instelling, waarschijnlijk omdat ik weet wat voor schade er aangericht wordt als het uitkomt.
Prima, dat dat voor jou persoonlijk zo is. Ook dat begrijp ik. Waarom dan de behoefte om een ander zo nodig in een hokje te plaatsen?
Ik ga niet vreemd, zie mezelf dat ook niet doen en toch begrijp ik wel bepaalde redenen erachter. Kan. En Mok merkt heel terecht op, er is een verschil tussen begrip en goedkeuren. En ook in geval van begrip hangt het voor mij van de situatie af.
Zo had ik het helaas begrepen als mijn ex partner vreemd was gegaan tijdens mijn burn out. Niet omdat ik dat verdien. Ik keur het niet goed. Zeker niet. En dan is er weer een verschil tussen affaire en slippertje. Bij een slippertje vind ik het zonde om een relatie weg te gooien als we verder wel ontzettend veel aan elkaar hebben. En liever wil ik dan niks van dat slippertje weten.
Mijn visie op die relatie was destijds dat ik er vertrouwen in had dat we samen oud zouden worden. En stel, je kijkt op je 80e terug naar een relatie van pakweg 50 jaar waarin je lief en leed hebt gedeeld en partner zegt dat ‘ja, ik ben een keer met Marie naar bed geweest’. Hoe belangrijk is dat dan? Voor mij niet.
Vavoom
20-08-2021 om 10:21
Rachel. schreef op 20-08-2021 om 10:08:
[..]
Omdat ik ook niet zeker wist dat ik het goed had.. aangezien ik die eerdere post van je dan over het hoofd had gezien.
Beter dat ik vraag toch als ik iets niet zeker weet dan dat ik zelf ga invullen wat ik denk dat t is.
Je wilde weten aan welke kant ik sta. De moreel verlichten of de verdorven. Het leven is niet zo zwart-wit en mensen passen of horen zelfs niet in hokjes thuis.
Dat wil niet zeggen dat ik het toejuich maar ook zeker niet vind dat mensen die vreemdgaan geen knip waard zijn. Mensen doen slechte dingen, dat maakt ze nog geen slecht mens.
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 10:23
Stardust schreef op 20-08-2021 om 10:17:
[..]
Prima, dat dat voor jou persoonlijk zo is. Ook dat begrijp ik. Waarom dan de behoefte om een ander zo nodig in een hokje te plaatsen?
Ik ga niet vreemd, zie mezelf dat ook niet doen en toch begrijp ik wel bepaalde redenen erachter. Kan. En Mok merkt heel terecht op, er is een verschil tussen begrip en goedkeuren. En ook in geval van begrip hangt het voor mij van de situatie af.
Zo had ik het helaas begrepen als mijn ex partner vreemd was gegaan tijdens mijn burn out. Niet omdat ik dat verdien. Ik keur het niet goed. Zeker niet. En dan is er weer een verschil tussen affaire en slippertje. Bij een slippertje vind ik het zonde om een relatie weg te gooien als we verder wel ontzettend veel aan elkaar hebben. En liever wil ik dan niks van dat slippertje weten.
Mijn visie op die relatie was destijds dat ik er vertrouwen in had dat we samen oud zouden worden. En stel, je kijkt op je 80e terug naar een relatie van pakweg 50 jaar waarin je lief en leed hebt gedeeld en partner zegt dat ‘ja, ik ben een keer met Marie naar bed geweest’. Hoe belangrijk is dat dan? Voor mij niet.
Ja ik zit zelf al in het boehroeperhokje.
Na een slippertje ben ik er ook al klaar mee, en als ik na 50 jaar huwelijk te horen krijg dat zij is vreemdgegaan zou ik in staat zijn om een scheiding aan te vragen.
Julali
20-08-2021 om 10:25
FordPrefect schreef op 20-08-2021 om 10:08:
[..]
Zodra jouw keuzes ook van invloed zijn op anderen om je heen, kun je daar negatieve reacties op verwachten van de buitenwacht. En die invloed is er ook als de ander niets doorheeft, omdat je diegene het respect en de keuzevrijheid ontneemt om een eigen beslissing te nemen o.b.v. iets wat zeer relevant voor hem/haar is.
En al helemaal als je 'zonder oordelen' over dat soort keuzes wilt mijmeren en jubelen in een 'gereserveerd' topic.
Eens. Ik vind het maar vreemd dat je hierover geen oordeel mag hebben. Stel je voor iemand rijdt super asociaal en uiteindelijk rijdt hij je van de weg. Jij komt met een ernstige verwonding in het ziekenhuis te liggen.
Vervolgens komt de bestuurder van de auto langs en zegt dat je geen oordeel mag hebben. Hij had de ruimte waar jij reed echt nodig en hij heeft hele goede redenen waarom hij het deed.
Dat hij jou daarmee van de weg reed is jammer, maar daar mag je niet zoveel van vinden, want hij heeft een goede uitleg gegeven en jij moet begrip hebben voor zijn situatie.
Het is toch te gek voor woorden dat je geen oordeel mag hebben over een actie die een ander (of jezelf) veel pijn doet?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.