Relaties
Regenbui67
19-08-2026 om 14:35
Geen klik met vriendinnen van zoons
Mijn man en zoons wilde graag een weekendje weg in een huisje en ik wil graag mee omdat ik mijn jongens niet meer zo vaak zie nu ze uit huis zijn. Ze hebben al iets leuks gevonden, maar ze willen hun vriendinnen ook mee. Ze hebben beide al een aantal jaar verkering, maar ik heb ondanks alles geen klik met de meiden. Tijdens kerst en verjaardagen ben ik te druk met hosten om mij er druk over te maken, maar een heel weekend lang met z'n alle op elkaars lip in een huisje is een ander verhaal. Mijn man en zoons voetballen veel, iets wat mij totaal niet ligt dus ik zou wel het hele weekend met die 2 meiden opgescheept zitten. Ik zie er erg tegenop.
De vriendin van de oudste is erg stil. Ze geeft vaak ook maar korte antwoorden en een gesprek met haar houden voelt als aan een dood paard trekken. Tijdens verjaardagen gaat ze ook na een uurtje naar buiten om door de wijk te lopen omdat het haar te druk wordt. Ze is erg op zichzelf. De vriendin van jongste klaagt aan een stuk door. Niks is er goed en ze heeft overal commentaar op. We gingen een keer met zoon uiteten en ze had 3 restaurants afgekeurd voordat we ergens konden eten. Bij de vierde waar ze wel naar toe wilde vond ze het eten matig.
Ik heb het al met mijn zoons erover gehad en die hebben het met hun vriendinnen besproken, maar beide kenden zich niet in het gedrag wat ik schetste. Dus nu lijkt het net of ik de onmogelijke schoonmoeder ben. Mijn man spendeert te weinig tijd met de meiden om er een mening over te hebben. Hoe pak ik dit aan? Terwijl ik dit typ voel ik mijn hartslag al stijgen.
Kampeerder
21-08-2026 om 19:50
bieb1963 schreef op 21-08-2026 om 19:03:
[..]
Kom op zeg, er zullen nog weinig basisscholen zijn waar de jongetjes in de bouwhoek móeten spelen en meisjes in de poppenhoek móeten spelen…. Laat ze lekker doen waar ze zin in hebben en vindt er vooral niets van. Je hebt er pas iets van te vinden als ze gedwongen worden of op z’n minst flink gepusht. En waar zou jij je als individu met je eigen opvoeding je in hemelsnaam druk over maken? En wat weet je er verder van?
Want weet je wat er mis is met dat ‘er iets van vinden’ en conclusies trekken? Dat je een compleet verkeerde conclusie kunt trekken. Als jij elke week een vader op de bank ziet zitten bij de balletles van z’n dochter, kun jij de conclusie trekken dat die vader ‘goed bezig is’. Maar weet je, dat is het enige wat jij ziet. Wellicht is dat wel het enige wat die vader met z’n dochter doet.
Nee hoor, niet van de juf. Dat bepalen de kinderen onderling. Niet allemaal, maar kleuters hebben al dit soort denkbeelden hoor. Nog steeds.
Ik was niet zo lang geleden nog vrijwilliger bij de overblijf.
Herfstappeltaart
21-08-2026 om 19:53
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 19:50:
[..]
Nee hoor, niet van de juf. Dat bepalen de kinderen onderling. Niet allemaal, maar kleuters hebben al dit soort denkbeelden hoor. Nog steeds.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar sommige dingen zitten toch echt ingebakken in het kind. Mijn kleindochter is van jongs af aan een echt meisje. Altijd bezig met meisjesdingen, unicorns, regenbogen, knuffels met schattige ogen, prinsessenjurken. Mijn dochter heeft al heel vaak gezegd: "Van mij heeft ze het niet hoor, het komt uit haarzelf" Totaal geen interesse in de timmerspullen van broertje en vader, terwijl dat prima zou mogen. Nee, nagelllakjes moeten het zijn, het liefst met glitters.
bieb1963
21-08-2026 om 19:55
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 19:50:
[..]
Ik was niet zo lang geleden nog vrijwilliger bij de overblijf.
Denkbeelden? Dat is een aanname. Ze kunnen het ook gewoon leuk vinden hè?
Kampeerder
21-08-2026 om 20:06
bieb1963 schreef op 21-08-2026 om 19:55:
[..]
Denkbeelden? Dat is een aanname. Ze kunnen het ook gewoon leuk vinden hè?
Niet allemaal en automatisch. Zeggen dat je vriendinnetje niet de dierendokter kan zijn omdat ze een meisje is kan echt anders, als volwassen dat maar steeds uitleggen.
Voor dierendokter kun je elk beroep invullen natuurlijk.
Lolalyn
21-08-2026 om 20:14
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 20:06:
[..]
Niet allemaal en automatisch. Zeggen dat je vriendinnetje niet de dierendokter kan zijn omdat ze een meisje is kan echt anders, als volwassen dat maar steeds uitleggen.
Maar waar hoor je dit dan? Kan het me haast niet voorstellen dat kleuters dit tegen elkaar zeggen. En indien wel, dan moet de juf of meester daar de ouders op aanspreken.
En laten we er geen feminisme discussie van maken. Want dat doel wordt zwaar voorbij geschoten wanneer je als vrouw niet meer mag doen wat je leuk vindt omdat dat te vrouwelijk is…
bieb1963
21-08-2026 om 20:16
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 20:06:
[..]
Zucht.
felija
21-08-2026 om 20:30
Herfstappeltaart schreef op 21-08-2026 om 19:53:
[..]
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar sommige dingen zitten toch echt ingebakken in het kind. Mijn kleindochter is van jongs af aan een echt meisje. Altijd bezig met meisjesdingen, unicorns, regenbogen, knuffels met schattige ogen, prinsessenjurken. Mijn dochter heeft al heel vaak gezegd: "Van mij heeft ze het niet hoor, het komt uit haarzelf" Totaal geen interesse in de timmerspullen van broertje en vader, terwijl dat prima zou mogen. Nee, nagelllakjes moeten het zijn, het liefst met glitters.
Ik begin ook steeds meer te denken dat dat hameren op dat er echt totaal geen enkel verschil is tussen meisjes en jongens, dat meisjes massaal met auto's spelen en jongens een barbieset hebben, gewoon iets opdringen is, wat er echt meestal niet in zit.
En waarom is dat eigenlijk erg? We zijn nu toch zover dat iedereen kan worden wat hij/zij wil? Je wordt toch niet meer met pek en veren besmeurd wanneer je als jongen in de verpleging gaat?
Het enige effect wat dat genderneutrale drammen heeft, is dat je nu dus eigenlijk als meisje niet meer durft te zeggen dat je van glitter en roze houdt. Nee, jij zult een voorliefde hebben voor een gereedschapskist en die krijg je ook voor je verjaardag.
Ik overdrijf, maar zo voelt het soms wel eens.
kenfan
21-08-2026 om 20:35
Goh, ik heb wel iets losgemaakt zeg. Over een nare toon gesproken.
Wat doen bouwhoeken en barbies ineens in dit topic?? Dit ging over de relaties van ouders met volwassen kinderen. Niet over kleuters of speelgoed. En in dit topic wordt ergens beweerd dat in het algemeen dat ouders meer met kinderen ondernemen die van hetzelfde geslacht zijn. Nou, dat beeld herken ik niet, en daar ben ik blij om.
Kampeerder
21-08-2026 om 20:35
felija schreef op 21-08-2026 om 20:30:
[..]
Ik begin ook steeds meer te denken dat dat hameren op dat er echt totaal geen enkel verschil is tussen meisjes en jongens, dat meisjes massaal met auto's spelen en jongens een barbieset hebben, gewoon iets opdringen is, wat er echt meestal niet in zit.
En waarom is dat eigenlijk erg? We zijn nu toch zover dat iedereen kan worden wat hij/zij wil? Je wordt toch niet meer met pek en veren besmeurd wanneer je als jongen in de verpleging gaat?
Het enige effect wat dat genderneutrale drammen heeft, is dat je nu dus eigenlijk als meisje niet meer durft te zeggen dat je van glitter en roze houdt. Nee, jij zult een voorliefde hebben voor een gereedschapskist en die krijg je ook voor je verjaardag.
Dat hoeft ook helemaal niet. Maar bij jongetjes met nagellak of een shirt met pailetten gaat nog menig wenkbrauw omhoog hoor.
bieb1963
21-08-2026 om 20:40
[..]
Precies wat ik bedoel!
bieb1963
21-08-2026 om 20:42
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 20:35:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet. Maar bij jongetjes met nagellak of een shirt met pailetten gaat nog menig wenkbrauw omhoog hoor.
Dat zal inderdaad wel eens zo zijn. Heel jammer.
Moxxie
21-08-2026 om 20:46
kenfan schreef op 21-08-2026 om 20:35:
Goh, ik heb wel iets losgemaakt zeg. Over een nare toon gesproken.
Wat doen bouwhoeken en barbies ineens in dit topic?? Dit ging over de relaties van ouders met volwassen kinderen. Niet over kleuters of speelgoed. En in dit topic wordt ergens beweerd dat in het algemeen dat ouders meer met kinderen ondernemen die van hetzelfde geslacht zijn. Nou, dat beeld herken ik niet, en daar ben ik blij om.
Je reageerde op mij, en ik zei "In mijn persoonlijke omgeving zie ik het heel vaak dat...".
Dat is niet in het algemeen. In jouw omgeving kan het weer best anders zijn.
Herfstappeltaart
21-08-2026 om 20:51
[..]
Precies.
kenfan
21-08-2026 om 21:31
Moxxie schreef op 21-08-2026 om 20:46:
[..]
Je reageerde op mij, en ik zei "In mijn persoonlijke omgeving zie ik het heel vaak dat...".
Dat is niet in het algemeen. In jouw omgeving kan het weer best anders zijn.
Ja hoor dat is ook zo. Ik denk dat we allemaal vaak de neiging hebben onze waarneming te veralgemeniseren en vaak zijn ze ook ingekleurd door wishful thinking. Dat geldt voor mij natuurlijk net zo goed. Dat ik niet van winkelen houd, en dochter er daarom met man op uit trekt om zijn garderobe aan te vullen, en voetbal geen rol speelt in dit gezin waarin mannen de meerderheid zijn is geen maatstaf (al ben ik er wel blij om)
CharlieB
21-08-2026 om 21:35
kenfan schreef op 21-08-2026 om 21:31:
[..]
Ja hoor dat is ook zo. Ik denk dat we allemaal vaak de neiging hebben onze waarneming te veralgemeniseren en vaak zijn ze ook ingekleurd door wishful thinking. Dat geldt voor mij natuurlijk net zo goed. Dat ik niet van winkelen houd, en dochter er daarom met man op uit trekt om zijn garderobe aan te vullen, en voetbal geen rol speelt in dit gezin waarin mannen de meerderheid zijn is geen maatstaf (al ben ik er wel blij om)
Maar wat maakt dan dat je daar blij om bent?